Lukcs Istvn - Mladen Pavii A SZLOVN IRODALOM TRTNETE
A kt vilghbor kztti irodalom (1918–1941) (Mladen Pavii)
A msodik vilghbor irodalma (1941–1945)
A msodik vilghbor utni irodalom (1945–2006)
Ajnlott szakirodalom
A KT VILGHBOR KZTTI IRODALOM
A szlovn irodalomtrtnet periodizcijban napjainkhoz kzeledvn az irodalom-trtnszek egyre nagyobb elszeretettel folyamodnak olyan irodalmon kvli periodizcis megjellsekhez, mint pl. a trtnelmi peridusok (ezt fejezetnk cme is jelzi), vagy egyes szerzk szletshez vagy irodalmi indulshoz kthet idpontok. Ennek oka termszetesen az egyre bonyolultabb vl, tfedseket s szttartsokat sem nlklz irodalmi irnyzatokban s ramlatokban keresend.
Prbljuk meg ttekinteni, mi trtnt a szlovnok lakta terleteken az els vilghbor utn.
Az Osztrk–Magyar Monarchia dlszlv nemzetei 1918. oktber 28–n elszr megalaktottk a Szlovn–Horvt–Szerb llamot. Mivel azonban Olaszorszg kzvetlenl a hbor utn elfoglalta a szlovn s horvt terletek nagy rszt, szakon pedig az osztrkokkal folytak a harcok a hatrvonalrt, egy j hnappal ksbb az jonnan ltrejtt llam az antanthatalmak nyomsra arra knyszerlt, hogy egyesljn a Szerb Kirlysggal, ltrehozvn a Szerb–Horvt–Szlovn Kirlysgot. Noha a szlovnok rvidesen rjttek, hogy az j llamalakulat nem vltja valra lmaikat, mgis nagy lpst tettek elre, hiszen tbbek kztt a kulturlis fejlds tjbl elgrdlt minden akadly – szlovn lett a kzlet s az iskolk nyelve, megalaptottk a ljubljanai egyetemet, j galrik, sznhzak, knyvkiadk jttek ltre, s nem sokkal ksbb (1938–ban) letre hvtk a szlovn tudomnyos s mvszeti akadmit.
A szlovn irodalom a „moderna” idejn Preeren ta elszr szinkronba kerlt az eurpai irodalommal, az els vilghbor utn azonban ismt a lemarads jelei mutatkoztak, ami mg nyilvnvalbb vlt a harmincas vekben. Az 1920–as vekben a legersebb irodalmi irnyzat az expresszionizmus volt, amely a szlovn irodalomban nagy mrtkben egybeesett a nmet s osztrk expresszionista trekvsekkel (tartalmi szembeszegls az impresszionizmus rzki tapasztalatval, a vilg szlelsnek eszttikai harmnijval, az ember szttredezett lnynek, vlsgnak, szorongsainak kifejezsre irnyul szndk, a civilizcival s kapitalizmussal szembeni ellenszegls, formailag pedig a bibliai stlus s ptosz kvetse, az uralkod mnemben, a lrban a szabadvers tlslya, amelynek ritmusa gyakran ktetlen, a ritmikus przhoz kzelt, a rmek mellett gyakori az egyes mondatrszek paralelizmusa), msrszt sajtos szlovn vonsokat is mutat, amelyek kzl a legszembetnbb a rgebbi irnyzatok, elssorban a „moderna” s a szimbolizmus meghatroz hatsa. A szlovn irodalomtrtnet–rs hagyomnyosan az expresszionizmus hrom vltozatrl beszl: a vallsos, a proletr–szocilis s a kozmikus–vizionlis expresszionizmusrl.
Legfontosabb kpviseli Sreko Kosovel, Anton Podbevek, Anton Vodnik, Tone Selikar, Miran Jarc s Boo Voduek kltk, valamint Ivan Pregelj, Miran Jarc s Slavko Grum przark. Ez utbbi a korszak legjelentsebb drmarja is.
A hszas s harmincas vek forduljn, amikor a dlszlv llamban, amelyet idkzben Jugoszlvinak kereszteltek t, fokozdott a nemzetek kztti, gazdasgi s szocilis vlsg, s a kirly diktatrt vezetett be, a szlovn irodalomban megjelent egy msfajta, egyszerbb, a valsghoz kzvetlenebbl kapcsold rsmd, amely sok szempontbl ellentte volt az addig uralkod, kifejezetten szubjektv beszdmdnak. Bizonyos rtelemben folytatsa volt a 19. szzadi realizmusnak, ugyanakkor rezni rajta a „moderna” s az expresszionizmus tapasztalatt. Alkotsmdja elterben a val let megmutatsa ll, hangslyos szerephez jut az egyn letnek trsadalmi aspektusa, elssorban a kisemberek (szegnyparasztok s munksok) sorsa, a polgri let kpei csak ritkn jelennek meg, akkor is les kritikai fnyben. A baloldali belltottsg szerzk az olvask trsadalmi tudatossgra kvntak hatni, s bizonyos mrtkig befolysolni ket, m mindez sokkal kevsb volt tendencizus, mint pldul a szocialista realizmus szovjet szerzinl. A magyar irodalomban taln a npi rk szociografikus rsaihoz hasonlthatnnk e mveket. A szlovn irodalomtrtnet, nmi terminolgiai tancstalansg utn trsadalmi realizmusnak keresztelte el ezt az irodalmat. Elssorban az elbeszl przra jellemz, legjellegzetesebb formja a csaldi s kzssgi letet terjedelmes lersokban brzol regny, amely az egyn sorst trsadalmi, osztly– s nemzeti meghatrozottsgban mutatja be (Preihov Voranc, Miko Kranjec). Hasonlkppen e kor kisebb szm drmi is a realista s naturalista drmbl nttek ki, s jellemz kritikai llel rajzoljk meg a trsadalmi–trtneti ervonalakat (Bratko Kreft). Az expresszionizmus virgkorban uralkod kltszet rthet mdon itt mr nem olyan termkeny, mint a prza, a verseket rendezett, lland sorok s versszakok, megszokott metafork, hagyomnyos formanyelv, beszdszersg jellemzi (Mile Klopi, Tone Selikar).
Hozzvetlegesen a fentiekkel egy idben – vagy kiss korbban – indultak a keresztny rk, akik baloldali kollgiktl eltr irodalmat kpviseltek, amely sok szllal ktdtt a nmet j Trgyiassghoz, ezrt rjuk is ezt a gyjtfogalmat szoktuk alkalmazni. Maradandt elssorban a kltszet tern alkottak. E kltk, akik kztt szp szmmal voltak egykori expresszionistk, bcst mondtak az expresszionista vziknak, parttalan radsnak s eksztzisnak, az ltaluk hasznlt kttt vagy szabad versben a htkznapok sokszor szndkoltan kemny, konkrt nyelve kapott hangot. Jzanul kzvettettk az ember llekrajzt s az t krlvev trgyiassgot (Edvard Kocbek, Boo Voduek). Elfordul, hogy nehz les hatrt vonni a szocilis realizmus s az j trgyiassg kztt, m mivel ez utbbi ideolgiailag kevsb determinlt, mint a szocilis realizmus, ide sorolhatjuk kimondottan baloldali szerzk, pl. Bratko Kreft, Ju Kozak, Mile Klopi mveit is.
A kt hbor kztti idszakban szmosan voltak olyan alkotk is, akik kvl maradtak az uralkod irnyzatokon. Kzlk a legtbben a „moderna” hagyomnyt folytattk, amit az expresszionizmus, szocilis realizmus s j trgyiassg elemeivel tettek termkenyebb. Sokan kzlk megriztk hitket az ember egyszerisgben. A kltk kzl Alojz Gradnik, a przark kzl France Bevk, Ju Kozak s Vladimir Bartol emelkedik ki.
A harmincas vek vgn a szlovn irodalomban megjelent egy, a szocilis realizmussal ellenttes irnyzat is, amely az expresszionizmusbl indult kltknl egyfajta j szimbolizmusban nyilvnult meg. Az irodalom lnyegt a szellemi s formai szpsg keressben lttk azok a kltk, akiknek kltszete az tvenes vekben teljesedett ki (Cene Vipotnik, Joe Udovi).
Sreko Kosovel (1904–1926)
Kltszete a „moderna” hagyomnyaiban gykerezik, klnsen a Josip Murn–fle impresszionizmusban, az verseiben azonban tbb az expresszv s szimbolikus elem. J plda erre Balada (Ballada) cm verse, amelyben egy pillanatnyi esemny (a vadsz lel egy madarat) mlyebb rtelmezst nyer, ha tudjuk, hogy a vers keletkezse idejn Kosovel szlfldje, a Karsztvidk, ahol az esemny trtnik, Mussolini Olaszorszghoz tartozott, a vadszok pedig olaszok. Idvel kltszetben tlslyba kerltek az olyan expresszionista elemek, mint a ptosz, a vizionls s a diszharmnia, sokszor pedig ugyanazok a motvumok trnek vissza verseiben: a Karsztvidk, anya, hall. Kt legtisztbban expresszionista mve, az Ekstaza smrti (A hall eksztzisa) cm vers s a Tragedija na oceanu (Tragdia az cenon) cm versciklus, amelyek a rgi Eurpa hallt vizionljk, a Tragdia pedig az j civilizci s j ember elkpzelsvel is foglalkozik. 1967–ben nagy feltnst keltett Kosovel addig ismeretlen verseinek kiadsa, amelyek tmja hasonlt expresszionista verseihez (ellenlls, a trsadalom vdolsa, apokaliptikus vzik, j ethosz s emberidel hirdetse egy clelven kiteljesed vilgfolyamat nevben), formjukat tekintve azonban avantgarde versek voltak (jelszavak, jelmondatok, technikai s matematikai kpletek, asszocicik, szrrealista kpek). Mivel maga konstrukciknak (vagy rviden kons–nak) nevezte ket, az irodalomtrtnet konstruktivista versekknt tartja ket szmon. Smeh kralja Dade (Dada kirly nevetse) cm verst rtelmezhetjk politikai aktualitsknt is, az egyes politikai erk tevkenysgt betilt trvny elleni tiltakozsknt.
Ivan Pregelj (1883–1960)
A hszas vek kzponti regynisge. Mveiben expresszionista sszetevkn kvl szmos ms elem is van, ami az elz irnyzatokhoz, a modernizmushoz s a 19. szzadi realizmushoz kzelti. Ide tartoznak elbeszls– s regnytrtneteinek alapsmi, amelyek szinte kivtel nlkl trtnelmi tmt dolgoznak fel a reformci s ellenreformci, parasztfelkelsek, a felvilgosods s barokk korbl, valamint jellemz regnyalakjai (klnck, lngol szenvedly kivteles emberek, trvnytelen gyerekek, csbtk, ldozatul es rtatlan lnyok). Korszerbbnek hat mmoros, patetikus, biblikusan nneplyes, drmai, barokkosan tlfttt stlusa. Mindez megtallhat Plebanus Johannes (1920) cm regnyben, amelynek fhse, a vikrius, a 15. szzadi pestisjrvny szrnysges jelenetei kzepette a testisg s a hivatsa ltal megkvetelt szellemisg valamint a hite ltal szintn tiltott, hatalommal szembeni engedetlensg kztt rldik.
Slavko Grum (1901–1949)
Karcolatai s novelli, amelyek beteg emberek szrny, szorongssal teli, patologikus vilgt lttatjk, a szlovn expresszionista prza legjobb darabjai. A pszichoanalzis hatst rezheten magn visel fmve, az Dogodek v mestu Gogi (1930. Esemny Goga vrosban) cm drma egy kisvros lakinak beszklt, flledt lett, kiletlen sztneit s indulatait voltakppen absztrakt szereplkn keresztl jelenti meg. A darab csak a msodik vilghbor utn kapta meg az t megillet helyet, amikor a szlovn sznhzmvszet fejldse lehetv tette mlt sznrevitelt.
Preihov Voranc (1893–1950)
rsainak kzppontjban mindig a kisember ll, aki az igazsgtalan trsadalmi viszonyok ldozatul esik. Legismertebb mvei a Samorastniki (1940. Vadhajtsok) cm novellsktet s az els vilghbors Doberdob (1940. Doberd), a hbor utn a szlovn Karintiban jtszd Poganica (1939. Erdei tiszts) s a hszas vek ben egy karintiai szlovn falu lett bemutat Jamnica (1945. Fldinduls) cm regnyek, amelyek hse a falu lakinak kzssge.
Edvard Kocbek (1904–1981)
A 20. szzad egyik legjelentsebb szlovn kltje, rja, politikusa s gondolkodja. A keresztnyszocialistk kpviseletben a msodik vilghborban a Felszabadtsi Front vezetsgi tagja, a hbor utn magas politikai funkcikat tlttt be, majd flrelltottk, s hallgatsra tltk. Zemlja (1934. Fld) cm versgyjtemnyben, amelyet a szlovn irodalomtrtnet az expresszionimusbl az j trgyiassgba val tmenet pldjaknt tart szmon, a paraszti vidk, a munka, hzillatok s a tj szpsgt nekli meg, de a jelensgek mgtt sejthet a metafizikus erk s a transzcendens jelenlte. Szabadverst csak a ritmus vlasztja el a prztl, stlusa s metaforikja a hbor utni modernizmus elfutra, aki a kvetkez genercik legkiemelkedbb kpviselire hatott. A ksbbiekben essz–, napl– s przarknt is kivlt alkotott, az egzisztencializmus jegyben rt Strah in pogum (1951. Flelem s btorsg) cm ktet ngy hbors novellja a szocialista realizmus uralmnak vgt jell egyik legfontosabb szlovn irodalmi m.
Alojz Gradnik (1882–1967)
Az irodalomtrtnet a „moderna” s az expresszionizmus kztt jellte ki helyt, nem feledkezve meg az jromantika hatsrl. Gradnik a szemlyes beszd, a kzvetlen kifejezs kltje, akinek lrjban az rett blcsessg hangjt halljuk, s ezrt e versek kiegyenslyozottnak, statikusnak, moralizlnak hatnak. Az ember ellenttek halmaza, amelyek kzl a legfontosabb a szerelem s a hall, Eros s Thanatos ellentte s hasonlsga. A felsbbrend ethoszt a nemzetben Poslednje pismo Ivana Gradnika (Ivan Gradnik utols levele), s a vallsban keresi, amelyben a keresztny gondolatok mellett a panteizmus is megjelenik s a legfontosabb gondolat a msik ember fel forduls V zorei jeseni (Az rlel szben).
Vladimir Bartol (1903–1967)
Bartol letmve tkletesen kvl ll a kortrs szlovn irodalom irnyzatain. rsaiban Nietzsche filozfija s a freudi pszichoanalzis ers hatsa rzdik. Legfontosabb mve az Alamut (1938) cm regny, amely a 11. szzadi muzulmn ngyilkos mernylk trtnett eleventi fel, sokig visszhangtalan maradt, s csak ksbb figyeltek fel r Szlovniban s a vilgban.
A MSODIK VILGHBOR IRODALMA
Az 1941–es v a szlovnok szmra nemcsak orszguk megszllst s a megszllkkal folytatott harcot jelentette, hanem a testvrgyilkos hbor kezdett is, amelynek kvetkezmnyeit a mai napig viselik. A mr korbban is megosztott szlovn trsadalom kt rszre szakadt. A hbor eltti parlamenten kvli ellenzk egy rsze (a kommunistk, keresztnyszocialistk, a Sokol mozgalom tagjai s egyes, elssorban humn rtelmisgiek) ltrehoztk a Felszabadtsi Frontot, amely – fleg miutn a kommunistk tvettk benne a vezetst – a megszllkkal folytatott hborval prhuzamosan forradalmat indtott el, amellyel a szlovn trsadalom msik rsze nhny hbor eltti prt vezetsvel nemcsak szembeszllt, hanem a kommunistktl val flelmben a megszllkkal is szvetkezett. A legtragikusabb esemnyek a hbor vgt kvet hetekben trtntek, amikor a gyztesek (hozzfrhet adatokbl tlve) 13 ezer valdi vagy vlt ellenfelket megltk, a hborban s az azt kvet mszrlsokban a mai szlovn terletek hbor eltti lakossgbl tbb mint 90 ezer ember esett ldozatul.
A Felszabadtsi Front nagy jelentsget tulajdontott a kultra fennmaradsnak, vezetsge, amelynek tagja volt Josip Vidmar irodalomkritikus s esztta, valamint a mr emltett Edvard Kocbek klt, esszr, a hatalmi harc terletnek tekintette a kultrt. A partiznegysgekben, amelyeket a legnagyobb szlovn alkotkrl neveztek el, szmos kivl mvsz volt, a felszabadtott terleteken kulturlis rendezvnyeket tartottak. A Felszabadtsi Frontnak volt rdija s tbori sznhza. A megszllt terleteken kulturlis szilenciumot rendeltek el, tilos volt mindenfajta kulturlis s tudomnyos egyttmkds a megszllkkal, ami all rszben kivtelt kpezett az egyetem, a Tudomnyos Akadmia s a Nemzeti Sznhz.
A Felszabadtsi Fronthoz tartoz rk krben a trsadalmi realizmus volt az uralkod irnyzat. A programszeren kinyilatkoztat, egyszer formanyelv, knnyen rthet szvegek, amelyek vezrmotvuma a felszabadt s forradalmi harcokban cselekv ember, kzvetlenl szolglta a megszllk elleni harcot s a forradalmat. Azok a szerzk is gy kezdtek rni, akik azeltt egszen msfajta beszdmdot kpviseltek, pl. Oton upani, aki hossz hallgats utn ekkor ismt megszlalt. Nagy lendlettel tmeges irodalmi termels vette kezdett, elssorban a kltszetben. A npszer verseknek, elssorban npdaloknak szmos tirata szletett a szksg szorongatott llapotban, a tborokban, szmos egyszer ember rt kivl s megrz sorokat.
A kltszet tlslya jellemezte ezt az idszakot, a przai mvek rvidek voltak, a drmai mfajok kzl kiemelkedik a humoros jelenet, amelynek mestere Vitomil Zupan volt, s az egyfelvonsosok, amelyeket Mile Klopi s Matej Bor rt, aki az egyetlen, e korban keletkezett, Raztrganci (1944. Rongyosok) cm drma szerzje is.
Az irodalmi mvek illeglisan s a felszabadtott terleteken jelentek meg. Kzlk Matej Bor s Karel Destovnik Kajuh kteteit emlegeti legtbbet az utkor.
A msik oldalon is voltak kivl kltegynisgek, a legrdekesebbek France Balanti s Ivan Hribovek versei, mveik azonban nem kthetk kzvetlenl a hbors irodalomhoz.
Karel Destovnik Kajuh (1922–1944)
A partiznkltk kzl az verseiben valsult meg a legmeggyzbben a hbors s az egyni, intim tematika egybefondsa, leginkbb szerelmi kltszetben (Bosa pojdiva, dekle, obsorej – Jjj, lnyka, meztlb, Samo en cvet, en enjev cvet – Fehr virg, cseresznye virga) s az anya–fi szeretetrl szl versekben (Materi padlega partizana – Az elesett partizn anyjhoz).
A MSODIK VILGHBOR UTNI IRODALOM
A hborban a partiznok gyztek, ami egyttal a forradalom gyzelmt is jelentette. A vrgzs els heteket vek kvettk, amelyekre a koncepcis perek nyomtk r blyegket. A legfontosabb politikai esemnyt a Tit–Sztlin konfliktus jelentette, amely lnyegesen megvltoztatta a perek forgatknyvt is: az elkvetkez vek koncepcis pereinek ldozatait nem a kapitalista imperialistkkal hanem a sztlinista imperialistkkal sztt sszeeskvs nevben tltk el. A hatalom ksbb kifinomultabb eszkzkhz folyamodott, gy az tvenes vekre az eltltek szma cskkent. Termszetesen ezutn is vltogattk egymst a „kemnyebb” s „puhbb” idszakok: a hatvanas vekre a nagyobb szabadsg s a kisemberek letsznvonalnak javulsa jellemz, a hetvenes vekben a politikai szabadsgjogok szklst az llam ltal felvett hiteleknek ksznheten az llampolgrok mindennapi letnek knyelmesebb vlsa tette elviselhetbb. Josip Broz Tito halla utn a nyolcvanas vekben a hitelek trlesztse nyomn elmlylt a gazdasgi vlsg, amely Jugoszlviban fellobbantotta a soha feledsbe nem merlt nemzetisgi s politikai ellentteket. Mindez 1991–ben kirobbantotta a hbort, amely Szlovniban 10 napig tartott s 62 emberletet kvetelt. Jugoszlvia sztesse utn megalakult a fggetlen s demokratikus Szlovn Kztrsasg.
A msodik vilghbort kvet vekben a szlovn irodalomban egyeduralkod volt a szovjet mintj szocialista realizmus, amelynek termkeit itt nem szksges megemltennk, m ezzel egyidben megjelent nhny m, amelyek tlmutattak a sematizmuson, mint pldul a hbor utn kiadott els szlovn regny, Ferdo Godina Bele tulpike (1945. Tavirzsa) cm alkotsa, amely egy vidki pap lett helyezi kzppontjba. A szocialista realizmus viszonylag gyorsan, az tvenes vek elejre kifulladt. Az ezt kvet idszakot az egyre szlesed pluralizmus jellemzi, amely napjainkban is tart. Ezt szksges megjegyeznnk annak tudatostshoz, hogy a jelen vzlat arra tesz ksrletet, hogy egy korszak legszembetnbb jellegzetessgeit rendszerezze, azzal azonban tisztban kell lennnk, hogy egy jelensggel egy idben (s egyre inkbb) prhuzamosan lteznek ms, taln kevsb fontos, fleg a kzelmlt idszakbl szrmaz irnyzatok is.
Az n. trsadalmi realizmus hozzvetlegesen az tvenes vek kzepig tartott. Szerzi elssorban a vidki emberekrl, parasztokrl rtak, nagy – sokszor szentimentlis – egyttrzssel, egyre gyakrabban pedig kritizltk a szocialista rendszer brokrcijt s igazsgtalansgait (a lrban Matej Bor, az elbeszl przban Ivan Potr s Ciril Kosma, a drmban Matej Bor s Igor Torkar). Ebben az idben megjelent nhny fiatalabb litertor, akik a szocilis realizmusbl indultak, m mveikben a vrosi tematikt helyeztk eltrbe, formanyelvk pedig sokkal modernebb volt (Ivo Minatti, Janez Menart, Tone Pavek, Ciril Zlobec, Lojze Krakar, Kajetan Kovi kltk, Beno Zupani, Lojze Kovai, Vladimir Kavi, Pavle Zidar przark). Egyes irodalomtrtnszek elssorban a fenti kltkkel kapcsolatban intimizmusrl beszlnek. A hbor eltti irnyzatok is folytatdtak, az expresszionizmustl s j trgyiassgtl kezdve az jromantikig s szimbolizmusig sznesedett a paletta (Edvard Kocbek klt s r, Cene Vipotnik s Joe Udovi kltk, Alojz Rebula przar, Joe Javorek drmar, Andrej Hieng drma– s przar).
1960 krl jelentkezett egy j generci, amelynek tagjai nem sokkal a hbor eltt szlettek. Intellektulisan fknt az egzisztencializmus hatott rjuk: egy olyan vilg, amelyben nincs rtelem s rtk, rtelmetlennek tnt a szemkben, az emberi let nemklnben, amelyben az egynek kztti kapcsolatok kiresedtek, elidegenedtek. A leggyakoribb tmk a flelem s a hall lmnye, figyelemremlt az aktulis politikai krdsekben elfoglalt kritikus llspont. Formanyelvkben igen klnbz utakon jrtak, a legklnbzbb rgebbi s jabb irnyzatokhoz ktdtek, tbben a modernizmus tjt egyengettk (a kltszetben Dane Zajc, Gregor Strnia, Veno Taufer, Svetlana Makarovi, Niko Grafenauer, az elbeszl przban Vitomil Zupan, Dominik Smole, Peter Boi, Vladimir Kavi, Lojze Kovai, a drmban Dominik Smole, Primo Kozak, Peter Boi).
A hatvanas vek kzepn a szlovn irodalomban megjelent egyfajta kvetkezetes, olykor egszen szlssges modernizmus, ezrt beszlhetnk radiklis modernizmusrl, ultramodernizmusrl s neoavantgarde–rl. Jellemz a tudatfolyam, a bels monolg, a rendezetlen asszocicik. A kt leglnyegesebb jelensg a szabad, szellemes nyelvi jtk (ludizmus), valamint a szubjektivits (a przban a pszichologizls) szlssges kerlse, a trgyi vilg egyenjogstsa s kzppontba lltsa (reizmus). A legradiklisabb esetben a szavaktl is megszabadultak (konkrt kltszet), s grafikai jelek segtsgvel hoztak ltre szvegeket. A drmars az abszurd sznhz mintjra lerombolta a cselekmny logikus ptmnyt. A legfontosabb szerzk: Toma alamun s Niko Grafenauer kltk, Rudi eligo Florjan Lipu, Joe Snoj, Marko vabi, Emil Filipi przark, Duan Jovanovi, Milan Jesih, Emil Filipi drmark.
A hetvenes vek msodik felben a modernizmus albbhagyott, a modernizmust kvet irodalmrok kezdtek a hagyomnyok fel fordulni s a rgebbi eszkzket is felhasznlni, ami mr termszetesen nem hasonltott arra, ami eredetileg volt. gy alakultak ki a posztmodernizmus kezdetei. A lra tmjban, formai motvumaiban a npi, mitikus, szimbolista tradci fel fordult (Svetlana Makarovi, Ivo Svetina, Milan Jesih, Boris A. Novak), az elbeszl przban ismt megjelenik a regny s a novella klasszikusabb formja (Drago Janar, Branko Gradinik, Mate Dolenc), a drmban visszatrt az rtelmes dialgus, trtnet s modalits (Duan Jovanovi, Drago Janar, Rudi eligo).
A nyolcvanas vekben nagy visszhangot vltott ki nhny olyan, gyakran hagyomnyosan megrt regny, amelyekben az idsebb genercikhoz tartoz szerzk a hbor utni trtnelem addig tabutmnak szmt esemnyeit dolgoztk fel (Igor Torkar, Branko Hofman, Lojze Kovai, Joe Snoj). Ezzel egy idben megjelent egy j generci. Jl szervezett csoportot alkottak (az rk s a kritikusok a Literatura cm folyirat s az Aleph–knyvsorozat kr csoportosultak), mgis nehz mindegyikkre jellemz kzs nevezt tallni. Taln legegyszerbb kzs nevez szmukra a metafikcis prza (Andrej Blatnik, Igor Brato), amelynek referencii ms irodalmi mvek, nehezebb dolgunk van a lrval, amelyben Ale Debeljak s Jure Potokar kztt mg csak tallunk nhny hasonlsgot (palimpszesztek, tredkessg, prbeszd az – elssorban modernista – hagyomnnyal), m egszen ms utat jr Maja Vidmar btor rzki–rzelmi ni kltszete, ismt msok Alojz Ihan nagyot csattan verses trtnetei. A szlovn irodalomtrtnet–rs e soksznsgre a posztmodern gyjtfogalmat hasznlja, s ide sorolja nhny idsebb szerz ebben az idszakban keletkezett mveit is – a szlovn lrban a legtisztbban posztmodern alkotsok Milan Jesih Szonettjei.
A kilencvenes vekben a demokratikus j szlovn llam megalakulsval vgrvnyesen megsznt az irodalom trsadalmi kldetse, amely a nemzeti identits hordozjnak s a politikai viszonyok kritikusnak szerept osztotta r. Az irodalom felszabadult a nyomaszt feladat all, m ezzel legbiztosabb tmjt is elvesztette. Kevssel azeltt, a nyolcvanas vek msodik felben szmos irodalmr dnt politikai s morlis szerepet jtszott a kibontakoz fggetlensgi folyamatban, az rszvetsg pedig kulcsszerephez jutott, amit mi sem bizonyt jobban, mint hogy a legtbb demokratikus politikai mozgalom s prt az falai kztt szervezdtt.
A kilencvenes vekben s az j vezred elejn mg nehezebb kzs nevezt tallni a fontosabb alkotk szmra, akiknek szma, a bevsrlkzpontok vilgnak trnyersvel prhuzamos marginalizlds ellenre, ma tbb, mint brmikor a mltban, s ez a szm csak egyre n. A fiatal alkotk most mg jobban szervezdnek, mint a nyolcvanas vekben, tbb folyirat s kiad kr csoportosulnak. A nyolcvanas vekben sznre lp genercihoz hasonlan tisztelik eldeiket, klnsen a kltszetben szvesen tekintik a rgebbi mveket kiindulpontnak, idznek tlk, ami azrt nem minden esetben jelent elmlylst is. A kritikusoknak egyre nehezebb dolguk van a fajslyosabb s a kevsb rtkes mvek szelekcijval. A fiatalabb kltk mveit a posztmodernizmus, neoszimbolizmus, neointimizmus, minimalizmus fogalmak krbe soroljk. Gyakori a nyelvrl szl reflexi, a metafizika olykor programszer hinya, a szeld nirnia. A trgyi vilg ismt az irodalmi alkotsok referencilis keretv vlt, a mvek kommunikatvak, a szerelem minden, kevsb „egszsges” formja is gyakori tma; a kilencvenes vek els felben a balkni hbor is szmos versben feltnik (Boris A. Novak).
Az 1990 utn feltnt legfontosabb szlovn kltk: Uro Zupan, Brane Seneganik, Peter Semoli, Ale teger, Primo unik, Barbara Korun, Taja Kramberger, Lucija Stupica, Miklav Komelj. A korszak przarnak taln kiss egyszerbb kzs nevezt tallni. A legfeltnbb jelensgek egyike a „magas” s „kommersz” irodalom hatrainak elmosdsa – a legklnflbb „kommersz” mfajok (krimi, tirajz, fantasztikus regny, stb.) alkotsairl olvashatunk pozitv kritikt a legismertebb kritikusok tollbl, s szerziket fontos irodalmi djakkal tntetik ki. Az elbeszl mvek kommunikatvabbak, mint rgebben, jellemz rjuk a filmszersg, leegyszersdnek a trtnetek, amiket ltalban egy „laza” elbeszl mesl el, akinek a ltkre meglehetsen beszklt, ltsa les, az nirnia sem ll tvol tle, s a trtnetet ltalban nem olyan pon zrja, amely legszvesebben magban foglaln az egsz vilgot. Az 1990 utn jelentkezett przark kzl a legfontosabbak: Zoran Hoevar, Maja Novak, Andrej E. Skubic, Ale ar, Nina Kokelj, Duan ater, Mojca Kumerdej.
Ciril Kosma (1910–1980)
A hbor eltt rvidprzai alkotsokat rt, amelyek fhse ltalban tragikus sors, lhetetlen klnc; a trsadalmi s nemzetisgi krdseket (a szlovnok szenvedsei a fasiszta Olaszorszgban) a trsadalmi realizmus tbbi kpviseljnl nagyobb diszkrcival kezeli. 1946–ban jelent meg Srea in kruh (Kenyr s szerencse) cm ktete. A hbor utn jelent meg kt kisregnye a Pomladni dan (1953. Tavaszi nap) s a Balada o trobenti in oblaku (1956. Ballada a trombitrl s a felhrl), amelyek tartalmilag a szocilis realizmus termkei, de formanyelvk (asszocicis technika, lrai meditcik, esszszer elmlkedsek) a modern przhoz kzelti ket.
Kajetan Kovi (1931)
A Pesmi tirih (1953. Ngyek versei) cm, igen jelents antolgiban indult, amely a trsadalmi realizmus vgt hirdette. Fiatalkori lrja intimisztikus, rezigncival telt – megtallhatk benne az jromantika, szimbolizmus, expresszionizmus, szrrealizmus elemei. Ksbb az rtelem hatalma ell a termszetbe menekl, rszleges nyugalmat tall az ellenttekbl felplt vilgban. Kltszetben llandan kzppontban llnak az let s hall, szerelem s kltszet rtkei. A klasszikus versformk mestere.
Przjban is hasonl tmkat dolgoz fel: a Ne bog ne ival (1965. Sem isten, sem llat) cm regny fhse hiba keresi a tkletes szerelmet, a Tekma (1970. Verseny) cm regny hse az let s a (non)konformizmus rtelmt kutatja, a Pot v Trento (1994. Utazs Trentba) cm regnyben a huszadik szzadi kzp–eurpai trtnelem fordulpontjain merlnek fel a lt, az elmls s a szerelem krdsei. Przjnak alakulsban megfigyelhetjk a modern szlovn prza alakvltozsait: az els regny hagyomnyosan els szemlyben rdott, a msodikban a francia jregny s annak szlovn visszhangja szembetn, a harmadikban szinte jtkosan vltakoznak az elbeszlk, felmerl a szerz s az elbeszl azonossgnak krdse, stb.
Lojze Kovai (1928–2004)
A szocilis realizmusbl indult, fkppen a kisemberek intim valsga foglalkoztatta. Przjban korn integrlta a modernizmus eszkztrt (tudatfolyam, szrrealista lomlersok). Regnyeinek tmja szinte kivtel nlkl nletrajzi, rsaiban beszmol legbenssgesebb tapasztalatairl (Deek in smrt /1968. A fi s a hall/, Sporoila v spanju /1972. zenetek alvs kzben/, Pet fragmentov /1981. t tredk/ – regnyek) emlkeiben visszamegy egszen korai gyerekkorig (Otroke stvari /2003. Gyerekes dolgok/ – regny). rett mveiben stlusa egyszersdik (Prileki /1984–1985. Jvevnyek/– elbeszls).
Dane Zajc (1929–2005)
Pogana trava (1958. Felgetett f) cm els versesktete tmenet az jromantikus intimizmus s a neoexpresszionista kilts kztt, amely a hbors s a hbor utni gaztettek szemtanjnak tansgttele. Ksbb az rtelmetlennek tlt emberi lt alapvet krdsei foglalkoztattk, a klt feladata pedig az abszurd meghaladsa. Eksztatikus ritmizlt szabadverset r. Klti drmi a szthulls s meghasonls filozfiai krdst jrjk krl. Legfontosabb drmja: Voranc (1978) a msodik vilghborban jtszdik, versben s przban rdott.
Gregor Strnia (1930–1987)
Verseinek legfbb ismrve egyfajta mai szimbolizmus. Versein rezni ers vonzdst a metafizikhoz s transzcendencihoz, az archetipikus mtoszok elmlylt ismerett. Visszatr motvuma verseinek az emberi lt s a vilg rtelmetlensge, amit a kltnek szavakba kell foglalnia. Formanyelvt, klti beszdmdjt a npkltszetbl eredeztette, innen val jellegzetes versformja: hrom ngysoros versszak, amelyeket asszonncok ktnek ssze. Hasonlak klti drmi, a legfontosabb: Samorog (1982. Az egyszarv).
Vitomil Zupan (1914–1987)
A msodik vilghbor idejn szmos humoros drmajelenetet rt, figyelmet keltett novellival is. Legfontosabb mveit 1965 utn publiklta, noha mr a harmincas vektl kezdve rta ket. Hatssal volt r a dekadencia, egzisztencializmus, neonaturalizmus s modernizmus. Regnyeinek fhse nonkonformista lzad, kalandvgy rtelmisgi. Legfontosabb regnyei: Menuet za kitaro (1975. Menett gitrra), Levitan (1982).
Toma alamun (1941)
Kzponti figurja annak a genercinak, amelyik a huszadik szzad hatvanas veinek kzepn radiklisan szaktott a hagyomnyokkal s bevezette a modernizmust. Kezdetben (els ktete, a Poker /Pker/ 1966–ban jelent meg) a klasszikus avantgarde (dadaizmus, szrrealizmus), az amerikai beatnikek kltszete s a lingvisztikus kltszet hatott r, a kltszet mint asszocicikon alapul nyelvi jtk. Ksbbi lrjban elmlyl a reflexivits, rzelmessg s szellemessg. A kezdeti szabadverset ksbb klasszikus strfk vltjk fel. Harmincnl tbb ktete jelent meg.
Rudi eligo (1935–2004)
A francia regny hatst mutat Triptih Agate Schwarzkobler (1968. Agata Schwarzkobler triptichonja) cm reisztikus kisregnye a szlovn przai modernizmus legradiklisabb alkotsnak szmt. Korai drmi is hasonl irnyba mutatnak. Ksbb a posztmodern fel indult, a kortrs letet mtikus szimbolikval kttte ssze (Molanja /1986. Hallgatsok/ – novellk). Ksi mveinek politikai tartalma is van: Ana (1984. Anna) cm drma.
Florjan Lipu (1937)
Modernista technikval (tudatfolyam, szrrealista ltomsok), kivtelesen gazdag nyelven r gyakran groteszk s szatirikus elbeszlseket az ausztriai Karintiban l szlovnok letrl. Legfontosabb mve a Zmote dijaka Tjaa (1972. Tja dik tvedsei) cm, egy szigor egyhzi nevelintzetben nevelked fi letrl s ngyilkossgrl szl regny.
Duan Jovanovi (1939)
letmvben szorosan sszefondik a drmars a darabok rendezsvel. Kezdetben az abszurd sznhz hatsa alatt kifejezetten modernista darabokat rt (Znamke, nakar e Emilija /1969. Blyegek, mire aztn Emilia/), ksbb darabjai realisztikusabbak lettek. Legfontosabb tmi a lt filozfikus krdsei s az aktulis trsadalompolitikai problematika. Legfontosabb drmja: Osvoboditev Skopja (1978. Skopje felszabadtsa), egy gyerek hbors lmnyeirl szl.
Drago Janar (1948)
Elbeszl mvszetnek, drminak s esszinek kzponti tmja az egyn sorsa s a trtnelem, az egyn s a totlis hatalom kztt feszl ellentt. A kortrs problematikt elszeretettel helyezi trtnelmi dszletek kz, ami a jelentst fggetlenti a naptri idtl. Beszdmdja kezdetben modernista, majd a posztmodern s a klasszicizls fel toldik. Fontosabb mvei: Galjot (1978. A glyarab), Posmehljivo poelenje (1993. Kajn vgyak), Katarina, pav in jezuit (2000. Katarina, a pva s a jezsuita) – regnyek; Veliki briljantni valek (1985. A nagy brilins valcer), Haltat (1994. Hallstatt) – drmk.
Ale Debeljak (1961)
Klti indulsra (Imena smrti /1985. A hall nevei/) az a posztmodern meggyzds nyomta r blyegt, hogy mr mindent elmondtak s megrtak. Innen eredeztethetk ksbbi, elssorban szimbolista s modernista lrjnak palimpszesztikus idzetei. A tovbbiakban egyszersd versbeszdben a modern let alapkrdsei foglalkoztatjk, lrjban megjelennek a balkni hborra val utalsok (Mesto in otrok /1996. A vros s a gyermek/).
Andrej Blatnik (1963)
Kezdetben a metafikci felttlen hveknt ezt a posztmodern mfajt rszestette elnyben, s megrta az azta is emblematikus szlovn metafikcis regnyt (Plamenice in solze /1987. Fklyk s knnyek/), amely iskolai tanknyv formjban igazi gyakorltr a forrsok keresshez az egyetemi szeminriumokon. A ksbbiekben elssorban az emberek, legtbbszr kt ember htkznapi intim viszonya foglalkoztatta (Menjave ko /1990. Br/), majd bizonyos mrtkig elbeszlseiben a trsadalmi valsgot is fkuszba vette (Zakon elje /2000. A vgy trvnye/).
AJNLOTT SZAKIRODALOM
CSUKA Zoltn: A jugoszlv npek irodalmnak trtnete. Budapest, Gondolat Kiad, 1963.
CSUKA Zoltn – HADROVICS Lszl – Boidar KOVAEK – Drako REEP – SZELI Istvn – VUJICSICS D. Sztojn: A szerbhorvt irodalom kistkre. Budapest, Eurpa Knyvkiad, 1969.
FRIED Istvn – LUKCS Istvn (szerk.): Hasonlsgok s klnbzsgek. Ujemanja in razhajanja. Budapest, Kossics Alaptvny, 1998.
JANE, Stanko: A szlovn irodalom kistkre. Budapest, Eurpa Knyvkiad, 1973.
KOS, JANKO: Pregled slovenskega slovstva. Ljubljana, Dravna zaloba Slovenije, 1975.
LUKCS Istvn: A megvlt Mtys kirly sznevltozsai a szlovn nphagyomnyban s szpirodalomban. Budapest, Lucidus Kiad, 2001.
LUKCS Istvn: Kzel s tvol. Budapest, ELTE BTK Szlv Filolgiai Tanszk, 2005.
LUKCS, Istvn: Paralele. Slovensko-madarska literarna sreanja. Maribor, Slavistino drutvo Maribor, 2006.
PVEL goston: Vlogatott tanulmnyai s cikkei. Szombathely 1976.
|