goston Sndor pspk
(1882 mjus 8 Bcsfeketehegy-Feketics 1960. jnius 23)
Lelkipsztor 56 vig volt, esperes, pspk 32 vig.
Bvebben
http://feketehegy.blogspot.com/2009/09/agoston-sandor-puspok-lelkipasztor.html
http://www.parokia.hu/lap/bacsfeketehegyi-reformatus-egyhazkozseg-honlapja/cikk/mutat/bemutatkozas/

Evangliumi egzisztencia bizonytalan vilgban
Dr. Hellstern Henrik lelksz rtl, a HEKS ftitkrtl kaptam felhvst, hogy a fenti furcsa cm alatt adjak „szinte” kpet a Jugoszlviai Reformtus Egyhzrl, de gy, hogy ebben az n sajt fnykpem is benne legyen. Ez nem lesz nehz feladat, mert nekem nincs is tulajdonkppeni privt letem. Gyermekkoromtl kezdve annyira ssze vagyok nve ezzel az egyhzzal, hogy el sem tudom magamat kpzelni nlkle. Lssuk teht a kettt egytt.
== Gyermekkorom ==
Ebben a faluban, Feketicsen szlettem, ahol megregedtem, s ahol 37 v ta lelkipsztor vagyok. Most 77-ik vemet taposom. Ez id alatt itt, ezen a helyen a 7-ik csszrt szolglom. Mint iskols gyermek, az itteni reformtus egyhz ltal fenntartott felekezeti iskolba jrtam. Ebben a ftantrgy volt a valls s az nek. Mgsem emlkszem semmi tbbre, mint a sok-sok szp zsoltrra, amit az iskolban tanultunk, s erre az egyetlen bibliai mondsra: „des fiam Absolon, szerelmes fiam Absolon, brcsak n haltam volna meg tehelyetted” <ref>(II. Sm. 18-33.).</ref> A bibliai trtneteket ugyanis gy tanultuk, krusba, flig nekl przban, mint a zsidgyerekek a Talmudot, s ebben fordult el ez a bibliai monds. Egyedl ez maradt meg az emlkezetemben.
== Kzpiskola ==
Tz ves koromban Kecskemtre kerltem gimnziumba. Az ottani hres, reformtus si kollgiumban tettem le az rettsgit. Ott is ftantrgy volt a valls s az nek. Ennek a nyolc vnek a vallstantsbl semmi msra nem emlkszem csak erre az egy krdsre, ami a konfirmcii ktnkban volt, hogy: ”Hirknusz Jnos utn ki volt Zsidorszg helytartja?” s mg valamire. Egyszer jtk kzben egyik osztlytrsam mutatott egy j testamentumot, amit egsz gimnazista koromban sohasem lttam, s abban elolvasta elttem a Mt 5: 21-24. verseket. Semmi tbbre nem emlkszem abbl, amit a hres kecskemti kollgium dikja tanultam a Biblibl.
== Teolgia ==
Nagyon szerettem volna orvos lenni. De desapm kis fizets hivatalnok volt, s nem volt kpes annyi pnzt adni, hogy Budapesten orvostanhallgat lehessek. A teolgira semmi kedvem nem volt, csupn azrt lettem teolgus, mert ez volt a legolcsbb plya. Mikor a negyedik szemesztert elvgeztem, s az alapvizsgt kitn eredmnnyel letettem, megprbltam otthagyni a teolgit. Beadtam a krvnyemet llami stipendiumrt<ref>sztndj, misedj (szerk.mj.)</ref> a katonai orvosi parancsnoksghoz. Elutastottak. Maradtam teolgus. Az els lelkszkpest vizsgt, br zsidul olvasni sem tudtam, grgl pedig ppen csakhogy olvasni tudtam, s szintn kitn eredmnnyel letettem, de eszem gban sem volt, hogy lelksz legyek. Ha mr teolgus maradtam, elhatroztam, hogy teolgiai tanr leszek. A filozfia szakra kszltem. Stipendiumot kaptam, hogy klfldre menjek. Baselben az alumneumban mr a szobaszmom is megvolt. tkzben Budapesten kiszlltam felvenni a stipendiumot, a poggyszom azonban mr fel volt adva Baselbe. Baksai pspkhz mentem elksznni, aki azzal fogadott: nem fogsz Baselbe menni, hanem el fogsz menni Krgyra kplnnak egy 80 ves reg lelksz mell. Hivatkozott a Csel. 16: 9-10-re. Tancsot krtem a pspkhelyettestl. Azt a tancsot adta, menjek Baselbe. Mstl nem krtem tancsot. Rgondoltam a Csel. 16: 9-10-re s msnap elindultam Krgyra. Ez egy eldugott kis falu Horvtorszgban, 24 km-re a legkzelebbi vastllomshoz.
== Kplnsgom ==
Az n reg papom mr teljesen munkakptelen volt. nllan kellett vezetnem az eklzsit. A teolgirl – br ismtlem – kitnen vizsgztam, alig hoztam magammal valamit, csupn rdekldst a filozfia irnt. Elhatroztam, hogy tovbb kszlk a teolgiai tanrsgra. Kzben azonban hirdetnem kellett az Igt, s akarva nem akarva el kellett kezdenem komolyan foglalkozni a teolgival. Els lps volt, hogy megrendeltem a Heidelbergi Ktt, amit a pesti teolgin soha nem is lttam. Abban az idben ott nem teolgusokat s lelkipsztorokat, hanem csak hitsznokokat kpeztek ki. Akkor mg a Strausz-, Bauer-, Schweizer-, Lang-fle racionalista teolgia uralkodott Budapesten, igaz, hogy mr a vgt jrta. A magyar nyelven kvl ms nyelven egy szt sem tudtam. Ma sem tudok. Baselben akartam nmetl megtanulni. Semmifle kommentrom a Biblihoz nem volt. De mivel lttam, hogy az n egyszer hveim nem a Tischendorf grg Biblijval a hnuk alatt jnnek a templomba, nem estem ktsgbe, hanem hirdettem az Igt gy, ahogy tudtam. A magyar teolgiai irodalom akkor is szegny volt, de amit meg lehetett kapni, azt megrendeltem. Fleg ksz prdikcikat, s az egyhzi s evangliumi lapokat olvastam, s ezekbl lettem olyan amilyen teolgus. Kt v mlva az reg lelkszt nyugdjaztk, engem megvlasztottak.
== Lelkssz lettem ==
Lelkssz nevelsem szempontjbl legnagyobb hatssal voltak rm az n nagyon egyszer, paraszt hveim. A krgyi np ahhoz a 15 faluhoz tartozik, amely 1000 ve ugyanazon a helyen lakik. Ebbl a 15 falubl 10 van Baranyban, a Drva bal parti torkolatnl s 5 van a Drva torkolattl dlre. Ez a vidk valamikor risi mocsrterlet volt. El voltak zrva a vilgtl s gy tudtak megmaradni a trk hbork idejben. A reformcit 1530-40 tjn fogadtk el Mg ma is az akkori bibliafordts 400 ves nyelvn beszlnek, mind a 150 zsoltrt neklik. Mind a 15 eklzsia kicsi, 200-1000 llekig, de a vilgrt le nem mondannak arrl, hogy mindegyiknek kln lelkipsztora legyen, pedig egymshoz egszen kzel vannak. Ezeltt 50 vvel, mg minden kls segly nlkl nemcsak lelkszi llst, hanem ezen kvl kln felekezeti iskolt is tartottak fenn. Ezek a rgi felekezeti iskolk az els vilghbor utn szntek meg. A hatsg llamostotta ket. Maradand hatsuk abban van, hogy a npnk megtanult s mg ma is szeret nekelni. Ezrt jrnak a templomba. Aki asztms, aki elvesztette a hangjt, azt mondja: minek menjek oda, hisz n mr nem tudok nekelni. Hogy itt igehirdets is van s kzssg is van, ez mg mindig mindenkiben nem lett elg tudatoss. A felekezeti iskolrt meghozott a mi npnk minden ldozatot. Ma mr a lelkipsztort sem tudjk rendesen fizetni, de azrt grcssen erlkdnek, hogy legalbb ez az egy mgis legyen, s helyben lakjk. Az egyhzhoz val ragaszkodsukban mg mindig sok a tradci is. Gylekezetemnek segtett lelkipsztorr val nevelsemben boldogult els felesgem, aki a prdikciimat mindig megbrlta. Fltem bemenni a templomba, mert prdiklni kellett s fltem kijnni a templombl, mert utna szembe kellett nzni egy okos, de igen szigor brlattal. k neveltek engem lelkipsztorr. De emellett az orvos is csakhamar kibjt bellem. Mivel a legkzelebbi orvos 24 km-re lakott tlnk, ebbe a mestersgbe is bele kellett tanulni. Egy orvos bartomtl 5 gygyszert kaptam: Aszpirint, Chinint, pium tinktrt, keserst s Hoffmann-cseppet. Ezekkel gygytottam az egsz falut. Mg operltam is zsebksemmel. Hvtak beteg lovakhoz s beteg tehenekhez is. Azokat is meggygytottam. De emellett gyvdkedtem is. Mikor nem voltam otthon, azt mondtk: res a falu. Mikor otthon voltam azt mondtk: tele van a falu.
== Mellkfoglalkozsom is volt ==
Bizony sokszor res volt a falu. Sokszor nem voltam otthon, mert volt mellkfoglalkozsom is. Horvtorszgban sok magyar l, akiket nem teleptett oda senki, hanem 100 vvel ezeltt Magyarorszgrl kezdtek ide leszivrogni. A gazdasgi helyzet hozta magval ezt a lass leszivrgst. Magyarorszgon kevs kis fldjket eladtk, s Horvtorszgban sok fldet vettek az rn. Itt nem volt rtke a fldnek. Lehetett kapni fldet egy kabtrt is, egy veg plinkrt is. gy szaporodtak el Horvtorszgban a magyar szrvnyok, s kztk sok reformtus csald. Ezek felszvdsnak megakadlyozsra a magyar kormny az egyhzakat hvta segtsgl. A reformtus egyhz ebben a munkban engem hasznlt fel. Nagyon sokat utaztam. Iskolkat szerveztem, npknyvtrakat alaptottam, a reformtus felekezeti iskolk tanfelgyelje voltam, vonatokon aludtam, rzs parasztszekereken dideregtem, s gyalog tapostam a sarat. Tizenht vig voltam krgyi lelksz s horvtorszgi szrvnygondoz.
== Debreceni tanfelgyel ==
Krgyi lelksz voltam, amikor kitrt az els vilghbor. Tviratban felhvtak Budapestre, kzltk velem, hogy a horvtorszgi magyar szrvnyok gondozsa gyben vgzett munkm jutalmazsul kineveznek Debrecen vros s Hajd vrmegye kirlyi tanfelgyeljv. Kinevezsem aznap mr meg is jelent a hivatalos lapban. Csaldom, rokonsgom, bartaim sztak a boldogsgban. Mindenki gratullt. Hogyne! Krgy utn Debrecen! Egy eldugott falusi papbl az orszg 72 tanfelgyelje kztt egyszerre a legels lenni. Csak egy reg bartomnak volt az arca komor. Mlyen a szemembe nzett s csak a fejvel intett: Ne! gy reztem, hogy ez a komor ints fellrl jn. Mg aznap dlutn lemondtam a debreceni tanfelgyelsgrl. Mig sem bntam meg. St ldom az emlkt az n blcs, reg bartomnak, aki egy nma fejmozdulattal lebeszlt. Valban ez az ints fellrl jtt s sokszor megkszntem az rnak, hogy nem hagyott tancs nlkl.
== Eszk ==
Azok, akik engem minden ron ki akartak emelni Krgyrl s valami magasabb nemzeti misszi lre akartak lltani, nem hagytak bkt, hanem Baranya s Szlavnia kzponti vrosban, Eszken lelkszi llst szereztek szmomra. Gynyr lakst breltek, hogy n ott reprezentljam a magyarsgot. Bementem, de bele betegedtem ebbe a nem nekem val feladatba. Kzben javban dlt az els vilghbor. Az eszki reformtusok tbbnyire ide helyezett magyarorszgi vasti altisztek, mozdonyvezetk, kalauzok, fkezk voltak. Mikor vget rt a hbor, egyszerre gy sztrebbentek, mint egy varjcsapat, mikor kzibk lnek. Ott maradtam gylekezet nlkl. Krgyon azonban mg mindig nem volt betltve a lelkszi lls. n jrtam ki prdiklni szkrl. Mi sem volt termszetesebb, minthogy a krgyiak visszahvtak, s n boldogan visszamentem az n rgi helyemre. De itt sem maradtam sokig.
== Szlfalumba jttem ==
Az els vilghbor vgn szlfalumban meghalt a lelkipsztor. Ez a falu a Duna-Tisza kztt ennek dli felben, az gynevezett Bcskban van, melyet a bkeszerzds Jugoszlvihoz csatolt. Szlfalum lelkipsztora az apsom volt, s nekem csaldi krlmnyeim miatt haza kellett jnnm. Megvlasztottak, teht hazajttem. Bcskban, s mellette a Tiszn tl, Bntban mr egszen msfajta np lakik. Ezeket ezeltt 180 vvel az akkori Habsburg kormnyzat teleptette ide nagy tmegekben, rszint Magyarorszgrl, rszint Nmetorszgbl. Voltak kzttk tiszta reformtus s tiszta luthernus telepek. Az n szlfalum npe vegyes lakossg volt, magyar s nmet, reformtus s luthernus. Sokkal civilizltabb np, mint a dunntli s drvntli, gazdasgilag is fejlettebbek, letsznvonaluk is magasabb, de lelki letk mr szrazabb, mint a baranyai snp. Ezek mr jsgolvask, laksukra, ruhzatokra, egszsgk polsra sokat adnak. Az egyhzhoz val ragaszkodsukban egy adaggal kevesebb a Llek s tbb a tradci. Ilyenek a bcskai s bnti nagy reformtus egyhzkzssgek valamennyien.
== Az els vilghbor utn ==
Negyven ves voltam, amikor idejttem. Egybeesett ez azzal a korszakkal, amikor az els vilghbor vget rt. Az egyhzletben valami gutatsszer llapot uralkodott. Apsom volt az esperes. Vele egy idben halt meg a fgondnok is. ltalban az egsz garnitra, amely az egyhzi letet kormnyozta eltnt, s az n kortrsaim kvetkeztek a vezetsre. Ketten voltunk j bartok Weimann Pter verbszi lelksszel. gy reztk, hogy npnk s egyhzunk jvjrt felelsek vagyunk. Elhatroztuk, hogy megvlasztatjuk esperesnek egyik bartunkat, aki erre magtl sohasem gondolt volna. Keresztlvittk a megvlasztst, mert tudtuk, hogy okos s rtermett ember. Klepp Pter torzsai lelksz parasztszrmazs fi volt. A durvasgig szinte, de erskez, becsletes s jakarat. Attl kezdve hrman vezettk a [[Jugoszlv Kirlysgi Reformtus Egyhz]]at. Klepp Pter szervezett s kormnyzott. Mi ketten Weimann Pterrel a lelki letet igyekeztnk szolglni. Egyhzi nplapot szerkesztettnk s adtunk ki. n magyarul, nmetl. Ezzel az volt a ki nem mondott clunk, hogy a reformtus np lelki ignyt s anyagi ldozatkszsgt az egyhzzal szemben fokozzuk. A gyermekek szmra vallsknyvet rtunk s adtunk ki. De ebben nem volt benne sem Absolon, sem Hirknusz Jnos, hanem benne volt az egsz Hegyi beszd s igen sok vers a Biblibl. Mivel Magyarorszgbl nem lehetett knyveket hozatni, hozzfogtunk a templomi nekesknyv szerkesztshez. Magyarul meg is jelent 1939-ben, de ebben az egsz Heidelbergi Kt benne van. A nmet Gesangsbuch <ref> egyhzi nekesknyv (szerk.megj.)</ref> kziratban maradt s elveszett. Kzben Klepp Pter 1928-ban meghalt s akkor engem vlasztottak meg esperesnek s ksbb pspknek. sszesen hatszor vlasztottak meg egyhanglag hol esperesnek, hol pspknek.
== Msodik tantmesterem ==
Els tantmesterem lelkssz nevelsemben – mint rtam – a gylekezet volt, amelyben szolgltam. A msodik egy ldott reg falusi lelkipsztor. 40 ves korom utn ismerkedtem meg vele kzelebbrl. Keck Zsigmond volt a neve, de mindenki csak „Zsiga bcsi”-nak hvta. A tiszta reformtori teolgia hve volt10 vvel Barth Krolyk eltt. Engem is azz nevelt. Egyszer valami gylsen predikltam. Utna odajtt hozzm egy fiatal teolgus s gratullt, hogy n is a barthi teolgia hve vagyok. pp akkor jtt Svjcbl, Barthot hallgatta. Azt krdeztem tle, ki az a Barth? Hrt sem hallottam soha. Az n tantmesterem Zsiga bcsi volt, ahogy prdikltam, azt tle tanultam. Zsiga bcsi Kohlbrgge s Bhl tantvnya volt. Drga regnk 80 ves korban megbetegedett. Megltogattuk. Krdeztk tle nem unja-e magt? Azt felelte r: Dehogy unom. Azzal szrakozom, hogy tanulom a Heidelbergi Kt els krdst „bellrl”. Tudniillik Zsiga bcsi arrl is hres volt, hogy senki a Hedelbergi Ktt nla jobban nem ismerte. A Biblia mellett ezzel foglalkozott a legtbbet. Mgis eddig csak „kvlrl” tudta, most kezdte el tanulni „bellrl” is. volt az n msodik tantmesterem, ldott emlk teolgiai professzorom.
== A msodik vilghbor ==
A msodik vilghbor eltt zvegyen maradtam. A hbor aztn elsodorta melllem msik hsges munkatrsamat Weimann Ptert is. De az r adott helyettk j munkatrsat jelenlegi felesgem szemlyben. nekem azzal imponlt, hogy 6 nyelven beszl, r, olvas. n pedig neki azzal imponltam, hogy csak magyarul rtek s beszlek, s mgis pspk tudok lenni Jugoszlviban. gy ht szpen kiegsztettk egymst arra a kzelg feladatra, ami vrt renk a msodik vilghbor utn a klfldi testvrekkel val rintkezsben. Rajta kvl mg nhny j munkatrsam van, tbbek kztt hrom esperes, rgi kplnjaim s hsges tantvnyaim. A negyedik esperes mr velem majdnem egykor, de vgzi kzttnk a leghasznosabb munkt. Fordtja nmetbl a Hzi htatot, amirl ksbb lesz sz. A msodik vilghbor nemcsak Weimann Pter, hanem vele 13 000 reformtus nmetet s ezzel 13 nmet egyhzkzssget is elsodort kzlnk. Itt maradtunk mi magyarok 32000-en, flelmek s rettegsek kztt. Flelmnk s rettegsnk ksbb eloszlott, de npnk soha el nem kpzelt kls s bels vltozson ment t. A reformtus magyar np Jugoszlviban legnagyobb rszben falusi fldmves, aki seitl rklte fldjt s a fld szeretett. Az j vilgrendben fldjnek legnagyobb rszt elvesztette. Ami megmaradt, azt nincs kedve tovbb megmvelni. Gyermekeit minden erejnek megfesztsvel tanttatja, csakhogy ne kelljen annak is fldmvesnek lenni. Ahhoz nincs elg anyagi ereje, hogy magasabb mveltsget s kpestst adjon neki, hanem csak annyi telik tle, hogy kereskedelmi vllalatokban alkalmazott, banktisztvisel, alsbb fok irodai hivatalnok, vagy sofr lehessen. Csak ne fldmves. Megindult a falu elnptelenedse. Npnknek az egyhzzal szemben val viszonya is ltalban meglazult. Taln indokolatlanul, de a kztudatban az egyhz, mint elsorvad s hallra tlt intzmny szerepel. Valsznleg ez a magyarzata annak is, hogy a reformtus tanul ifjsg nem akar lelkszi plyra lpni. Nem ltja biztostva az egzisztencijt. me: „az evangliumi egzisztencia egy bizonytalan vilgban”. Ez az elcsggeszt kzvlemny a hbor utni els vekben egszen katasztroflis volt. Azta vrl vre enyhl.
== Az elcsggeszt kzvlemny enyhlse ==
Enyhtette kt krlmny. Enyhtette elssorban az is, hogy az j llamrend az egyhzakkal szemben nem volt olyan flelmetes, mint a hr, amely megelzte. A magasabb hivatalnokok mindjrt kezdetben megrtk s bartsgosak voltak. Csak a hivatalnoki rangltrn lefel mind tbben azzal akartak feltnni, hogy az egyhzzal szemben ellensges magatartst tanstottak. Ma mr csak a legalsbb fokozatokon van mg ezekbl nhny utols mohikn. Jelentkeny vltozst hozott ennek a kedvezbb kzszellemnek a kialakulsban az 1953-i vallsgyi trvny, amely a templomi istentisztelet s a vallstants szabadsgt biztostotta. A lelkszek az llami nyugdjintzetbe felvtettek. Az elcsggeszt kzvlemny hatst enyhtette msodsorban klfldi testvreinknek, az [[Egyhzak Vilgtancs]]nak s a HEKS-nek felnk fordul rdekldse, szellemi s anyagi segtsge. Ez remnysget nttt lelkipsztorainkba s npnkbe, hogy me nem vagyunk elfelejtve. A vilg nagy nemzetei kztt l reformtus hittestvreink szeme rajtunk van, s szve velnk dobog.
== Klfldi segtsg ==
Legnagyobb segtsg volt s ma is ez a legnagyobb, hogy srn megltogatnak bennnket, s szemlyes kapcsolatok szvdnek kzttnk s kzttk. Alig lehet felbecslni, pl. azoknak a szemlyes kapcsolatoknak a jelentsgt, amit hrom gyermektranszport svjci hrom meghvsa s vendgl ltsa jelent. Nemcsak annyi ezeknek az rtke, amennyit egszsgi szempontbl jelent. Betekintst nyer a mi npnk egy magasabb sznvonal hit- s erklcsi letbe a csaldokon keresztl. Megltja, hogy a halads, a mveltsg, a magas kultra nem teszi feleslegess a hitletet s az egyhzi munkt, st inkbb nlklzhetetlenn teszi azt.
Klfldi testvreink kzttnk val megjelense mindig olyan hatssal van renk, mint amikor a mi flrees, magnos szigetvilgunk fel egy tengerjr haj kzeledik, itt kikt s lelki kincseit elttnk feltrja. Klfldi testvreink segtsge nlkl az igehirdetsben lenne a legnagyobb visszaess. Tbb lelksznek valami mellkfoglalkozs utn kellett volna nznie, mert csaldjt nem tudta volna fenntartani s gyermekeit nem tudta volna iskolztatni. Hogy ebben a tekintetben nem llunk sokkal rosszabbul, mint ahogy llunk, ezt a seglyeknek tulajdonthatjuk.
Az igehirdets lszval val folytatsa mellett nagyon fontos az rsban sokszorostott igehirdetsek szolglata. Minden vasrnapra, valamennyi gylekezetnek, a legkisebb szrvnygylekezetnek is elkldjk az arra a vasrnapra val igehirdetst, az egsz felolvasni vali istentisztelet liturgijval. gy tarthatnak istentiszteletet ott is, ahol lelksz nincs jelen. Ezt a lelkipsztorok munkakzssge dolgozza ki.
Ennl mg jelentkenyebb szolglat az igehirdetsben a Hzi htat cm kiadvnyunk. Ez a svjci Morgenwache fordtsa elltva nekekkel s imval, s a Losungbuch Igjvel. Ki kell itt emelnem Berta Imre esperes atya j szolglatt, aki ezt a munkt lettrsval egytt nagy hsggel vgzi, s amivel minden nap 1400 csaldba visszk be az Evangliumot ebben a „bizonytalan vilgban”.
Mindezt klfldi hittestvreink segtsge teszi lehetv, s ezrt a legkevesebb, amit tehetnk, hogy munknkrl s letnkrl havonknt kiadott pspki krlevelnket s jelentsnket Bericht s Report cmen tjkoztatsul nekik is megkldjk.
Nem merek mr ilyen btran szlni a csomagokrl, ruha- s lelemkldemnyekrl. Ezek a seglyek a legnehezebb vekben gbl lenyl ment kz voltak. A mi gyarlsgunk azonban nem tudta ezeket gy elfogadni, ahogy kellett volna. Ha gy fogadtuk volna el, mint az r adomnyt, mint pl. az est, vagy a napfnyt, vagy az egszsget, mely nem mindenkinek egyformn adatik, akkor ezek az adomnyok nem keltettek volna irigysget s gyllkdst. De mivel emberek kezbl fogadtuk el, ezrt, mint a zskmnyon val osztozkods, sokszor demoralizltak bennnket.
Nemrgen egy falusi gylekezet eltt, a templomban, egy vendg lelkipsztor ezzel kezdte beszdjt: - Mit vr ma a reformtus egyhztag a reformtus egyhztl ? Ezt felelte r: - Klfldi csomagot vr. Ez ktsgkvl tlzs s nem lehet ltalnostani, de rmutat valamire, ami nem vlik dicssgnkre. A hiba bennnk van , de maga a dolog termszete is nagy ksrtst rejt magban, mert lnyegben minden adomny lsdiv nevel.
== Diakonisszahz helyett diakontus ==
Svjci reformtus testvreink a HEKS tjn egy nagyszer szeretetintzmnyt tartottak fenn Jugoszlviban, felekezeti s nemzetisgi klnbsg nlkl, munkakptelen regek, gyengeelmjek, elhagyatott hontalan emberek szmra a verbszi Diakonisszahzban. Ezt a munkt tlnk az llam tvette. Neknk megmaradt belle 7 regnk, akiket privt csaldoknl tovbb is eltartunk, ruhzunk, s rendszeresen ltogatunk. Azta is jelentkeztek jak, akiket mr nem vehetnk fel, de szabad ket tovbb is seglyeznnk, erre szabad adakoznunk s adomnyokat elfogadnunk. Ezt vgzi a feloszlatott verbszi Diakonisszahz helyett a [[w:Reformtus Egyhz Diakontus]]a.
== rvahz helyett Szeminrium ==
Vgl, volt neknk reformtus rvahzunk is Feketicsen. 1923-ban sajt belkr adomnyainkbl alaptottuk. Annak idejn 30-40 rva gyermeket gondoztunk benne s 1950-ig 314 rvt neveltnk fel. Ezt a munkt is tvette tlnk az llam. De megmaradt a szp, nagy hz s a berendezs. Ehhez thoztuk a feloszlatott verbszi Diakonisszahz ingsgait s berendeztnk belle Feketicsen egy kedves, bartsgos otthont 50 rendes ggyal, vendgszobkkal, eladtermekkel, konyhval, lskamrkkal, s itt nyitottuk meg lelksz- s egyhzimunks-kpz szeminriumunkat. Itt tartjuk hivatalos gylseinket, teolgiai tovbbkpz akadmiinkat, lelkszkonferenciinkat, s itt gyjtjk ssze kiegszt vallstantsra a konfirmltakat s a konfirmandusokat,konfirmcira kszlk (szerk.megj. Itt fogjuk elkszteni a lelkszi plyra azokat, akik erre remnysgeink szerint a kzeljvben jelentkezni fognak, mert „az aratni val sok, de a munks kevs”. Krjk azrt az aratsnak Urt, hogy kldjn munksokat az aratsba, evangliumi egzisztencikat ebbe a bizonytalan vilgba.
== Bcszs ==
me a fnykp arrl a korrl, amelyben ltem, azokrl az esemnyekrl, amelyeket tltem, arrl az egyhzrl, amellyel sszeforrtam, s amelytl nemsokra el kell bcsznom. Nem fradtam bele a munkba, s nem szvesen bcszom tle, mert mg sok elvgzend feladatot ltok magam eltt. gy rzem, hogy a lelkipsztorsg az a mestersg, amibe az ember 70 ves kora utn kezd beletanulni. Azonban meg van rva: ”hetven esztend, vagy ha feljebb nyolcvan esztend… amely gyorsan tovatnik, mintha replnnk„ (Zsoltr 90: 10). Mi nemsokra elreplnk ebbl a bizonytalan vilgbl, s amabban a bizonyos vilgban arra krjk a vilg Urt: „lttassk meg a Te mved a te szolgidon s a te dicssged azoknak fiain„ (Zsoltr 90: 16) az evangliumi egzisztencikon.
Bcszsul azt szeretnm megmondani, hogy miben ltom hivatst ma Jugoszlviban a reformtus lelkipsztornak. (21. szzadra: Jugoszlvia megsznt, rszekre esett, Szerb-Montenegr, Horvtorszg, Szlovnia szerk. stb)
* Pontosan abban, ami mindentt a vilgon.
* Isten szerette ezt a vilgot (Jnos ev. 3:6.)Ez bizonyos. Szeretett ebben minket jugoszlviai reformtusokat is. Ez is bizonyos. Semmi oka nem volt r, hogy szeressen bennnket, s mgis szeretett. Ez a kegyelem. Nem akarja, hogy elvessznk. Azt akarja, hogy Krisztusban rkk ljnk. Ezzel kell a reformtus lelkipsztornak tisztban lenni brhol a vilgon: Isten npnek nem szabad elvesznie. Isten npnek meg kell maradnia. Krisztusban meg kell tallnia az rk letet. A reformtus lelkipsztor eszkz, szcs, hrviv, antenna, apostol, szolga Isten kezben, hogy a re bzott npnek ezt a hitet hirdesse, tudatostsa, belenevelje. Jugoszlviban is ez a hivatsunk. Ez volt mindig. Ez ma is. Ez lesz a jvben is.
* Az n letemnek f tansga ez: Jugoszlviban a reformtus ifj nem vlaszthat szebb plyt, nem tlthet be nagyobb hivatst, mintha lelkipsztor lesz. Semmi ms hivatsban nem tehet nagyobb szolglatot sajt npnek, s nem tehet kedvesebb szolglatot az rnak.
Bcsszavam legyen ez az Ige: „Ti pedig vlasztott nemzetsg, kirlyi papsg, szent nemzet, megtartsra val np vagytok, hogy hirdesstek Annak hatalmas dolgait, aki a sttsgbl az csodlatos vilgossgra hvott el titeket.„ I. Pter 2: 9.
== Utsz ==
Ez az rs – amint a bevezetsben jeleztem – svjci felszltsra kszlt a HEKS vi jelentse szmra. Magyarul azrt sokszorosttattam, hogy minden reformtus ifjnak a kezbe adhassam, - s ezzel indtst adjak arra, hogy legyenek lelkipsztorok. Az a tapasztalatom, hogy legtbben azrt nem merik ezt a lpst megtenni, mert nem rzik vilgosan, hogy Isten erre hvta el ket. Az n letem kis regnye ppen arra akar rmutatni, hogy az r nem sgja meg minden 18 ves ifjnak, hogy mit akar belle nevelni. Ez majd menet kzben megolddik. Csak el kell indulni! Ne nyugtalankodjk a ti szvetek, higgyetek Istenben! (Jnos ev. 12:1)
Feketics, 1959. Jlius hava goston Sndor pspk
A lap eredeti cme:
„http://hu.wikibooks.org/wiki/Szerkeszt%C5%91:%C3%81goston_Z%C3%A1dor/
Hogyan_lettem_lelkip%C3%A1sztor”
|