Modernsg
Nyugat-Eurpban a 19. szzad msodik feltl, Kelet-Eurpban a 20. szzad elejtl indul mvszeti korszak.
Tbb fzisa s bels irnyzata van.
Ugyanis, a romantikval s a realizmussal lezrul a mvszetek trtnetnek az a kora, amikor a korszakok s az uralkod stlusok vltakozva kvettk egymst, persze sohasem les hatrokkal, de azrt – elbb-utbb – vilgosan kirajzold kontrokkal.
A romantika s a realizmus utn azonban nem szletett olyan j irnyzat, amely egyeduralomra jutott s minden mst lecserlt volna. Olyannyira nem, hogy mg a romantika s a realizmus sem tntek el vgleg, csak httrbe szorultak, hogy brmikor eltrbe lphessenek (v. szocialista realizmus). St, az egymst vlt, olykor tiszavirg-let „izmusok” mlandsgval szemben a romantika s realizmus jegyben szlet mvek kapnak pozitv rtkelst mint rkrvny mvszi rtkek. (Msrszt, szembetlbben, a ponyvairodalomban, a „pttys knyvekben” s a npszer tvsorozatok forgatknyveiben meghatroz a jelenltk.)
Az avantgrd az izmusok vltakozsban egzisztl, s kzlk – br mindegyik tagadja az sszes korbbit – egyik sem hozott ltre ltalnos korstlust, egyik sem lett kizrlagos, hanem mindegyikbl tkerlt valami egy msik stlusba.
Krds, vajon kell id tvlatbl ez a kavalkd valamilyen egysgnek fog-e ltszani, vagy ellenkezleg: kiderl, hogy igaz, ami most rezhet: hogy a 20. szzad mvszete polifon s sokszn halmaz, melynek sszefoglal elnevezsei ltalban a „modern” valamely vltozatbl szrmaznak (modern, modernsg, modernits, modernizmus).
A szerb irodalomtrtnet-rsban kialakult felfogs szerint hrom nagyobb peridus lthat:
– Modern (a sz fnvi rtelmben: „srpska moderna”): a 20. szzad elejtl az els vilghbor vgig; sszefoglal nv a szimbolizmus, parnasszizmus, impresszionizmus, szecesszi, dekadencia, l’art pour l’art szmra.
– Modernizmus: az els vilghbor vgtl; sszefoglal nv az avantgrd klnfle vlfajai, az n. izmusok (expresszionizmus, dadaizmus, szrrealizmus stb.) s klnfle egyni irnyzatok szmra.
-
Posztmodern: a 20. szzad utols negyedtl; sszefoglal nv az akkori, kzs potika nlkli, heterogn s polifon irodalomra.
-
-
MODERN
Francia hatsra kvetkezett be 20. szzad els vtizedben. A megjulst hoz kltk nyugat-eurpai egyetemeken vgeztk tanulmnyaikat, lelkesedtek Prizsrt, a nyugati letformrt s kultrrt.
Vezet mfaj a lra. (Ezrt nincs kzvetlen viszonyban – mg polmiban sem – a realizmussal.)
A mvszetfelfogs jszersge:
– az irodalom autonmija, l’art pour l’art (szemben a np-nemzeti romantika felfogsval, melyben az irodalom a nemzeti clok elrst szolgl eszkz volt),
– a szpsg s a forma abszolutizlsa,
– a mvszi individuum eszmnytse (szemben a np-nemzeti romantika nemzeti kollektivizmusval).
Potikai s stilris jdonsgok:
– a kltszet sejtelmessge, szuggesztv, sugall jellege (szemben a np-nemzeti romantika agitatv retorikussgval),
– dekadencia, vilgfjdalom,
– a francia alexandrinusnak megfelel tizenkettes verssor (szemben a romantika tzes sorval, a deszeteraccal).
Jovan Dui (1871–1943)
Az nevhez fzdik a npiessg vgleges elvetse, a modernsg meghirdetse.
Szimbolizmus, szecesszi, dekadencia, l’art pour l’art, elefntcsonttorony. Elkel, visszafogott, csiszolt kltemny, jellegzetes ngysoros versszak vagy szonett, tizenkettes sorokkal.
Tiszta szimbolista-szecesszis korszakban (1900–1910) rott verseinek tmi:
– magny, elmls, szorongs, bnat, vgyakozs, vrakozs, flelem a szerelemtl, fradtsg, unalom, melanklia.
Jellegzetes motvumok:
– alkony, naplemente, jszaka, sz, lombhulls, csend, llek, szv, knnyek, elvls, bcszs, hall.
Klti magatarts (pzok):
– szenveds, elesettsg, gyengesg, kirekesztettsg, ktsgbeess, lemonds, zokogs, kapitulci, hallvgy. Mvszi arisztokratizmus, artisztikus gg, szellemi flny, fellemelkedettsg, elefntcsonttorony, titokzatossg, irnia.
Verstpusok: – tjlers: Morska vrba („Tengeri fz”), – reflexi (meditci): Jablanovi („Nyrfk”). – valloms: Zalazak sunca („Naplemente”) egy „ismeretlen nrl” szl, aki valahol messze a kltre gondol.
– ars poetica: Moja poezija („Az n kltszetem”), az eszmnyi Szpsg arisztokratizmusa (artizmus, vagyis mvsziessg), a Mvszet fensbbsge az lettel szemben (elefntcsonttorony), a tmeg irnt megvets hangoztatsa, a Mvszet letbeli „hasznossgnak” tagadsa (l’art pour l’art), a szokvnyos szpsg elvetse a szokatlan, sejtelmes, titokzatos s sugalmaz szpsg nevben (szimbolizmus, szecesszi).
Ksbbi kltemnyeiben (hallig, teht majdnem fl vszzadon t verselt) a gondolatisg kerl tlslyba (pldul Isten ltnek krdse), a tizenkettes sort rvidebb ritmikai kpletek vltjk fel.
Milan Raki (1876–1938)
Tipikusan modernista kltszete szenvedlyesebb, mint a mvszi arisztokratizmus hvssg pzban tetszelgk.
Gondolati lrja dekadens, pesszimista, nihillista filozfit hirdet: Misao („A gondolat”), Dolap („Taposmalom”), az let rtelmetlensgnek versei.
Szerelmi kltszete is szenvedlyes, erotiktl fttt, de ebben is jelentkezik alapveten pesszimista felfogsa: a pillanat ml gynyrnek paradoxonjrl panaszkodik: Iskrena pesma („szinte dal”), Oajna pesma („Ktsgbeesett dal”).
A 20. szzad eleji hbors idkben a nemzet gy oldalra ll; nkntesknt rszt vesz a Balkn-hborban, s hazafias verseket r: Simonida („Szimonda” – a Graanica-kolostor egyik freskjrl, melyet ellensges katonk megrongltak).
Sima Pandurovi (1883–1960)
A banalits elleni modernista tiltakozs dalnoka. Ktsgbeesett pesszimizmus, gondolati elkesereds, az rlet megksrtse: Svetkovina („nnepsg”) cm versnek kezdete: „Megtbolyodtunk” („Sili smo s uma”).
Kltszetnek bels logikjn keresztl jut el a modernre egybknt is jellemz hallkltszethez. Az let megvetse – kvetkezetes formban – az let elvetst jelenti. A hall eszttizlsa, eszmnytse, temeti pompa, szecesszis, dekadens dekorci: Nemir mrtvih („A holtak nyugtalansga”).
Vladislav Petkovi Dis (1880–1917)
A hall kltje, aki btran kimondta azt, amit a finomkod mvsz-arisztokratk csak kerlgettek: hogy a sivr letnl jobb a hall.
Az let napos (pnzes) oldalrl kiszorul mvsz bohm lett lte, s kzben a lt rtelmetlensgrl rt: Tamnica(„Brtn”); az letet nevezi brtnnek.
Moda spava („Taln alszik”) cm versben lom s hall sszemosdik, mert a remny „odat” van. A vers a halott kedves rgi nagy tmjt fogalmazza jra: szerelmes dal s hall-ballada, lrai valloms s tlvilgvzi.
MODERNIZMUS - AVANTGRD
A modern tagadsa az els vilghbor sokkol lmnyek hatsra. A fiatal nemzedk szemben az elefntcsont-torony s a szpsg kultusza hazugnak s tarthatatlannak tnt. A jelsz a szrny vilg lerombolsa, a jvre vonatkoz klnfle, homlyos vagy egyltaln nem krvonalozott kppel.
A formakultusz elvetse, a forma tagadsa s rombolsa. A formabonts a festszetben igen ltvnyos volt (v. kubizmus).
A kltszetben ennek a vltsnak az avantgrd szabad vers s a nyelvi kzeget is tlp vizulis kltszet megjelense felel meg.
Az avantgrd tbb vltozatban lpett fel: expresszionizmus, dadaizmus, szrrealizmus stb. (v. „izmusok”).
Az izmusok csoportmozgalmak voltak, barti krk s kvhzi asztaltrsasgok formjban szervezdtek, kzs kiltvnyok, programok, kiadvnyok, st kzsen rt mvek is jellemeztk ket.
A szerb avantgardistk els genercija kzvetlenl az els vilghbor utn lpett sznre, a belgrdi Alpha nev csoportot hozta ltre, melynek tagjai a Terazije nev belvrosi trre s sugrtra nz Moszkva szll ttermnek teraszn koholtk polgrpukkasztsra irnyul terveiket.
Milo Crnjanski (1893–1977) Kltszete
Lirika Itake (1920. „Ithaka lrja”) cm versesktetben szlalt meg a modernista lzads hangja. Ithaka: Odsszeusz hazja, a bolyongs s a hazatrs szimbluma. A hborbl jv lrai hs nem tud „leszmolni a krkkel”: a sztdlt hzban s a vilgban val otthontalansg ktsgbeesett rzst fejezi ki.
A Sumatra („Szumtra”) cm versben megfogalmazott letrzs egy j izmus neve lett: szumtraizmusknt vlt ismertt. A kritika elssorban a messzesg motvumt hangslyozta (Szumtra a Malj-szigetek legnyugatibb pontja Indonziban). Ugyanakkor a szumtraizmus lnyegben ugyanaz, mint Ady ketts lete „Prizs” s a „Bakony” kztt, a „fl-fl dobott k” tudathasadsos llapota.
Crnjanski klti hattydala, a Lament nad Beogradom (1956. „Lamentci Belgrdrt”) cm poma, a szumtraizmus kiteljesedse s, egyszersmind, a visszjra fordtsa. A messzi hegyek s az otthoni cseresznyk kztt elveszetten kalld ember jra megleli hazjt: a nagy egysgg s rtelmetlen kavalkdd olvad mindensg kzppontjban ott ll, fehren s sugrzan, Belgrd, a lrai hs letnek biztos rve.
Versels Crnjanski elveti a formakultuszt – a kanonizlt ritmuskpleteket. De nla a szabad vers nem a ritmus s a rm egyszer hinyt jelenti, hanem a ritmus s a rm szabad kezelst. Az igazi ritmus nem elre megadott sablon, hanem a mindenkori vers bels vilgbl keletkez (a klt ltal megteremtett) lktets. Az elre gyrtott, klsdleges ritmuskpletekkel szemben Crnjanski kialaktotta sajt jellegzetes versritmust.
Regnyei Dnevnik o arnojeviu (1921. „arnojevi naplja”) cm kisregnye lirizlt modern prza, nletrajzi rs az els vilghbor lmnyeirl.
Seobe (I. 1929, II. 1962. „rks vndorls”) cm ktrszes trtnelmi regnye a kalld nemzet, a hazjbl kiszakadt np hnyattatsa birodalmak kztt, pusztulsa idegen hborkban, beolvadsa ms npek kz.
Roman o Londonu (1971. „London regnye”) cm regnyben az a kelet-eurpai emigrns sorsrl r.
Rastko Petrovi (1898–1949) Avantgrd – vegytisztn.
Kltszete: az expresszionizmus sz szerinti vltozata: az lmnyek „kinyomsa”, alkotilag s nyomdailag (nagybetk, felkiltjelek), formabonts, a forma tagadsa, a forma mint a szavak s mondatok vletlenje a kinyomd lmny kzvetlen nyelvi rgztsekor.
Meghatroz lmnye az els vilghbor, melyben tizenht ves fejjel, dikknt vesz rszt. Otkrovenje (1922. „Kinyilatkoztats”) cm ktete verseiben a klt a szavak kzvetlen erejben hisz. A szkimond stlus, a gyakori megszltsok s felkiltjelek, valamint a versek hosszsga Majakovszkij s Kassk stlust idzik.
Dan esti („A hatodik nap”) cm regnye a vilghbor lmnynek regnyformj megfogalmazsa. A hbors valsg szrnysgnek brzolsa olyan expresszvre sikerlt, hogy a regny 1935-ben elkszlt els rszt a kiad, az r rdekben, nem akarta megjelentetni (a m csak az r halla utn jelent meg).
Ivo Andri (1892–1974)
Avantgrd kltnek indult (Ex Ponto, 1918, s Nemiri, 1920. „Nyugtalansgok”), ksbb j modor regnyr lett belle. Anarchista terroristk kz tartozott, s finom diplomatv s kt lbon jr klasszikuss lett, Nobel-djjal a melln.
letmvnek magva: trtnelmi regnyek s elbeszlsek Bosznirl mint civilizcik keresztezdsn ll trsgrl. A boszniai trtnelemmel foglakoz korai s ksbbi mvei egynemek; korn megtallta igazi tmjt, hangjt s stlust, s ksbb sem trekedett jtsokra. Hitt az rk vagy trtnelmileg tarts rtkekben, s maga is ilyenek ltrehozsra trekedett: eleve klasszikus mveket rt.
Boszniai tmj elbeszlseiben s regnyeiben a trtnelembe vesz ember sorst brzolja.
Travnika hronika (1945. „Vihar a vlgy felett”, sz szerinti fordtsban: Travniki krnika) cm regnyben diplomata krkben jtszd cselekmnyben brzolja a Nyugat s a Kelet viszonyt a napleoni idkben, a boszniai Travnik vrosban, a francia s az osztrk konzul, valamint a trk pasa szemlye krl bonyold trtnetben.
Na Drini uprija (1945. „Hd a Drinn”) cm regnye a boszniai Viegradnl ll khd ngyszz ves trtnete. Ngy vszzad tanstja a regny alapttelt, mely szerint a trtnelem folyamatos pusztuls s pusztts, s az ember sorsa az elmls. A hd azonban ll. A puszttssal szemben van pts s alkots, az elmlssal dacol a m, mely fennmarad alkotja utn. A regnynek ezrt kt rtege van: egy krniks, nagy intervallumokon tvel sszefoglal rteg, s egy novellisztikus, az idfolyamot meg-megllt, egy-egy trtnetre s alakra sszpontost anekdotikus rteg, melyben rengeteg alak portrja rajzoldik ki.
SZRREALISTK Az 1930-as vekben Belgrdban szrrealista csoport mkdtt.
A szrrealizmus alapeszmje a szimpla valsg megvetse s elutastsa. Ideolgiai s politikai szlon ez vezette a csoport tagjait a baloldalisg s a kommunista prt fel, illetve Sigmund Freud tanai fel. A felvilgosods s a racionalizmus ta, a realizmusban s a pozitivizmusban uralkod s a kzgondolkodsba mlyen beszvdott evidencik elleni lzads volt ez, mely szerint nem igaz, hogy csak az a valsg, ami lthat (szemmel vagy mikroszkppal), ami megfoghat, megszmolhat, illetve rthet s megmagyarzhat. A szrrealista felfogs szerint lthat s megrthet valsg mgtti vagy fltti rgik megragadsra a rci s a tapasztalat nem kpesek. A szrrealizmus a rcival szemben a kpzeletre, a tapasztalattal szemben az lmokra tmaszkodik. Ezrt tmaszkodtak a szrrealistk a pszichoanalzis, a tudatalatti s az lommunka elmletre s gyakorlatra. A pszichoanalzis a llektan szmra tudomnyosan trt fel szrrelis rgikat, a szrrealizmus pedig a mvszetben alkalmazta a freudizmust. Az automatikus rs technikja mint klti eljrs, lnyegben a pszichoanalzis szabad asszocicis mdszernek alkalmazs az irodalomra.
A belgrdi szrrealista csoport kzs kiltvnyok kiadsval s mvek rsval demonstrlta a mozgalom csoportjellegt. Feloszlsuk utn sokat el is tntek az irodalom sznpadrl. Maradand letmvet Duan Mati (1898–1980) klt s Oskar Davio (1909–1989) klt s regnyr hozott ltre.
A MODERNIZMUS TRADICIONALISTA KPVISELI
Az avantgrd irnyzatoktl elklnlten szvgettk tovbb a romantika, a realizmus s a modern fonalt a modernizmus tradicionalista kpviseli, akiket a ksrletez kedv helyett a korbbi rtkek irnti vonzalom vezrelt. Hisznek abban, hogy az irodalomnak vannak alapvet, minden korban rvnyes rtkei, potikai alapkvei, ltalnos rvny eljrsmdjai. Eme rk kzl azok alkottak rtkes mveket, akik a kiprblt formkon bell sajt hangon tudtak megszlalni.
Veljko Petrovi (1884–1967)
Modern kori romantikus klt s realista elbeszl. Mvelt esszr, mvszettrtnsz, Pesten iskolzott vajdasgi riember, a trsasg s irodalmi let kztiszteletben ll, npszer alakja. Kltszeti ars poeticja: erklcsi ihlet – didaktikus clok. Az avantgrddal szemben haladva a romantikus hagyomnyt nyltan s tudatosabban vllalta.
Elbeszli ars poeticja: a realista hagyomny folytatsa, regionalista valsgtkrzs. Tmi: az ltala a legjobban ismert rgi,: szlvidke, a Vajdasg lete. Korai elbeszlsei kztt akad nhny mvsznovella (pldul a Mali Huan, 1900. „A kis Juan”).
Desanka Maksimovi (1898–1993)
A lrai rzkenysg kiteljesedse a niessgben. Modern vallomslra. A szecesszis szimbolizmus ktelez stlusjegyeitl mr mentes, konszolidldott, tradicionalista modernizmus. A tradicionalista modernizmus kltnek szndka szerint a vers nem nehezen rthet s hozzfrhetetlen; ellenkezleg: a kltszet a szubjektum teljes s sikeres feltrulkozsa – az rk lra jegyben.
A zeneisg gazdagodsa: a np-nemzeti deszeterac s a modernek tizenkettese utn, az 1920-as vekben fellp fiatalabb modernista generci mr vltozatosabb ritmuskpleteket hasznlt. Crnjanski mellett, elssorban Desanka Maksimovi kltszetben trtnt meg a szabadon kttt muziklis vers betrse. Versenknt vltoz hosszsg sorok, ritmusok, strfaszerkezetek s rmkpletek, ismert sablonok s egyni kombincik varilsa, sszessgben: a modernista zeneisg megvalsulsa.
Plyave: els korszakban az ifjsg, a szerelem s a termszet szeretete, a fiatal ni llek rzelmi vilghdtsa dominl. A msodik vilghbor idejn hazafias rzelmek brednek benne; a honvd hbor tragdiit s hsiessgt ni rzkenysggel megfogalmaz versei a tma legismertebb alkotsai kz tartoznak. rett korszaka az 1960-as s 70-es vekben rott meditatv lrja, amely kt tmra gazik:
Traim pomilovanje (1965. „Kegyelmet krek”) cm ktete a nemzeti trtnelem lrai megszltsval a megbocsts humanizmust fogalmazza meg. A ktet lrai alanya Dusn cr hres trvnyknyvvel folytat lrai prbeszdet, rzelmileg s erklcsileg az ember prtjn llva.
Nemam vie vremena (1974. „Nincs tbb idm”) cm ktete rett vallomslra, az elmls rendjnek ujjongs s ktsgbeess nlkli, mereng tudomsulvtele, a sokat ltott ember kicsinyessgektl tbb nem befolysolt sszegezse s szmvetse. A klt most mr kizrlag mlyen nmagbl szl, de tovbbra sem filozofl, hanem gondolatilag rez.
SZOCIALISTA REALIZMUS
A baloldali ideolgia 20. szzadi elretrse az irodalomban is nyomot hagyott: a baloldali politikai s trsadalmi clok propaglst s – egy bizonyos korszakban – az eredmnyeket dicst mvekben. A szerb irodalomban tbb korszaka s tpusa volt:
– msodik vilghbor eltti „szocilis irodalom” (Jovan Popovi, Skender Kulenovi), a trsadalmi egyenltlensg (igazsgtalansg), a szegnysg, a kizskmnyols ellen szl irodalom;
– a msodik vilghbor idejn a partizn harcok irodalma (hbors npkltszet, valamint Radovan Zogovi, Skender Kulenovi, Desanka Maksimovi s sokan msok), majd ksbb a hborrl szl baloldali szemllet irodalom (Branko opi, Dobrica osi, Antonije Isakovi),
– a msodik vilghbor utni szocialista realizmus: a „mmor kltszete” (Mira Alekovi), a „termelsi regny” (Oskar Davio),
– a szocialista idszakrl szl s magval a szocializmussal foglalkoz baloldali irodalom (Dobrica osi).
Propagandisztikus cljainak megfelelen a szocialista irodalom kzrthetsgre, egyszersgre trekedett, s eszmei elvrsokat tmasztott az rkkal szemben.
A MODERNIZMUS MSODIK HULLMA
A szocialista realizmus sematizmusval szemben lpett fel az 1950-res vek elejn a fiatal nemzedk.
A sztlini tborral val 1949-es szakts utn ltrejtt szabadabb lgkrben megindult a szerb irodalom felzrkzsa a kortrs vilgirodalmi ramlatokhoz.
Vasko Popa (1922–1991)
Kltszett abszurd lrnak nevezem (M. P.), mert az abszurd drma keletkezsvel prhuzamosa, 1950-es vek, elejn ugyanazt hozta ltre a lrban, amit Beckett a drmban: a lt rtelmetlensgt s globlis fenyegetettsgt fogalmazta meg.
Plyakezd lpseit a szrrealizmus nyomdokain tette meg. de kezdettl fogva egy msik, ellenttes tendencia is jellemezte: az automatikus rs szabad asszocicis ellenrizetlensgvel szemben: a vgletes tmrts. Az olvas megdbben az irodalmi kommunikci sablonjainak teljes hinytl, a szveg nem kvn tle klnleges nyelvi magatartst; ugyanaz a kd rvnyes a versben, mint az utcai beszlgetsben, az rucikkek feliratain vagy a viccekben.
A knnyen rthet nyelvi rteg viszont kiemeli a valsg fltti (szrrealista, abszurd) kzlseket s kpeket; sokkal jobban, mint a zuhatagszer s zagyva szrrealista automatikus szveg. A tmrts arra irnyul, hogy a versben ne legyen semmi, ami elt a kznapi nyelvtl. Semmi dsz, krlrs vagy mellkszl; minimlis szmennyisg, mint a hasznlati utastsok, a tviratok vagy a viccek nyelvben. (Ezzel a vers szavai felrtkeldnek, egyik fltt sem siklunk t, de ez a koncentrls knnyti a megrtst: nem kell a lnyeg kihmozsval bbeldnnk.)
Vasko Popa nem mondta el, hanem megmutatta, milyen az abszurd vilg. Kora (1953. „Kreg”), Nepoin-polje (1956. „Nyughatatlan mez”) s Sporedno nebo (1968. „Mellkes g”) cm kteteiben klti enciklopdit lltott ssze egy teljes s nll abszurd vilgrl.
Igre (1954. „Jtkok”) cm ciklusa abszurd eposz(ocska), nvtelen szereplkkel, akik taln a „hatalmas kz” tenyernek kzepn izz szem eltt jtsszk abszurd, de korntsem kisded jtkaikat. A legrtatlanabbnak indul, valdi gyermekjtk nevt visel jtk is drasztikus kegyetlensggel vgzdik. Minden jtk alapja a jtkosok kztti ellentt kialakulsa, lefolysa a konfliktus, a jtk harc, eredmnye az egyik fl megsemmislse. A jtk eltti szereposzts azonban esetleges: „Szg az egyik s harapfog a msik / S mesterember a tbbi”, gy aztn mindenkire sor kerlhet mindkt oldalon. Vgeredmnyben mindenki elpusztul(hat); az abszurd emberi sznjtk utols fejezete kozmikus s apokaliptikus ltoms.
Sporedno nebo (1968. „Mellkes g”) cm ktete a csillagkzi „Jtkok” modern s abszurd eposza. Versesktet helyett – komplex knyv: abszurd teremtseposz.
Popa kezdettl fogva ciklusokat rt, amelyek mr els kt ktetben is kiegsztettk egymst, thallsok voltak kztk, de a „Kreg” s a „Nyughatatlan mez” mg nem voltak komplex knyvek. A „Mellkes g” mr az: maga a knyv egy egsz m. Ht ciklusbl ll, melynek mindegyike ht verset tartalmaz. A hetes szm a tma, a teremtstrtnet formlis altmasztsra szolgl (mint a csontokrl szl ciklusban). A ciklusok kztt nemcsak sszefggsek s rplsek vannak, hanem klcsns fggsg: ugyangy nem lehet ket kihagyni vagy felcserlni, mint egy regny fejezeteit. Vagy mint az eposz nekeit.
Uspravna zemlja (1972. „Magasod fld”) a nemzeti trtnelem epopeija, az abszurd vilg rtelmetlensgvel dacol kultrtrtneti emlkek (kolostorok, freskk) s kiemelked szemlyisgek (szentek, hsk) megneklse: a trtnelem rtelmetlen, de a nagy tetteknek s alkotsoknak van rtelmk – benne vagy ellene: az pletek az id mlsa ellen(re) llnak, Szent Szva a trtnelem irnya ellen mkdve kti ssze az ellenttes trtnelmi s civilizcis krket (pognysg, keresztnysg), a rigmezei s a egari csatk a teljes pusztulst jelent veresg ellenre diadalok. Mindent kibrtunk, s kzben csodkra is kpesek voltunk, vagy ppen fordtva: mivel csodkra voltunk kpesek, vgl mindent kibrtunk. Az abszurd vilggal szemben vannak ellenrtkek.
A ktetet thatja a szpsg – mint a (nemzeti) trtnelem tragikumnak ellen-kategrija. Nem a romantikus s modernista mvsz-Szpsg (amely a csillagjs szemlyben meddnek: vilgon kvlinek bizonyult), hanem a dolgok s a tettek, az emberi letek s hallok rtelmnek bels szpsge. A „Magasod fld” ezt az etikai Szpsget nem kzli vagy lltja (hogy gy van), hanem a versek bels szpsgnek megteremtse rvn fejezi ki; a jellegzetes Popa-modell itt azt az illzit kelti, hogy a vers akaratlanul szp – csupn tengedi magn trgynak immanens szpsgt.
ivo meso (1975. „Nyers hs”) cm ktetben Popa meglepte olvasit: 1. ellptette sajt njt, plyja sorn els zben nem osztotta ciklusokra a ktetet (hacsak nem vesszk az egsz knyvet egy ciklusnak). A klt szemlyes gykerei, utck, szobrok, brtnemlkek, ismersk, szlk, felmenk s sk (kztk farkasszemek, boszorknyok) – folklorisztikus szrrealista valsg („nyers”).
Miodrag Pavlovi (1928)
Az egyetemes emberi kultra hagyomnyait s a mtoszok elemeit magba olvaszt kltszete a gondolatisg s a vizulis szuggeszti szintzise. Az abszurd fellrsa mtosszal.
Vasko Popval egytt lpett fel az 1950-es vek elejn, s az sematizmus elleni fellps msik kulcsfigurja volt, szintn a hideghbors idk lmnyt megfogalmaz abszurd lrval kezdte plyafutst: 87 pesama (1952. „87 vers”).
Ksbb a mtosz fel tgtotta kltszett, s nla ez a tendencia kerekedett fell. Popa az abszurd vilg tudatbl nvesztette ki sajt mtoszvilgt s ahhoz hasznlta fel a rgebbi mtoszok elemeit, Pavlovi viszont fokozatosan elszakadt az abszurd alaprajztl, emanciplta s nllstotta a mtoszt. Poeta doctus, tuds klt, de nem blcselked, verblisan gondolati lrikus, hanem kpalkot.
Az antik kultrkrrl szl ktete: Mleko iskoni (1962. „stej”) – az kori grg vilgban tett klti idutazs.
A trtnelmi kr fontosabb fejezeteit megnekl ktetek: Velika Skitija (1969. „A nagy Szkthia”) s Nova Skitija (1970. „j Szkthia”) – a szlvok honfoglalsa a Balknon s korai trtnelmk. Hododarje (1971. „Bcsfia”) – katolikus s ortodox szentsgek, kegyhelyek, memlkek. Svetli i tamni praznici (1971. „Fnyes s stt nnepek”) – a keresztnysg eszmi s nnepei.
Az archeolgiai kr jelentsebb ktetei: Pevanja na viru (1977. „Dalok a forrsnl”) – a Lepenski vir kkori leleteirl a Vaskapunl. Divno udo (1982. „Gynyr csoda”) – a mtoszok s civilizcik egymsra rakdsa.
Nebo u peini (1993. „gbolt a barlangban”) s Bitni ljudi – Prie sa Uskrnjeg ostrva (1995. „Lnyegi emberek – Hsvt-szigeti trtnetek”) – a mgikus kor vilgkpe.
Formai szempontbl Pavlovi folyamatosan vltoztatta verseinek stlust, a szerkezetet s hosszsgt, minden nagyobb tematikus krhz j verstpust keresett vagy krelt, a rvid szabad verstl a hossz soros rmes versen t a flhossz szitucis versig; flhossz versek ezek, mert a szituci kibontshoz hely kell; de a kibonts nem csap t epikai szlessgbe, mert az inspirci s a szerkezet legszilrdabb kerete lrai.
A tuds klt mhelybl esszk is kikerltek: a kltszetrl s a mtoszrl szl rsai a blcselet, a vallstrtnet, a rgszet s az eszttika szempontjbl is fontosak.
Branko Miljkovi (1934–1961)
A szimbolista hagyomny modernista vltozatt teremtette meg lrjban, amely a kulturlis hagyomnnyal folytatott klti dialgusra pl.
Versei az let s a hall, a szerelem s a haza szubjektv kzgyeirl szlnak. Kifejezsmdjuk nem konvencionlis, de jl rthetek, stlusuk nem knnyed, de hagyomnyos klti hatsokra pl; a ritmus s a rm, a metafora s a szimblum mellett fleg retorikussg jellemzi: jl megjegyezhet s idzhet csattank, aforizmk, szllignek sznt verssorok.
Az alaplmny paradoxonjnak keretben Miljkovi a vilgegyetem, a termszet, az ember, a llek, a kultra, a trtnelem s a jelenkor kimerthetetlensge irnti csodlat, illetve az elmls, a rombols s a hall eltti dbbenet kztt hnykoldik. Uzalud je budim (1957. „Hiba kltgetem t”), Smru protiv smrti (1959. „Halllal a hall ellen”), Vatra i nita (1960. „A tz s a semmi”), Poreklo nade (1960. „A remny eredete”). Ktetben meg nem jelent s a hagyatkban tallt verseibl sszelltott posztumusz ktete: Orfiko zavetanje (1972. „Orfikus testamentum”).
Stevan Raikovi (1928) Intim alanyi klt; vallomslra, tjlers, meditci; zeneisg, kttt formk, nyelvi rnyaltsg.
Jovan Hristi (1933) Helln tradci; intellektulis, rzelmes, retorikus kltszet. Klasszicista kpletek.
Ivan V. Lali (1931–1997) Szeld lrai hang, mveltsg; klti rend; vonzds a mediterrnhoz; biznci inspirci.
A MODERNIZMUS MSODIK HULLMNAK PRZJA
1. A przban az egzisztencializmus s az abszurd elemeit tvz irnyzat bontakozott ki az 1950-es vek msodik feltl.
2. Az elbbi „eszttizl” irnyzat ellenhatsaknt lpett fel az 1960-as vekben az n. valsgh prza („stvarnosna proza”), amely a dokumentarista mdszert vezette be a szpprzba.
3. Mindvgig jelen volt a hagyomnyosabb przatpus, melynek keretein bell regionlis, nletrajzi s trtnelmi alkotsok szlettek.
Miodrag Bulatovi (1930–1991)
Regionlis abszurd: a lt rtelmetlensge Crna Gora isten hta mgtti falvaiban vagy a belgrdi klvros kocsmiban. A hbor mint az abszurd lt kicscsosodsa. – Groteszk naturalizmus, szenny, brutalits. Bestilis gonoszsg. Infern: klnck, sntk, betegek, bolondok. Fantasztikum. Szimbolikus rtelm trtnelmi vzik.
avoli dolaze (1955. „rdgk jnnek”, novellk) – belgrdi perifria, alvilg; a vidkrl felkerlt fiatalember (Bulatovi) ezt ltta, s pldakpei (pl. Camus) hatsra ezt a nyersanyagot prblta egyetemess tgtani.
Crveni petao leti prema nebu (1959. „gre szll a vrs kakas”, regny) – regionlis naturalista abszurd. Menyegz egy montenegri porfszekben. Kzben a kzeli temetben kt rszeg srs sikertelenl prbl eltemetni egy hullt, odbb a fa alatt kt csavarg becketti dialgust folytat.
Ljudi sa etiri prsta (1975. „Ngyujj emberek”, regny) – jugoszlv politikai emigrnsok s bnzv vlt vendgmunksok a nyugati alvilgban. Terroristk ideolgival, gyilkosok, szrnyetegek. Nemzeti s eszmei gylletek. Ms szocialista emigrnsok belekeveredse (csehek, magyarok). A Balkn s a Monarchia rendezetlen szmli miatt dl vrengzs a civilizlt Nyugat fnyes nagyvrosainak siktoraiban. Publicisztikai (fiktv vagy vals?) dokumentarizmus, krimi s kalandregny + szimbolista trtnelmi fantazmagrik.
Borislav Peki (1930–1992)
Trtnelem s (anti)utpia. Termkeny s formavlt r: az jregny szerb vltozatainak szinte mindegyikt mvelte; igazi mfaja az ldokumentum-regny volt.
Vreme uda (1965. „Csodk kora”, novellk) – az egzisztencialista/abszurd prza mitologikus fajtja: jszvetsgi trtnetek, abszurd, „igazi” vltozatai. Peki anticsodiban senki sem dvzl. – Realista trtnetelmonds, biblikus s objektv stlus keverve.
Hodoae Arsenija Njegovana (1969. „Arsenije Njegovan zarndoktja”, regny) – ldokumentum-regny: a fhs naplja. Az egykori belgrdi nagypolgrsg utlete, groteszk, abszurd tlalsban.
Uspenje i sunovrat Ikara Gubelkijana (1975. „Ikarosz Gubelkijan szrnyalsa s buksa”, kisregny) – ldokumentum-kisregny; ismt abszurd alaptlet, de ezttal adekvt terjedelemben. Egy mkorcsolyz mesli lett: klnleges, nagy ugrsra kszl, a fizika hatrain; prblja, prblja, de folyton fenkre esik. gy jr a nmet meg-szllk vezrkara szmra rendezett nnepsgen is. A szerbek hazafias allegrinak, a nmetek komikumnak fogjk fel. Knytelen elfogadni az utbbi rtelmezst, vekig komikusknt ugrl s zuhan egyre bravrosabb vltozatokban, mgnem megundorodik nmagtl: jra az igazi ugrsra kszl – s kitri a derekt.
Zlatno runo I–VII (1978–1986. „Aranygyapj I–VII”, regnyfolyam) – a Njegovan-csald trtnete az emberisg trtnetbe gyazva. Trtnelem, legenda s kpzelet hmplyg masszja.
Dragoslav Mihailovi (1930)
A valsgh prza kpviselje. Mindenki elmondja az lett. Hulignprza, falusi prza, trtnelmi regny, politikai dokumentumprza.
Frede, laku no (1967. „J jszakt, Fred”, novellk) – a jugoszlv Gulgot (Kopr-szigetet) megjrt magnyos fhs szorongsos jszakai harca egy egrrel; ifj partizn emlkei harcokrl, kivgzsekrl; kislny monolgja prostitult desanyjrl s mostohaapjrl; Prizs-mnis vidki tanrn s kollgi. (Stlus: nyelvi egynts tpus, mveltsg s letkor szerint; minden novellban ms elbeszl: egyes szm els szemly.
Kada su cvetale tikve (1968. „Mikor virgzott a tk”, kisregny) – belgrdi klvrosi bokszol mesli lett.
Petrijin venac (1975. „Petrija koszorja”, regny) – parasztasszony-bnyszfelesg mesli lett. Kelet-Szerbia; fkuszban az 1945 utni vek. Csald, szomszdok, rszeges frj, fmrnk, orvosok, cignyok. Babonk, kuruzslk. Tjszls, a kzvetlen let-elmesls illzija.
Goli otok (1990. „Kopr-sziget”, dokumentumprza) – a sztlinizmus vdjval szmztt kommunistk szenvedsei a szigetbrtn munkatborban.
Milovan Danojli (1937)
Kltknt kezdte (Uroeniki psalmi, 1956. „Bennszltt zsoltrok”), aztn a prza fel fordult, melyben viszont az essz fel hz.
Kako je Dobrislav protrao kroz Jugoslaviju (1977. „Hogyan rohant vgig Dobrislav Jugoszlvin”, regny) – valsgprza: egy klnc dilettns klt letrajza.
To (1980. „Az”, regny) – a fhs slyos hipochondrival betegllomnyba helyezteti magt, intzmnyektl fggetlen szabadsgra vgyik, rsra adja a fejt, m ekkor a bels ressggel tallja magt szemkzt. (A furcsa cmben szjtkos utals van Tito nevre.)
Dragi moj Petroviu (1986. „Kedves Petrovi”, regny) – ldokumentum-regny; egy hazatrt disszidens levei Amerikba: milyen a YU valsg. Kt vezrtma: 1. a kommunista rendszer brlata, 2. a csendes, de tarts gyllet izzsa a szerbek s a horvtok kztt (a megjelens ve 1986!).
A ktelkeds joga. Lrai esszk – (1979. Vlogatott esszk magyar fordtsban) – az aktualitsra s a tipikusra rzkeny irodalmi publicisztika, emberi hibk s helyi specifikumok: provincializmus, illetve parvensg, az si rtkek elktyavetylse, elrugaszkods a termszettl.
Moma Dimi (1944)
A valsgprza kezdemnyezje s teoretikusa: Ponovo („jra”) c. esszjben naturalizmusnak nevezi azt az rsmdot, amely nem a valsg tkrzst, hanem a valsg eredetijnek rgztst tzte ki clul.
iveo ivot Tola Manojlovi (1966. „lte lett Tola Manojlovi”, regny) – az r nagyapai nagybtyja, falusi kfarag, mondja az lett. Nyelve eredeti tjszls.
umski graanin (1982. „Erdei polgr”, regny) – egy kzismert belgrdi hob, Radia Terzi alias Babi Papuka, a YU Che Guevarra mesli lett; rtetlenl ll a vilg eltt, melyben marxista frzisok pufogtatsval mindenki karriert csinl, de , az egyetlen igazi forradalmr, parkokban alszik s rongyokban jr, s mikor elkeseredsben nyugdjcsalsra vetemedik, le is sittelik.
Aleksandar Tima (1924–2003)
A trtnelemben kalld kisember trtnetei. A soknemzetisg Vajdasg rja. F-kuszban: let a msodik vilghbor veiben s a tllkben maradt nyomok.
Knjiga o Blamu (1972. Blahm knyve, regny) – jvidki zsid fiatalember hbor eltti gondtalan lete s a hbor utni kigett nje; a pannon vros kpei, hangulata.
Upotreba oveka (1976. Az ember ra, regny) – magyarok, szerbek, nmetek, zsidk lete jvidken a msodik vilghbor alatt; erotika s pszichologizls: az ember rzelmi kiszolgltatottsga.
Mladen Markov (1934)
A Bnt rja. Elbeszlsek a falu s a parasztok letrl, a bnti „lass” mentalitsrl. Bks nemzetisgi tarkasg, illetve a bke felborulsa a msodik vilghbor idejn. Fkuszban: az 1945 utni vek. Knyes tmk: llamosts, a nmetek kiteleptse. – A klasszikus realizmus nyomdokain. Anekdotikussg. Hajlam a groteszkre: klnc hsk, extrm sorsok s esemnyek: Banatski voz (1973. „A bnti vonat”, novellk).
Smutnoe vreme I–II (1976–1978. „Zavaros idk”, regny) – trtnelmi regny a magyarorszgi szerbekrl a mohcsi csata idejn. Trtnelmisg, plusz fantasztikum, lmok, ltomsok.
|