Nyelv s stlus
Mindkt m a szerb npkltszet a romantika alapvet tzes verssorban, deszeteracban rdott. A mikrokozmosz fnyeesetben az eposz biblikus magasztossga s a npies hangzs nem simul gy ssze, mint a Hegyek koszorja esetben a nemzeti-trtneti tma s a npi hsdal stlusa. Ugyanakkor a prbeszdes drmai szerkezet megtri a harmnit. A szerb npkltszetben nincs drma, teht a tzes sor j szerepkrbe csppen. A deszeteracba trdelt prbeszd stilrisan megemeli a szveget, hiszen normlis krlmnyek kztt senki sem beszl tzes ritmus sorokban. Njego drmai prbeszdei npnyelvek, de a npnyelvnek mr egy magasabb, irodalmi szintjn szlnak.
Branko Radievi (1824–1853)
A np-nemzeti romantika paradigmaalkot lrikusa, a npies lra megteremtje.
A karlcai gimnziumban nmetl kezdett verselni, de onnan is a npiessg szelei fjtak. Polgri csaldbl szrmazott s urbnus krnyezetben lt (Karlca, Bcs), ahol a vrosi npkltszet rsze volt htkznapjainak, udvarlsainak, szerelmeinek. A nmet romantika dalainak stlust s a vrosi npkltszet modort kapcsolta ssze a npdalok nyelvvel s potikjval.
Az sszekapcsols eredmnye: rmel npies dal. A deszeterac rmes vltozata Radievi kltszetvel lpett porondra, s rnyomta a blyegt a np-nemzeti romantika egsz lrjra.
Jellegzetes mfaja a szerelmi tmj npies helyzetdal fiktv szereplkkel, kiket „legnyek” s „lnynak” nevez. Udvarls, enyelgs, svrgs, s olykor – naiv erotikval – a beteljeseds: Devojka na studencu („A lny a ktnl”), Cic!(„Hopp!”), Vragolije („Pajznkods”).
Ritkbban szl kzvetlenl magrl, sajt valsgos njrl s letrl. Ilyen a karlcai gimnzium hromnapos bcsbankettjrl beszmol aki rastanak (1844. „Dikbcs”) cm poma. Az travls elgija s az elhagyott hon dai magasztalsa. Naplszeren rgzti a hromnapos bcszkods esemnyeit. A szveg alapjn megrajzolhat a tvozni kszl Radievi rzelmes stja a vidken, a harmadik nap jszakjn tartott tivornyig.
Msik legsikerltebb vallomsos lrai alkotsa a korai hall elrzett megfogalmaz Kad mlidijah umreti („Mikor a hallra gondoltam”).
Bezimena („Cmnlkli”) – befejezetlen verses regnye (a kzirat els vltozatban Ludi Branko („Bolond Branko”) nletrajzi ihlet alkots. A tredkekbl nem lehet rekonstrulni a tervezett cselekmnyt; kontrjai szerelmi kapcsolatok szvevnyt sejtetik (cseldlnnyal val flrt, idelis szerelem s hzassgtr asszonyhoz fzd, anyagi rdek viszony). A bcsi let forgatagban brzolt fiatal fhs alakjn keresztl rzkletes kpet ad az Eurpba szakadt vrosi szerbek letrl, az Anyegin tpus ficsr htkznapjairl, szatirikus s nironikus l, knnyed humorval.
Jovan Jovanovi Zmaj (1833–1904)
A npies lramodell klasszikusa. Radievi nyomdokain haladva, tovbb megy a szemlyes – nletrajzi alap – vallomslra fel: Radievinl ez a verstpus mg csak kibontakozban volt, Zmajnl mr ez a dominns tpus.
Lrai fmve kt versciklus: a ulii (1864. „Rzsabimbk”) s a ulii uveoci (1882. „Hervadt rzsabimbk”), az els a boldog szerelem, a msodik a szerelmi bnat lrai naplja. (Zmaj nhny v leforgsa alatt elvesztett fiatal felesgt s sszes gyermekt.)
Politikai kltszetben plebejus forradalmi llspontot kpvisel, olykor Petfi hangjn igyekszik szlni, de a vtesz (ltnok) s a nptribun klt pza ppgy nem illik r, mint Arany Jnosra. Forradalmi versei nem elemi erejek, nem ragadnak magukkal, legfeljebb egyetrtnk velk.
Szatirikus kltszetben akad nhny idtll politikai s erklcsi kltemny, de rengeteg olyan is, melyek csak a korabeli politikai pillanathoz ktve rendelkezetek helyi rtkkel.
Gyermekversei a mfaj mig eleven s a gyermekek ltal szvesen olvasott klasszikus alkotsai.
Jl tudvn magyarul, Petfi, Arany, Madch s msok mveit fordtotta szerbre.
ura Jaki (1832–1878)
Petfi lelkes hve, a „szabadsg, szerelem” szerb kltje. Viharos let csavarg, kocsmabart, duhaj egynisg. Festszetet tanult, de eldugott szerbiai falvakban kellett tantskodnia, adssgok miatt pereskedett, feljelentettk italozsrt, vgl a belgrdi nyomda korrektoraknt tengetette napjait, estit a Skadarlija nev bohm-negyed fsts lebujaiban tlttte borospohr s tamburasz mellett.
Politikai versei kzl az egyik legismertebb a Padajte, brao! („Hulljatok, testvrek!”), amely a szerb np megosztottsgrl beszl, s az anyaorszg kznyt rja fel a hatron tli rszek harcainak idejn. Jevropi(„Eurphoz”) cm verse a szabadsgukrt harcol kis npek nevben emel szt az eurpai npek kznye ellen. Hazafias lrjnak legignyesebb darabja az Otadbina („Hazm”), a dics mlt s a tettrekszsg sszegezse; az da s a csatadal keverke.
Vilgfjdalom fejezdik ki Na Liparu („A hrsfaligetben”) cm versben, melyben a lrai alany a madaraknak panaszolja sorst. A vers msodik, Pono („jfl”) alcmet visel rszben a klt eltt halott anyjnak szelleme jelenik meg. Hallvgy s a hall elrzete fejezdik ki Kroz pono („Nma az jfl”) cm versben.
Verses drmja a Jelisaveta, kneginja crnogorska (1868. „Jelisaveta, Crna Gora hercegnje”), melyben a montenegri fejedelem idegen szrmazs (velencei) neje miatt sztott konfliktus nemzeti tragdit okoz.
Laza Kosti (1841–1910)
Npies klt volt – kozmikus gondolatokkal. Hazafias rzelmekkel telve s np-nemzeti stlusban fonva a verset – a vilgegyetem klti meghdtsra indult.
Egy bcskai teleplsen szletett, a gimnziumot Budn, a jogot Pesten vgezte. Jogi diplomval a zsebben jvidken lett gimnziumi tanr majd fjegyz a magisztrtusban s orszggylsi kpvisel. letrl anekdotk keringtek, s mindezt tetzte az anyagilag jl sikerlt hzassga rnykban lappang titokzatos regkori szerelme.
Kilg a sorbl kltszete is. Lrja npies, de nem knnyed. Versei dallamosak s ritmikailag hibtlanok, mgsem lett bellk npdal. A npiessgre jellemz klti eszkzket varilja, kltemnyei mgsem olyan azonnal-rthetek, mint a npdalok.
Fmve a hattydala, a Santa Maria della Salute (1909) cm kltemny. letrajzi httere az idsd klt szereleme egy hszves lny irnt, aki fiatalon meghalt. Ezt a megrz lmnyt kapcsolja ssze a velencei Santa Maria della Salute nev bazilika megpillantsnak szintn megrz motvumval. A templomhoz ugyancsak letrajzi kapocs fzi: korbban vdl hang verset rt, arrl, hogy a templom ptshez az 1630-as vekben egsz dalmciai erdket vgtak ki. Most, halla eltt, mindkt korbbi vtkt megbnja: hogy nem merte vllalni a nagy korklnbsg szerelmet, s ahogy sajnlta a fenyfkat, holott azokat egy csodlatos szpsg s szakrlis plethez hasznltk fel. Megbns, valloms s megvlts remnye hatja t s fogja egybe a nagy verset.
Maksim Crnojevi (1863) cm drmjban ksrletet tett a trtnelmi balsors s az irracionlis vgzet, a nemzeti s az egyni tragdia egyttes felmutatsra. A tma: a fejedelem idegen szrmazs (velencei) felesge miatt kitr nemzeti viszly. Kosti bizonyra ismerte Katona Jzsef Bnk bn cm drmjt, majd az mve inspirlhatta Jaki Jelisavetacm drmai mvt.
Realizmus
A szerb realizmus a 19. szzad msok felben bontakozott ki, prhuzamosan a romantika kiteljesedsvel majd hanyatlsval.
A realizmusban a prza dominl (szemben a romantika kltszetitlslyval). Viszont, mg az eurpai irodalmak zmben a realizmus a regny jegyben ll, addig a szerb realizmusban az elbeszls a jellemz forma.
Kt szinten s kt fzisban bontakozott ki:
– a magyarorszgi szerbek krben, magyar irodalmi mintkat kvetve,
– szerbiai terleten, programadssal s ideolgiai megalapozottsggal, amely Svetozar Markovi (1846–1874) nevhez fzdik, aki az orosz realizmus eszttikjnak s az orosz forradalmi demokratk eszminek hve volt.
Az realizmus potikjnak megfelelen, az rk az ltaluk ismert valsgot igyekeztek relisan brzolni. Mveikre ezrt regionalizmus jellemz: mindenki arrl rt legsikeresebben, amit a legjobban ismert.
MAGYARORSZGI SZERB REALISTK
Bogoboj Atanackovi (1826–1858)
Bajn szletett s Bajn van a srja is. 1848-ban rszt vett a szerb nemzeti mozgalomban, majd utazsokat tett Nyugat-Eurpban, aztn jvidki gyvdknt dolgozott, vgl tdbajban halt meg fiatalon.
Az 1840-es vek msodik felben, a nyelvi vita kulminlsa idejn, regnyeket s elbeszlseket rt – npnyelven.
Elbeszlseiben az rzelgs szerelmi trtnetek htterben hazafias rzelmek gomolyognak; legismertebb elbeszlse aBunjevka ( „Bunyevc lny”).
Dva idola (1851–1852. „Kt blvny”) cm ktrszes regnye stlusok keverke: a npiestett szentimentlis regny s a kalandregny tfordulsa romantikba, ers realista tendencival. Az els szerb regny, amelyben megjelenik a kortrs valsg mint az brzols trgya. Irodalomtrtneti jelentsge ktsgtelen, olvashatsg szempontjbl viszont ersen megkopott. Tartalmi, szerkezeti s stilris jegyek utalnak arra, hogy a m keletkezsre kzvetlenl hatott Etvs Jzsef A falu jegyzje cm nagyszabs regnye.
Jakov Ignjatovi (1822–1889)
Szentendrn szletett, szlvrosban, majd Vcon, Esztergomban s Budn jrt iskolba, Pesten s Kecskemten jogot tanult. Szentendrn, Pesten s jvidken lt, gyvdi gyakorlatot folytatott, lapszerkeszt volt, jra meg jra belertotta magt a politikba, orszggylsi kpvisel lett, kzben megnslt, elvlt stb.
nletrajzi alap Milan Narandi (1860–1863. „Milan Narandi”) cm regnyben egy idealista s egy karrierista fiatalember trtnetn keresztl ad plasztikus korrajzot.
Vasa Repekt (1875. „Respektus Vsza”) cm trtnelmi kalandregnyben az illzik romba dlst brzolja egyni, nemzeti s trtnelmi skon. Bonyolult trtnetszvse mg a szentimentlis kalandregny nyomait viseli magn, de a korrajz relis.
Veiti mladoenja (1878. „rk vlegny”) cm regnye a rgi Szentendre dicssgrl s az j Szentendre hanyatlsrl szl. A csaldregny nemzedkregny tpus vltozata, apk s a fik ellenttrl.
FALUSI ELBESZLK
A szerb realizmus ideolgusa, Svetozar Markovi, alapeszmje a patriarchlis falusi let idealizlsa volt: a csaldkzssgek vszzadok alatt kikristlyosodott hierarchijban ltta az erklcsileg tiszta, a termszethez szorosan kapcsold romlatlan let perspektvjt a kibontakoz pnzalap trsadalmi rendszerrel szemben, s Szerbia jvjt a hagyomnyos falusi letmodell fenntartsban ltta.
A falusi elbeszlk kztt voltak olyanok, akik szemlyes letkbl is jl ismertk a falut, s novellikban a markovii modell szellemben – teht a patriarchlis rendet idealizlva – brzoltk a falu lett.
Milovan Glii (1847–1908)
Kritikai l elbeszlsei: a patriarchlis falusi viszonyokat sztver brokrcit s korrupcit kipellengrez szatirikus elbeszlsek, klns tekintettel az uzsorarendszer rtalmaira: Glava eera („A cukorsveg”).
A patriarchlis falusi idill lrai hangvtel elbeszlsei: a szegny de jraval, lelkileg romlatlan emberek letnek szpsge, dacra a nlklzsnek s sorscsapsoknak: Prva brazda („Az els barzda”).
Laza Lazarevi (1851–1891)
Falusi tmj elbeszlseinek alapszerkezete: a patriarchlis viszonyok vszzadok ta jl mkd rendjt valaki kizkkenti a kerkvgsbl, de a kzeg erklcsi tisztasgnak ereje gyzedelmeskedik, s jra helyrell az idill: Prvi put s ocem na jutrenje („Elszr hajnali misre apmmal”), Na bunaru („A ktnl”).
nletrajzi ihlets mve a vabica („A svb lny”) cm elbeszls. Berlini dikvei sorn szerelmi kapcsolat fzte egy nmet hajadonhoz. Ebbl az lmnybl szletett a novella, amely arrl szl, hogy a fiatalember nem meri elvenni a nmet lnyt. Az m levlformban rdott, teht a szentimentlis levlregny egy ksei – s novellisztikus – vltozata.
Trsadalmi s politikai tmt dolgoz fel Sve e to narod pozlatiti („A np majd megaranyozza”) cm elbeszlse. Fhse hadirokkant fiatalember, akit desapja keser irnival vigasztal: a nyomorkk vlt s koldusbotra jutott katona lett majd „megaranyozza” a nptl kapott kolduspnz.
MS RGIK RI
Simo Matavulj (1852–1908)
A dalmciai falu letrl szl elbeszlseiben a szegnyek nehz lett brzolja: Pilipenda („Pilipenda”), Povareta ( „Povareta”, ol. povereta – nyomorult).
Bakonja fra-Brne (1892. „Frter Barnabs”) cm regnye egy kolostor s a krnyez falvak letrl s embereirl ad humoros (szatirikus) kpet.
Stevan Sremac (1855–1906)
Pop ira i pop Spira (1898. „Paphbor”) cm humoros regnye egy vajdasgi kisvrosban jtszdik. A trtnet anekdotikus magja a kt papn ltal egymsnak ugrasztott papok komikus kimenetel „hborja”, amely a kor s a krnyezet kpe rajzoldik ki.
Zona Zamfirova (1903. „Zona Zamfirova”) cm regnye dl-szerbiai orientlis kisvrosi trtnet. Szintn anekdotbl kicsikart regny (ki szktette meg a gazdag s ggs lnyt?, melyben szintn plasztikus kpet kapunt a korrl s krnyezetrl.
Borisav Stankovi (1875–1927)
A dl-szerbiai Vranje rja. Szmos elbeszlst rt a konzervatv kisvrosi let takarja alatt izz szenvedlyekrl s kibicsaklott emberi sorsokrl (Nuka – ua., U noi – „Az jszaka”)
Neista krv (1910. „Szilaj vr”) cm regnye a balkni kisvros rgi letnek pusztulsrl szl, egy knyszerbl frjhez adott lny sorsn keresztl.
Kotana (1902. „Kotana”) cm drmja egy cignylny tragdija, aki szpsgvel s nekvel megzavarja a frfiak fejt, akik vgl gy szabadulnak meg tle, hogy frjhez knyszertik s elzi k a vrosbl.
SZATIRIKUS REALISTK
Radoje Domanovi (1873–1908)
Szatirikus elbeszlseiben allegorikus formban lltja pellengrre a politikai rendszer visszsgait, a hatalom visszalseit s az emberi gyarlsgot: Razmiljanja jednog obinog srpskog vola („Egy kznsges szerb kr tprengsei”);Danga („A billog”) – egy derk polgr lma valami tvoli orszgrl, ahol a lakosok bszkk r, hogy a brk s a pandrok az htukon lovagolnak; a polgrok homlokra blyeget stnek, hogy knnyen megklnbztethetek legyenek a betolakod s rtalmas idegenektl; Voa („A vezr”) – a hipnotizlt tmeg kveti a kultikus vezrt, akirl a vgn kiderl, hogy vak.
Branislav Nui (1864–1938)
A realista vgjtk kpviselje, mveit az j trsadalmi rtegrl rta, amely a falusi elbeszlk szerint minden baj oka volt: a vrosi jgazdagokrl, brokratkrl, hivatalnokokrl, pandrokrl, korrupt politikusokrl, gerinctelen zletemberekrl, gtlstalan trtetkrl, fennhjz felesgeikrl. Narodni poslanik („Az orszggylsi kpvisel”), Sumnjivo lice („A gyans szemly”), Gospoa ministarka („A miniszter felesge”).
A LRA MEGJULSA A REALIZMUS IDEJN
A realizmus vezet mfaja a prza, a lra vltozsai a realizmus problmakrn kvl zajlottak: a lrban romantika s modernizmus „sszernek”, a kztk lv sv nem a realizmus, hanem a ksei romantika, amely fokozatosan meghaladta nmagt, mert a npiessg ellaposodsa idejn (amikor az epigonok ismtelgettk a sablonokat), a nagy kaliber kltk sztnsen valami mst kerestek.
A meghalads elemei:
– a npies stlus elvetse, j versformk s kifejezeszkzk keresse;
– a np-nemzeti horizont kitgtsa, kozmopolita, ltalnos emberi krdsek felvetse.
Vojislav Ili (1860–1894)
Plyakezdstl lete vgig rt hazafias romantikus verseket, olykor forradalmi hangvtellel (Pesniku – „A klthz”). Mgis, mr korn szknek rezte ezt a modellt, s olyan jdonsgokat vezetett be, melyek a modernizmus fel mutatnak:
– antik motvumok: Ovidije („Ovidius”), Sa foruma („A frumrl”), Korintska hetera („A korinthoszi hetra”),
– trgyias tjlers: Vee („Az este”), Zimsko jutro („Tli reggel”), Sivo, sumorno nebo („Komor, fekete gbolt”).
– antik versformk (pldul a hexameter)
– tizenkettes verssor (a romantikban uralkod tzessel – deszeteraccal – szemben).
Az antik vilgot idz verseivel a parnasszizmus fel kzelt, objektv (ltszat) tjler kltszetvel pedig olykor a szimbolizmus jegyeit ellegezi.
Msrszt azonban, az antik vilg s a termszet irnti vonzalom romantikus elem: a jelenkor valsgbl val menekls kt terlete.
Aleksa anti (1868–1924)
Romantikus – npies s hazafias – ifjkori versei utn, Ili hatsra, objektv tjler verseket kezdett rni, hexameteres klasszicista formkat alkalmazott, majd ttrt a szonettre s a dantei tercinra. Legjellegzetesebbek a muzulmn kesergk modorban rt, keleti hangulatot idz versei, melyek hercegovinai szlvrosa, Mostar atmoszfrjt rzkelteti: Emina(„Emina”). E verse kzkedvelt kvhzi dal lett; nekelt vltozata mig npszer. is hasznlta az Ilinl teret nyert tizenkettes verssort, s gy – formai tekintetben – mindketten a szerb modernista kltszet elfutrainak szmtanak.
|