//heidfogel-domjan.gportal.hu
//heidfogel-domjan.gportal.hu

 

Ki bzik Istenben, szereti hazjt, vagyon egy csepp magyar vr benne, kiltson fel az gben az Istenhez. Zrnyi Mikls

Tiszteld seidet, mert rajtok keresztl nyertl letet s rkltl Istent s Hazt.Wass AlberI

 

Bejelentkezs

Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

Ha seink is elszaladtak volna, valahnyszor nehz idk jttek, ma res lenne ez az orszg. Wass Albert

Heidfogel Pl ny.lelksz
Istvndi XIII. sz. Memlk templom

 

WASS ALBERT

   INTELEM

   Percre se feledd, hogy testvred 
   minden magyar, brhol is ljen. 
   sszetartsban rejlik csak er. 
   Ms ember fldjn nincs szmodra hely. 
 
   Flvilgot is befuthatod, 
   ms ember fldjn testvrtelen leszel, 
   s elfj a szl, mint ksza szi lombot, 
   ha nemzetedrl megfeledkezel! 
 
   Te bs magyar, kit szmztt hazd, 
   s idegen zsarnok lakja otthonod: 
   bs sorsodrt ne vdold nemzeted, 
   kit gy tnik, Isten is elhagyott. 
   
   A ltszat csal. Isten ma is a rgi. 
   Te hagytad t el, te s a tbbiek, 
   s mg vissza nem zarndokoltok Hozz, 
   s a mlt hibit le nem trlitek: 
 
   magyar fldn nem lesz j 
   Magyarorszg, 
   Gaz s szemt nem terem nemzetet! 
   S a gylletet nem mossa le semmi, 
   csak az sszetart igaz szeretet!
 
        
 

Renovlva az r 2012 - 2015. vben


Szeresd a Te npedet, nemzetedet, jobban mint nmagadat, s rajta kvl ms isteneid ne legyenek. Tiszteld otthonodat s a fldet, melyen lsz, hogy maradkaid is hossz letet lhessenek rajta! Wass Albert


Icike-picike az istvndi utca

Elad Bartkn Psztory Ditta

A npzene teht a termszet tnemnye. Ez az alkots ugyanazzal a szerves szabadsggal fejldtt, mint a termszet egyb l szervezetei, a virgok, az llatok. ppen ezrt olyan gynyr, olyan tkletes a npzene. Ezek a dallamok a mvszi tkletessg megtestesti. Pldi annak, miknt lehet legkisebb formban, legszer- nyebb eszkzkkel valamilyen zenei gondolatot legtkletesebben kifejezni. Bartk Bla (1881-1945) zeneszerz, zongoramvsz, np- zenekutat

ingyenes webstatisztika

 

Dunntli Reformtus Lap

 

KOSSUTH LAJOS

 
 
 
Kossuth temetse

Rvpartot rt a glya, – vilgkrutat jrt kormnyosval. … Egy szzat elg a harczot megszntetni: “Ne tpjtek egyms zszlit! ne vgjatok egymson sebeket! az Kossuth lelknek fj..” s a kzdelem elmlik … Ez a te bvs szem- fdeled eltakar minden belvi- szlyt. …Vezess bennnket most, te halottaidban is ris, e nemzeti nagysg fel.”

Jkai Mr Kossuth Lajos temetsn

 

ingyenes webstatisztika

 

Magyarorszg
"...Itt lned, halnod kell."

 

EGY SZABAD ORSZGERT

     

MAGYARORSZG, HALLD SZAVUNK...

EGY SZABAD ORSZGRT

magyarforradalom1956


A hazafiak riszljk magukat, nekelnek, szavalnak, eskdznek. De csak egyfajta igazi hazafisg van: ha valaki ott, ahol ppen van, teljes hsggel s felttlen erkifejtssel helytll a munkjban. Ennek visszahat ereje van a hazra. Minden ms csak vsri mutogats s tnyrozs. Mrai Sndor


 

Fst Miln
Magyar knyrgs

      mrt nem kldd sugrodat,
      mrt nem kldd sugrodat,
     Isten, mennyei kardodat.
 
      mrt nem kldttl ltnokot,
     Hnyt szemmel ki vezetni szokott,
     Rettenetes lngoszlopot.
 
     Mit mutassunk? nyitott sebeket,
     Sros, szeges, nyves sziveket,
     – Megalzottat ki szeret.
 
     Emeld fel mgegyszer a fnket,
     Gyjtsd ssze megtrt kis ernket,
     Knyrgeni hogy tudjunk eltted.     
 
 

Trianon 1920. jnius 4.
Nem, Nem, Soha

 

AUSZTRIA

 

Rainer Maria Rilke

A NAP LENYUGSZIK

A nap lenyugszik lgyan.
Bolyongok beren.
A virraszt magnyban
kis csillag jr velem.

Szeme pillsan g fenn,
ragyogva nz felm,
oly rva ott az gen,
akr a fldn n.

Fodor Andrs fordtsa                               

Als-Ausztria


Zszl s Cmer

 

ALS-AUSZTRITL
Niedersterreich

 

DUNNTLIG
Transdanubien

 

Magyar-Erdly-Romn-
Szkely-Kapcsolatok

 

CSNG

 

CSEH

 

Horvtorszgi Magyar Reformtus
Egyhz trtnetbl

 
SZERBIA-MONTENEGRO
 

SZLOVKIA

 

SZLOVNIA

 

Trkorszg
Magyar-Trk kapcsolatok

 

 

Biz Kardisem
Testvrek vagyunk.

"Biz Kardesim azaz Testvrek vagyunk"!

Ki hinn hogy a  trkorszgi Antalya tartomnyban van egy magyar fal? Pedig van. Van ott egy si magyar fal: Macarky ejtsd: madzsarky, azaz magyar fal. A falut 450- 500 vvel ezeltt seink alaptottk. A magyar fldrl rabszolgnak elhurcolt foglyok elszr Isztambul krnkn telepedtek le majd tkltztek erre a vidkre s ezt npestettk be, ttrtek a muszlim vallsra, trkkk vltak, csaldi hagyomnyaik szerint azonban meg-riztk szrmazstudatukat, de nem beszlnek magyarul. Macarky ma- gyar temetjt a helyiek kzl sokan Macarka Mezarlnak, azaz Magyar temetnek, msok Eski Macar Mezar lnak, si magyar temetnek hvjk. Gebiz - Macarky ftern egy sz-kelykapu ll s rajta a felirat: 

Biz Kardesim azaz Testvrek vagyunk.!

 

 

 

Krpt medence npei

          

BABITS MIHLY LDS A MAGYARRA

 

Ne mondjtok, hogy a haza nagyobbodik.

A haza, a haza egyenl volt mindig

ezer v ta mr, s mindig az marad,

mert nem darabokbl sszetkolt darab:

egytest a mi haznk, eleven valami!

Nem lehet azt csak gy vagdalni, toldani.

 

Mskor is hevert mr elktztt tagokkal.

Zsibbadtan allt a balga erszakkal.

De mihelyt flengedt fojt ktelke,

futni kezdett a vr elapadt erbe.

Visszakapta ami soha el nem veszett.

Nagyobb nem lett avval. Csak egszsgesebb.

 

Lm, igaz jszgunk visszatr keznkre,

br a vilg minden fegyvere rizze.

Mert ers a fegyver s nagy hatalmassg,

de leghatalmasabb mgis az igazsg.

tja, mint a Dunnk s csillagok tja:

nincs ember, aki azt torlaszolni tudja.

 

l a nagy Isten s semmise megy krba,

Magyarok se lettnk pusztulni hiba,

hanem pldt adni valamennyi npnek,

mily grbk s biztosak plyi az gnek.

Ebbl tudhatod mr, mi a magyar dolga,

hogy az ers eltt meg ne hunyszkodna.

 

Ers igazsggal az erszak ellen:

gy lj, s nem kell flned, veled mr az Isten.

Kelnek a zsarnokok, tnnek a zsarnokok.

Te maradsz, te vrhatsz, nagy a te zlogod.

Zsibbad a szabadsg, de titkon bizsereg,

s jn az igazsg, kzelebb, kzelebb...

 

ingyenes webstatisztika

 

WEBES AJNLAT

 

Tolsztoj

Jzus tantsa annyira vilgos, hogy a gyermekek is eredeti rtelmben rtik. Csak azok az emberek nem rtik meg, akik keresztnyeknek akarnak ltszani vagy annak hvatjk magukat.

 

 
- A moldvai csngk nyelvi jogai, klns tekintettel az
oktatsi jogok rvnyeslsre

 

 

A moldvai csngk nyelvi jogai, klns tekintettel az oktatsi jogok rvnyeslsre

Mesterhzy Szilvia

Bevezets: Kik a moldvai csngk?

A Krptokon kvl, a Keleti-Krptok s a Szeret foly kztti vidkeken l moldvai csngsg sajtos, izollt, romniai nyelvi krnyezetben nyelvszigetknt fejldtt nyelvi kzssg. A jelenleg 239.938 (magyar eredet) katolikusbl 43% (103.543) l olyan teleplsen, ahol beszlnek magyarul, de a magyarul (is) beszl csngk ltszma 62.000 fre tehet. A csngk nyelve a magyar archaikus elemeit rz dialektus.

Az 1992-es npszmllson[1] a moldvai csngk kzl 1801 f vallotta magt magyar nemzetisgnek (annak ellenre, hogy a 250.000 magyar eredet moldvai csng kzl kb. 62.000 ma is beszl magyarul). A csng magyar falvakban csupn 500 magyar nemzetisgt rtak ssze, 1301 ft pedig a vrosokban. Csngnak a npszmlls sorn Romnia egsz terletn sszesen 2165-en vallottk magukat (ez a htfalusi, dvai, gyimesi s moldvai csngk sszestett adata, melynek nagy rsze azonban - becslsek szerint 2000 f moldvai csng). A sajtos, bizonytalan csng identitstudat mellett a manipulatv, ersen torztott npszmllsi adatfelvtel, a npszmllst megelz egyhzi propaganda, s a nacionalista lgkr szolgl magyarzatknt a fenti adatokhoz. Informciink szerint emiatt hasonl eredmnyekkel zrult a 2002 vi npszmlls is.

A moldvai csng kzssg helyzete eltr a tbbi hatron tli magyar kisebbsgi csoporttl, hiszen Moldva sohasem volt Magyarorszg rsze, az izollt kzssgi helyzet miatt a csng vidkek trtnelmi fejldse ms ton haladt. (Az eltr fejldshez hozzjrult a csngkat hossz ideje sjt erszakos romn asszimilci is.) A csng kultra archaikus hagyomnyait az elszigeteltsgk miatt sikerlt megrznik. A moldvai csng magyar kzssg identitstudatnak lnyeges alapja a rmai katolikus egyhzhoz val tartozs.

A moldvai nem szkely szrmazs csng magyarsg szaki s dli csng kzssgekre tagoldik. Romnvsrtl szakra az szaki csngk, Bktl dlre a dli csngk lnek. Az szaki s a dli csngsgot egyarnt jellemzi nyelvi szempontbl az ersen archaikus nyelv, nprajzi szempontbl pedig a sok rgi elemet megrztt npi kultra.

A csng nyelvjrsok egszen kivteles lehetsget knlnak annak tanulmnyozsra, hogyan hatott az elszigeteltsg a nyelv megrzsre, valamint j elemek megjelensre. Tanulsgos pldk egsz sort talljuk azokra a klcsnhatsokra is, amelyek kt teljesen klnbz nyelvcsaldba tartoz nyelv kztt jttek ltre. A finnugor nyelvcsaldhoz tartoz moldvai csng magyar dialektust szmos indoeurpai lexikai elemmel gazdagtotta a kzvett romn nyelv. Ugyangy a moldvai romn nyelvjrs sok szt klcsnztt a magyarbl, fknt a mezgazdasg, a kzmvessg s a kzigazgats terletn.

A csngk a magyar nyelvet nem tanuljk, hanem a csaldban sajttjk el, s a nyelvhasznlat kizrlagos szntere a csald, valamint az informlis kapcsolatok. A csngk ktnyelvsge napjainkban egyre bizonytalanabb vlik, a magyar nyelv ismerete a fiataloknl mr leginkbb csak a tjnyelv valamilyen fok ismeretrl, vagy rtsrl tanskodik, s ez jelentsen felgyorstja a termszetes nyelvi asszimilcit. Mg hatvan-hetven vvel ezeltt a tjnyelv a beszlk anyanyelve volt, addig ez mra - amennyiben nem trtnt meg a teljes nyelvvlts, nyelvveszts a beszlnl - msodik nyelvv degradldott.

A moldvai csngk szrmazsval kapcsolatban tbb eltr llspont ltezik. [2] Pozsony Ferenc sszegzse alapjn a hrom leginkbb elterjedt s megalapozott llspontot ismertetjk:

a) A moldvai csngsg alaprtegt egyes kutatk mg a IX. szzadi magyar honfoglals idejn a Krptokon kvl, Moldvban maradt magyarsg csoportjaira vezetik vissza. Ennek igazolsaknt a moldvai magyarsg archaikus nyelvt s a IX. szzadi magyar trgyi kultrhoz hasonlt moldvai rgszeti leleteket emltik. Valjban azonban a trgyi emlkek nem bizonytjk kell megalapozottsggal, hogy a trsgben maradtak szrmazsa visszavezethet eddig az idszakig. Ezt a felfogst Pozsony Ferenc tanulmnya szerint a helynevek sem tmasztjk al, mivel a magyarsg kzvetlenl a honfoglals utni korszakban a Krpt-medencben tipikusan csak szemlynevekkel vagy azoknak kicsinyt kpzs formjval nevezte meg teleplseit. A legrgiesebb magyar nyelvjrsokat beszl moldvai falvak esetben eltr nvadsi rendszer volt jelen, amely egy jval ksbbi magyar nvadsi formval egyezik meg.

b) Egy msik elmlet szerint a moldvai csngk kunok vagy ms trk ajk npek leszrmazottai.

c) Egy harmadik teria szerint a moldvai csngk sei olyan erdlyi szrmazs romnok, akiket a rmai katolikus egyhz mg a Krpt-medencben rszben elmagyarostott, s akik az egyre slyosbod asszimilci (magyarosts) ell a XVII-XVIII. szzadokban Moldvba menekltek. Ennek a tudomnytalan elmletnek a msodik vilghbor alatti vektl kezdden voltak kpviseli. Kidolgozsa Dumitru Mrtinas nevhez fzdik. A romn nacionalista hatalmi csoportoknak ez az ideolgia szolgltatott alapot a csngk XX. szzadi erszakos asszimilcijhoz.

A mai objektv, tbb tudomnyterletet tfog kutatsok azt az ltalnosan elfogadott nzetet valljk, hogy a csngsg alaprtege a kzpkori magyar kirlysg idejn a Krpt-medencbl tervszer telepts rvn rkezett Moldvba. 'Ezek a legkorbban kitelepedett magyar kzssgek a XIII. szzad vgn s a XIV. szzad elejn a Szeret foly mentn  egy olyan teleplshlzatot hoztak ltre, melynek a legfontosabb feladata a magyar kirlysg keleti hatrainak vdelme volt. Ettl az sszefgg vdelmi (gyep)vonaltl jval keletebbre is elretolt helyrsgeket ltestettek a Dnyeszter foly mentn. Ott magyarok ltal ellenrztt megfigyel vgvr volt pldul rhely (Orhei), Braila, Dnyeszterfehrvr (Akkerman) s Kilia. Ezt a vdelmi feladatokkal kiteleptett magyar alapnpessget a XV. szzadban tovbb gyaraptottk az inkvizci ell menekl huszitk. Ksbb a szkelyfldi magyarok is folyamatosan menekltek Moldvba. Legjelentsebb csoportjaik az 1764-es osztrk megtorls ell menekltek el tmegesen az erdlyi szlfldjkrl, s telepedtek le a Keleti-Krptok s a Szeret foly kztti terletre. Ezt meggyzen bizonytjk az rott forrsok, a hely- s szemlynevek valamint a nprajzi dokumentumok.'[3]

Az anyanyelvi/anyanyelv oktats jogi alapjai Romniban

A nemzetkzi szerzdsek, melyeket Romnia alrt, illetve ratifiklt, a romniai kisebbsgekre (teht a moldvai csng magyarokra is) vonatkoz jogi szablyozs vonatkozsban elsdlegesnek tekintendk. A kisebbsgeknek nyjtand egyenl eslyek biztostshoz szksges kisebbsgi jog tbbek kzt az anyanyelv oktatshoz val jog. Ezt az elvet nemcsak a bels jogi szablyozs tekintetben kell vizsglni, hiszen ugyanezt fogalmazzk meg - egyes esetekben ajnls formjban - a Romnia ltal ratifiklt, albbi dokumentumok:

ENSZ Nyilatkozat a nemzeti vagy etnikai, vallsi s nyelvi kisebbsgekhez tartoz szemlyek jogairl 47/135[4]:

4. cikk (3): 'Az llamoknak megfelel intzkedseket kell tennik, hogy - ahol lehetsges - a kisebbsgekhez tartoz szemlyeknek megfelel lehetsgk legyen anyanyelvk tanulsra, vagy hogy az anyanyelvkn trtn oktatsban rszesljenek.'

Az EBE emberi dimenzival foglalkoz koppenhgai konferencijnak dokumentuma (Koppenhga, 1990. jnius 29) szerint:

'34. A rsztvev llamok arra trekednek, hogy a nemzeti kisebbsgekhez tartoz szemlyeknek megfelel lehetsge legyen az anyanyelvk oktatsra, illetve az anyanyelvkn trtn oktatsra - fggetlenl az rintett llam hivatalos nyelve vagy nyelvei megtanulsnak szksgessgtl -, valamint - ahol lehetsges s szksges - anyanyelvk kzhatsgok eltti hasznlatra az alkalmazand nemzeti trvnyekkel sszhangban.'

Eurpa Tancs Keretegyezmnye a Nemzeti Kisebbsgek Vdelmrl:

14. cikk 1. A Felek ktelezettsget vllalnak arra, hogy elismerik minden, valamely nemzeti kisebbsghez tartoz szemly jogt kisebbsgi nyelvnek megtanulsra.

2. Nemzeti kisebbsgek ltal hagyomnyosan s jelentõs szmban lakott terleteken, megfelel igny esetn, a Felek trekednek - lehetsgeik szerint s oktatsi rendszerk keretein bell - annak biztostsra, hogy a nemzeti kisebbsgekhez tartoz szemlyeknek megfelel lehetsgk legyen kisebbsgi nyelvket megtanulni vagy ezen a nyelven tanulni.

3. A jelen cikk 2. bekezdst gy kell vgrehajtani, hogy az ne veszlyeztesse a hivatalos nyelv tanulst, vagy ezen a nyelven val tantst.

A moldvai csngk tekintetben hangslyos, hogy a Keretegyezmny vgrehajtst felgyel Tancsad Bizottsg megfogalmazza Romnia fel, hogy a csngkat nem lehet eleve kizrni a dokumentum alkalmazsi krbl. A Miniszteri Bizottsg a dokumentum szrevteleinek figyelembe vtelt kri [5] a romn kormnytl.

A fent emltett ltalnos rvny nemzetkzi dokumentumok mellett az Eurpa Tancs Parlamenti Kzgylse is felfigyelt a romniai csng magyar kzssg helyzetre. A PkGy 1521. sz. Ajnlsa a romniai csng kultrrl felhvja Romnia figyelmt, hogy biztostsa a kzssg tagjainak az anyanyelv oktatsnak lehetsgt. Eszerint:

'(…) a Kzgyls azt ajnlja a Miniszteri Bizottsgnak, hogy sztnzze Romnit A regionlis vagy kisebbsgi nyelvek Eurpai Chartjnak ratifiklsra s gyakorlati alkalmazsra, illetve a csngk tmogatsra, fknt a kvetkez terleteken:

biztostani kell az anyanyelven trtn oktats lehetsgt a romn Alkotmnynak s az oktatsi trvnynek megfelelen. Ennek megfelelen osztlytermeket kell biztostani a helyi oktatsi intzmnyekben, valamint a falvakban a csng nyelvet oktat tanrokat fizetsben kell rszesteni;' (9. Bekezds)

a csng szlket tjkoztatni kell a romn oktatsi trvnyrl, s felvilgostst adni rszkre a nyelvekre vonatkoz rendelkezsek alkalmazsnak mdjairl;

lehetsget kell nyjtani ahhoz, hogy a csng falvak templomaiban a rmai katolikus szertartsokat csng nyelven tarthassk, valamint tegyk lehetv a csngk rszre, hogy a vallsos nekeket sajt anyanyelvkn nekeljk; (…)'[6]

A PkGy Ajnlst 2001. november 14-n a Miniszteri Bizottsg mr hatrozatban ersti meg[7] az albbi megfogalmazsban:

'5. Az Ajnls 9. szakasznak vonatkozsban a Miniszteri Bizottsg egyetrt az i. s ii. pontokban foglalt ajnlsokkal.'

Az 1996-ban megkttt Szerzdsben a Magyar Kztrsasg s Romnia kztt a megrtsrl, az egyttmkdsrl s a jszomszdsgrl a felek a kisebbsgi jogok szablyozsa s alkalmazsa tekintetben az ET Keretegyezmnyt tekintik alapul. Kln hangslyozzk az anyanyelv oktatshoz val jogot. (15.cikk (3)) 'A Szerzd Felek tiszteletben tartjk a romniai magyar s a magyarorszgi romn kisebbsghez tartoz szemlyek azon jogt, hogy anyanyelvket szabadon hasznlhassk a magnletben s a nyilvnossg elõtt, szban s rsban egyarnt. Megteszik a szksges intzkedseket, hogy ezek a szemlyek anyanyelvket megtanulhassk, s megfelel lehetsgk legyen ezen a nyelven kpzsben rszeslni az llami oktats keretei kztt minden szinten s formban, szksgleteiknek megfelelen.'[8] Hangslyozni kell azonban, hogy az alapszerzds vgrehajtst ellenrz kisebbsgi vegyes bizottsg mkdse akadozik, a romn fl rszrl az ajnlsok megvalstsa rendezetlen.

Romnia 1991-ben elfogadott, jelenleg rvnyes Alkotmnya rgzti a romn nyelv hivatalos voltt. Az Alkotmny 32.2. bekezdse ezzel sszhangban kimondja, hogy az oktats minden fokon romn nyelven folyik. A kisebbsgek anyanyelv/anyanyelvi oktatsa mdozatainak meghatrozst kln trvny hatlya al sorolja.

Ennek a nemzeti kisebbsgek anyanyelvi oktatsra vonatkoz mdozatait a Tangyi trvnyben hatrozzk meg, amelynek a bekezdsei kztt tbb diszkriminatv elem lelhet fel, de ha a kisebbsg oktatspolitikusai ismerik az utbbi nhny v alatt szletett miniszteri rendeletek s vgrehajtsi utastsok kritriumait, ezek alapjn megteremthetik a magyar nyelv oktatshoz szksges objektv feltteleket.

A 3533. szm rendelet a romn nyelv iskolkban tanul nemzeti kisebbsgekhez tartoz tanulk anyanyelvi oktatsrl az 1999-es mdszertani tmutatban az albbiak szerint fogalmaz:

'(…) A krelmek berkezse esetn az iskola osztlyokat (15-25 tanul) vagy csoportokat (7-15) hoz ltre.'[9] (5.cikkely (a)).

A fenti rendelettel sszhangban sszegyjttt krelmek - a jogszablyi hivatkozs ellenre -  nem voltak elegendek a magyar nyelv oktatsnak beindtshoz, a folyamat helyi szinten minden esetben elakadt. A 2000. janur 31-n kelt 3113. Sz. tangyi rendelet egyszersti az anyanyelv tanulshoz val hozzfrst, amennyiben felhatalmazza e kisebbsgi szervezeteket, hogy az egyes szlk helyett eljrhassanak az anyanyelvi oktats ignylsben. A rendelet szerint: 'Azon teleplseken, ahol nem lteznek csoportok vagy osztlyok valamely nemzeti kisebbsg anyanyelvnek oktatsra, az illet nemzeti kisebbsg szervezetei vagy egyesletei megnevezhetik azokat az egyetem eltti oktatsi egysgeket, ahol ltezik igny a szlk s a tanulk rszrl az anyanyelv tanulsra, s krelmet kldenek meg az oktatsi egysgnek s a megyei ftanfelgyelsgnek.'[10] (2. cikkely)

A fent emltett dokumentumok alapjn teht a moldvai csng magyarok nyelvoktatshoz meghatroztk ugyan a jogszablyi kereteket, de a vgrehajts ezzel nincs sszhangban, hiszen, a hivatalos - iskolai keretek kztt zajl magyarnyelv-oktats mindeddig nem indult be.

A rendelkezsnkre ll dokumentumok alapjn bizonythat, hogy a csng kzssg magyar identits tagjai 1990 ta folyamatosan krik az iskolai keretek kztt szervezett anyanyelv oktatst[11]. A krelmeket a helyi szervek gyakran be sem iktattk, vagy klnbz okok miatt rvnytelennek tekintettk. Az elmlt vekben Klzse, Pusztina s Lszped kzsgekben gyjtttk ssze a szksges szm krelmet, de a magyar mint idegen nyelv oktatst minden jogszablyi felttel teljestse ellenre nem tettk lehetv a helyi hatsgok. Az iskolai oktats helyi szint ellehetetlentse miatt a 90-es vekben tbb ksrletet tettek a kzssg magyar nyelv oktatsnak helyi, iskolai kereteken kvli biztostsra.

A moldvai csngk anyanyelv-oktatsnak elzmnyei

Az tvenes vekben, a Magyar Npi Szvetsg ltal kezdemnyezett oktatsi ksrletek eredmnyekppen Moldvban tbb teleplsen indult el a magyar nyelv oktatsa. A lszpedi ltalnos iskolban s a bki tantkpzben magyar tannyelv osztlyokat ltestettek. Ezek a kezdemnyezsek azonban nagyon rvid ideig mkdhettek, mivel az 1958/59-es tanvben az sszes moldvai csng faluban rendelettel megszntettk a magyar nyelvi/nyelv oktats lehetsgt.

A 80-as vektl szmos felajnls rkezett a csng kzssg identits s nyelvvesztse, valamint gazdasgi megsegtse rdekben. A magyarorszgi kormnyzati, illetve civil szfra segtkszsge, valamint a nyugati s erdlyi magyarsg segteni akarsa klnbz prblkozsokat tett az oktats beindtsnak terletn is. Ezek az oktatsi formk az albbiak szerint mkdtek:

Magyar nyelv oktatsa - nem szaktanrokkal - mdszertani alapozs s megfontolsok nlkl - amely a magyar mint idegen nyelv oktatsra irnyul minimlis ignyeket elgtette ki egyes csng falvakban. (Szabfalvn Perka Mihly, Lszpeden Kolonel Jzsef s Fehr Katalin, majd rvid ideig Klzsn Duma Andrs tantott.) Ezen kezdemnyezsek fokozatosan megszntek rszben az oktatsi folyamat minsge, s az ebbl fakad egyre nagyobb mrtk rdektelensg miatt.

Rszvtel magyar nyelv oktatsban Erdlyben. Az erdlyi alap- s kzpfok magyar nyelv oktatst biztost intzmnyekben a kilencvenes vek eleje ta vesznek rszt moldvai csng gyermekek. Az elz oktatsi formhoz hasonl szakmai problma merl fel ezen oktatsi forma esetben is, hiszen - br ezekben az oktatsi intzmnyekben szaktanrok tantottk a gyerekeket - a pedaggusok itt sem voltak felkszlve a moldvai csng gyerekek esetben, a specilis krlmnyeikbl addan felmerl oktats-mdszertani feladatokra. (Borbth Erzsbet, a cskszerdai Jzsef Attila ltalnos Iskola igazgatnje felismerse volt, hogy a moldvai csng gyerekek oktatsa specilis mdszertani elkpzst ignyel, valamint hogy az oktatsi folyamatba bekapcsolt gyerekek sorst kvetni kell.) Nhny v tapasztalata utn beindult a gyerekek elzetes vlogatsa az anyanyelvi elkszt tborokban rsztvevk kzl. Elssorban Cskszeredban, de Szkelyudvarhelyen, Kovsznn, Szszrgenben, Sepsiszentgyrgyn, Gyulafehrvron is tanultak magyar nyelven moldvai csng gyerekek szzai egy vtizeden t.

A moldvai csngk gyermekek szlhelykn kizrlag romn tannyelv iskolba jrnak, melyek, gyenge oktatsi minsggel rendelkeznek. Az oktats gyenge minsge a msik oka annak, hogy a dikok kln felzrkztatst ignyelnek - nemcsak a magyar nyelvtuds (a magyar helyesrs, olvass elsajttsa), de - az egyes szaktantrgyak kvetelmnyszintje tekintetben egyarnt. A gyerekek felzrkztatsa a megfelel versenykpes szintre az els vek feladata volt.

Magyarorszgi kzpiskolai oktats. Az erdlyi oktatsi intzmnyekben szerzett tapasztalatok ismeretben egyrtelm, hogy a magyarorszgi intzmnyekben val oktats mg inkbb hatstalan volt. Az erdlyi iskolkban meglev problmk mellett a szlfld s az anyaorszg kzti szociokulturlis szakadk a gyerekek felzrkzst s beilleszkedst mg nehezebb tette.

Rszvtel a magyarorszgi felsoktatsban, ennek elksztseknt a Nemzetkzi Elkszt Intzet[12] munkjban. Az emltett oktatsi mdokhoz viszonytva a felsoktatsban - a mr ismert krlmnyek miatt - szintn nagy htrnnyal indultak a moldvai csng hallgatk. A magyar llam ltal biztostott vi 10 llami sztndjat nem minden esetben tudtk ignybe venni a dikok. Az elkszt intzet az rettsgizett dikoknak els vben nyelvi s szaktrgyi elkpzst nyjtott, ezt kveten felvteli vizsgval (mely a NEI hallgati szmra knnytett vizsgt jelentett) kerltek be a hallgatk a klnbz magyarorszgi egyetemekre s fiskolkra, melynek eredmnyekppen gyakoriak voltak a gyenge tanulmnyi eredmnyek, az vismtlsek.

A fent emltett klnbz mrtkben tgondolt oktatsi prblkozsok clja a csng magyar rtelmisg ltrehozsa volt. Klnsen a magyarorszgi oktatsban rsztvevk esetben azonban az oktatsi folyamat befejeztvel, a szlfld vgleges elhagysa jelentette a legnagyobb gondot.

A moldvai csngk anyanyelvi/anyanyelv oktatsnak jelenlegi helyzete

A szlk a 90-es vektl szmos krvnyt nyjtottak be, hogy a helyi llami iskolkban a magyar nyelv opcionlis oktatst vezessk be. A tanulmnyban mr emltett 2000. janur 31-n kelt 3113. szm tangyminiszteri rendelet s a romn iskolkba jr, nemzeti kisebbsgekhez tartoz tanulk anyanyelvoktatsra vonatkoz rendelkezsek 2000. prilis 6-i, 30.257-es szm vgrehajtsi utastsa alapjn tett ksrletek a mai napig nem vezettek eredmnyre.

A 2000. szeptember 14-15-i Bk megyben jrt minisztriumkzi bizottsg megllaptotta, hogy Pusztina s Klzse kzsgekben ltesteni kell egy-egy magyar nyelvet tanul csoportot. A bizottsg jelentse ellenre a Bk Megyei Tanfelgyelsg nem hozta ltre a tanulcsoportokat. Idkzben az alr szlkre nehezed nyoms, valamint a helyi hatsgok, a Belgyminisztrium kpviseli s a sajt ltal folytatott kampny hatsra a szlk egy rsze visszavonta a magyar anyanyelv opcionlis tanulsnak bevezetsre vonatkoz krelmt.

Eredmnytelenek maradtak teht a szlk krelmei, akrcsak az vek sorn a Nemzeti Nevelsgyi Minisztrimban, a Kisebbsgvdelmi Hivatalban leadott feljegyzsek s jelentsek, valamint a civil trsadalom klnfle szervezeteinek felmrsei - melyek a magyar mint idegen nyelv oktatsnak szksgessgt bizonytottk.

A Moldvai Csngmagyarok Szvetsge (MCSMSZ) a Bk Megyei Tanfelgyelsggel val egyttmkdsre tett ksrletknt 2001. februr 9-n 77 pusztinai szl nevben a tanfelgyelsg jvhagyst krte, hogy dlutnonknt, az ltalnos iskola egyik osztlytermben magyar mint idegen nyelv oktatst folytathassanak - 2001. mrcius 5-n ezt a krst Prjol kzsg polgrmestere elutastotta.

Mivel az addigi kezdemnyezsek, s az iskolai oktatsra vonatkoz krsek sem rtk el a kvnt eredmnyt, a csng magyarok anyanyelv oktatsnak megtervezsekor az eddigiektl eltr, iskoln kvli formban, - tudatos, fokozatosan ptkez oktatsi stratgira volt szksg. Az gy tgondolt stratgia clja ketts: rszben egy rtelmisgi rteg kinevelse, mely hazatrve fellendtheti a szlfldn lk kulturlis, oktatsi, stb. lett s lehetsgeit; msrszt a moldvai gyerekek s fiatalok identitslesztse, az identits megerstse, illetve a segtsgnyjts az identits-vlasztsban. Mindehhez figyelembe kellett venni, hogy a moldvai csng magyarok magyarnyelv-oktatsa egyelre csakis iskoln kvli keretek kztt oldhat meg - a fentiekben felsorolt jogos ignyek ellenre.

Mindannyiunk szmra a kezdetektl egyrtelm volt, hogy Moldva hatrain bell egyelre csak az alapoktats kialakthat, a kzp- s felsoktatsra Erdly, esetleg Magyarorszg terletn kell megoldst keresni.

Az tgondolt oktatspolitikai stratgival kapcsolatban elsdleges kvetelmny volt, hogy annak az oktats minden szintjt rintenie kell az alapoktatstl a felsoktatsig.

Ennek fbb elemei az albbiak:

Iskoln kvli/alternatv nyelvoktats: A 2000/2001-es tanvben egyelre ksrleti jelleggel indult el az oktats kt faluban, Klzsn s Pusztinn. Az oktats specilis mdszertanra nem kvnok kitrni, de bizonyra magyarzatul szolgl ennek szksgessgre a csngk ltal hasznlt magyar nyelvi vltozat, mely - a helysznen oktat magyar tanrok ltal elsajttott magyar kznyelv oktatsra vonatkoz metodolgitl ersen eltr. (A tapasztalatok alapjn kijelenthet, hogy az oktats folyamatt megknnyti, ha a pedaggusok csng szrmazsak.) A ksrleti vben kb. 100 gyereket (s esetenknt felnttet) oktattak korosztlyos s nyelvtuds szerinti bontsban.[13] A ksrleti tanv sikerein felbuzdulva, a 2001/2002-es tanvben mr hat teleplsen (Pusztina, Klzse, Trunk, Klsrekecsin, Somoska, Dioszn) zajlott sikeresen az oktats kb. 400 gyerek rszvtelvel. A programot a Romniai Magyar Pedaggusszvetsg felgyeli, mdszertani kpzst, tovbbkpzseket biztostva az rintetteknek. Szintn csak utalni szeretnk azokra - a romn hatsgok rszrl tett - intzkedsekre, melyek ezen oktatsi forma megszntetst clozzk (2002-ben kt peres eljrs is zajlott, az iskoln kvli oktatsi programban rszt vev szervezetek, a MCSMSZ, valamint a Szeret-Klzse Alaptvny ellen).

Sznidei nyelvoktats: Az iskolai sznidben  tbb moldvai faluban zajlik jelenleg is sznidei nyelvoktats (Magyarfalu, Klsrekecsin, Somoska), mely az utbbi kt v tapasztalatai alapjn az iskoln kvli/alternatv nyelvoktats elksztshez alapvet. A sznidei oktats sorn jtkos formban (versek, dalok, stb. ) elsajttott anyanyelvi ismeretek nemcsak felkeltik a gyerekek rdekldst, hanem bizonyos alapismereteket is nyjtanak.

Ehhez kapcsoldva kell megjegyeznnk, hogy - mivel az alapiskols kor gyerekek Moldvn kvli oktatsa eddig nem jrt pozitv tapasztalatokkal - ennek a korosztlynak az oktatsa mindenkppen a szlfldn megoldand. A jelenlegi elkpzelsek szerint a szlfldi (jelenleg a fent emltettek szerint, iskolai kereteken kvl mkd) anyanyelv-oktatsi foglalkozsokat kvet a kzpiskolai oktats csak Moldva hatrain kvl biztosthat. Az egyes kzpfok oktatsi intzmnyek fel az RMPSZ felgyelet alatt tevkenyked, alternatv oktatst vgz nyelvtanrok irnytjk a gyermekeket.

Gyimesfelsloki Lceum: Amennyiben a gyerekek tovbbtanulsa lceumi keretek kztt javasolt, ahhoz a gyimesfelsloki Szent Erzsbet Lceum nyjt megfelel keretet. Itt is szksges a moldvai gyerekek oktatsnak klnleges mdszertana, hiszen a - lceumban egytt oktatott - moldvai s a gyimesi csng gyerekek identitsa teljesen eltr. A kzpfok oktatsban a magyar nyelv oktatst felvltja a magyar nyelv oktats, mely a specilis mdszertan s a pedaggusok pozitv hozzllsa mellett a gyermekektl is kitartst, szorgalmat ignyel. A lceumi oktatsra nem javasolt, illetve az ebben az oktatsi formban rszt venni nem kvn gyerekek szakiskolai kpzse Erdlyben oldhat meg.

Felsoktats: A megfelel elkpzettsget kveten a moldvai csngk versenykpes tudst a felsoktatsban val rszvtel zrhatja le. Magyar nyelv felsoktatsi kpzsre elssorban a kolozsvri Babe-Bolyai Egyetemen, az Erdlyi Magyar Tudomnyegyetemen nylik lehetsg. Termszetesen nem kizrt a magyarorszgi felsoktatsba val bekapcsolds sem, de ezt a magyar Oktatsi Minisztrium elssorban rszkpzs formjban tmogatja.

gretek s vrakozsok a 2002/2003-as tanvre vonatkozan

A romniai sajtbl s az RMDSZ-tl szrmaz rteslsek szerint, kt moldvai csng faluban llami oktats keretben indulhat be a kvetkez tanvtl a magyar nyelv oktatsa. 2002. jniusban - az RMDSZ-szel folytatott trgyalsok eredmnyekppen - az Oktatsgyi Minisztrium jvhagyta a pusztinai s klzsei szlk kzjegyz ltal is hitelestett krvnyeit, s az ezek alapjn megrt tanfelgyelsgi tiratot. A jvhagys rtelmben sszel Pusztinn 24, Klzsn pedig 17 gyermek kezdheti meg immr az llami kzoktats keretben a magyar nyelv tanulst heti hrom vagy ngy rban. E tantrgy rszt kpezi majd a tanrendnek, a gyerekek jegyet kapnak, majd a nyolcadik, illetve a tizenkettedik osztly vgn vizsgznak belle.

Tanulsgok

A romn llam ltal biztostott jogi szablyozstl fggetlenl szksg van egy olyan lpcszetesen ptkez oktatsi stratgia kidolgozsra s alkalmazsra, mely a moldvai csng magyar gyerekeknek s fiataloknak lehetsget nyjt az anyanyelv elsajttsra, majd az anyanyelv oktatsra. A fent vzolt folyamat az oktats teljes spektrumt prblja fellelni, mellyel biztosthat lenne az rtelmisgi rteg, illetve a szakemberek kinevelse.

A sikeres 'nemzetrsz mentsi folyamat' befejezshez azonban arra van szksg, hogy a jl kpzett szakemberek kpzse a szlfldn legyen megoldhat, illetve az anyaorszgi kpzst kveten a diploms fiatalok hazatrve talljanak lehetsget a boldogulshoz.

Irodalom

Apador-CH- Pro Eurpa Liga 2001. Jelents a moldvai csng helyzetrl. A csng magyarok krdse Kzirat. Bukarest

Benk Lornd 1990.  A csngk eredete s teleplse a nyelvtudomny szemszgbl. A Magyar Nyelvtudomnyi Trsasg Kiadvnyai 188. sz. Budapest: Akadmiai Kiad

Domokos Pl Pter 1987.  A moldvai magyarsg. tdik tdolgozott kiads. Budapest: Magvet Kiad

Halsz Pter 1999. A csngk. A moldvai magyarsg vszzadai. Rubicon. Trtnelmi folyirat X. vf. 9-10. sz. 23-25.

Hatron Tli Magyarok Hivatala honlapja - http//www. htmh.hu

Hegyeli Attila 2000.  A moldvai csngk magyar nyelvi oktatsnak eslyei. Kzirat. Klzse

Lk Gbor 2002. A moldvai csngk I. A csngk kapcsolatai az erdlyi magyarsggal. Budapest: Tton Kiad

Pozsony Ferenc 1999. Csngsors. Moldvai csngk a vltoz idkben. Budapest: Teleki Lszl Alaptvny

Pozsony Ferenc 2000. Magyar sors Moldvban. Kzirat.

Szab T. Attila 1972. Kik s hol lnek a csngk? In: Szab T. Attila: Nyelv s mlt. Vlogatott tanulmnyok, cikkek. Bukarest: Kriterion 161-164.

Szilgyi N. Sndor 1979. Amit mg nem mondtunk el a csng npnvrl.  A Ht X. vf. 24. sz. 10.

Tnczos Vilmos 1997. Hnyan vannak a moldvai csngk? Magyar Kisebbsg III. 1-2. sz. 370-390.

Tnczos Vilmos 1998. Hungarians in Moldavia. Institute for Central European Studies No. 8. Budapest

Jegyzetek


[1] A kzirat vglegestsekor a 2002-es romniai npszmllsi adatokrl nem ll rendelkezsre hivatalos adat.

[2] Pozsony Ferenc: Magyar sors Moldvban. Kzirat

[3] Pozsony Ferenc: Magyar sors Moldvban. Kzirat, p.3.

[4] http://www.htmh.hu/bimulti.htm

[5]http://www.coe.int.  Resolution ResCMN(2002)518. It has been suggested that the Csangos are to be found among those"other nationalities". Since Romanian law says nothing about the conditions for recognition of minorities, it appears that some authorities take the view that the Csangos do not constitute a minority, and are not therefore entitled to the same rights as the minorities listed earlier. During its visit to Romania and in the light of information made available to it, the Advisory Committee noted that some representatives of the Csango community were most interested in benefiting from the measures taken by the state in favour of minorities. The Advisory Committee takes the view that, given the historic presence of the Csangos in Romania and the specific elements of their identity, the Romanian authorities should favourably consider the extension of the Framework Convention to persons stating that they are members of this community and should explore this question in consultation with the representatives of the Csangos. 19. As concerns the situation of other groups, the Advisory Committee is also of the opinion that it would be possible to consider inclusion of persons belonging to them in the application of the Framework Convention on an article-by-article basis and takes the view that the Romanian authorities should consider this issue in consultation with those concerned.

[6] http://www.htmh.hu/dokumentumok/coecom.htm

[7] http://www.htmh.hu/dokumentumok/coecom.htm - 772. ls — 2001. november 14.7.4. pont A csng kisebbsgi kultra Romniban

[8] http://www.htmh.hu/bimulti.htm

[9] HTMH adatbzis. 3533. sz. rendelet a romn nyelvi iskolban tanul nemzeti kisebbsgekhez tartoz tanulk anyanyelvi oktatsrl. Nem hivatalos fordts romn nyelvrl

[10] HTMH adatbzis. 3113. sz. tangyminiszteri rendelet az anyanyelv oktats lehetsgnek biztostsrl a romn nyelv iskolkban. Nem hivatalos fordts romn nyelvrl

[11] Forrs: Moldvai Csngmagyarok Szvetsgnek adatbzisa

[12] Megj. A Nemzetkzi Elkszt Intzet jelenleg Magyar Nyelvi Intzet nven mkdik.

[13] Itt kell megjegyezni, hogy az oktatsban rszt vev gyerekek ltszma nem lland. Az rk ltogatsa fgg az egyhzi s iskolai hozzllstl, mely idrl idre vltozik.

http://www.mtaki.hu/docs/cd2/tanulmany/09_Mesterhazy_Szilvia.htm

 

 

Homokszentgyrgy
phfogel@gmail.com

A csald sokszor igen nehz alkalmazkodst, lemondsokat kvetel az egyttls rdekben. De ennek a vllalshoz hit kell, Istenhit. Isten s a csald szentsgben kell hinni, nem a trsadalmi szerzdsekben, konven-cikban. Popper Pter 


+36 82 487 002

+36 30 68 26 800

Ekkor - 1954-55 -ben -akartam  "vilgg menni"

Hazt tbb mdon lehet elvesztni, de bennnket el nem veszt soha!

Brd Oszkr 1893-1942 orvos, klt, drmair

 

 

Vajon nem mindnyjan ezrt a titokrt lnk? Hogy fldertsk letnk nagy titkt, az Istent?

Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz 2015

S mit tettem n, hogy megoldjam a titkot, a magamt? Hogy ne csak higgyem, hanem tudjam is...?  Wass Albert

 

dv az Olvasnak!
Grsse an den Leser!
Regards to the reader!

 

Asztalosok

 

Zld SASOK
1899

n gy tanultam, hogy a vilg az olyan, hogy az ember Fradi-drukker. A rendes magyar ember az Fradi-drukker. Vagy mg egy- szerbb dolog ez: az ember fradista, ahogy a nap st vagy a f n. Esterhzy Pter (1950.- 2016. ) r 


F E R E N C V R O S


A dicssges VVK Gyzelem 1964-65

Juventus-Ferencvros 0:1 Torino


 

 

Szlfalum

Reformtus Egyhzkzsg Fehrvrcsurg


Kpek fehrvrcsurgi letnkbl

Falu szltte Amerigo Tot szobrszmvsz

 

Fehrvrcsurg
Krolyi Kastly

 

Hargita Pl
egyhzkerleti
misszii lelksz - volt

 

 

 

 

Istvndi 2011. jlius 31.


Lelkszbeiktats

 

Jakab Ibolya

ISTVNDI

IBOLYKA - Csaldi kpek    

 


               
                    Midn a roncsolt anyagon
                    Diadalmas lelked megllt;
                    S megnzve btran a hallt,
                    Hittel, remnnyel gazdagon
                    Indult nem fldi takon,
                    Egy volt kzs, szent vigaszunk
                    A LLEK L: tallkozunk!
 

 
   desanyja,

zv JAKAB ISTVNN 

CSERVENI IBOLYA 

12 vi zvegysg 38 vi gyszols utn, 

2017 mjus 3.-n hazatrt Teremtjhez. 

Megsznt sirsaitl, fjdalmtl.

lt 84 vet. Nyugodjk bkben!


E mappa, a fnykpekkel egytt a honlapokon marad, mindvgig!


 

 

Schmidt Bla
ISTVNDI TJ

 

Kltk, rk
Versek, regnyek, novellk

 

KERESZTLNYOM
HENI

 

F O T A L U M
Csaldi, Barti kpek

 

Zene, Dallamok
Klasszikusok

 

Wolfgang Amadeus Mozrt
1756 - 1791

 

Franz Joseph Haydn
1732 - 1809

 

Georg Friedrich Hndel
1685 - 1759

 

Liszt Ferenc
1811 - 1886

 

Kodly Zoltn
1882-1967

 

Lajtha Lszl
1892 - 1963

 

Bartk Bla
1881 -1945

 

Komponlt kp s hang

 

DOMJN JZSEF
1872 - 1951

 

 

Falu Tams Esti ima

Ne fjjon a lelkem,
Ne fjjon a testem,
Legyen, ki felemel,
Amikor elestem.
Amit mznek rzek,
Epv ne vljk,
Kvessen a bke
Mint jsgos rnyk.
S ha majd j a hall,
Szljon hozzm szpen,
S ne a htn vigyen,
Hanem az lben.

 

… hol srjaink domborulnak…

Heidfogel csaldi sremlkek

A.B.F.R.A.

 

 

 

Varga Istvn huszr
1880-1925

 

Varga Istvn eltnt srkve

 

 

Heidfogel Alajos
Istvndi 1901 -1966 Pcs

 

1947-ben koholt vdak alapjn

7 vre tltk 3,5 v utn szabadult

Pcs Kztemet Z III. 36.

 

 

Heidfogel Jzsef sirja

Pcs HJ XXVI 2 31 Z

1864-1923

Felesge neve nincs ferva, de itt nyugszik.

Szarka Aladr +1981 nem rokon, ismers.

 

 

Harmanschlagi temet a templom mellett

 

 

MRICZ ZSIGMOND

ZSOLTRK KNYVE

          MRICZ ZSIGMOND 

 
 CXXXIII. ZSOLTR
 
Az egyetrts ajnlsa
 
Ime mily j, mily gynyrsges,
Atyafinak egytt lni kes,
  Mint a drga olaj,
  Fel nem fogja a haj,
  Lefut a szakllon,
  Szaklladon ron,
  Kntsdnek prmjn;
  Mint Hermon harmatja,
  Sion csucst hatja,
  Ragyogv tvn:
Csak oda kld az Ur, ldst
s letet, rk ltet, vltst.
 
 
 

A gyermekvek benyomsait tartsd emlkedben, mert azok tiszteletre mltk. Egyenes ton jrj, igaz lgy, mert az a legknnyebb s a legboldogtbb szerep. rzseiddel ne lgy pazar, de akinek odaadtad, ahhoz lgy h! S hogyha olykor keresztutakra vezet az let, krj tancsot tenszvedtl, gondolj azokra, kik onnan fellrl nznek le rd, atyd s anyd szellemre, s gy cselekedjl, hogy k boldognak lssanak tged. Jkai Mr (1825. 02. 18. - 1904. 05. 05.) magyar regnyr


Ktsg sem fr hozz, hogy a csald s az otthon az, amely ltal az emberi trsadalom legnagyobb ernyei szletnek, ersdnek s tpllkoznak.                           

WINSTON CHURCHILL  Trsadalom


 


Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!