//heidfogel-domjan.gportal.hu
//heidfogel-domjan.gportal.hu

 

Ki bzik Istenben, szereti hazjt, vagyon egy csepp magyar vr benne, kiltson fel az gben az Istenhez. Zrnyi Mikls

Tiszteld seidet, mert rajtok keresztl nyertl letet s rkltl Istent s Hazt.Wass AlberI

 

Bejelentkezs

Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

Ha seink is elszaladtak volna, valahnyszor nehz idk jttek, ma res lenne ez az orszg. Wass Albert

Heidfogel Pl ny.lelksz
Istvndi XIII. sz. Memlk templom

 

WASS ALBERT

   INTELEM

   Percre se feledd, hogy testvred 
   minden magyar, brhol is ljen. 
   sszetartsban rejlik csak er. 
   Ms ember fldjn nincs szmodra hely. 
 
   Flvilgot is befuthatod, 
   ms ember fldjn testvrtelen leszel, 
   s elfj a szl, mint ksza szi lombot, 
   ha nemzetedrl megfeledkezel! 
 
   Te bs magyar, kit szmztt hazd, 
   s idegen zsarnok lakja otthonod: 
   bs sorsodrt ne vdold nemzeted, 
   kit gy tnik, Isten is elhagyott. 
   
   A ltszat csal. Isten ma is a rgi. 
   Te hagytad t el, te s a tbbiek, 
   s mg vissza nem zarndokoltok Hozz, 
   s a mlt hibit le nem trlitek: 
 
   magyar fldn nem lesz j 
   Magyarorszg, 
   Gaz s szemt nem terem nemzetet! 
   S a gylletet nem mossa le semmi, 
   csak az sszetart igaz szeretet!
 
        
 

Renovlva az r 2012 - 2015. vben


Szeresd a Te npedet, nemzetedet, jobban mint nmagadat, s rajta kvl ms isteneid ne legyenek. Tiszteld otthonodat s a fldet, melyen lsz, hogy maradkaid is hossz letet lhessenek rajta! Wass Albert


Icike-picike az istvndi utca

Elad Bartkn Psztory Ditta

A npzene teht a termszet tnemnye. Ez az alkots ugyanazzal a szerves szabadsggal fejldtt, mint a termszet egyb l szervezetei, a virgok, az llatok. ppen ezrt olyan gynyr, olyan tkletes a npzene. Ezek a dallamok a mvszi tkletessg megtestesti. Pldi annak, miknt lehet legkisebb formban, legszer- nyebb eszkzkkel valamilyen zenei gondolatot legtkletesebben kifejezni. Bartk Bla (1881-1945) zeneszerz, zongoramvsz, np- zenekutat

ingyenes webstatisztika

 

Dunntli Reformtus Lap

 

KOSSUTH LAJOS

 
 
 
Kossuth temetse

Rvpartot rt a glya, – vilgkrutat jrt kormnyosval. … Egy szzat elg a harczot megszntetni: “Ne tpjtek egyms zszlit! ne vgjatok egymson sebeket! az Kossuth lelknek fj..” s a kzdelem elmlik … Ez a te bvs szem- fdeled eltakar minden belvi- szlyt. …Vezess bennnket most, te halottaidban is ris, e nemzeti nagysg fel.”

Jkai Mr Kossuth Lajos temetsn

 

ingyenes webstatisztika

 

Magyarorszg
"...Itt lned, halnod kell."

 

EGY SZABAD ORSZGERT

     

MAGYARORSZG, HALLD SZAVUNK...

EGY SZABAD ORSZGRT

magyarforradalom1956


A hazafiak riszljk magukat, nekelnek, szavalnak, eskdznek. De csak egyfajta igazi hazafisg van: ha valaki ott, ahol ppen van, teljes hsggel s felttlen erkifejtssel helytll a munkjban. Ennek visszahat ereje van a hazra. Minden ms csak vsri mutogats s tnyrozs. Mrai Sndor


 

Fst Miln
Magyar knyrgs

      mrt nem kldd sugrodat,
      mrt nem kldd sugrodat,
     Isten, mennyei kardodat.
 
      mrt nem kldttl ltnokot,
     Hnyt szemmel ki vezetni szokott,
     Rettenetes lngoszlopot.
 
     Mit mutassunk? nyitott sebeket,
     Sros, szeges, nyves sziveket,
     – Megalzottat ki szeret.
 
     Emeld fel mgegyszer a fnket,
     Gyjtsd ssze megtrt kis ernket,
     Knyrgeni hogy tudjunk eltted.     
 
 

Trianon 1920. jnius 4.
Nem, Nem, Soha

 

AUSZTRIA

 

Rainer Maria Rilke

A NAP LENYUGSZIK

A nap lenyugszik lgyan.
Bolyongok beren.
A virraszt magnyban
kis csillag jr velem.

Szeme pillsan g fenn,
ragyogva nz felm,
oly rva ott az gen,
akr a fldn n.

Fodor Andrs fordtsa                               

Als-Ausztria


Zszl s Cmer

 

ALS-AUSZTRITL
Niedersterreich

 

DUNNTLIG
Transdanubien

 

Magyar-Erdly-Romn-
Szkely-Kapcsolatok

 

CSNG

 

CSEH

 

Horvtorszgi Magyar Reformtus
Egyhz trtnetbl

 
SZERBIA-MONTENEGRO
 

SZLOVKIA

 

SZLOVNIA

 

Trkorszg
Magyar-Trk kapcsolatok

 

 

Biz Kardisem
Testvrek vagyunk.

"Biz Kardesim azaz Testvrek vagyunk"!

Ki hinn hogy a  trkorszgi Antalya tartomnyban van egy magyar fal? Pedig van. Van ott egy si magyar fal: Macarky ejtsd: madzsarky, azaz magyar fal. A falut 450- 500 vvel ezeltt seink alaptottk. A magyar fldrl rabszolgnak elhurcolt foglyok elszr Isztambul krnkn telepedtek le majd tkltztek erre a vidkre s ezt npestettk be, ttrtek a muszlim vallsra, trkkk vltak, csaldi hagyomnyaik szerint azonban meg-riztk szrmazstudatukat, de nem beszlnek magyarul. Macarky ma- gyar temetjt a helyiek kzl sokan Macarka Mezarlnak, azaz Magyar temetnek, msok Eski Macar Mezar lnak, si magyar temetnek hvjk. Gebiz - Macarky ftern egy sz-kelykapu ll s rajta a felirat: 

Biz Kardesim azaz Testvrek vagyunk.!

 

 

 

Krpt medence npei

          

BABITS MIHLY LDS A MAGYARRA

 

Ne mondjtok, hogy a haza nagyobbodik.

A haza, a haza egyenl volt mindig

ezer v ta mr, s mindig az marad,

mert nem darabokbl sszetkolt darab:

egytest a mi haznk, eleven valami!

Nem lehet azt csak gy vagdalni, toldani.

 

Mskor is hevert mr elktztt tagokkal.

Zsibbadtan allt a balga erszakkal.

De mihelyt flengedt fojt ktelke,

futni kezdett a vr elapadt erbe.

Visszakapta ami soha el nem veszett.

Nagyobb nem lett avval. Csak egszsgesebb.

 

Lm, igaz jszgunk visszatr keznkre,

br a vilg minden fegyvere rizze.

Mert ers a fegyver s nagy hatalmassg,

de leghatalmasabb mgis az igazsg.

tja, mint a Dunnk s csillagok tja:

nincs ember, aki azt torlaszolni tudja.

 

l a nagy Isten s semmise megy krba,

Magyarok se lettnk pusztulni hiba,

hanem pldt adni valamennyi npnek,

mily grbk s biztosak plyi az gnek.

Ebbl tudhatod mr, mi a magyar dolga,

hogy az ers eltt meg ne hunyszkodna.

 

Ers igazsggal az erszak ellen:

gy lj, s nem kell flned, veled mr az Isten.

Kelnek a zsarnokok, tnnek a zsarnokok.

Te maradsz, te vrhatsz, nagy a te zlogod.

Zsibbad a szabadsg, de titkon bizsereg,

s jn az igazsg, kzelebb, kzelebb...

 

ingyenes webstatisztika

 

WEBES AJNLAT

 

Tolsztoj

Jzus tantsa annyira vilgos, hogy a gyermekek is eredeti rtelmben rtik. Csak azok az emberek nem rtik meg, akik keresztnyeknek akarnak ltszani vagy annak hvatjk magukat.

 

 
- Npkltszet Kzpkori irodalom, Renesznsz,
Barokk, Felvilgosods, Klasszicizmus, Roman-
tika

             Milosevits Pter

A SZERB IRODALOM TRTNETE

http://szlavintezet.elte.hu/szlavtsz/slav_civil/szerb-irodalom.htm

Npkltszet

Ms nven: szbeli irodalom. Szerzje ismeretlen, szjhagyomny tjn terjed, s ekzben (bizonyra) talakulsokon megy t.

Mikor volt a npkltszet?

Idtlennek szoks gondolni, elssorban srgisgt rtve ezalatt, br ma is szletik npkltszet. Nem korltozdik konkrt idszakra, mint ltalban az irodalmi irnyzatok, mgis vannak trtnelmi jellemzi: pldul a rigmezei csatrl nem szlethetett hsi nek az tkzet eltt.

Legrgebbi rtegt azok a lrai dalok rzik, melyekben a keresztnysg eltti kor mitikus vilgkpe tkrzdik.

A rgzts pillanata

Rgebbi korokbl csak szrvnyos feljegyzsek maradtak fenn. A npdalgyjts hskora a 19. szzad elejre, vagyis a nyelvjts idejre, s egyszersmind a npkltszet egyik virgkorra – a trk elleni felkelsek (felszabadt harcok) – idejre esett, amikor a rgi dalok is aktulisak voltak, de jak is szlettek.

Nyelvi knts

A npdalok nyelvi kntsnek trtnelmi vltozsait csak sejteni lehet; a krusban nekelt s ezrt nehezebben vltoz lrai dalok nyelvileg archaikusabbak, mint az egyni nekesek ltal eladott epikus nekek.

Versels

A szerb npkltszet uralkod formja a tz sztagos sor – a deszeterac

Kt formja van: a szimmetrikus s az aszimmetrikus; az elbbiben kzpen van a cezra, 5+5, az utbbiban a negyedik sztag utn, 4+6.

A lrai dalokban rvidebb sorok is lehetnek (hat, nyolc sztagak), az epikus nekekben pedig vannak a tzesnl hosszabb sorak (n. bugarstica), de a deszeterac tlslya az epikus nekekben mg nagyobb, mint a lraiakban.

Rmels ritkn fordul el, alkalmanknt szerepel az n. bels rm (a cezra s a sorvg sszecsengse).

Alapfeloszts

Prza s kltszet.

NPI PRZA

A cselekmnyes npi prza fajti: mese, monda, novella, anekdota, llatmese.

A cselekmny nlkli npi przai szvegek fajti: kzmondsok, talls krdsek, varzsigk, tkok, kszntsi formulk. Ezekben a szvegekben a npnek a sajt lethez s a vilghoz fzd viszonyai – rla val gondolatai, vele kapcsolatos rzelmei – fejezdnek ki, tmr, aforisztikus, csattans, olykor humoros, vgkvetkeztetsszer formban (a npi blcsessg vltozatai).

NPDALOK

A npkltszet fajti: 1. lrai dalok, 2. epikus nekek, 3. balladk (epikai-lrai mfaj).

LRAI NPDALOK

Javarszt alkalmiak. A kzssg, a csald s ritkbban az egyn szertartsaihoz tartoznak, vagy maga az nek a szertarts. Rvidek, az adott tmra – a megnekelt alkalom tartalmra vagy a kifejezett rzelemre – koncentrlnak.

A lrai dalokat fleg nk adjk el, leggyakrabban nhny tag ni krus.

Felosztsuk

Naptri alkalmakhoz kttt dalok: karcsonyi ksznt dalok, a pnksdi dalok, a hzi szent nnepekor nekelt dalok, escsinl dalok (n. Dodola-nekek), munkkhoz kapcsold arat-, cspl- s szreti dalok..

Esemnyekhez kapcsold alkalmi dalok: lakodalmas nekek, siratk, altatdalok, a fonban nekelt.

Nem alkalomhoz fzd, de tematikus dalok: szerelmi dalok.

  • Mitologikus dalok: a termszet embernek vilgkpe, kozmikus esemnyek mitikus rtelmezse, meteorolgiai vltozsok mgikus kommentlsa.

  • EPIKUS NPDALOK

Ms nven hsi nekek, hsdalok.

Megnekelt nemzeti trtnelem: a szerb trtnelem esemnyeirl s f szemlyisgeirl szlnak, a kzpkrtl a trk uralom megdntsig; st: mg a msodik vilghbor idejn is virgzott az akkori harcokat megnekl npkltszet.

Mindig egy frfi nekes adja el, s guzln ksri a dalt. (Egyhros hangszer, amely unisono kveti az neket.) Ismerjk a 19. szzad eleji gyjts idejben mkd leghresebb nekesek nevt, lettjt s munkssgt.

A hsi nekek hosszabbak a lrai daloknl, de nem eposzi terjedelmek. Egy esemnyt beszlnek el, a fszerepl(k) kr koncentrlt cselekmnyben.

Felosztsuk

Egy tmrl s hsrl tbb nek is szletett, s ezeket ciklusokba szoks sorolni: a rigmezei csata eltti ciklus, a rigmezei ciklus, a Kraljevi Markrl szl ciklus stb.

BALLADK S ROMNCOK

tmeneti mfaj alkotsok, br a cselekmny miatt alapveten az epikusak, m az elads mdjban lrai s drmai elemek tallhatak: az rzelmek hangslyozsa, balladai homly stb.

Kzpkori irodalom

Ms nven: rgi irodalom. Az rsbelisg kezdeteitl a renesznszig tart, amikor az irodalom (s a mvszet ltalban) kivlik az egyhzi keretekbl. Igaz, a kzpkori irodalom sem kizrlag egyhzi, de a transzcendentlis egysget felttelez vilgkpen alapul.

AZ RSBELISG KEZDETEI

Az szlv nyelvbl fokozatosan kialakul szerb-szlv nyelv legjelentsebb dokumentuma a Miroslavljevo jevanelje(12. szzad, „Miroslav evangliuma”).

A vilgi tmj rsbelisg kezdetnek fontos dokumentuma a Diocleai krnika (Letopis popa Dukljanina – „A dukljai pap krnikja”), amely a balkni szlv npek trtnelmt rja le a kezdetektl a 12. szzadig.

FORDTSIRODALOM

Bibliai s szertartsi szvegek.

Szentek lete (hagiogrfia).

Regnyek s novellk: Trja-regny, Nagy Sndor-regny.

  • Didaktikus s szrakoztat irodalom, pldul az Ezpus letrl szl trtnet, indiai mesk stb.

  • EGYHZI IRODALOM

Az egyhzi letben – a szertartsokon s a vallsgyakorls egyb alkalmai sorn – kzvetlenl hasznlt szvegek (knyvek). Ezek a knoni knyvek, azaz az egyhz ltal hivatalosan elfogadott szvegek.

Szertartsknyvek

Imdsgok s nekek, evangliumok (szemelvnyek az jszvetsg ngy evangliumbl), apostolok (vlogats az Apostolok cselekedeteibl s leveleibl), a papok s a szerzetesek letre vonatkoz szablyzatok, trvnyknyvek.

Egyhzi kltszet

A liturgia szerkezeti elemei, helyk, szerepk, hosszsguk szerint van legalbb harminc fajtjuk. A legfontosabbak neve: kondak (kontakion), knon, tropr(ion), ikosz.

APOKRIFEK

A knonon kvl maradt vallsos tmj rsok. Vannak szvetsgi s jszvetsgi apokrifek. Az utbbiak kzl az apokalipszis volt a legnpszerbb mfaj. (Szemben a sz kznapi jelentsvel, az apokaliptikus irodalom az rk let kezdett, az igazak feltmadst jvendlte.)

LETRS

Ms nven: biogrfia (szerbl mg: itije), a kzpkori szerb irodalom legfejlettebb mfaja.

A feudlis llam buksig valamennyi kirlyrl s rsekrl szletett letrajz.

Eredetmondk, npeposzok s nptrtnet-eposzok legends mesevilga helyett, az llam kialakulsnak elbeszlse s kzpkori trtnete a szemtank s rsztvevk letrajzaiban maradt fenn.

A trtnetisg dominl bennk, trtneti forrsanyagknt szolglnak, noha legends elemeket is tartalmaznak; ezek azonban nem ingatjk meg az alapok trtnelmi hitelessgt.

ALKOTK

Szent Szva

(1175–1235)

Az els rsek, fordt s trvnyr: biznci trvnyknyvet fordtott az egyhzi letrl, kolostori szablyzatot s egyhzi kltemnyeket rt. Megrta desapja letrajzt: itije gospodina Simeona („Szimeon r lete”).

Stefan Prvovenani

(1165 k.–1227)

Az els szerb kirly (prvovenani: elskoszorzott), Nemanja fejedelem msodszltt fia, Szent Szva btyja. is megrta apja biogrfijt: itije Simeona Nemanje(„Szimeon Nemanja letrsa”).

Domentijan

(1210 k.–1264 utn)

Athosz-hegyi szerzetes, Szent Szva s Szent Szimeon letrsainak szerzje.

Teodosije

(1246 k.–1328 k.)

Domentijan tantvnya, Athosz-hegyi szerzetes, Szent Szva msodik letrsnak szerzje. Ez a m volt a kzpkori szerb irodalom legnpszerbb alkotsa, mindenki ezt utnozta, s sok msolatban maradt fenn.

Danilo rsek

(1270 k.–1337)

Mintegy tz Nemanja-hzi uralkod s rsek letrsnak szerzje. Egyik tantvnya lltotta ssze a szerb kirlyok s rsekek letrajzi gyjtemnyt: Zbornik biografija kraljeva i arhiepiskopa srpskih (1337–1340).

Jefimija

(1349 k.–1404 utn)

Az els szerb kltn. Stefan Lazarevi fejedelem udvarban lt. Leghresebb mve a Pohvala knezu Lazaru (1402. „Lzr cr dicsrete”), melynek sorait arannyal hmezte a rigmezei csatban elesett fejedelem szemfedjre.

Stefan Lazarevi

(1374–1427)

A rigmezei mrtr fia, szerb fejedelem, Belgrd ura. Udvara mveltsgi kzpont volt. Taln a szerzje a rigmezei csata helyn emelt emlkm szvegnek. F mve a Slovo ljubavi (1409. „A szeretet neke”) cm klti episztola, amelyet az ellene lzad testvrhez s annak hveihez intzett.

Konstantin Filozof

(XIV. sz. vge–1433 utn)

Bulgriban szletett, de lete nagy rszt Belgrdban, Stefan Lazarevi udvarban tlttte. Az helyesrsi dolgozata alapjn vgeztk a szerb-szlv szvegek korriglst s msolst. F mve: Stefan Lazarevi letrajza.

Renesznsz

Eurpai virgzsa (a 14. szzad kzeptl a 16. szzad elejig) egybeesik Szerbia trk hdoltsg al kerlsvel. A trk provinciban nem lehetett sz olyan gazdasgi fejldsrl s olyan szellemi lgkrrl, melyek a humanizmus s a renesznsz kibontakozst lehetv tettk volna. Mindssze tendencikat, a renesznsz csrt s minimlis jeleit figyelhetjk meg a trk ltal meg nem hdtott terleteken (elssorban Stefan Lazarevi fejedelem belgrdi udvarban), m az itliai s dalmciai vagy a Mtys-korabeli magyarhoz hasonl renesznsz irodalom Szerbiban nem jtt ltre.

Barokk

A barokk az ellenreformcira vlaszol katolikus restaurci mvszete (17–18. szzad), ezrt fleg a katolikus orszgokban terjedt el, mg a pravoszlv (keleti keresztny) kzegben eredeti s teljes formjban nem bontakozott ki. A szerbeknl akadlyt jelentett a trk uralom is. Barokk tendencik s kezdemnyek csak a peremvidkeken, a magyarorszgi szerb diaszprban s a montenegri tengermellken alakultak ki.

A SZENTENDREI DIASZPRA IRODALMA

Az 1690-es meneklthullm utn az ttelepltek egyhzi szksgleteinek kielgtsre Szentendrn kdexmsol-mhelyt s -iskolt alaptottak. Kezdetben a puszta megrzs volt a cl, de idvel az j krnyezet is reztetni kezdte hatst: az thozott s konzervlt biznci alapokra a nyugati civilizci rtegei rakdtak r, Pest, Buda s Bcs kzvettsvel.

Kiprijan Raanin

(a XVII. sz. els fele – a XVIII. sz. eleje)

A szentendrei kdexmsol iskola vezetje, egyhzi kltemnyeket rt, s foglalkozott a verstan krdseivel.

Gavril Stefanovi Venclovi

(a XVII. sz. msodik fele – a XVIII. sz. kzepe)

Kdexmsol szerzetes, fordt, prdiktor s r. Egyhzi szlv nyelven rott mvei az egyhzi irodalom krbe tartoznak. letmve msik rszben egy didaktikus felvilgosti programot valstott meg, prdikcis s enciklopdista formban s npnyelven. Stlusban sok olyan elem tallhat, amelyek a barokkra jellemzek (pldul a terjengs allegria).

A MONTENEGRI TENGERMELLK BAROKK IRODALMA

Crna Gora tengerpartjn, a Dubrovnik alatt nhny kilomterre fekv Kotori-blben, a mediterrn kultrkrben lv szerb peremvidken, a 17. szzadban jellegzetes barokk mfaj alkotsok szlettek: az eposz s a poma.

Andrija Zmajevi (1628–1694), Ivan Kruala, Ivo Bolica s Vicko Bolica a perasti tkzetrl (1654), az 1389-es rigmezi csatrl s az 1667-es dubrovniki fldrengsrl ratk eposzokat, s emellett vallsos trgy pomkat is alkottak.

E mvek felteheten a dubrovniki Ivan Gunduli (1589–1638) Osman („Oszmn”) cm eposznak hatsa alatt keletkeztek, s ltalban: a montenegri tengermellk barokk irodalma a szomszdos Dubrovnik s Dalmcia irodalmnak modelljvel rokon.

Felvilgosods

A NULLRL VAL KEZDS ELMLETE

A kzpkori irodalmi modellel val szokatlanul ksei szakts olyan nagy fordulatnak tnt, hogy a szerb irodalomtrtnet-rs mig legtekintlyesebb alakja, Jovan Skerli (1877–1914) azt lltotta, hogy „az jabb szerb irodalom a 18. szzadban jelentkezik minden kapcsolat nlkl a korbbi irodalmakkal, s fggetlenl fejldik a 19. szzad sorn. Ezt az jabb szerb irodalmat elssorban az jellemzi, hogy nll kpzdmny, hagyomnyok nlkli, teljesen fggetlen organizmus.”

Madrtvlatbl valban keletkezhet ilyen benyoms, kzelebbrl nzve azonban ltszanak a kontinuits szlai. Egyrszt, mr a szentendrei kdexmsolk munkssgban felbukkannak a felvilgosods jegyei (didaktizmus, enciklopedizmus), msrszt a felvilgosodsbl is nylnak szlak visszafel (v. Dositej Obradovi szellemi rleldst s mveit).

A JOZEFINIZMUS S AZ OROSZ REFORMIZMUS HATSA

A felvilgosods eszmi a 18. szzadban az szaki diaszprban el szerb polgrsg krben kezdtek terjedni (Temesvrtl Szegeden, Budn t Bcsig), az itt megjelen szerb lapokban s az itteni nyomdkban megjelent knyvekben propagltk ket. Ezrt a szerb felvilgosods elsdleges kontextusa az irnyzat kzp-eurpai vltozata, a jozefinizmus.

Ugyanakkor, az irnyzat vezralakja, Dositej Obradovi a pravoszlv – orosz s grg (biznci) – egyhzi reformizmus eszmin keresztl jut el a nyugati tpus racionalista tanokig.

 Dositej Obradovi

(1739–1811)

Gyerekfejjel falni kezdte a kzpkori letrsokat, majd bellt szerzetesnek, de hamar kibrndult a kolostori letbl, s megszktt. Tantskodssal keresett pnzbl Oroszorszgba szeretne jutni s beiratkozni a kijevi teolgira, mert a kolostort ugyan elhagyta, de a tudst mg a pravoszlv hittudomnyban, konkrtan orosz egyhzi reformizmusban keresi. (Lnyege az si orosz szertartsrend sszerstse, racionalizlsa.)

Ekkor rott mvei kziratban maradtak, csak a halla utn jelentek meg nyomtatsban, amikor Dositej mr a haza blcsnek szmtott. Van kztk illemtan, blcsessggyjtemny, fordts, tdolgozs, sszefoglals s sajt gondolatok keverke.

Tz vvel a kolostor elhagysa utn, 1771-ben megrkezik Bcsbe. Itt is tant s tanul, nmet, francia s latin nyelveket, logikt, metafizikt. Kirndulsokat tesz Kzp-Eurpban, huzamosabban tartzkodik Pozsonyban, Karlcn s Triesztben.

Tz vvel Bcsbe rkezse utn, 1782-ben Nmetorszgba megy, Hallban beiratkozik az egyetemre, s vgl leveti a szerzetesi csuht. Negyven ves elmlt, hsz esztendeje vndorol, tanul, tant s r, de most egy j vilgban, j emberknt (civilknt) j letet kezd. A kvetkez vben mr Lipcsben van. Itt jelenik meg elszr mve nyomtatsban: ivot i prikljuenija (1783. „let s viszontagsgok”) cmen. (A knyv msodik rsze 1874-ben jelent meg.) A knyvben a memor (nletrajzi emlkezs) keretben eladott cselekmny cselekmnyes elegyedik a didaktikus rteggel, hogy – az ri szndknak megfelelen – mindenbl leszrdjk valami tanulsg, amely msok szmra is hasznos lehet.

A knyv els rsznek megjelense utn tovbb megy nyugatnak, 1784–85-ben megtekinti Prizst s Londont, aztn mint aki jl vgezte dolgt, elvonul Bcsbe majd Triesztbe, s ontani kezdi magbl a begyjttt tudst. Vaskos kteteket jelentet meg, enciklopdikus s didaktikus, felvilgosti szndkkal : Sovjeti zdravago razuma (1784. „A jzan sz tancsai”), Basne (1788. „llatmesk, tanulsgokkal”), Sobranije raznih naravouitelnih vetej (1793. „Klnfle hasznos dolgok gyjtemnye”), Etika (1803).

Mveivel kivvta magnak a legnagyobb szerb elme cmt, melynek alapjn a Karaore-fle trk elleni felkels kormnyztancsban mveldsgyi miniszter (popeitelj, fpecstnk) lett Belgrdban, 1811-ben bekvetkezett hallig.

NYELVPROGRAM

A tuds szles kr terjesztse csak szles krben rthet knyvek ltal lehetsges.

Ha nincs olyan nyelv, amelyen a tudst az embereknek t lehet adni, akkor ltre kell hozni; ezrt a kelet-eurpai npeknl a felvilgosodsbl szksgszeren kvetkezik a nyelvjts.

Igaz, Dositej nem volt nyelvsz, de tudta, hogy az egyhzi szlv nyelvet a papokon kvl senki sem rti. Hiba rna enciklopdikat ezen a nyelven, a tuds nem juthatna el a clkznsghez.

rt ht egy nyelvi manifesztumot: Pismo Haralampiju (1783. „Levl Haralampijnak”), amelyben kifejtette, hogy a npnek a np nyelvn kell rni.

azonban nem volt nyelvsz, s a hasznos s tanulsgos dolgok terjesztsnek vgytl gett, nem rt r a nyelvtan s a helyesrs problmival szszmtlni. Ez a munka az t kvet a nyelvjtkra maradt.

Klasszicizmus

Egyhzi szlv s szlavenoszerb nyelv tuds irodalom a 18. szzad utols s a 19. szzad els harmadban. Egy olyan irodalmi irnyzat, melyet a nyelvjts s a romantika teljessggel lesprt.

A diaszpra polgri mveltsgnek lecsapdsa, a magyarorszgi s ausztriai iskolk latinrinak s potikai stdiumainak szerbre alkalmazsa.

VERSTAN S NYELVEZET

Az antik metrika sablonjai mellett, a leggyakoribb verssor a 7+6 oszts lengyel 13-as, amely orosz kzvettssel kerlt a szerbekhez.

A nyelvjts kvetkeztben e kltszet nyelve hamar elavult. Rszben a szkincse is, br nem a szavak jelentse okoz gondot, inkbb a nyelvtani forma s a helyesrs teszi ket furcsv. (trva mai bcvel a rgi szvegek meglepen jl rthetek.)

A legtbb problmt a szintaxis, a verstani sablon megvalstsa rdekben elkvetett mondattani erszak okozza; gyakran csak tbbszri olvass s rejtvnyfejts utn kezd derengeni a szavak (mondatrszek) kztti sszefggs.

HAZAFIAS KLASSZICIZMUS

A hexameterek, mveltsgi frzisok s szakllas blcsessgek alatt honfi szv dobog, az idegen elnyoms alatt, haza nlkl s idegenben sztszrdva l nemzet irnti szeretet s aggodalom. A lra a nemzet gyt szolgl eszkznek szmt, amit a nyugat-eurpai tudsszobbl a felkelk Belgrdjba rohan Dositej lettja is tanst.

Lukijan Muicki

(1777–1837)

A szerb Horatius”, magasrpt dit a szerb egyhz hivatalos hasznlatban lv orosz szerkeszts egyhzi szlv nyelven rta (ez olyasmi, mintha latinul verselt volna), kevsb fennklt tmj verseiben, episztoliban s epigrammiban, a szalvenoszerbet hasznlta. Hazafias kltemnyek: Glas narodoljubca (1819. „A hazafi hangja”), Glas harfe iatovake (1821. „A iatovaci hrfa zengse”). Szemlyes hang dk: K samom sebi (1816. „nmagamhoz”), Oda k samom sebi (1821. „da nmagamhoz”).

Jovan Sterija Popovi

(1806–1856)

A klasszikus metrikt npnyelven valstotta meg. Hazafias s meditatv verseket rt. Maradandt azonban vgjtkaival alkotott: melyek mg ma is a szerb sznhzak alaprepertorjba tartoznak. Klasszikus vgjtki tmt dolgoz fel a Tvrdica(Kir Janja) (1837. „A zsugori”); az 1848–49-es esemnyek szerb–magyar viszonyait s az lhazafisgot brzolja aRodoljupci (1848. „Hazafiak”); a nyrspolgri ostobasgot figurzza ki a Pokondirena tikva (1838. Felfuvalkodott tk).

Szentimentalizmus

A szentimentlis prza npszer lektr volt; az ausztriai s magyarorszgi diaszprban l szerb polgri rteg kedvelt olvasmnya; nagy szerepet jtszott az olvass szoksnak elterjesztsben, vagyis az olvaskznsg ltrejttben.

Milovan Vidakovi

(1780–1841)

A szlavenoszerb lektr megteremtje, szentimentlis, ltrtnelmi kalandregnyek formjban. Hsei rg letnt korok gonosz rmnykodsainak ldozataknt don vrak s kastlyok balkonjain epedeztek, vagy hsi hallt halnak, kezkben karddal, ajkukon kedvesk nevvel. Annak idejn legnpszerbb regnyei: Usamljeni junoa (1810. „A magnyos ifj”) s a modern kiadsban is megjelent Velimir u Bosiljka (1811. „Velimir s Bosiljka”, 1982).

Mihailo Vitkovi

(1778–1829)

Alias Vitkovics Mihly. Ktnyelv r volt, a magyar s a szerb irodalom kzti kzvettknt mkdtt mint mfordt s szemlyes kapcsolatok ptje. Alapveten klasszicista, de a npkltszettel kacrkod magyar klt, szerbl viszont inkbb npies tnusban verselt; jellemz. Szerb npdalokat fordtott magyarra, a szerb irodalmat pedig a kor divatos mfajval, a szentimentlis levlregnnyel ajndkozta meg, Krmn Jzsef Fanni hagyomnyai-nak szerbestsvel:Spomen Milice (1816. „Milica emlkezete”).

Romantika

A felvilgosods idejn meghirdetett nyelvi (nyelvjtsi) program vgrehajtsra a 19. szzad elejn kerlt sor, a tbb vszzados trk uralom alli felszabadulssal prhuzamosan. gy a nyelvjts a nemzeti megjhodssal fondott ssze, s ennek a folyamatnak volt rsze az irodalom megjulsa is.

NYELVJTS S IRODALOM

Az egyhzi szlv (szerb-szlv) s a hibrid szlavenoszerb nyelv helyett a npnyelvet emeltk irodalmi nyelvv. Ehhez a npnyelvet alkalmass kellett tenni az j funkci betltsre: meg kellett rni nyelvtant s helyesrsi szablyait, s ssze kellett lltani sztrt. Ugyanakkor, az j irodalmi nyelv bevezetsvel a rgebbi irodalom all kihztk a (nyelvi) sznyeget. Az irodalmi nyelvi vltozs hatatlanul irodalmi vltozst is maga utn vont.

Vuk Stefanovi Karadi

(1787–1864)

A nyelvjts vezralakja, nyelvtanr, helyesrs-szablyoz, sztrr, npdalgyjt, Biblia-fordt. A nyelvjti tevkenysg a npdalgyjtssel szoros egysget alkot, mivel a nyelvjts lnyege a npnyelv irodalmiv ttele volt, mrpedig a npnyelvet a npkltszetben lehetett legjobban megragadni. A Biblia-fordtssal pedig bizonytotta az j, npnyelvi alap irodalmi nyelv hasznlhatsgt.

J NEMZETI IRODALMI MODELL

Vuk Karadi elsdlegesen nyelvi clokat tztt maga el, s a npdalgyjtst is ennek rdekben vgezte, de a npdalkincs sszegyjtsvel, rendszerezsvel s kzreadsval dnten befolysolta az irodalom alakulst is.

A frissiben lejegyzett – s a 19. szzad eleji trkellenes felkelsek idejn ppen egyik virgkort l – npkltszet lett a szerb romantika modellje: az 1840-es vekben sznre lp irodalmi nemzedk tagjai elfogadtk a nyelvjts eszmit, sajt stlusukat pedig a npkltszet szellemben alaktottk ki.

Ltrejtt az j nemzeti irodalmi modell, amely nemcsak nyelvileg szaktott a korbbi irodalommal, hanem szemlletben s stlusban is jat hozott: de gy, hogy kzben egy msik hagyomnyra, a npi s nemzeti alapokra, a npkltszetre tmaszkodott.

Ennek kvetkeztben a szerb romantika stilrisan npi s npies jelleg, eszmeileg pedig nemzeti orientltsg, azaz np-nemzeti irodalom lett.

Petar Petrovi Njego

(1813–1851)

Crna Gora uralkodja, pspke s kltje, komoly llamfrfi s fiatalon elhunyt pota. (Tizenht ves korban kerlt hatalomra.) Ihlett, mvei gondolati s rzelmi kerett sajt, rendkvli lethelyzetbl mertette. Npi kltknt indult, maga is jtszott guzln, Vuk Karadi hveknt s bartjaknt npdalokat gyjttt, st kornak harcairl s hseirl maga is rt dalokat az epikus nekek stlusban. Tanulmnyai sorn azonban megismerte a klasszicizmus orosz s szerb kpviselinek fentebb stljt, msrszt az eurpai romantika kpviselinek munkssgt, akik kzl klnsen Puskint tartotta nagyra.

Lua mikrokozma (1845. „A mikrokozmosz fnye”) cm vallsos trgy eposznak tmja az ember bnbeesse s kizetse a Paradicsombl. A bibliai trtnettl eltrn, itt egy hbort trtnett olvashatjuk (hiszen eposzrl van sz): Isten seregeinek s az ellene lzad Stn hadseregnek sszecsapst, az kori s a barokk eposz hbors jeleneteihez hasonl lersban. A m az anarchia feletti diadal eposza, a fny gyzelme a sttsg felett. Nem nehz felismerni az nletrajzi alapokat, ugyanakkor a m ezek ismerete nlkl is megllja a helyt a filozofikus „emberisgkltemnyek” tborban (ide tartozik Madch mve is, Az ember tragdija).

Gorski vijenac (1847. „Hegyek koszorja”) cm drmai (prbeszdes) hskltemnynek tmja: leszmols a trk hitre ttrt montenegriakkal (a „trkskkel”). Testvrhbor. A trtnelem kettvgott egy kis npet, Kelet s Nyugat szembenllsa rokoni s csaldi szintre vetlt. „A trks rosszabb a trknl”, tartja a kzmonds, ugyanakkor vr szerinti testvrekrl van sz, akik nem is tudnak trkl. A m tmja harci, problematikja erklcsi. Szabad-e fegyvert fogni olyan ellensgre, amely a testvrnk? A dnts slya a pspkfejedelem trtnelmi felelssgt s emberi lelkiismerett terheli; a m fhse Danilo pspk (1697–1735), trtnelmi szemly; kinek tprengseiben a klt sajt uralkodi dilemmit fogalmazza meg. Eposzba csppent drmai hs, mert alaphelyzete eposzi: kt np, st kt civilizci sszecsapsa. A problma viszont drmai: a fhs vvdsa knyszer dntshelyzetben. Viselkedse passzvnak tnik, tpreng, hmmg, shajtozik, mindenkit meghallgat, hagyja kirleldni a np akaratt, s engedi, hogy lassan t is titassa a tbbsg szndka. A f tmt kpez cselekmny, a trkskkel val leszmols csak msodlagos epikummal jelenik meg, a szereplk s a hrnkk mondjk el, mi trtnt. A fhs eltt felvonul szereplk letkpbl kilp panelfigurk, egy-egy tpus s temperamentum kpviseli; amg sznen vannak, karakteresnek tnnek, aztn sorra beleolvadnak a tarka csoportkpbe. Magt „a” npet egy kollektv szerepel, a Kl kpviseli, amelynek a szerz az antik tragdik krusnak szerept sznta.

 

 

Homokszentgyrgy
phfogel@gmail.com

A csald sokszor igen nehz alkalmazkodst, lemondsokat kvetel az egyttls rdekben. De ennek a vllalshoz hit kell, Istenhit. Isten s a csald szentsgben kell hinni, nem a trsadalmi szerzdsekben, konven-cikban. Popper Pter 


+36 82 487 002

+36 30 68 26 800

Ekkor - 1954-55 -ben -akartam  "vilgg menni"

Hazt tbb mdon lehet elvesztni, de bennnket el nem veszt soha!

Brd Oszkr 1893-1942 orvos, klt, drmair

 

 

Vajon nem mindnyjan ezrt a titokrt lnk? Hogy fldertsk letnk nagy titkt, az Istent?

Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz 2015

S mit tettem n, hogy megoldjam a titkot, a magamt? Hogy ne csak higgyem, hanem tudjam is...?  Wass Albert

 

dv az Olvasnak!
Grsse an den Leser!
Regards to the reader!

 

Asztalosok

 

Zld SASOK
1899

n gy tanultam, hogy a vilg az olyan, hogy az ember Fradi-drukker. A rendes magyar ember az Fradi-drukker. Vagy mg egy- szerbb dolog ez: az ember fradista, ahogy a nap st vagy a f n. Esterhzy Pter (1950.- 2016. ) r 


F E R E N C V R O S


A dicssges VVK Gyzelem 1964-65

Juventus-Ferencvros 0:1 Torino


 

 

Szlfalum

Reformtus Egyhzkzsg Fehrvrcsurg


Kpek fehrvrcsurgi letnkbl

Falu szltte Amerigo Tot szobrszmvsz

 

Fehrvrcsurg
Krolyi Kastly

 

Hargita Pl
egyhzkerleti
misszii lelksz - volt

 

 

 

 

Istvndi 2011. jlius 31.


Lelkszbeiktats

 

Jakab Ibolya

ISTVNDI

IBOLYKA - Csaldi kpek    

 


               
                    Midn a roncsolt anyagon
                    Diadalmas lelked megllt;
                    S megnzve btran a hallt,
                    Hittel, remnnyel gazdagon
                    Indult nem fldi takon,
                    Egy volt kzs, szent vigaszunk
                    A LLEK L: tallkozunk!
 

 
   desanyja,

zv JAKAB ISTVNN 

CSERVENI IBOLYA 

12 vi zvegysg 38 vi gyszols utn, 

2017 mjus 3.-n hazatrt Teremtjhez. 

Megsznt sirsaitl, fjdalmtl.

lt 84 vet. Nyugodjk bkben!


E mappa, a fnykpekkel egytt a honlapokon marad, mindvgig!


 

 

Schmidt Bla
ISTVNDI TJ

 

Kltk, rk
Versek, regnyek, novellk

 

KERESZTLNYOM
HENI

 

F O T A L U M
Csaldi, Barti kpek

 

Zene, Dallamok
Klasszikusok

 

Wolfgang Amadeus Mozrt
1756 - 1791

 

Franz Joseph Haydn
1732 - 1809

 

Georg Friedrich Hndel
1685 - 1759

 

Liszt Ferenc
1811 - 1886

 

Kodly Zoltn
1882-1967

 

Lajtha Lszl
1892 - 1963

 

Bartk Bla
1881 -1945

 

Komponlt kp s hang

 

DOMJN JZSEF
1872 - 1951

 

 

Falu Tams Esti ima

Ne fjjon a lelkem,
Ne fjjon a testem,
Legyen, ki felemel,
Amikor elestem.
Amit mznek rzek,
Epv ne vljk,
Kvessen a bke
Mint jsgos rnyk.
S ha majd j a hall,
Szljon hozzm szpen,
S ne a htn vigyen,
Hanem az lben.

 

… hol srjaink domborulnak…

Heidfogel csaldi sremlkek

A.B.F.R.A.

 

 

 

Varga Istvn huszr
1880-1925

 

Varga Istvn eltnt srkve

 

 

Heidfogel Alajos
Istvndi 1901 -1966 Pcs

 

1947-ben koholt vdak alapjn

7 vre tltk 3,5 v utn szabadult

Pcs Kztemet Z III. 36.

 

 

Heidfogel Jzsef sirja

Pcs HJ XXVI 2 31 Z

1864-1923

Felesge neve nincs ferva, de itt nyugszik.

Szarka Aladr +1981 nem rokon, ismers.

 

 

Harmanschlagi temet a templom mellett

 

 

MRICZ ZSIGMOND

ZSOLTRK KNYVE

          MRICZ ZSIGMOND 

 
 CXXXIII. ZSOLTR
 
Az egyetrts ajnlsa
 
Ime mily j, mily gynyrsges,
Atyafinak egytt lni kes,
  Mint a drga olaj,
  Fel nem fogja a haj,
  Lefut a szakllon,
  Szaklladon ron,
  Kntsdnek prmjn;
  Mint Hermon harmatja,
  Sion csucst hatja,
  Ragyogv tvn:
Csak oda kld az Ur, ldst
s letet, rk ltet, vltst.
 
 
 

A gyermekvek benyomsait tartsd emlkedben, mert azok tiszteletre mltk. Egyenes ton jrj, igaz lgy, mert az a legknnyebb s a legboldogtbb szerep. rzseiddel ne lgy pazar, de akinek odaadtad, ahhoz lgy h! S hogyha olykor keresztutakra vezet az let, krj tancsot tenszvedtl, gondolj azokra, kik onnan fellrl nznek le rd, atyd s anyd szellemre, s gy cselekedjl, hogy k boldognak lssanak tged. Jkai Mr (1825. 02. 18. - 1904. 05. 05.) magyar regnyr


Ktsg sem fr hozz, hogy a csald s az otthon az, amely ltal az emberi trsadalom legnagyobb ernyei szletnek, ersdnek s tpllkoznak.                           

WINSTON CHURCHILL  Trsadalom


 


Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!