Szeresd a Te npedet, nemzetedet, jobban mint nmagadat, s rajta kvl ms isteneid ne legyenek. Tiszteld otthonodat s a fldet, melyen lsz, hogy maradkaid is hossz letet lhessenek rajta! Wass Albert
A npzene teht a termszet tnemnye. Ez az alkots ugyanazzal a szerves szabadsggal fejldtt, mint a termszet egyb l szervezetei, a virgok, az llatok. ppen ezrt olyan gynyr, olyan tkletes a npzene. Ezek a dallamok a mvszi tkletessg megtestesti. Pldi annak, miknt lehet legkisebb formban, legszer- nyebb eszkzkkel valamilyen zenei gondolatot legtkletesebben kifejezni. Bartk Bla (1881-1945) zeneszerz, zongoramvsz, np- zenekutat
„Rvpartot rt a glya, – vilgkrutat jrt kormnyosval. … Egy szzat elg a harczot megszntetni: “Ne tpjtek egyms zszlit! ne vgjatok egymson sebeket! az Kossuth lelknek fj..” s a kzdelem elmlik … Ez a te bvs szem- fdeled eltakar minden belvi- szlyt. …Vezess bennnket most, te halottaidban is ris, e nemzeti nagysg fel.”
A hazafiak riszljk magukat, nekelnek, szavalnak, eskdznek. De csak egyfajta igazi hazafisg van: ha valaki ott, ahol ppen van, teljes hsggel s felttlen erkifejtssel helytll a munkjban. Ennek visszahat ereje van a hazra. Minden ms csak vsri mutogats s tnyrozs.Mrai Sndor
Ki hinn hogy a trkorszgi Antalya tartomnyban van egy magyar fal? Pedig van. Van ott egy si magyar fal: Macarky ejtsd: madzsarky, azaz magyar fal. A falut 450- 500 vvel ezeltt seink alaptottk. A magyar fldrl rabszolgnak elhurcolt foglyok elszr Isztambul krnkn telepedtek le majd tkltztek erre a vidkre s ezt npestettk be, ttrtek a muszlim vallsra, trkkk vltak, csaldi hagyomnyaik szerint azonban meg-riztk szrmazstudatukat, de nem beszlnek magyarul.Macarky ma- gyar temetjt a helyiek kzl sokan Macarka Mezarlnak, azaz Magyar temetnek, msok Eski Macar Mezar lnak, si magyar temetnek hvjk. Gebiz - Macarky ftern egy sz-kelykapu ll s rajta a felirat:
Jzus tantsa annyira vilgos, hogy a gyermekek is eredeti rtelmben rtik. Csak azok az emberek nem rtik meg, akik keresztnyeknek akarnak ltszani vagy annak hvatjk magukat.
- prily Lajos: Tavasz a Hzsongrdi temetben Elmondja Darvas Ivn - s a vers szvege
prily Lajos
(1887 - 1967)
Mi a titka az prily-versek varzsnak?
Hiszen aligha van versolvas ember, akit el ne bvlne ez a kltszet, ez a formatkly, amellyel egy tiszta lelk, szernyen, st szemrmesen nagy mveltsg, egyrtelm vilgossggal gondolkod s rz mvszember kifejezi magt. Taln ppen a tisztasg az, ami elssorban megragadja a lelket: tisztasg a llekben, tisztasg a mondatokban, verssorokban, ritmusban, rmekben s letignyekben. Ebben a szinte testi lvezettel mondhat kltszetben nincs olyan rzs, amelyet brmelyik egszsges sztnvilg, lnye egszvel tisztessges ember ne rezhetne; nincs olyan gondolat, amelyet egy valamelyest mvelt eurpai ember ne gondolhatna; nincs benne se eszmei, se formai jdonsg — s mgis a szenzci lmnyt adja az olvasnak, s nagy hatsok keltsnek lehetsgt a versmondnak. prily kltszetrl minden igazn embersges, mvelt s emelkedett lelk, de soha verset nem r ember gy rezheti, hogy is megrhatn, ha olyan nagyon jl tudna verset rni, mint prily.
De az prily-varzsnak taln mindezen tl vagy mindezek mgtt az a f titka, hogy kifejezi egy olyan ingathatatlan becslet frfi lelkt, aki harmonikusan akar lni egy diszharmnikkal teljes vilgban, rendthetetlenl embersges az embertelensgek kzepette, nem akar tbbet tenni, mint amit megtehet, de azt hibtlan lelkiismeretessggel teszi is, s a trtnelem rmletessgei vagy kisebb, de mgis bnt kellemetlensgei kzt rizni tudja meghitt kapcsolatt a termszettel s a szeld rzelmeket ad csaldi magnlettel. prily nem kzleti klt, de az rtelmes kzletnek nlklzhetetlen szksge van az ilyen magnemberekre; pontosabban: egy ilyen embersges magnlet fontos kzgy.
Erdlyben jelentkezstl kezdve az irodalom els sorba lp, s amikor 1929-ben Budapestre kltzik — vele jn j hre. Azonnal tisztelt klt, mbr soha semmifle irodalmi krhz nem tartozik. Helye voltakppen a Nyugat krl lehetne, de idegen tle a Nyugat viszonylagos polgri baloldalisga. Az ellenforradalom azonban nem jtszhatja ki a Nyugat ellen, mert kemny humanizmusbl kvetkez, szinte alkati demokratizmusa mg idegenebb a rmsgeket elkszt jobboldalisgtl.Erdlyi volt, civil neve szerint: Jkely Lajos. Brassi protestns csald fia, Kolozsvrott vgezte el az egyetemet, Nagyenyeden lett tanr. Kzben alkalma volt vilgot ltni, Prizsban egy esztendt is tlttt. Szletsnek dtuma szerint a Nyugat els nemzedknek kortrsa, sok mindenben hasonl hatsok alatt fejldik klti tehetsge, s hamarosan birtokban van mindama formai vvmnynak, amely a Babits—Kosztolnyi—Tth rpd fmjelezte klti kr legnagyobbjaira jellemz. Semmivel sem kisebbrend formamvsz azoknl. Benne azonban nincsenek jt, irodalmi forradalmat tervez vagy szervez vgyak. De sokig csak szrvnyosan, itt-ott folyiratokban megjelen versei eszttikai rtkben egyenrangak a nagyvradi Holnap, majd a budapesti Nyugat kltszetnek javval. Kezdetben kizrlag Erdlyhez tartozik, akkor is, amikor Erdly mg Magyarorszg keleti rsze, akkor is, amikor Erdly Romnia nyugati rsze. Ktettel azonban viszonylag ksn — harmincngy ves korban, 1921-ben — jelentkezik, amikor a kirlyi Romniban nll arculatt alaktja az erdlyi magyar irodalom. Budapesten ebben az idben mr a Nyugat msodik nemzedke indul a maga indulatosabb, kritikusabb hangjval, Babitskhoz kpest formalaztsaival, amikor prily Kolozsvrott a vele egyidsek klasszikus formafegyelmt rzi Erdly helyi s Eurpa antik emlkeivel. Ezt a kltszetet kezdettl vgig thatja az erdlyi tj s a grg mitolgia lmnye, s mindvgig mlysges kze marad a kemny moralits protestantizmushoz. Protestns szellem iskolban tanr Nagyenyeden is, ksbb Budapesten is, utbb protestns lenyiskola igazgatja. Tanrnak is, iskolaigazgatnak is eszmnyi; egykori tantvnyai mindig az elragadtatott szeretet hangjn emlkeznek rira is, intzkedseire is. De ha szerkeszteni kell, ugyanilyen egyszerre fegyelmet tart s szeretetremltan mltnyos irodalomszervez. Egy ideig Kolozsvrott az Erdlyi Helikon szerkesztje, ksbb Budapesten a Protestns Szeml. gy protestns, hogy soha semmifle vallsi baltlete nincs, szmra a hitvalls az nmagval szemben is szigor erklcsssget, az emberek szeretett, az embertelensg tagadst jelenti. Harmonikus s szeld kltszetben taln ezrt oly gyakori az elgikus hang, sot a rgi rtelemben vett kifejezett elgia. A termszet, a csaldi let, a kultra pedig mintegy menedk a klvilg ellen. De nincs szakadk, nincs ellentmonds a gyakran mitolgiai kpekben ltztetett bnat, a termszet adta dai elragadtatottsg s a csaldi idill kzt.
gy azutn tisztelik innt is, onnt is, iskolkban s pdiumokon lelkesen szavaljk kitnen mondhat — akr skandlhat — kltemnyeit, valjban elszigetelt jelensg abban az irodalomban, ahol nem lehet se jobboldalnak, se baloldalinak, se npiesnek, sem urbnusnak, se kormnyprtinak, sem ellenzkinek nevezni. Olvassk, szeretik, a pedaggust s szerkesztt tisztelik... s annyira mindenki, akiben embersges rzelmek lnek, hogy senki sem mondhatja a magnak. Versesknyveinek mindig sikere van, de sem irodalmi szenzcit, sem ellentmondst nem keltenek egyik oldalon sem. Az bens harmnija, magasztos szpsglmnye ugyan nagyon is kifejez egy kzs vgyakozst, de elszigetelt magny a fokozd diszharmniban.
A felszabaduls utn egy ideig sajtos helyzetbe kerl. Humanizmusa egy pillanatig sincs ellenttben sem a bontakoz, sem a kialakul szocializmussal, de sem a koalci kezdeti veinek irodalmi viti, sem a szemlyi kultusz irodalomra is rnehezed dogmatizmusa nem tud mit kezdeni ezzel a szpsggel politizl, lelke sszhangjt hibtlan, vezredek formai rksgt mindenki szmra rtheten felhasznl, lrv csiszol kltszettel. gy is mondhatjuk, hogy vagy egy vtizedig „mellztt". Mellztt, de nem kirekesztett; ltszlag idegen, akit mgsem tekintenek ellensgnek vagy akr csak visszahz ernek. Ez a viszonylagos mellzttsg bontakoztatja ki a tehetsge jellegbl kvetkez kitn mfordtt. Mveltsg, nyelvtuds, formamvszet — ez a nlklzhetetlen elfelttele a j mfordtnak. s egsz kultrnk sokat ksznhet annak, hogy prily Lajos vagy egy vtizeden t knytelen mfordtsbl meglni. A kiadk szinte versengenek rte. A klasszikus orosz s a modern szovjet kltszetnek az egyik legfontosabb — s legsznvonalasabb — tolmcsa. gy szletett megPuskinAnyeginjnek remekmv modern fordtsa, amely a nlunk rgta oly npszer klasszikus verses regnyt olyan szles krkig viszi, ahov nem jutott mg el Brczy Kroly mlt szzadbeli, mr nemzeti klasszikus mnek szmt fordtsa sem. Ez a magyar Anyegin mltan sorakozik prily tbbi mfordti fmve — IbsenPeer Gyntje s SchillerWallensteinje — mell. Ezeken kvl ktetre men sokasgt tolmcsolja a vilgirodalomnak.
Ez idben mr nem l Budapesten. A Visegrd melletti Szentgyrgypusztra kltzik, ott l a termszet ln most mr mindhallig. Kltszetnek kzrtkelsben azonban dnt fordulat ll be 1957-ben. Ekkor vgre megjelenik bel fstje cm gyjtemnyes ktete, amelynek ktharmada gondos vlogats valamennyi korbbi versesknyvbl, egyharmada azonban az jabb verseknek sora, amelyeket a hbor borzalmai s a „mellzttsg" llekbeli nyugalma idejn rt. s a kritika egyszerre egynteten elmul: az immr hetvenves potban felfedezik korunk egyik legnagyobb magyar kltjt. s mg tbb mint tz v adatott neki, hogy lvezhesse a nyugodt dicssget. Megkap minden elismerst, szeld, ders, dicssggel teljes regkort lhet csaldi krben, a termszet ln. Most mr az egsz irodalom szmra nyilvnval, hogy lrjban azt a sznvonalas, kulturlt bens sszhangot fogalmazta meg, amelyre minden embersges ember vgyakozik, s amelynek elrshez mg segtsget is ad az prily-kltszet olvassa. — s letmve egsznek jellemzse okbl tegyk hozz, hogy lete folyamn kt egyfelvonsos verses drmt is rt, korbban az Idahegyi psztorokat, majd mr a felszabaduls utn az Oedipus Korinthosbant. Valjban ezek a grg mitolgiai trgy sznjtkkltemnyek ugyangy lrai kompozcik, mint legkzelebbi rokonai, a rgmltbl Ungvrnmeti Tth Lszl Nrcisza, a kzelebbi mltbl BabitsLaodameija. De ppen azrt kell szlni ezekrl is, hogy lssuk, kltszetnknek van egy olyan vonulata is, amely az emberi alaprzelmeket az antik tragdia forma- s jelkprendszervel fejezi ki.
prily ma mr beletartozik klasszikus kltink nvsorba, visegrdi srjhoz ki-kijrnak hajdani tantvnyai, verseinek kedveli, egykori bartai, hogy tiszteletadan idzzk fel hibtlan mvszett s szeretetre mlt embersgessgt.
Hegeds Gza
PRILY LAJOS
Tavasz a hzsongrdi temetben
Apczai Csere Jnosn, Aletta van der Maet emlknek
A tavasz jtt a parttalan idben
s megllt a hzsongrdi temetben.
n trt kvn s porlad kereszten
Aletta van der Maet nevt kerestem.
Tudtam, hogy itt ringatja rg az lom,
s tudtam, elmlt nevt mr nem tallom.
De a vasrnap dlutni csendben
nagyon dalolt a nv zenje bennem.
S amg dalolt, a szzadokba nztem
s a holt professzor szellemt idztem,
akinek egyszer meleg lett a vre
Aletta van der Maet meleg nevre.
Ha jtt a harcok lzad sttje,
fnnyel dalolt a nv, hogy fltve vdje.
S a dallamot karral kisrve halkan,
napsugaras nyugat dalolt a dalban,
hol a sttsg tenger-rja ellen
ragyog gtat ptett a szellem.
Aletta van der Maet nevt susogta,
mikor a bke bs szemt lefogta.
S mikor a hltlan vilg temette,
Aletta bja jajgatott felette,
mg drg fensggel bgott le rja
a klvinista templom orgonja.
Aztn a dal visszhangjt vesztve, flve
belenmult a hervadsba, tlbe.
Gymoltalan n - szl a rgi fma -
urt keresve, srba ment utna...
A fnyben, fenn a hzsongrdi csendben
tovbb dalolt a nv zenje bennem.
S nagyon szeretnm, hogyha volna knnyem,
egyetlen knny, hogy azt a dallamot
Aletta van der Maet-nak megksznjem.
Homokszentgyrgy phfogel@gmail.com
A csald sokszor igen nehz alkalmazkodst, lemondsokat kvetel az egyttls rdekben. De ennek a vllalshoz hit kell, Istenhit. Isten s a csald szentsgben kell hinni, nem a trsadalmi szerzdsekben, konven-cikban.Popper Pter
+36 82 487 002
+36 30 68 26 800
Ekkor - 1954-55 -ben -akartam "vilgg menni"
Hazt tbb mdon lehet elvesztni, de bennnket el nem veszt soha!
Brd Oszkr 1893-1942 orvos, klt, drmair
Vajon nem mindnyjan ezrt a titokrt lnk? Hogy fldertsk letnk nagy titkt, az Istent?
n gy tanultam, hogy a vilg az olyan, hogy az ember Fradi-drukker. A rendes magyar ember az Fradi-drukker. Vagy mg egy- szerbb dolog ez: az ember fradista, ahogy a nap st vagy a f n. Esterhzy Pter (1950.- 2016. ) r
Ne fjjon a lelkem,
Ne fjjon a testem,
Legyen, ki felemel,
Amikor elestem.
Amit mznek rzek,
Epv ne vljk,
Kvessen a bke
Mint jsgos rnyk.
S ha majd j a hall,
Szljon hozzm szpen,
S ne a htn vigyen,
Hanem az lben.
A gyermekvek benyomsait tartsd emlkedben, mert azok tiszteletre mltk. Egyenes ton jrj, igaz lgy, mert az a legknnyebb s a legboldogtbb szerep. rzseiddel ne lgy pazar, de akinek odaadtad, ahhoz lgy h! S hogyha olykor keresztutakra vezet az let, krj tancsot tenszvedtl, gondolj azokra, kik onnan fellrl nznek le rd, atyd s anyd szellemre, s gy cselekedjl, hogy k boldognak lssanak tged. Jkai Mr (1825. 02. 18. - 1904. 05. 05.) magyar regnyr
Ktsg sem fr hozz, hogy a csald s az otthon az, amely ltal az emberi trsadalom legnagyobb ernyei szletnek, ersdnek s tpllkoznak.