A moldvai csngk nyelvi jogai, klns tekintettel az oktatsi jogok rvnyeslsre
Mesterhzy Szilvia
Bevezets: Kik a moldvai csngk?
A Krptokon kvl, a Keleti-Krptok s a Szeret foly kztti vidkeken l moldvai csngsg sajtos, izollt, romniai nyelvi krnyezetben nyelvszigetknt fejldtt nyelvi kzssg. A jelenleg 239.938 (magyar eredet) katolikusbl 43% (103.543) l olyan teleplsen, ahol beszlnek magyarul, de a magyarul (is) beszl csngk ltszma 62.000 fre tehet. A csngk nyelve a magyar archaikus elemeit rz dialektus.
Az 1992-es npszmllson[1] a moldvai csngk kzl 1801 f vallotta magt magyar nemzetisgnek (annak ellenre, hogy a 250.000 magyar eredet moldvai csng kzl kb. 62.000 ma is beszl magyarul). A csng magyar falvakban csupn 500 magyar nemzetisgt rtak ssze, 1301 ft pedig a vrosokban. Csngnak a npszmlls sorn Romnia egsz terletn sszesen 2165-en vallottk magukat (ez a htfalusi, dvai, gyimesi s moldvai csngk sszestett adata, melynek nagy rsze azonban - becslsek szerint 2000 f moldvai csng). A sajtos, bizonytalan csng identitstudat mellett a manipulatv, ersen torztott npszmllsi adatfelvtel, a npszmllst megelz egyhzi propaganda, s a nacionalista lgkr szolgl magyarzatknt a fenti adatokhoz. Informciink szerint emiatt hasonl eredmnyekkel zrult a 2002 vi npszmlls is.
A moldvai csng kzssg helyzete eltr a tbbi hatron tli magyar kisebbsgi csoporttl, hiszen Moldva sohasem volt Magyarorszg rsze, az izollt kzssgi helyzet miatt a csng vidkek trtnelmi fejldse ms ton haladt. (Az eltr fejldshez hozzjrult a csngkat hossz ideje sjt erszakos romn asszimilci is.) A csng kultra archaikus hagyomnyait az elszigeteltsgk miatt sikerlt megrznik. A moldvai csng magyar kzssg identitstudatnak lnyeges alapja a rmai katolikus egyhzhoz val tartozs.
A moldvai nem szkely szrmazs csng magyarsg szaki s dli csng kzssgekre tagoldik. Romnvsrtl szakra az szaki csngk, Bktl dlre a dli csngk lnek. Az szaki s a dli csngsgot egyarnt jellemzi nyelvi szempontbl az ersen archaikus nyelv, nprajzi szempontbl pedig a sok rgi elemet megrztt npi kultra.
A csng nyelvjrsok egszen kivteles lehetsget knlnak annak tanulmnyozsra, hogyan hatott az elszigeteltsg a nyelv megrzsre, valamint j elemek megjelensre. Tanulsgos pldk egsz sort talljuk azokra a klcsnhatsokra is, amelyek kt teljesen klnbz nyelvcsaldba tartoz nyelv kztt jttek ltre. A finnugor nyelvcsaldhoz tartoz moldvai csng magyar dialektust szmos indoeurpai lexikai elemmel gazdagtotta a kzvett romn nyelv. Ugyangy a moldvai romn nyelvjrs sok szt klcsnztt a magyarbl, fknt a mezgazdasg, a kzmvessg s a kzigazgats terletn.
A csngk a magyar nyelvet nem tanuljk, hanem a csaldban sajttjk el, s a nyelvhasznlat kizrlagos szntere a csald, valamint az informlis kapcsolatok. A csngk ktnyelvsge napjainkban egyre bizonytalanabb vlik, a magyar nyelv ismerete a fiataloknl mr leginkbb csak a tjnyelv valamilyen fok ismeretrl, vagy rtsrl tanskodik, s ez jelentsen felgyorstja a termszetes nyelvi asszimilcit. Mg hatvan-hetven vvel ezeltt a tjnyelv a beszlk anyanyelve volt, addig ez mra - amennyiben nem trtnt meg a teljes nyelvvlts, nyelvveszts a beszlnl - msodik nyelvv degradldott.
A moldvai csngk szrmazsval kapcsolatban tbb eltr llspont ltezik. [2] Pozsony Ferenc sszegzse alapjn a hrom leginkbb elterjedt s megalapozott llspontot ismertetjk:
a) A moldvai csngsg alaprtegt egyes kutatk mg a IX. szzadi magyar honfoglals idejn a Krptokon kvl, Moldvban maradt magyarsg csoportjaira vezetik vissza. Ennek igazolsaknt a moldvai magyarsg archaikus nyelvt s a IX. szzadi magyar trgyi kultrhoz hasonlt moldvai rgszeti leleteket emltik. Valjban azonban a trgyi emlkek nem bizonytjk kell megalapozottsggal, hogy a trsgben maradtak szrmazsa visszavezethet eddig az idszakig. Ezt a felfogst Pozsony Ferenc tanulmnya szerint a helynevek sem tmasztjk al, mivel a magyarsg kzvetlenl a honfoglals utni korszakban a Krpt-medencben tipikusan csak szemlynevekkel vagy azoknak kicsinyt kpzs formjval nevezte meg teleplseit. A legrgiesebb magyar nyelvjrsokat beszl moldvai falvak esetben eltr nvadsi rendszer volt jelen, amely egy jval ksbbi magyar nvadsi formval egyezik meg.
b) Egy msik elmlet szerint a moldvai csngk kunok vagy ms trk ajk npek leszrmazottai.
c) Egy harmadik teria szerint a moldvai csngk sei olyan erdlyi szrmazs romnok, akiket a rmai katolikus egyhz mg a Krpt-medencben rszben elmagyarostott, s akik az egyre slyosbod asszimilci (magyarosts) ell a XVII-XVIII. szzadokban Moldvba menekltek. Ennek a tudomnytalan elmletnek a msodik vilghbor alatti vektl kezdden voltak kpviseli. Kidolgozsa Dumitru Mrtinas nevhez fzdik. A romn nacionalista hatalmi csoportoknak ez az ideolgia szolgltatott alapot a csngk XX. szzadi erszakos asszimilcijhoz.
A mai objektv, tbb tudomnyterletet tfog kutatsok azt az ltalnosan elfogadott nzetet valljk, hogy a csngsg alaprtege a kzpkori magyar kirlysg idejn a Krpt-medencbl tervszer telepts rvn rkezett Moldvba. 'Ezek a legkorbban kitelepedett magyar kzssgek a XIII. szzad vgn s a XIV. szzad elejn a Szeret foly mentn egy olyan teleplshlzatot hoztak ltre, melynek a legfontosabb feladata a magyar kirlysg keleti hatrainak vdelme volt. Ettl az sszefgg vdelmi (gyep)vonaltl jval keletebbre is elretolt helyrsgeket ltestettek a Dnyeszter foly mentn. Ott magyarok ltal ellenrztt megfigyel vgvr volt pldul rhely (Orhei), Braila, Dnyeszterfehrvr (Akkerman) s Kilia. Ezt a vdelmi feladatokkal kiteleptett magyar alapnpessget a XV. szzadban tovbb gyaraptottk az inkvizci ell menekl huszitk. Ksbb a szkelyfldi magyarok is folyamatosan menekltek Moldvba. Legjelentsebb csoportjaik az 1764-es osztrk megtorls ell menekltek el tmegesen az erdlyi szlfldjkrl, s telepedtek le a Keleti-Krptok s a Szeret foly kztti terletre. Ezt meggyzen bizonytjk az rott forrsok, a hely- s szemlynevek valamint a nprajzi dokumentumok.'[3]
Az anyanyelvi/anyanyelv oktats jogi alapjai Romniban
A nemzetkzi szerzdsek, melyeket Romnia alrt, illetve ratifiklt, a romniai kisebbsgekre (teht a moldvai csng magyarokra is) vonatkoz jogi szablyozs vonatkozsban elsdlegesnek tekintendk. A kisebbsgeknek nyjtand egyenl eslyek biztostshoz szksges kisebbsgi jog tbbek kzt az anyanyelv oktatshoz val jog. Ezt az elvet nemcsak a bels jogi szablyozs tekintetben kell vizsglni, hiszen ugyanezt fogalmazzk meg - egyes esetekben ajnls formjban - a Romnia ltal ratifiklt, albbi dokumentumok:
ENSZ Nyilatkozat a nemzeti vagy etnikai, vallsi s nyelvi kisebbsgekhez tartoz szemlyek jogairl 47/135[4]:
4. cikk (3): 'Az llamoknak megfelel intzkedseket kell tennik, hogy - ahol lehetsges - a kisebbsgekhez tartoz szemlyeknek megfelel lehetsgk legyen anyanyelvk tanulsra, vagy hogy az anyanyelvkn trtn oktatsban rszesljenek.'
Az EBE emberi dimenzival foglalkoz koppenhgai konferencijnak dokumentuma (Koppenhga, 1990. jnius 29) szerint:
'34. A rsztvev llamok arra trekednek, hogy a nemzeti kisebbsgekhez tartoz szemlyeknek megfelel lehetsge legyen az anyanyelvk oktatsra, illetve az anyanyelvkn trtn oktatsra - fggetlenl az rintett llam hivatalos nyelve vagy nyelvei megtanulsnak szksgessgtl -, valamint - ahol lehetsges s szksges - anyanyelvk kzhatsgok eltti hasznlatra az alkalmazand nemzeti trvnyekkel sszhangban.'
Eurpa Tancs Keretegyezmnye a Nemzeti Kisebbsgek Vdelmrl:
14. cikk 1. A Felek ktelezettsget vllalnak arra, hogy elismerik minden, valamely nemzeti kisebbsghez tartoz szemly jogt kisebbsgi nyelvnek megtanulsra.
2. Nemzeti kisebbsgek ltal hagyomnyosan s jelentõs szmban lakott terleteken, megfelel igny esetn, a Felek trekednek - lehetsgeik szerint s oktatsi rendszerk keretein bell - annak biztostsra, hogy a nemzeti kisebbsgekhez tartoz szemlyeknek megfelel lehetsgk legyen kisebbsgi nyelvket megtanulni vagy ezen a nyelven tanulni.
3. A jelen cikk 2. bekezdst gy kell vgrehajtani, hogy az ne veszlyeztesse a hivatalos nyelv tanulst, vagy ezen a nyelven val tantst.
A moldvai csngk tekintetben hangslyos, hogy a Keretegyezmny vgrehajtst felgyel Tancsad Bizottsg megfogalmazza Romnia fel, hogy a csngkat nem lehet eleve kizrni a dokumentum alkalmazsi krbl. A Miniszteri Bizottsg a dokumentum szrevteleinek figyelembe vtelt kri [5] a romn kormnytl.
A fent emltett ltalnos rvny nemzetkzi dokumentumok mellett az Eurpa Tancs Parlamenti Kzgylse is felfigyelt a romniai csng magyar kzssg helyzetre. A PkGy 1521. sz. Ajnlsa a romniai csng kultrrl felhvja Romnia figyelmt, hogy biztostsa a kzssg tagjainak az anyanyelv oktatsnak lehetsgt. Eszerint:
'(…) a Kzgyls azt ajnlja a Miniszteri Bizottsgnak, hogy sztnzze Romnit A regionlis vagy kisebbsgi nyelvek Eurpai Chartjnak ratifiklsra s gyakorlati alkalmazsra, illetve a csngk tmogatsra, fknt a kvetkez terleteken:
biztostani kell az anyanyelven trtn oktats lehetsgt a romn Alkotmnynak s az oktatsi trvnynek megfelelen. Ennek megfelelen osztlytermeket kell biztostani a helyi oktatsi intzmnyekben, valamint a falvakban a csng nyelvet oktat tanrokat fizetsben kell rszesteni;' (9. Bekezds)
a csng szlket tjkoztatni kell a romn oktatsi trvnyrl, s felvilgostst adni rszkre a nyelvekre vonatkoz rendelkezsek alkalmazsnak mdjairl;
lehetsget kell nyjtani ahhoz, hogy a csng falvak templomaiban a rmai katolikus szertartsokat csng nyelven tarthassk, valamint tegyk lehetv a csngk rszre, hogy a vallsos nekeket sajt anyanyelvkn nekeljk; (…)'[6]
A PkGy Ajnlst 2001. november 14-n a Miniszteri Bizottsg mr hatrozatban ersti meg[7] az albbi megfogalmazsban:
'5. Az Ajnls 9. szakasznak vonatkozsban a Miniszteri Bizottsg egyetrt az i. s ii. pontokban foglalt ajnlsokkal.'
Az 1996-ban megkttt Szerzdsben a Magyar Kztrsasg s Romnia kztt a megrtsrl, az egyttmkdsrl s a jszomszdsgrl a felek a kisebbsgi jogok szablyozsa s alkalmazsa tekintetben az ET Keretegyezmnyt tekintik alapul. Kln hangslyozzk az anyanyelv oktatshoz val jogot. (15.cikk (3)) 'A Szerzd Felek tiszteletben tartjk a romniai magyar s a magyarorszgi romn kisebbsghez tartoz szemlyek azon jogt, hogy anyanyelvket szabadon hasznlhassk a magnletben s a nyilvnossg elõtt, szban s rsban egyarnt. Megteszik a szksges intzkedseket, hogy ezek a szemlyek anyanyelvket megtanulhassk, s megfelel lehetsgk legyen ezen a nyelven kpzsben rszeslni az llami oktats keretei kztt minden szinten s formban, szksgleteiknek megfelelen.'[8] Hangslyozni kell azonban, hogy az alapszerzds vgrehajtst ellenrz kisebbsgi vegyes bizottsg mkdse akadozik, a romn fl rszrl az ajnlsok megvalstsa rendezetlen.
Romnia 1991-ben elfogadott, jelenleg rvnyes Alkotmnya rgzti a romn nyelv hivatalos voltt. Az Alkotmny 32.2. bekezdse ezzel sszhangban kimondja, hogy az oktats minden fokon romn nyelven folyik. A kisebbsgek anyanyelv/anyanyelvi oktatsa mdozatainak meghatrozst kln trvny hatlya al sorolja.
Ennek a nemzeti kisebbsgek anyanyelvi oktatsra vonatkoz mdozatait a Tangyi trvnyben hatrozzk meg, amelynek a bekezdsei kztt tbb diszkriminatv elem lelhet fel, de ha a kisebbsg oktatspolitikusai ismerik az utbbi nhny v alatt szletett miniszteri rendeletek s vgrehajtsi utastsok kritriumait, ezek alapjn megteremthetik a magyar nyelv oktatshoz szksges objektv feltteleket.
A 3533. szm rendelet a romn nyelv iskolkban tanul nemzeti kisebbsgekhez tartoz tanulk anyanyelvi oktatsrl az 1999-es mdszertani tmutatban az albbiak szerint fogalmaz:
'(…) A krelmek berkezse esetn az iskola osztlyokat (15-25 tanul) vagy csoportokat (7-15) hoz ltre.'[9] (5.cikkely (a)).
A fenti rendelettel sszhangban sszegyjttt krelmek - a jogszablyi hivatkozs ellenre - nem voltak elegendek a magyar nyelv oktatsnak beindtshoz, a folyamat helyi szinten minden esetben elakadt. A 2000. janur 31-n kelt 3113. Sz. tangyi rendelet egyszersti az anyanyelv tanulshoz val hozzfrst, amennyiben felhatalmazza e kisebbsgi szervezeteket, hogy az egyes szlk helyett eljrhassanak az anyanyelvi oktats ignylsben. A rendelet szerint: 'Azon teleplseken, ahol nem lteznek csoportok vagy osztlyok valamely nemzeti kisebbsg anyanyelvnek oktatsra, az illet nemzeti kisebbsg szervezetei vagy egyesletei megnevezhetik azokat az egyetem eltti oktatsi egysgeket, ahol ltezik igny a szlk s a tanulk rszrl az anyanyelv tanulsra, s krelmet kldenek meg az oktatsi egysgnek s a megyei ftanfelgyelsgnek.'[10] (2. cikkely)
A fent emltett dokumentumok alapjn teht a moldvai csng magyarok nyelvoktatshoz meghatroztk ugyan a jogszablyi kereteket, de a vgrehajts ezzel nincs sszhangban, hiszen, a hivatalos - iskolai keretek kztt zajl magyarnyelv-oktats mindeddig nem indult be.
A rendelkezsnkre ll dokumentumok alapjn bizonythat, hogy a csng kzssg magyar identits tagjai 1990 ta folyamatosan krik az iskolai keretek kztt szervezett anyanyelv oktatst[11]. A krelmeket a helyi szervek gyakran be sem iktattk, vagy klnbz okok miatt rvnytelennek tekintettk. Az elmlt vekben Klzse, Pusztina s Lszped kzsgekben gyjtttk ssze a szksges szm krelmet, de a magyar mint idegen nyelv oktatst minden jogszablyi felttel teljestse ellenre nem tettk lehetv a helyi hatsgok. Az iskolai oktats helyi szint ellehetetlentse miatt a 90-es vekben tbb ksrletet tettek a kzssg magyar nyelv oktatsnak helyi, iskolai kereteken kvli biztostsra.
A moldvai csngk anyanyelv-oktatsnak elzmnyei
Az tvenes vekben, a Magyar Npi Szvetsg ltal kezdemnyezett oktatsi ksrletek eredmnyekppen Moldvban tbb teleplsen indult el a magyar nyelv oktatsa. A lszpedi ltalnos iskolban s a bki tantkpzben magyar tannyelv osztlyokat ltestettek. Ezek a kezdemnyezsek azonban nagyon rvid ideig mkdhettek, mivel az 1958/59-es tanvben az sszes moldvai csng faluban rendelettel megszntettk a magyar nyelvi/nyelv oktats lehetsgt.
A 80-as vektl szmos felajnls rkezett a csng kzssg identits s nyelvvesztse, valamint gazdasgi megsegtse rdekben. A magyarorszgi kormnyzati, illetve civil szfra segtkszsge, valamint a nyugati s erdlyi magyarsg segteni akarsa klnbz prblkozsokat tett az oktats beindtsnak terletn is. Ezek az oktatsi formk az albbiak szerint mkdtek:
Magyar nyelv oktatsa - nem szaktanrokkal - mdszertani alapozs s megfontolsok nlkl - amely a magyar mint idegen nyelv oktatsra irnyul minimlis ignyeket elgtette ki egyes csng falvakban. (Szabfalvn Perka Mihly, Lszpeden Kolonel Jzsef s Fehr Katalin, majd rvid ideig Klzsn Duma Andrs tantott.) Ezen kezdemnyezsek fokozatosan megszntek rszben az oktatsi folyamat minsge, s az ebbl fakad egyre nagyobb mrtk rdektelensg miatt.
Rszvtel magyar nyelv oktatsban Erdlyben. Az erdlyi alap- s kzpfok magyar nyelv oktatst biztost intzmnyekben a kilencvenes vek eleje ta vesznek rszt moldvai csng gyermekek. Az elz oktatsi formhoz hasonl szakmai problma merl fel ezen oktatsi forma esetben is, hiszen - br ezekben az oktatsi intzmnyekben szaktanrok tantottk a gyerekeket - a pedaggusok itt sem voltak felkszlve a moldvai csng gyerekek esetben, a specilis krlmnyeikbl addan felmerl oktats-mdszertani feladatokra. (Borbth Erzsbet, a cskszerdai Jzsef Attila ltalnos Iskola igazgatnje felismerse volt, hogy a moldvai csng gyerekek oktatsa specilis mdszertani elkpzst ignyel, valamint hogy az oktatsi folyamatba bekapcsolt gyerekek sorst kvetni kell.) Nhny v tapasztalata utn beindult a gyerekek elzetes vlogatsa az anyanyelvi elkszt tborokban rsztvevk kzl. Elssorban Cskszeredban, de Szkelyudvarhelyen, Kovsznn, Szszrgenben, Sepsiszentgyrgyn, Gyulafehrvron is tanultak magyar nyelven moldvai csng gyerekek szzai egy vtizeden t.
A moldvai csngk gyermekek szlhelykn kizrlag romn tannyelv iskolba jrnak, melyek, gyenge oktatsi minsggel rendelkeznek. Az oktats gyenge minsge a msik oka annak, hogy a dikok kln felzrkztatst ignyelnek - nemcsak a magyar nyelvtuds (a magyar helyesrs, olvass elsajttsa), de - az egyes szaktantrgyak kvetelmnyszintje tekintetben egyarnt. A gyerekek felzrkztatsa a megfelel versenykpes szintre az els vek feladata volt.
Magyarorszgi kzpiskolai oktats. Az erdlyi oktatsi intzmnyekben szerzett tapasztalatok ismeretben egyrtelm, hogy a magyarorszgi intzmnyekben val oktats mg inkbb hatstalan volt. Az erdlyi iskolkban meglev problmk mellett a szlfld s az anyaorszg kzti szociokulturlis szakadk a gyerekek felzrkzst s beilleszkedst mg nehezebb tette.
Rszvtel a magyarorszgi felsoktatsban, ennek elksztseknt a Nemzetkzi Elkszt Intzet[12] munkjban. Az emltett oktatsi mdokhoz viszonytva a felsoktatsban - a mr ismert krlmnyek miatt - szintn nagy htrnnyal indultak a moldvai csng hallgatk. A magyar llam ltal biztostott vi 10 llami sztndjat nem minden esetben tudtk ignybe venni a dikok. Az elkszt intzet az rettsgizett dikoknak els vben nyelvi s szaktrgyi elkpzst nyjtott, ezt kveten felvteli vizsgval (mely a NEI hallgati szmra knnytett vizsgt jelentett) kerltek be a hallgatk a klnbz magyarorszgi egyetemekre s fiskolkra, melynek eredmnyekppen gyakoriak voltak a gyenge tanulmnyi eredmnyek, az vismtlsek.
A fent emltett klnbz mrtkben tgondolt oktatsi prblkozsok clja a csng magyar rtelmisg ltrehozsa volt. Klnsen a magyarorszgi oktatsban rsztvevk esetben azonban az oktatsi folyamat befejeztvel, a szlfld vgleges elhagysa jelentette a legnagyobb gondot.
A moldvai csngk anyanyelvi/anyanyelv oktatsnak jelenlegi helyzete
A szlk a 90-es vektl szmos krvnyt nyjtottak be, hogy a helyi llami iskolkban a magyar nyelv opcionlis oktatst vezessk be. A tanulmnyban mr emltett 2000. janur 31-n kelt 3113. szm tangyminiszteri rendelet s a romn iskolkba jr, nemzeti kisebbsgekhez tartoz tanulk anyanyelvoktatsra vonatkoz rendelkezsek 2000. prilis 6-i, 30.257-es szm vgrehajtsi utastsa alapjn tett ksrletek a mai napig nem vezettek eredmnyre.
A 2000. szeptember 14-15-i Bk megyben jrt minisztriumkzi bizottsg megllaptotta, hogy Pusztina s Klzse kzsgekben ltesteni kell egy-egy magyar nyelvet tanul csoportot. A bizottsg jelentse ellenre a Bk Megyei Tanfelgyelsg nem hozta ltre a tanulcsoportokat. Idkzben az alr szlkre nehezed nyoms, valamint a helyi hatsgok, a Belgyminisztrium kpviseli s a sajt ltal folytatott kampny hatsra a szlk egy rsze visszavonta a magyar anyanyelv opcionlis tanulsnak bevezetsre vonatkoz krelmt.
Eredmnytelenek maradtak teht a szlk krelmei, akrcsak az vek sorn a Nemzeti Nevelsgyi Minisztrimban, a Kisebbsgvdelmi Hivatalban leadott feljegyzsek s jelentsek, valamint a civil trsadalom klnfle szervezeteinek felmrsei - melyek a magyar mint idegen nyelv oktatsnak szksgessgt bizonytottk.
A Moldvai Csngmagyarok Szvetsge (MCSMSZ) a Bk Megyei Tanfelgyelsggel val egyttmkdsre tett ksrletknt 2001. februr 9-n 77 pusztinai szl nevben a tanfelgyelsg jvhagyst krte, hogy dlutnonknt, az ltalnos iskola egyik osztlytermben magyar mint idegen nyelv oktatst folytathassanak - 2001. mrcius 5-n ezt a krst Prjol kzsg polgrmestere elutastotta.
Mivel az addigi kezdemnyezsek, s az iskolai oktatsra vonatkoz krsek sem rtk el a kvnt eredmnyt, a csng magyarok anyanyelv oktatsnak megtervezsekor az eddigiektl eltr, iskoln kvli formban, - tudatos, fokozatosan ptkez oktatsi stratgira volt szksg. Az gy tgondolt stratgia clja ketts: rszben egy rtelmisgi rteg kinevelse, mely hazatrve fellendtheti a szlfldn lk kulturlis, oktatsi, stb. lett s lehetsgeit; msrszt a moldvai gyerekek s fiatalok identitslesztse, az identits megerstse, illetve a segtsgnyjts az identits-vlasztsban. Mindehhez figyelembe kellett venni, hogy a moldvai csng magyarok magyarnyelv-oktatsa egyelre csakis iskoln kvli keretek kztt oldhat meg - a fentiekben felsorolt jogos ignyek ellenre.
Mindannyiunk szmra a kezdetektl egyrtelm volt, hogy Moldva hatrain bell egyelre csak az alapoktats kialakthat, a kzp- s felsoktatsra Erdly, esetleg Magyarorszg terletn kell megoldst keresni.
Az tgondolt oktatspolitikai stratgival kapcsolatban elsdleges kvetelmny volt, hogy annak az oktats minden szintjt rintenie kell az alapoktatstl a felsoktatsig.
Ennek fbb elemei az albbiak:
Iskoln kvli/alternatv nyelvoktats: A 2000/2001-es tanvben egyelre ksrleti jelleggel indult el az oktats kt faluban, Klzsn s Pusztinn. Az oktats specilis mdszertanra nem kvnok kitrni, de bizonyra magyarzatul szolgl ennek szksgessgre a csngk ltal hasznlt magyar nyelvi vltozat, mely - a helysznen oktat magyar tanrok ltal elsajttott magyar kznyelv oktatsra vonatkoz metodolgitl ersen eltr. (A tapasztalatok alapjn kijelenthet, hogy az oktats folyamatt megknnyti, ha a pedaggusok csng szrmazsak.) A ksrleti vben kb. 100 gyereket (s esetenknt felnttet) oktattak korosztlyos s nyelvtuds szerinti bontsban.[13] A ksrleti tanv sikerein felbuzdulva, a 2001/2002-es tanvben mr hat teleplsen (Pusztina, Klzse, Trunk, Klsrekecsin, Somoska, Dioszn) zajlott sikeresen az oktats kb. 400 gyerek rszvtelvel. A programot a Romniai Magyar Pedaggusszvetsg felgyeli, mdszertani kpzst, tovbbkpzseket biztostva az rintetteknek. Szintn csak utalni szeretnk azokra - a romn hatsgok rszrl tett - intzkedsekre, melyek ezen oktatsi forma megszntetst clozzk (2002-ben kt peres eljrs is zajlott, az iskoln kvli oktatsi programban rszt vev szervezetek, a MCSMSZ, valamint a Szeret-Klzse Alaptvny ellen).
Sznidei nyelvoktats: Az iskolai sznidben tbb moldvai faluban zajlik jelenleg is sznidei nyelvoktats (Magyarfalu, Klsrekecsin, Somoska), mely az utbbi kt v tapasztalatai alapjn az iskoln kvli/alternatv nyelvoktats elksztshez alapvet. A sznidei oktats sorn jtkos formban (versek, dalok, stb. ) elsajttott anyanyelvi ismeretek nemcsak felkeltik a gyerekek rdekldst, hanem bizonyos alapismereteket is nyjtanak.
Ehhez kapcsoldva kell megjegyeznnk, hogy - mivel az alapiskols kor gyerekek Moldvn kvli oktatsa eddig nem jrt pozitv tapasztalatokkal - ennek a korosztlynak az oktatsa mindenkppen a szlfldn megoldand. A jelenlegi elkpzelsek szerint a szlfldi (jelenleg a fent emltettek szerint, iskolai kereteken kvl mkd) anyanyelv-oktatsi foglalkozsokat kvet a kzpiskolai oktats csak Moldva hatrain kvl biztosthat. Az egyes kzpfok oktatsi intzmnyek fel az RMPSZ felgyelet alatt tevkenyked, alternatv oktatst vgz nyelvtanrok irnytjk a gyermekeket.
Gyimesfelsloki Lceum: Amennyiben a gyerekek tovbbtanulsa lceumi keretek kztt javasolt, ahhoz a gyimesfelsloki Szent Erzsbet Lceum nyjt megfelel keretet. Itt is szksges a moldvai gyerekek oktatsnak klnleges mdszertana, hiszen a - lceumban egytt oktatott - moldvai s a gyimesi csng gyerekek identitsa teljesen eltr. A kzpfok oktatsban a magyar nyelv oktatst felvltja a magyar nyelv oktats, mely a specilis mdszertan s a pedaggusok pozitv hozzllsa mellett a gyermekektl is kitartst, szorgalmat ignyel. A lceumi oktatsra nem javasolt, illetve az ebben az oktatsi formban rszt venni nem kvn gyerekek szakiskolai kpzse Erdlyben oldhat meg.
Felsoktats: A megfelel elkpzettsget kveten a moldvai csngk versenykpes tudst a felsoktatsban val rszvtel zrhatja le. Magyar nyelv felsoktatsi kpzsre elssorban a kolozsvri Babe-Bolyai Egyetemen, az Erdlyi Magyar Tudomnyegyetemen nylik lehetsg. Termszetesen nem kizrt a magyarorszgi felsoktatsba val bekapcsolds sem, de ezt a magyar Oktatsi Minisztrium elssorban rszkpzs formjban tmogatja.
gretek s vrakozsok a 2002/2003-as tanvre vonatkozan
A romniai sajtbl s az RMDSZ-tl szrmaz rteslsek szerint, kt moldvai csng faluban llami oktats keretben indulhat be a kvetkez tanvtl a magyar nyelv oktatsa. 2002. jniusban - az RMDSZ-szel folytatott trgyalsok eredmnyekppen - az Oktatsgyi Minisztrium jvhagyta a pusztinai s klzsei szlk kzjegyz ltal is hitelestett krvnyeit, s az ezek alapjn megrt tanfelgyelsgi tiratot. A jvhagys rtelmben sszel Pusztinn 24, Klzsn pedig 17 gyermek kezdheti meg immr az llami kzoktats keretben a magyar nyelv tanulst heti hrom vagy ngy rban. E tantrgy rszt kpezi majd a tanrendnek, a gyerekek jegyet kapnak, majd a nyolcadik, illetve a tizenkettedik osztly vgn vizsgznak belle.
Tanulsgok
A romn llam ltal biztostott jogi szablyozstl fggetlenl szksg van egy olyan lpcszetesen ptkez oktatsi stratgia kidolgozsra s alkalmazsra, mely a moldvai csng magyar gyerekeknek s fiataloknak lehetsget nyjt az anyanyelv elsajttsra, majd az anyanyelv oktatsra. A fent vzolt folyamat az oktats teljes spektrumt prblja fellelni, mellyel biztosthat lenne az rtelmisgi rteg, illetve a szakemberek kinevelse.
A sikeres 'nemzetrsz mentsi folyamat' befejezshez azonban arra van szksg, hogy a jl kpzett szakemberek kpzse a szlfldn legyen megoldhat, illetve az anyaorszgi kpzst kveten a diploms fiatalok hazatrve talljanak lehetsget a boldogulshoz.
Irodalom
Apador-CH- Pro Eurpa Liga 2001. Jelents a moldvai csng helyzetrl. A csng magyarok krdse Kzirat. Bukarest
Benk Lornd 1990. A csngk eredete s teleplse a nyelvtudomny szemszgbl. A Magyar Nyelvtudomnyi Trsasg Kiadvnyai 188. sz. Budapest: Akadmiai Kiad
Domokos Pl Pter 1987. A moldvai magyarsg. tdik tdolgozott kiads. Budapest: Magvet Kiad
Halsz Pter 1999. A csngk. A moldvai magyarsg vszzadai. Rubicon. Trtnelmi folyirat X. vf. 9-10. sz. 23-25.
Hatron Tli Magyarok Hivatala honlapja - http//www. htmh.hu
Hegyeli Attila 2000. A moldvai csngk magyar nyelvi oktatsnak eslyei. Kzirat. Klzse
Lk Gbor 2002. A moldvai csngk I. A csngk kapcsolatai az erdlyi magyarsggal. Budapest: Tton Kiad
Pozsony Ferenc 1999. Csngsors. Moldvai csngk a vltoz idkben. Budapest: Teleki Lszl Alaptvny
Pozsony Ferenc 2000. Magyar sors Moldvban. Kzirat.
Szab T. Attila 1972. Kik s hol lnek a csngk? In: Szab T. Attila: Nyelv s mlt. Vlogatott tanulmnyok, cikkek. Bukarest: Kriterion 161-164.
Szilgyi N. Sndor 1979. Amit mg nem mondtunk el a csng npnvrl. A Ht X. vf. 24. sz. 10.
Tnczos Vilmos 1997. Hnyan vannak a moldvai csngk? Magyar Kisebbsg III. 1-2. sz. 370-390.
Tnczos Vilmos 1998. Hungarians in Moldavia. Institute for Central European Studies No. 8. Budapest
Jegyzetek
[1] A kzirat vglegestsekor a 2002-es romniai npszmllsi adatokrl nem ll rendelkezsre hivatalos adat.
[2] Pozsony Ferenc: Magyar sors Moldvban. Kzirat
[3] Pozsony Ferenc: Magyar sors Moldvban. Kzirat, p.3.
[4] http://www.htmh.hu/bimulti.htm
[5]http://www.coe.int. Resolution ResCMN(2002)518. It has been suggested that the Csangos are to be found among those"other nationalities". Since Romanian law says nothing about the conditions for recognition of minorities, it appears that some authorities take the view that the Csangos do not constitute a minority, and are not therefore entitled to the same rights as the minorities listed earlier. During its visit to Romania and in the light of information made available to it, the Advisory Committee noted that some representatives of the Csango community were most interested in benefiting from the measures taken by the state in favour of minorities. The Advisory Committee takes the view that, given the historic presence of the Csangos in Romania and the specific elements of their identity, the Romanian authorities should favourably consider the extension of the Framework Convention to persons stating that they are members of this community and should explore this question in consultation with the representatives of the Csangos. 19. As concerns the situation of other groups, the Advisory Committee is also of the opinion that it would be possible to consider inclusion of persons belonging to them in the application of the Framework Convention on an article-by-article basis and takes the view that the Romanian authorities should consider this issue in consultation with those concerned.
[6] http://www.htmh.hu/dokumentumok/coecom.htm
[7] http://www.htmh.hu/dokumentumok/coecom.htm - 772. ls — 2001. november 14.7.4. pont A csng kisebbsgi kultra Romniban
[8] http://www.htmh.hu/bimulti.htm
[9] HTMH adatbzis. 3533. sz. rendelet a romn nyelvi iskolban tanul nemzeti kisebbsgekhez tartoz tanulk anyanyelvi oktatsrl. Nem hivatalos fordts romn nyelvrl
[10] HTMH adatbzis. 3113. sz. tangyminiszteri rendelet az anyanyelv oktats lehetsgnek biztostsrl a romn nyelv iskolkban. Nem hivatalos fordts romn nyelvrl
[11] Forrs: Moldvai Csngmagyarok Szvetsgnek adatbzisa
[12] Megj. A Nemzetkzi Elkszt Intzet jelenleg Magyar Nyelvi Intzet nven mkdik.
[13] Itt kell megjegyezni, hogy az oktatsban rszt vev gyerekek ltszma nem lland. Az rk ltogatsa fgg az egyhzi s iskolai hozzllstl, mely idrl idre vltozik.
http://www.mtaki.hu/docs/cd2/tanulmany/09_Mesterhazy_Szilvia.htm
|