LAJTHA LSZL KAPCSOLATA A KRUSZENVEL
„Ez a tanulni-vgys tlttte be az n gyerek-koromat. …contrapunctot tanultam a nagy hollandus contrapunctistkat: olvastam, smertem ket. – tanultam tlk s nkritikm egyre ersebb lett s lesebb.”(Breuer-1992: 17)
Gyermekkori lmnyeit felidzve emlkezett vissza Lajtha, hogyan tallkozott 16-17 vesen elszr a kruszenvel. Az aktv krusneklssel s a veznylssel zeneakadmiai vei alatt ismerkedett. Karnekbl mindvgig jeles eredmnyt rt el. A negyedvben ktelez karnagykpz tanfolyamot mr harmadves korban elvgezte. Klfldi tanulmnytjai sorn Prizsban rszt vett a Vincent D’Indy s msok ltal 1894-ben alaptott Schola Cantorum munkjban. D’Indy-nek risi szerepe volt a rgi korok zenjnek jrafelfedezsben. Zeneszerzs knyvet rt „Cours de composition musicale” cmmel amely elsknt lelte fel az elmlt 2000 v eurpai zenjt. A Schola Cantorum amely a Saint Gervais templom krusa kr szervezdtt olyan rgi korok zenei stlusainak s szerzinek megismerst, megismertetst tzte ki cljul, amelyek s akik akkoriban teljesen ismeretlenek voltak a zenei gyakorlatban s a koncertletben. Ezek kztt szerepelt a gregorin nekkultra jjlesztse, Palestrina mveinek eladsa, illetve stlusn alapul modern egyhzzene megteremtse, Monteverdi, Rameau s ms elfeledett mesterek mveinek, ltalban a XVI-XVIII. szzad zenjnek feleleventse. Az itt szerzett letre szl tapasztalatok nagyban befolysoltk Lajtha tovbbi mvszi fejldst. A zeneirodalom olyan terleteivel ismerkedhetett meg, amelyekrl hallani sem lehetett abban az idben Budapesten. A zenjre jellemz francis jelleg s egyes mveiben megjelen archaizl hangvtel szintn ide vezethet vissza. Dnt lmny volt szmra Couperin, Rameau, Csar Franck s Debussy alkotsainak megismerse. Zeneszerzknt, zenetudsknt s pedaggusknt egyarnt kamatoztatta a ksbbiekben az itt szerzett tapasztalatokat.
Lajtha karvezeti plyja a hszas vekben kezddtt. A Madrigl s Motet Trsulat a mvszeti igazgat Hammerschlag Jnos mell gyvezet igazgatjv vlasztotta. Az egyttes repertorjn a renesznsz voklpolifnia s a XX, szzad krusirodalma szerepelt. Lajtha ebben is mint oly sok msban megelzte kort. Az els haznkban mkd kamarakrus ln meghonostotta az a cappella nekkultrt, ami ksbb a 30-as vekben Brdos Lajos s munkatrsai tevkenysge nyomn fejldtt orszgos mozgalomm. A Nemzeti Zenede nvendkkrusval a Magyar Nprajzi Trsasg rendezvnyein szerepelt tbb alkalommal. Karnagyi munkjnak harmadik terlett a Goudimel-krus vezetse jelentette. 1928-tl 1944-ig irnytotta az egyttest. A krus a Szabadsg tri reformtus templomban mkdtt. A heti rendszeressggel elltott egyhzzenei szolglat mellett hangversenyeket is adott.
A krusmvek szmukat tekintve nem kpeznek jelens rszt Lajtha munkssgban. Zenei rtkeik szempontjbl viszont a XX. szzadi magyar krusirodalom legfontosabb alkotsai kz tartoznak, Bartk s Kodly mvei mellett. Kt idszaka volt Lajtha letnek, amikor krusmveket komponlt. 9 a cappella vegyeskart 1932 s 1940 kztt rta. letnek utols vtizedben 1950 s 1958 kztt pedig katolikus egyhzzenei mveket alkotott. rdekes az idbeli eltrs karvezeti tevkenysge s krusmveinek keletkezsi dtuma kztt. Mg karnagyknt a 20-as vektl mkdtt, krusmveket csak egy vtized mlva komponlt. Taln elegend karvezeti tapasztalat megszerzse utn akart csak hozzkezdeni krusmvek rshoz. Az els korszakban keletkezett vegyeskarok a kvetkezk:
Kt krus op. 16, 1932 prily Lajos verseire
Kt krus op. 23, 1936 Charles D’ Orlans verseire
Ngy madrigl op. 29, 1939 Charles D’ Orlans verseire
Hol jrt a dal? op. 32, 1940 prily Lajos verseire
A francia versek magyar fordtsait prily Lajos ksztette el. Lajtht barti szlak fztk a klthz. volt az egyetlen magyar klt, akinek a verseit Lajtha megzenstette. prily a krusmveken kvl a Lysistrata-balett librettjnak megrsnl is segdkezett. A Ngy madrigl esetben a ksbbiekben Ndas Katalin is ksztett fordtst. A Charles D’ Orlans versek kivlasztsnl Lajtha gyelt arra, hogy elkerlje a Debussy ltal mr megzenstetteket. A krusok megrsa idben egybe esik a Brdos s Kernyi nevhez fzd nekl Ifjsg mozgalom kibontakozsval s a Magyar Krus kiad munkjnak kezdetvel. Lajtha nem csatlakozott a mozgalomhoz s krusainak hangvtele is egszen ms volt, mint az j dalos mozgalom npdalfeldolgozsai s megzenstett versei. A npdalfeldolgozsrl alkotott vlemnyt a kvetkezkppen foglalta ssze:”Rszemrl nem nagyon tmogatom a folklrt a zenben. Nzetem szerint csakis az alkot szemlyisge

Kodly Zoltnnal
adja a mvek rtkt s jelentsgt, nem pedig az csakis az alkot szemlyisge adja a mvek rtkt s jelentsgt, nem pedig az Lajtha nem csatlakozott a mozgalomhoz s krusainak hangvtele is egszen ms volt, mint az j dalos mozgalom npdalfeldolgozsai s megzenstett versei. A npdalfeldolgozsrl alkotott vlemnyt a kvetkezkppen foglalta ssze:”Rszemrl nem nagyon tmogatom a folklrt a zenben. Nzetem szerint csakis az alkot szemlyisge adja a mvek rtkt s jelentsgt, nem pedig az anyag.” (Breuer-1992: 118) Brdos Lajos s szerztrsai Kodly nyomban haladva a npdal mellett a Palestrina stlusbl tpllkoztak. Lajthra egyltaln nem gyakorolt ilyen meghatroz hatst a renesznsz mester. Ezzel szemben Bach zenjbl – elssorban kontrapunktikjbl – sokat mertett. 1910-es tanulmnytjn Lipcsben risi hatst gyakorolt r a nmet szerz mvszete. Ez elssorban hangszeres s kamara zenjben rzdik sok esetben. Egyetlen dolog volt, amiben Lajtha egyetrtett a kruslet akkori szereplivel. Ez a nmet-osztrk liedertafel stlus teljes elvetse volt. Lajtha a stlussal szembeni ellenszenvt az is mutatja, hogy a tipikus liedertafel egyttesre, frfikarra egyltaln nem r. Klnleges s egyedlll Lajtha krushangja a kor kruszenjn bell, de sajt akkoriban komponlt mveivel sem mutat kapcsolatot. Egyes mshol is alkalmazott harmniai elemek, mint pldul a r jellemz prhuzamban mozg akkordsorok sznhatsknt val alkalmazsa, azonban megfigyelhet a krusokban is. Szp pldja Lajtha szvegbrzol kszsgnek a kt hall kzeli hangulatot raszt prily krus: az Esti prbeszd s a Hegylakk. Lajtha zenje nem csak illusztrlja a verseket, hanem felersti azok drmai erejt. Maradktalanul kiaknzza a krusban rejl hangzsbeli lehetsgeket. Sokfle sznhatst alkalmaz ezekben a mvekben: a szvegtelen rszeknl klnbz hangzkkal, csukott s flig csukott szjjal, zmmgve nekel a krus.
A kt Charles D’Orlans krus megrsakor komponlt Lajtha elszr francia nyelven. Ez ksbb tbbszr is elfordult, pl. a Kk kalap cm operja esetben. AChanson komponlsmdja a nmetalfldi mesterek bonyolult polifnijt idzi. A szlamszm olykor elri a nyolcat, st nhol a krushoz hrom szoprn szlista is trsul. A Rondel knnyed, tncos jellegt ersti a rengeteg lalala szveg rsz, amelyeknl ismt megjelennek a Lajthra jellemz dr harmnia sorok. A Rondeleladshoz alternatv lehetsgknt hangszerek hasznlatt javasolja a szerz. Pontosan meghatrozza azok fajtjt, jtkmdjt s elhelyezkedsket is. Ez fontos adalk az a cappella eladi gyakorlattal kapcsolatos zenetrtneti vitkhoz. E mellett rmutat arra is, hogy Lajtha a historicizmus elterjedst vtizedekkel megelzve gondolt a korh eladsmd lehetsgeire.
Lajtha az op. 23-as Kt krus Charles D’ Orlans verseire cm mvt 1936-ban rta. Ennek msodik ttele a Rondel. A szveg megvlasztsnl Lajtha ebben az esetben is, mint a Ngy madriglnl, vigyzott, hogy a Debussy ltal megzenstett verseket kerlje. Tmjban azonban rokon, a Debussy Hrom chansonzr tteleknt felhangz kltemnnyel. Itt is ott is a telet elz, a tavasz jttt vr kltemnyrl van sz. A m az elmlt vtizedekben, ha ritkn is, de nha feltnt a hazai krusrepertoron. Mint Lajtha sszes krusa, minden szempontbl klnsen nehz feladat el lltja az eladkat. Ebben az esetben ezt fokozza a nagy szlamszm (nhol t, hat szlam szl egyszerre), valamint a tempbl fakad nehzsgek. Az anyag a 104-es negyed rtkkel megadott Animato utasts mellett sokszor mozog apr ritmusrtkekben, gy a francia szveg pontos, pregnns kiejtse klnsen nehz.
Korbban felsoroltuk a Lajtha vegyeskarokra ltalnosan jellemz legfontosabb kompozcis megoldsokat, melyek ebben a mben is megfigyelhetk. A tovbbiakban, nhny mondatban mindegyiket kicsit rszletesebben trgyaljuk, majd a mben megfigyelhet konkrt pldkat vesszk sorba.
A polifnia (valamint egyb imitcis szerkesztsek) egyik legfontosabb alkoteleme Lajtha mveinek. A krusokban igen vltozatosan alkalmazza, rvid imitcis szakaszoktl a bonyolult tbbszlam polifniig.
A Rondel esetben knnyed, tncos jelleg, sr ritmusrtkekben mozg tmval indt a tenor s ennek vltozatos, virtuz polifonikus feldolgozsai rondszeren, trnek vissza a m sorn. A tbbi szvegrszek is polifonikus feldolgozsban hangzanak el.
Kedvelt megoldsa Lajthnak a szlamprok oktv prhuzamban val nekeltetse. Ezltal egyes dallamok megerstst nyernek, kiemelsre kerlnek. Tbbnyire a magas s a mly szlamok alkotnak prokat. Olykor ms prostsokat is alkalmaz.
A Rondel-ben a 43. temtl kt temen keresztl a kt magas szlam ll szemben ismt a kt mly szlammal. A 65. tem nagy krus unisonojt megelz 4 temes felvezetsben ugyanez a helyzet. A 70-77. temig terjed szakaszban ms varicit alkalmaz a szerz. A kt mly szlam mozog egytt, a magas szlamok pedig knonban neklik ellenszlamukat.
Lajtha igen gazdagon kibontja a krushangzsban rejl lehetsgeket. Ilyen soksznsgre taln rajta kvl nem is nagyon lehet pldt tallni az irodalomban. A szveges nekls mellett szmtalan mdon alkalmazza a szvegtelen nekls lehetsgeit, valamint a kett sokfle varicijt. Szinte egy zenekar sokrt szngazdagsgt sikerl megvalstania a kruson. Ezek a megoldsok vgtelenl vltozatoss teszik a hangzst s egyttal a szvegtartalom megjelentse terletn is, nagymrtkben megnvelik a szerz lehetsgeit. Ehhez a tmakrhz kapcsoldnak a klnbz hangutnz kifejezseket tartalmaz rszek, la,la,la, vagy din,dan,don szvegekkel, vidm lendletes karakterek esetben. A Rondel esetben Lajtha klnleges vltozatt alkalmazza a szvegtelen neklsnek. Nagy terleteken, elspr lendlet, vidm la,la,lk vltakoznak a szveges szakaszokkal.
A ritmus, mint az egyik fontos karakterteremt eszkz, igen jelents szerepet tlt be Lajtha mveiben. Zenjnek ritmikja tkletesen kveti mind a magyar, mind a francia nyelv hangsly rendjt. Kedveli az apr ritmusrtkeket. Ritmikailag gazdagon kidolgozott terleteket tallunk krusaiban. Olykor poliritmikus szakaszok is elfordulnak.
Rondel-t csipkeszer, folyamatos, sr nyolcad s tizenhatod mozgsok jellemzik. Ez biztostja a ttel knnyed, jtkos, sodr lendlett.
A metrum szempontjbl igen vltozatosak Lajtha krusai. Sokfle temmutatt hasznl, s azokat folyamatosan vltogatja. Ritka, hogy egy fajta temmutat, egy hosszabb terleten vltozatlan maradjon. Mveiben, e tekintetben semmifle ktttsg nem rvnyesl. Ha a szveg, vagy a zene lejtse gy kvnja, nem marad az adott metrum keretein bell, hanem minden pillanatban a szksges mdon vltoztatja az temmutatt. Elfordul, hogy egy mvn bell csak negyedes, vagy csak nyolcados metrumokat alkalmaz, de olyan ttel is akad, amelyben ezek teljesen szabadon keverednek egymssal. Gyakran hasznl aszimmetrikus temeket is Rondelmetrikai szempontbl az egyik legvltozatosabb s legizgalmasabb az sszes krus kzl. Klnbz negyedes s nyolcados temmutatk vltakoznak. 2,3,4 negyed, 6/8 s 9/8 st egy alkalommal 5+3/8-os temmutatt is tallunk.
Lajtha krusmveiben szabadon kezeli a formkat, nem alkalmaz merev szablyokat. Nhny tendencia azonban megfigyelhet bennk, amelyeket lazn kvet a szerz az egyes darabokban. Egyik leggyakrabban hasznlt formatpusa a rond. Sosem tallkozunk tmk s epizdok pontos vltakozsval, inkbb csak nyomaiban megtallhat szerkezeti elvknt mutathat ki az egyes darabokban. A msik elssorban a Charles D’ Orlans tteleknl megfigyelhet megolds a renesznsz voklpolifnibl ismert szerkesztsi elv, mely szerint minden j szvegrszhez j zenei anyag kapcsoldik. Harmadikknt kell megemlteni, hogy az ltala kedvelt s egyb mveiben is, sokszor alkalmazott sorol szerkeszts pldi is megtallhatk a krusok kztt. A Rondel egy knnyed, jtkos f tmra pl, amit a tenor mutat be (a). A msik fontos elem a nagy terleteken vgigszguld vidm lalalzs (b). A szveg tovbbi rszei rvid formarszekre tagoldva a lalalz szakaszok kz keldve, vagy azzal prhuzamosan hangzanak el (c,d,e,f). A ttel szerkezeti kplete a kvetkez: (a,b,a,b,a,c,b,d,a,e-b,b,f-b,a-b) A cmnek megfelelen valban rondszer a forma, de most sem kvetkezetes.
A mixtrk fontos harmniai elemei Lajtha krusmveinek. Sok esetben l ezzel a lehetsggel. Van ahol csak sznhatsknt, van ahol jelents terleteken alkalmazza ezt az eszkzt. Krusaiban tallunk tonlis, relis s vegyes mixtrkat egyarnt.
A Rondel cm ttelben l sokszor ezzel az eszkzzel a szerz. A 6. temben a nikarban kvint lls -dr akkord szl repetlva D-drral vltakozva. A 8. temben D-dr akkordot ismtelget a nikar. Ezek kz keldnek Asz-kvartszext s C-dr akkordok. Sokszor hangkz prhuzamokat alkalmaz a szerz. A 16. temben a tenor s a basszus c- nagy decima tvolsgban halad. A 22. temben a basszus s az alt szext prhuzamban nekel. A 31.-ben a tenor s a basszus kvint prhuzamban, a 36. temben pedig tercprhuzamban halad. A 24. temben a nikar kvintlls Fisz-dr akkordokat ismtelget. A vlt harmnia ez esetben -dr. A 26. temben a nikar -dr akkordon repetl, D-dr vlt akkordok kzbeiktatsval. A 49. temben a szoprn, az alt s a tenor a m sorn elszr nekel egytt, hrom tem hosszsg mixtra sort. A darab vge fel kzeledve a 84. temtl kezdden egyre srsdnek az akkord prhuzamok. Vltozatos sszettelben nekelnek egytt a klnbz szlamok. Elszr a hromfel osztott szoprn, majd a frfikar s az alt, utna a nikar, vgl a 106. tem kzeptl a m sorn elszr a teljes krus.
Lajtha az op. 23-as Kt krus Charles D’ Orlans verseire cm mvt 1936-ban rta. Ennek msodik ttele a Rondel. A szveg megvlasztsnl Lajtha ebben az esetben is, mint a Ngy madriglnl, vigyzott, hogy a Debussy ltal megzenstett verseket kerlje. Tmjban azonban rokon, a Debussy Hrom chanson zr tteleknt felhangz kltemnnyel. Itt is ott is a telet elz, a tavasz jttt vr kltemnyrl van sz. A m az elmlt vtizedekben, ha ritkn is, de nha feltnt a hazai krusrepertoron. Mint Lajtha sszes krusa, minden szempontbl klnsen nehz feladat el lltja az eladkat. Ebben az esetben ezt fokozza a nagy szlamszm (nhol t, hat szlam szl egyszerre), valamint a tempbl fakad nehzsgek. Az anyag a 104-es negyed rtkkel megadott Animato utasts mellett sokszor mozog apr ritmusrtkekben, gy a francia szveg pontos, pregnns kiejtse klnsen nehz.
Korbban felsoroltuk a Lajtha vegyeskarokra ltalnosan jellemz legfontosabb kompozcis megoldsokat, melyek ebben a mben is megfigyelhetk. A tovbbiakban, nhny mondatban mindegyiket kicsit rszletesebben trgyaljuk, majd a mben megfigyelhet konkrt pldkat vesszk sorba.
A polifnia (valamint egyb imitcis szerkesztsek) egyik legfontosabb alkoteleme Lajtha mveinek. A krusokban igen vltozatosan alkalmazza, rvid imitcis szakaszoktl a bonyolult tbbszlam polifniig. A Rondel esetben knnyed, tncos jelleg, sr ritmusrtkekben mozg tmval indt a tenor s ennek vltozatos, virtuz polifonikus feldolgozsai rondszeren, trnek vissza a m sorn. A tbbi szvegrszek is polifonikus feldolgozsban hangzanak el.
Kedvelt megoldsa Lajthnak a szlamprok oktv prhuzamban val nekeltetse. Ezltal egyes dallamok megerstst nyernek, kiemelsre kerlnek. Tbbnyire a magas s a mly szlamok alkotnak prokat. Olykor ms prostsokat is alkalmaz. A Rondel-ben a 43. temtl kt temen keresztl a kt magas szlam ll szemben ismt a kt mly szlammal. A 65. tem nagy krus unisonojt megelz 4 temes felvezetsben ugyanez a helyzet. A 70-77. temig terjed szakaszban ms varicit alkalmaz a szerz. A kt mly szlam mozog egytt, a magas szlamok pedig knonban neklik ellenszlamukat.
Lajtha igen gazdagon kibontja a krushangzsban rejl lehetsgeket. Ilyen soksznsgre taln rajta kvl nem is nagyon lehet pldt tallni az irodalomban. A szveges nekls mellett szmtalan mdon alkalmazza a szvegtelen nekls lehetsgeit, valamint a kett sokfle varicijt. Szinte egy zenekar sokrt szngazdagsgt sikerl megvalstania a kruson. Ezek a megoldsok vgtelenl vltozatoss teszik a hangzst s egyttal a szvegtartalom megjelentse terletn is, nagymrtkben megnvelik a szerz lehetsgeit. Ehhez a tmakrhz kapcsoldnak a klnbz hangutnz kifejezseket tartalmaz rszek, la,la,la, vagy din,dan,don szvegekkel, vidm lendletes karakterek esetben. A Rondel esetben Lajtha klnleges vltozatt alkalmazza a szvegtelen neklsnek. Nagy terleteken, elspr lendlet, vidm la,la,lk vltakoznak a szveges szakaszokkal.
A ritmus, mint az egyik fontos karakterteremt eszkz, igen jelents szerepet tlt be Lajtha mveiben. Zenjnek ritmikja tkletesen kveti mind a magyar, mind a francia nyelv hangsly rendjt. Kedveli az apr ritmusrtkeket. Ritmikailag gazdagon kidolgozott terleteket tallunk krusaiban. Olykor poliritmikus szakaszok is elfordulnak. Rondel-t csipkeszer, folyamatos, sr nyolcad s tizenhatod mozgsok jellemzik. Ez biztostja a ttel knnyed, jtkos, sodr lendlett.
A metrum szempontjbl igen vltozatosak Lajtha krusai. Sokfle temmutatt hasznl, s azokat folyamatosan vltogatja. Ritka, hogy egy fajta temmutat, egy hosszabb terleten vltozatlan maradjon. Mveiben, e tekintetben semmifle ktttsg nem rvnyesl. Ha a szveg, vagy a zene lejtse gy kvnja, nem marad az adott metrum keretein bell, hanem minden pillanatban a szksges mdon vltoztatja az temmutatt. Elfordul, hogy egy mvn bell csak negyedes, vagy csak nyolcados metrumokat alkalmaz, de olyan ttel is akad, amelyben ezek teljesen szabadon keverednek egymssal. Gyakran hasznl aszimmetrikus temeket is Rondelmetrikai szempontbl az egyik legvltozatosabb s legizgalmasabb az sszes krus kzl. Klnbz negyedes s nyolcados temmutatk vltakoznak. 2,3,4 negyed, 6/8 s 9/8 st egy alkalommal 5+3/8-os temmutatt is tallunk.
Lajtha krusmveiben szabadon kezeli a formkat, nem alkalmaz merev szablyokat. Nhny tendencia azonban megfigyelhet bennk, amelyeket lazn kvet a szerz az egyes darabokban. Egyik leggyakrabban hasznlt formatpusa a rond. Sosem tallkozunk tmk s epizdok pontos vltakozsval, inkbb csak nyomaiban megtallhat szerkezeti elvknt mutathat ki az egyes darabokban. A msik elssorban a Charles D’ Orlans tteleknl megfigyelhet megolds a renesznsz voklpolifnibl ismert szerkesztsi elv, mely szerint minden j szvegrszhez j zenei anyag kapcsoldik. Harmadikknt kell megemlteni, hogy az ltala kedvelt s egyb mveiben is, sokszor alkalmazott sorol szerkeszts pldi is megtallhatk a krusok kztt. A Rondel egy knnyed, jtkos f tmra pl, amit a tenor mutat be (a). A msik fontos elem a nagy terleteken vgigszguld vidm lalalzs (b). A szveg tovbbi rszei rvid formarszekre tagoldva a lalalz szakaszok kz keldve, vagy azzal prhuzamosan hangzanak el (c,d,e,f). A ttel szerkezeti kplete a kvetkez: (a,b,a,b,a,c,b,d,a,e-b,b,f-b,a-b) A cmnek megfelelen valban rondszer a forma, de most sem kvetkezetes.
A mixtrk fontos harmniai elemei Lajtha krusmveinek. Sok esetben l ezzel a lehetsggel. Van ahol csak sznhatsknt, van ahol jelents terleteken alkalmazza ezt az eszkzt. Krusaiban tallunk tonlis, relis s vegyes mixtrkat egyarnt. A Rondel cm ttelben l sokszor ezzel az eszkzzel a szerz. A 6. temben a nikarban kvint lls -dr akkord szl repetlva D-drral vltakozva. A 8. temben D-dr akkordot ismtelget a nikar. Ezek kz keldnek Asz-kvartszext s C-dr akkordok. Sokszor hangkz prhuzamokat alkalmaz a szerz. A 16. temben a tenor s a basszus c- nagy decima tvolsgban halad. A 22. temben a basszus s az alt szext prhuzamban nekel. A 31.-ben a tenor s a basszus kvint prhuzamban, a 36. temben pedig tercprhuzamban halad. A 24. temben a nikar kvintlls Fisz-dr akkordokat ismtelget. A vlt harmnia ez esetben -dr. A 26. temben a nikar -dr akkordon repetl, D-dr vlt akkordok kzbeiktatsval. A 49. temben a szoprn, az alt s a tenor a m sorn elszr nekel egytt, hrom tem hosszsg mixtra sort. A darab vge fel kzeledve a 84. temtl kezdden egyre srsdnek az akkord prhuzamok. Vltozatos sszettelben nekelnek egytt a klnbz szlamok. Elszr a hromfel osztott szoprn, majd a frfikar s az alt, utna a nikar, vgl a 106. tem kzeptl a m sorn elszr a teljes krus.