Milosevits Pter
A SZERB IRODALOM TRTNETE
http://szlavintezet.elte.hu/szlavtsz/slav_civil/szerb-irodalom.htm
Npkltszet
Ms nven: szbeli irodalom. Szerzje ismeretlen, szjhagyomny tjn terjed, s ekzben (bizonyra) talakulsokon megy t.
Mikor volt a npkltszet?
Idtlennek szoks gondolni, elssorban srgisgt rtve ezalatt, br ma is szletik npkltszet. Nem korltozdik konkrt idszakra, mint ltalban az irodalmi irnyzatok, mgis vannak trtnelmi jellemzi: pldul a rigmezei csatrl nem szlethetett hsi nek az tkzet eltt.
Legrgebbi rtegt azok a lrai dalok rzik, melyekben a keresztnysg eltti kor mitikus vilgkpe tkrzdik.
A rgzts pillanata
Rgebbi korokbl csak szrvnyos feljegyzsek maradtak fenn. A npdalgyjts hskora a 19. szzad elejre, vagyis a nyelvjts idejre, s egyszersmind a npkltszet egyik virgkorra – a trk elleni felkelsek (felszabadt harcok) – idejre esett, amikor a rgi dalok is aktulisak voltak, de jak is szlettek.
Nyelvi knts
A npdalok nyelvi kntsnek trtnelmi vltozsait csak sejteni lehet; a krusban nekelt s ezrt nehezebben vltoz lrai dalok nyelvileg archaikusabbak, mint az egyni nekesek ltal eladott epikus nekek.
Versels
A szerb npkltszet uralkod formja a tz sztagos sor – a deszeterac
Kt formja van: a szimmetrikus s az aszimmetrikus; az elbbiben kzpen van a cezra, 5+5, az utbbiban a negyedik sztag utn, 4+6.
A lrai dalokban rvidebb sorok is lehetnek (hat, nyolc sztagak), az epikus nekekben pedig vannak a tzesnl hosszabb sorak (n. bugarstica), de a deszeterac tlslya az epikus nekekben mg nagyobb, mint a lraiakban.
Rmels ritkn fordul el, alkalmanknt szerepel az n. bels rm (a cezra s a sorvg sszecsengse).
Alapfeloszts
Prza s kltszet.
NPI PRZA
A cselekmnyes npi prza fajti: mese, monda, novella, anekdota, llatmese.
A cselekmny nlkli npi przai szvegek fajti: kzmondsok, talls krdsek, varzsigk, tkok, kszntsi formulk. Ezekben a szvegekben a npnek a sajt lethez s a vilghoz fzd viszonyai – rla val gondolatai, vele kapcsolatos rzelmei – fejezdnek ki, tmr, aforisztikus, csattans, olykor humoros, vgkvetkeztetsszer formban (a npi blcsessg vltozatai).
NPDALOK
A npkltszet fajti: 1. lrai dalok, 2. epikus nekek, 3. balladk (epikai-lrai mfaj).
LRAI NPDALOK
Javarszt alkalmiak. A kzssg, a csald s ritkbban az egyn szertartsaihoz tartoznak, vagy maga az nek a szertarts. Rvidek, az adott tmra – a megnekelt alkalom tartalmra vagy a kifejezett rzelemre – koncentrlnak.
A lrai dalokat fleg nk adjk el, leggyakrabban nhny tag ni krus.
Felosztsuk
– Naptri alkalmakhoz kttt dalok: karcsonyi ksznt dalok, a pnksdi dalok, a hzi szent nnepekor nekelt dalok, escsinl dalok (n. Dodola-nekek), munkkhoz kapcsold arat-, cspl- s szreti dalok..
– Esemnyekhez kapcsold alkalmi dalok: lakodalmas nekek, siratk, altatdalok, a fonban nekelt.
– Nem alkalomhoz fzd, de tematikus dalok: szerelmi dalok.
Ms nven hsi nekek, hsdalok.
Megnekelt nemzeti trtnelem: a szerb trtnelem esemnyeirl s f szemlyisgeirl szlnak, a kzpkrtl a trk uralom megdntsig; st: mg a msodik vilghbor idejn is virgzott az akkori harcokat megnekl npkltszet.
Mindig egy frfi nekes adja el, s guzln ksri a dalt. (Egyhros hangszer, amely unisono kveti az neket.) Ismerjk a 19. szzad eleji gyjts idejben mkd leghresebb nekesek nevt, lettjt s munkssgt.
A hsi nekek hosszabbak a lrai daloknl, de nem eposzi terjedelmek. Egy esemnyt beszlnek el, a fszerepl(k) kr koncentrlt cselekmnyben.
Felosztsuk
Egy tmrl s hsrl tbb nek is szletett, s ezeket ciklusokba szoks sorolni: a rigmezei csata eltti ciklus, a rigmezei ciklus, a Kraljevi Markrl szl ciklus stb.
BALLADK S ROMNCOK
tmeneti mfaj alkotsok, br a cselekmny miatt alapveten az epikusak, m az elads mdjban lrai s drmai elemek tallhatak: az rzelmek hangslyozsa, balladai homly stb.
Kzpkori irodalom
Ms nven: rgi irodalom. Az rsbelisg kezdeteitl a renesznszig tart, amikor az irodalom (s a mvszet ltalban) kivlik az egyhzi keretekbl. Igaz, a kzpkori irodalom sem kizrlag egyhzi, de a transzcendentlis egysget felttelez vilgkpen alapul.
AZ RSBELISG KEZDETEI
Az szlv nyelvbl fokozatosan kialakul szerb-szlv nyelv legjelentsebb dokumentuma a Miroslavljevo jevanelje(12. szzad, „Miroslav evangliuma”).
A vilgi tmj rsbelisg kezdetnek fontos dokumentuma a Diocleai krnika (Letopis popa Dukljanina – „A dukljai pap krnikja”), amely a balkni szlv npek trtnelmt rja le a kezdetektl a 12. szzadig.
FORDTSIRODALOM
– Bibliai s szertartsi szvegek.
– Szentek lete (hagiogrfia).
– Regnyek s novellk: Trja-regny, Nagy Sndor-regny.
Az egyhzi letben – a szertartsokon s a vallsgyakorls egyb alkalmai sorn – kzvetlenl hasznlt szvegek (knyvek). Ezek a knoni knyvek, azaz az egyhz ltal hivatalosan elfogadott szvegek.
Szertartsknyvek
Imdsgok s nekek, evangliumok (szemelvnyek az jszvetsg ngy evangliumbl), apostolok (vlogats az Apostolok cselekedeteibl s leveleibl), a papok s a szerzetesek letre vonatkoz szablyzatok, trvnyknyvek.
Egyhzi kltszet
A liturgia szerkezeti elemei, helyk, szerepk, hosszsguk szerint van legalbb harminc fajtjuk. A legfontosabbak neve: kondak (kontakion), knon, tropr(ion), ikosz.
APOKRIFEK
A knonon kvl maradt vallsos tmj rsok. Vannak szvetsgi s jszvetsgi apokrifek. Az utbbiak kzl az apokalipszis volt a legnpszerbb mfaj. (Szemben a sz kznapi jelentsvel, az apokaliptikus irodalom az rk let kezdett, az igazak feltmadst jvendlte.)
LETRS
Ms nven: biogrfia (szerbl mg: itije), a kzpkori szerb irodalom legfejlettebb mfaja.
A feudlis llam buksig valamennyi kirlyrl s rsekrl szletett letrajz.
Eredetmondk, npeposzok s nptrtnet-eposzok legends mesevilga helyett, az llam kialakulsnak elbeszlse s kzpkori trtnete a szemtank s rsztvevk letrajzaiban maradt fenn.
A trtnetisg dominl bennk, trtneti forrsanyagknt szolglnak, noha legends elemeket is tartalmaznak; ezek azonban nem ingatjk meg az alapok trtnelmi hitelessgt.
ALKOTK
Szent Szva
(1175–1235)
Az els rsek, fordt s trvnyr: biznci trvnyknyvet fordtott az egyhzi letrl, kolostori szablyzatot s egyhzi kltemnyeket rt. Megrta desapja letrajzt: itije gospodina Simeona („Szimeon r lete”).
Stefan Prvovenani
(1165 k.–1227)
Az els szerb kirly (prvovenani: elskoszorzott), Nemanja fejedelem msodszltt fia, Szent Szva btyja. is megrta apja biogrfijt: itije Simeona Nemanje(„Szimeon Nemanja letrsa”).
Domentijan
(1210 k.–1264 utn)
Athosz-hegyi szerzetes, Szent Szva s Szent Szimeon letrsainak szerzje.
Teodosije
(1246 k.–1328 k.)
Domentijan tantvnya, Athosz-hegyi szerzetes, Szent Szva msodik letrsnak szerzje. Ez a m volt a kzpkori szerb irodalom legnpszerbb alkotsa, mindenki ezt utnozta, s sok msolatban maradt fenn.
Danilo rsek
(1270 k.–1337)
Mintegy tz Nemanja-hzi uralkod s rsek letrsnak szerzje. Egyik tantvnya lltotta ssze a szerb kirlyok s rsekek letrajzi gyjtemnyt: Zbornik biografija kraljeva i arhiepiskopa srpskih (1337–1340).
Jefimija
(1349 k.–1404 utn)
Az els szerb kltn. Stefan Lazarevi fejedelem udvarban lt. Leghresebb mve a Pohvala knezu Lazaru (1402. „Lzr cr dicsrete”), melynek sorait arannyal hmezte a rigmezei csatban elesett fejedelem szemfedjre.
Stefan Lazarevi
(1374–1427)
A rigmezei mrtr fia, szerb fejedelem, Belgrd ura. Udvara mveltsgi kzpont volt. Taln a szerzje a rigmezei csata helyn emelt emlkm szvegnek. F mve a Slovo ljubavi (1409. „A szeretet neke”) cm klti episztola, amelyet az ellene lzad testvrhez s annak hveihez intzett.
Konstantin Filozof
(XIV. sz. vge–1433 utn)
Bulgriban szletett, de lete nagy rszt Belgrdban, Stefan Lazarevi udvarban tlttte. Az helyesrsi dolgozata alapjn vgeztk a szerb-szlv szvegek korriglst s msolst. F mve: Stefan Lazarevi letrajza.
Renesznsz
Eurpai virgzsa (a 14. szzad kzeptl a 16. szzad elejig) egybeesik Szerbia trk hdoltsg al kerlsvel. A trk provinciban nem lehetett sz olyan gazdasgi fejldsrl s olyan szellemi lgkrrl, melyek a humanizmus s a renesznsz kibontakozst lehetv tettk volna. Mindssze tendencikat, a renesznsz csrt s minimlis jeleit figyelhetjk meg a trk ltal meg nem hdtott terleteken (elssorban Stefan Lazarevi fejedelem belgrdi udvarban), m az itliai s dalmciai vagy a Mtys-korabeli magyarhoz hasonl renesznsz irodalom Szerbiban nem jtt ltre.
Barokk
A barokk az ellenreformcira vlaszol katolikus restaurci mvszete (17–18. szzad), ezrt fleg a katolikus orszgokban terjedt el, mg a pravoszlv (keleti keresztny) kzegben eredeti s teljes formjban nem bontakozott ki. A szerbeknl akadlyt jelentett a trk uralom is. Barokk tendencik s kezdemnyek csak a peremvidkeken, a magyarorszgi szerb diaszprban s a montenegri tengermellken alakultak ki.
A SZENTENDREI DIASZPRA IRODALMA
Az 1690-es meneklthullm utn az ttelepltek egyhzi szksgleteinek kielgtsre Szentendrn kdexmsol-mhelyt s -iskolt alaptottak. Kezdetben a puszta megrzs volt a cl, de idvel az j krnyezet is reztetni kezdte hatst: az thozott s konzervlt biznci alapokra a nyugati civilizci rtegei rakdtak r, Pest, Buda s Bcs kzvettsvel.
Kiprijan Raanin
(a XVII. sz. els fele – a XVIII. sz. eleje)
A szentendrei kdexmsol iskola vezetje, egyhzi kltemnyeket rt, s foglalkozott a verstan krdseivel.
Gavril Stefanovi Venclovi
(a XVII. sz. msodik fele – a XVIII. sz. kzepe)
Kdexmsol szerzetes, fordt, prdiktor s r. Egyhzi szlv nyelven rott mvei az egyhzi irodalom krbe tartoznak. letmve msik rszben egy didaktikus felvilgosti programot valstott meg, prdikcis s enciklopdista formban s npnyelven. Stlusban sok olyan elem tallhat, amelyek a barokkra jellemzek (pldul a terjengs allegria).
A MONTENEGRI TENGERMELLK BAROKK IRODALMA
Crna Gora tengerpartjn, a Dubrovnik alatt nhny kilomterre fekv Kotori-blben, a mediterrn kultrkrben lv szerb peremvidken, a 17. szzadban jellegzetes barokk mfaj alkotsok szlettek: az eposz s a poma.
Andrija Zmajevi (1628–1694), Ivan Kruala, Ivo Bolica s Vicko Bolica a perasti tkzetrl (1654), az 1389-es rigmezi csatrl s az 1667-es dubrovniki fldrengsrl ratk eposzokat, s emellett vallsos trgy pomkat is alkottak.
E mvek felteheten a dubrovniki Ivan Gunduli (1589–1638) Osman („Oszmn”) cm eposznak hatsa alatt keletkeztek, s ltalban: a montenegri tengermellk barokk irodalma a szomszdos Dubrovnik s Dalmcia irodalmnak modelljvel rokon.
Felvilgosods
A NULLRL VAL KEZDS ELMLETE
A kzpkori irodalmi modellel val szokatlanul ksei szakts olyan nagy fordulatnak tnt, hogy a szerb irodalomtrtnet-rs mig legtekintlyesebb alakja, Jovan Skerli (1877–1914) azt lltotta, hogy „az jabb szerb irodalom a 18. szzadban jelentkezik minden kapcsolat nlkl a korbbi irodalmakkal, s fggetlenl fejldik a 19. szzad sorn. Ezt az jabb szerb irodalmat elssorban az jellemzi, hogy nll kpzdmny, hagyomnyok nlkli, teljesen fggetlen organizmus.”
Madrtvlatbl valban keletkezhet ilyen benyoms, kzelebbrl nzve azonban ltszanak a kontinuits szlai. Egyrszt, mr a szentendrei kdexmsolk munkssgban felbukkannak a felvilgosods jegyei (didaktizmus, enciklopedizmus), msrszt a felvilgosodsbl is nylnak szlak visszafel (v. Dositej Obradovi szellemi rleldst s mveit).
A JOZEFINIZMUS S AZ OROSZ REFORMIZMUS HATSA
A felvilgosods eszmi a 18. szzadban az szaki diaszprban el szerb polgrsg krben kezdtek terjedni (Temesvrtl Szegeden, Budn t Bcsig), az itt megjelen szerb lapokban s az itteni nyomdkban megjelent knyvekben propagltk ket. Ezrt a szerb felvilgosods elsdleges kontextusa az irnyzat kzp-eurpai vltozata, a jozefinizmus.
Ugyanakkor, az irnyzat vezralakja, Dositej Obradovi a pravoszlv – orosz s grg (biznci) – egyhzi reformizmus eszmin keresztl jut el a nyugati tpus racionalista tanokig.
Dositej Obradovi
(1739–1811)
Gyerekfejjel falni kezdte a kzpkori letrsokat, majd bellt szerzetesnek, de hamar kibrndult a kolostori letbl, s megszktt. Tantskodssal keresett pnzbl Oroszorszgba szeretne jutni s beiratkozni a kijevi teolgira, mert a kolostort ugyan elhagyta, de a tudst mg a pravoszlv hittudomnyban, konkrtan orosz egyhzi reformizmusban keresi. (Lnyege az si orosz szertartsrend sszerstse, racionalizlsa.)
Ekkor rott mvei kziratban maradtak, csak a halla utn jelentek meg nyomtatsban, amikor Dositej mr a haza blcsnek szmtott. Van kztk illemtan, blcsessggyjtemny, fordts, tdolgozs, sszefoglals s sajt gondolatok keverke.
Tz vvel a kolostor elhagysa utn, 1771-ben megrkezik Bcsbe. Itt is tant s tanul, nmet, francia s latin nyelveket, logikt, metafizikt. Kirndulsokat tesz Kzp-Eurpban, huzamosabban tartzkodik Pozsonyban, Karlcn s Triesztben.
Tz vvel Bcsbe rkezse utn, 1782-ben Nmetorszgba megy, Hallban beiratkozik az egyetemre, s vgl leveti a szerzetesi csuht. Negyven ves elmlt, hsz esztendeje vndorol, tanul, tant s r, de most egy j vilgban, j emberknt (civilknt) j letet kezd. A kvetkez vben mr Lipcsben van. Itt jelenik meg elszr mve nyomtatsban: ivot i prikljuenija (1783. „let s viszontagsgok”) cmen. (A knyv msodik rsze 1874-ben jelent meg.) A knyvben a memor (nletrajzi emlkezs) keretben eladott cselekmny cselekmnyes elegyedik a didaktikus rteggel, hogy – az ri szndknak megfelelen – mindenbl leszrdjk valami tanulsg, amely msok szmra is hasznos lehet.
A knyv els rsznek megjelense utn tovbb megy nyugatnak, 1784–85-ben megtekinti Prizst s Londont, aztn mint aki jl vgezte dolgt, elvonul Bcsbe majd Triesztbe, s ontani kezdi magbl a begyjttt tudst. Vaskos kteteket jelentet meg, enciklopdikus s didaktikus, felvilgosti szndkkal : Sovjeti zdravago razuma (1784. „A jzan sz tancsai”), Basne (1788. „llatmesk, tanulsgokkal”), Sobranije raznih naravouitelnih vetej (1793. „Klnfle hasznos dolgok gyjtemnye”), Etika (1803).
Mveivel kivvta magnak a legnagyobb szerb elme cmt, melynek alapjn a Karaore-fle trk elleni felkels kormnyztancsban mveldsgyi miniszter (popeitelj, fpecstnk) lett Belgrdban, 1811-ben bekvetkezett hallig.
NYELVPROGRAM
A tuds szles kr terjesztse csak szles krben rthet knyvek ltal lehetsges.
Ha nincs olyan nyelv, amelyen a tudst az embereknek t lehet adni, akkor ltre kell hozni; ezrt a kelet-eurpai npeknl a felvilgosodsbl szksgszeren kvetkezik a nyelvjts.
Igaz, Dositej nem volt nyelvsz, de tudta, hogy az egyhzi szlv nyelvet a papokon kvl senki sem rti. Hiba rna enciklopdikat ezen a nyelven, a tuds nem juthatna el a clkznsghez.
rt ht egy nyelvi manifesztumot: Pismo Haralampiju (1783. „Levl Haralampijnak”), amelyben kifejtette, hogy a npnek a np nyelvn kell rni.
azonban nem volt nyelvsz, s a hasznos s tanulsgos dolgok terjesztsnek vgytl gett, nem rt r a nyelvtan s a helyesrs problmival szszmtlni. Ez a munka az t kvet a nyelvjtkra maradt.
Klasszicizmus
Egyhzi szlv s szlavenoszerb nyelv tuds irodalom a 18. szzad utols s a 19. szzad els harmadban. Egy olyan irodalmi irnyzat, melyet a nyelvjts s a romantika teljessggel lesprt.
A diaszpra polgri mveltsgnek lecsapdsa, a magyarorszgi s ausztriai iskolk latinrinak s potikai stdiumainak szerbre alkalmazsa.
VERSTAN S NYELVEZET
Az antik metrika sablonjai mellett, a leggyakoribb verssor a 7+6 oszts lengyel 13-as, amely orosz kzvettssel kerlt a szerbekhez.
A nyelvjts kvetkeztben e kltszet nyelve hamar elavult. Rszben a szkincse is, br nem a szavak jelentse okoz gondot, inkbb a nyelvtani forma s a helyesrs teszi ket furcsv. (trva mai bcvel a rgi szvegek meglepen jl rthetek.)
A legtbb problmt a szintaxis, a verstani sablon megvalstsa rdekben elkvetett mondattani erszak okozza; gyakran csak tbbszri olvass s rejtvnyfejts utn kezd derengeni a szavak (mondatrszek) kztti sszefggs.
HAZAFIAS KLASSZICIZMUS
A hexameterek, mveltsgi frzisok s szakllas blcsessgek alatt honfi szv dobog, az idegen elnyoms alatt, haza nlkl s idegenben sztszrdva l nemzet irnti szeretet s aggodalom. A lra a nemzet gyt szolgl eszkznek szmt, amit a nyugat-eurpai tudsszobbl a felkelk Belgrdjba rohan Dositej lettja is tanst.
Lukijan Muicki
(1777–1837)
„A szerb Horatius”, magasrpt dit a szerb egyhz hivatalos hasznlatban lv orosz szerkeszts egyhzi szlv nyelven rta (ez olyasmi, mintha latinul verselt volna), kevsb fennklt tmj verseiben, episztoliban s epigrammiban, a szalvenoszerbet hasznlta. Hazafias kltemnyek: Glas narodoljubca (1819. „A hazafi hangja”), Glas harfe iatovake (1821. „A iatovaci hrfa zengse”). Szemlyes hang dk: K samom sebi (1816. „nmagamhoz”), Oda k samom sebi (1821. „da nmagamhoz”).
Jovan Sterija Popovi
(1806–1856)
A klasszikus metrikt npnyelven valstotta meg. Hazafias s meditatv verseket rt. Maradandt azonban vgjtkaival alkotott: melyek mg ma is a szerb sznhzak alaprepertorjba tartoznak. Klasszikus vgjtki tmt dolgoz fel a Tvrdica(Kir Janja) (1837. „A zsugori”); az 1848–49-es esemnyek szerb–magyar viszonyait s az lhazafisgot brzolja aRodoljupci (1848. „Hazafiak”); a nyrspolgri ostobasgot figurzza ki a Pokondirena tikva (1838. Felfuvalkodott tk).
Szentimentalizmus
A szentimentlis prza npszer lektr volt; az ausztriai s magyarorszgi diaszprban l szerb polgri rteg kedvelt olvasmnya; nagy szerepet jtszott az olvass szoksnak elterjesztsben, vagyis az olvaskznsg ltrejttben.
Milovan Vidakovi
(1780–1841)
A szlavenoszerb lektr megteremtje, szentimentlis, ltrtnelmi kalandregnyek formjban. Hsei rg letnt korok gonosz rmnykodsainak ldozataknt don vrak s kastlyok balkonjain epedeztek, vagy hsi hallt halnak, kezkben karddal, ajkukon kedvesk nevvel. Annak idejn legnpszerbb regnyei: Usamljeni junoa (1810. „A magnyos ifj”) s a modern kiadsban is megjelent Velimir u Bosiljka (1811. „Velimir s Bosiljka”, 1982).
Mihailo Vitkovi
(1778–1829)
Alias Vitkovics Mihly. Ktnyelv r volt, a magyar s a szerb irodalom kzti kzvettknt mkdtt mint mfordt s szemlyes kapcsolatok ptje. Alapveten klasszicista, de a npkltszettel kacrkod magyar klt, szerbl viszont inkbb npies tnusban verselt; jellemz. Szerb npdalokat fordtott magyarra, a szerb irodalmat pedig a kor divatos mfajval, a szentimentlis levlregnnyel ajndkozta meg, Krmn Jzsef Fanni hagyomnyai-nak szerbestsvel:Spomen Milice (1816. „Milica emlkezete”).
Romantika
A felvilgosods idejn meghirdetett nyelvi (nyelvjtsi) program vgrehajtsra a 19. szzad elejn kerlt sor, a tbb vszzados trk uralom alli felszabadulssal prhuzamosan. gy a nyelvjts a nemzeti megjhodssal fondott ssze, s ennek a folyamatnak volt rsze az irodalom megjulsa is.
NYELVJTS S IRODALOM
Az egyhzi szlv (szerb-szlv) s a hibrid szlavenoszerb nyelv helyett a npnyelvet emeltk irodalmi nyelvv. Ehhez a npnyelvet alkalmass kellett tenni az j funkci betltsre: meg kellett rni nyelvtant s helyesrsi szablyait, s ssze kellett lltani sztrt. Ugyanakkor, az j irodalmi nyelv bevezetsvel a rgebbi irodalom all kihztk a (nyelvi) sznyeget. Az irodalmi nyelvi vltozs hatatlanul irodalmi vltozst is maga utn vont.
Vuk Stefanovi Karadi
(1787–1864)
A nyelvjts vezralakja, nyelvtanr, helyesrs-szablyoz, sztrr, npdalgyjt, Biblia-fordt. A nyelvjti tevkenysg a npdalgyjtssel szoros egysget alkot, mivel a nyelvjts lnyege a npnyelv irodalmiv ttele volt, mrpedig a npnyelvet a npkltszetben lehetett legjobban megragadni. A Biblia-fordtssal pedig bizonytotta az j, npnyelvi alap irodalmi nyelv hasznlhatsgt.
J NEMZETI IRODALMI MODELL
Vuk Karadi elsdlegesen nyelvi clokat tztt maga el, s a npdalgyjtst is ennek rdekben vgezte, de a npdalkincs sszegyjtsvel, rendszerezsvel s kzreadsval dnten befolysolta az irodalom alakulst is.
A frissiben lejegyzett – s a 19. szzad eleji trkellenes felkelsek idejn ppen egyik virgkort l – npkltszet lett a szerb romantika modellje: az 1840-es vekben sznre lp irodalmi nemzedk tagjai elfogadtk a nyelvjts eszmit, sajt stlusukat pedig a npkltszet szellemben alaktottk ki.
Ltrejtt az j nemzeti irodalmi modell, amely nemcsak nyelvileg szaktott a korbbi irodalommal, hanem szemlletben s stlusban is jat hozott: de gy, hogy kzben egy msik hagyomnyra, a npi s nemzeti alapokra, a npkltszetre tmaszkodott.
Ennek kvetkeztben a szerb romantika stilrisan npi s npies jelleg, eszmeileg pedig nemzeti orientltsg, azaz np-nemzeti irodalom lett.
Petar Petrovi Njego
(1813–1851)
Crna Gora uralkodja, pspke s kltje, komoly llamfrfi s fiatalon elhunyt pota. (Tizenht ves korban kerlt hatalomra.) Ihlett, mvei gondolati s rzelmi kerett sajt, rendkvli lethelyzetbl mertette. Npi kltknt indult, maga is jtszott guzln, Vuk Karadi hveknt s bartjaknt npdalokat gyjttt, st kornak harcairl s hseirl maga is rt dalokat az epikus nekek stlusban. Tanulmnyai sorn azonban megismerte a klasszicizmus orosz s szerb kpviselinek fentebb stljt, msrszt az eurpai romantika kpviselinek munkssgt, akik kzl klnsen Puskint tartotta nagyra.
Lua mikrokozma (1845. „A mikrokozmosz fnye”) cm vallsos trgy eposznak tmja az ember bnbeesse s kizetse a Paradicsombl. A bibliai trtnettl eltrn, itt egy hbort trtnett olvashatjuk (hiszen eposzrl van sz): Isten seregeinek s az ellene lzad Stn hadseregnek sszecsapst, az kori s a barokk eposz hbors jeleneteihez hasonl lersban. A m az anarchia feletti diadal eposza, a fny gyzelme a sttsg felett. Nem nehz felismerni az nletrajzi alapokat, ugyanakkor a m ezek ismerete nlkl is megllja a helyt a filozofikus „emberisgkltemnyek” tborban (ide tartozik Madch mve is, Az ember tragdija).
Gorski vijenac (1847. „Hegyek koszorja”) cm drmai (prbeszdes) hskltemnynek tmja: leszmols a trk hitre ttrt montenegriakkal (a „trkskkel”). Testvrhbor. A trtnelem kettvgott egy kis npet, Kelet s Nyugat szembenllsa rokoni s csaldi szintre vetlt. „A trks rosszabb a trknl”, tartja a kzmonds, ugyanakkor vr szerinti testvrekrl van sz, akik nem is tudnak trkl. A m tmja harci, problematikja erklcsi. Szabad-e fegyvert fogni olyan ellensgre, amely a testvrnk? A dnts slya a pspkfejedelem trtnelmi felelssgt s emberi lelkiismerett terheli; a m fhse Danilo pspk (1697–1735), trtnelmi szemly; kinek tprengseiben a klt sajt uralkodi dilemmit fogalmazza meg. Eposzba csppent drmai hs, mert alaphelyzete eposzi: kt np, st kt civilizci sszecsapsa. A problma viszont drmai: a fhs vvdsa knyszer dntshelyzetben. Viselkedse passzvnak tnik, tpreng, hmmg, shajtozik, mindenkit meghallgat, hagyja kirleldni a np akaratt, s engedi, hogy lassan t is titassa a tbbsg szndka. A f tmt kpez cselekmny, a trkskkel val leszmols csak msodlagos epikummal jelenik meg, a szereplk s a hrnkk mondjk el, mi trtnt. A fhs eltt felvonul szereplk letkpbl kilp panelfigurk, egy-egy tpus s temperamentum kpviseli; amg sznen vannak, karakteresnek tnnek, aztn sorra beleolvadnak a tarka csoportkpbe. Magt „a” npet egy kollektv szerepel, a Kl kpviseli, amelynek a szerz az antik tragdik krusnak szerept sznta.
|