//heidfogel-domjan.gportal.hu
//heidfogel-domjan.gportal.hu

 

Ki bzik Istenben, szereti hazjt, vagyon egy csepp magyar vr benne, kiltson fel az gben az Istenhez. Zrnyi Mikls

Tiszteld seidet, mert rajtok keresztl nyertl letet s rkltl Istent s Hazt.Wass AlberI

 

Bejelentkezs

Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

Ha seink is elszaladtak volna, valahnyszor nehz idk jttek, ma res lenne ez az orszg. Wass Albert

Heidfogel Pl ny.lelksz
Istvndi XIII. sz. Memlk templom

 

WASS ALBERT

   INTELEM

   Percre se feledd, hogy testvred 
   minden magyar, brhol is ljen. 
   sszetartsban rejlik csak er. 
   Ms ember fldjn nincs szmodra hely. 
 
   Flvilgot is befuthatod, 
   ms ember fldjn testvrtelen leszel, 
   s elfj a szl, mint ksza szi lombot, 
   ha nemzetedrl megfeledkezel! 
 
   Te bs magyar, kit szmztt hazd, 
   s idegen zsarnok lakja otthonod: 
   bs sorsodrt ne vdold nemzeted, 
   kit gy tnik, Isten is elhagyott. 
   
   A ltszat csal. Isten ma is a rgi. 
   Te hagytad t el, te s a tbbiek, 
   s mg vissza nem zarndokoltok Hozz, 
   s a mlt hibit le nem trlitek: 
 
   magyar fldn nem lesz j 
   Magyarorszg, 
   Gaz s szemt nem terem nemzetet! 
   S a gylletet nem mossa le semmi, 
   csak az sszetart igaz szeretet!
 
        
 

Renovlva az r 2012 - 2015. vben


Szeresd a Te npedet, nemzetedet, jobban mint nmagadat, s rajta kvl ms isteneid ne legyenek. Tiszteld otthonodat s a fldet, melyen lsz, hogy maradkaid is hossz letet lhessenek rajta! Wass Albert


Icike-picike az istvndi utca

Elad Bartkn Psztory Ditta

A npzene teht a termszet tnemnye. Ez az alkots ugyanazzal a szerves szabadsggal fejldtt, mint a termszet egyb l szervezetei, a virgok, az llatok. ppen ezrt olyan gynyr, olyan tkletes a npzene. Ezek a dallamok a mvszi tkletessg megtestesti. Pldi annak, miknt lehet legkisebb formban, legszer- nyebb eszkzkkel valamilyen zenei gondolatot legtkletesebben kifejezni. Bartk Bla (1881-1945) zeneszerz, zongoramvsz, np- zenekutat

ingyenes webstatisztika

 

Dunntli Reformtus Lap

 

KOSSUTH LAJOS

 
 
 
Kossuth temetse

Rvpartot rt a glya, – vilgkrutat jrt kormnyosval. … Egy szzat elg a harczot megszntetni: “Ne tpjtek egyms zszlit! ne vgjatok egymson sebeket! az Kossuth lelknek fj..” s a kzdelem elmlik … Ez a te bvs szem- fdeled eltakar minden belvi- szlyt. …Vezess bennnket most, te halottaidban is ris, e nemzeti nagysg fel.”

Jkai Mr Kossuth Lajos temetsn

 

ingyenes webstatisztika

 

Magyarorszg
"...Itt lned, halnod kell."

 

EGY SZABAD ORSZGERT

     

MAGYARORSZG, HALLD SZAVUNK...

EGY SZABAD ORSZGRT

magyarforradalom1956


A hazafiak riszljk magukat, nekelnek, szavalnak, eskdznek. De csak egyfajta igazi hazafisg van: ha valaki ott, ahol ppen van, teljes hsggel s felttlen erkifejtssel helytll a munkjban. Ennek visszahat ereje van a hazra. Minden ms csak vsri mutogats s tnyrozs. Mrai Sndor


 

Fst Miln
Magyar knyrgs

      mrt nem kldd sugrodat,
      mrt nem kldd sugrodat,
     Isten, mennyei kardodat.
 
      mrt nem kldttl ltnokot,
     Hnyt szemmel ki vezetni szokott,
     Rettenetes lngoszlopot.
 
     Mit mutassunk? nyitott sebeket,
     Sros, szeges, nyves sziveket,
     – Megalzottat ki szeret.
 
     Emeld fel mgegyszer a fnket,
     Gyjtsd ssze megtrt kis ernket,
     Knyrgeni hogy tudjunk eltted.     
 
 

Trianon 1920. jnius 4.
Nem, Nem, Soha

 

AUSZTRIA

 

Rainer Maria Rilke

A NAP LENYUGSZIK

A nap lenyugszik lgyan.
Bolyongok beren.
A virraszt magnyban
kis csillag jr velem.

Szeme pillsan g fenn,
ragyogva nz felm,
oly rva ott az gen,
akr a fldn n.

Fodor Andrs fordtsa                               

Als-Ausztria


Zszl s Cmer

 

ALS-AUSZTRITL
Niedersterreich

 

DUNNTLIG
Transdanubien

 

Magyar-Erdly-Romn-
Szkely-Kapcsolatok

 

CSNG

 

CSEH

 

Horvtorszgi Magyar Reformtus
Egyhz trtnetbl

 
SZERBIA-MONTENEGRO
 

SZLOVKIA

 

SZLOVNIA

 

Trkorszg
Magyar-Trk kapcsolatok

 

 

Biz Kardisem
Testvrek vagyunk.

"Biz Kardesim azaz Testvrek vagyunk"!

Ki hinn hogy a  trkorszgi Antalya tartomnyban van egy magyar fal? Pedig van. Van ott egy si magyar fal: Macarky ejtsd: madzsarky, azaz magyar fal. A falut 450- 500 vvel ezeltt seink alaptottk. A magyar fldrl rabszolgnak elhurcolt foglyok elszr Isztambul krnkn telepedtek le majd tkltztek erre a vidkre s ezt npestettk be, ttrtek a muszlim vallsra, trkkk vltak, csaldi hagyomnyaik szerint azonban meg-riztk szrmazstudatukat, de nem beszlnek magyarul. Macarky ma- gyar temetjt a helyiek kzl sokan Macarka Mezarlnak, azaz Magyar temetnek, msok Eski Macar Mezar lnak, si magyar temetnek hvjk. Gebiz - Macarky ftern egy sz-kelykapu ll s rajta a felirat: 

Biz Kardesim azaz Testvrek vagyunk.!

 

 

 

Krpt medence npei

          

BABITS MIHLY LDS A MAGYARRA

 

Ne mondjtok, hogy a haza nagyobbodik.

A haza, a haza egyenl volt mindig

ezer v ta mr, s mindig az marad,

mert nem darabokbl sszetkolt darab:

egytest a mi haznk, eleven valami!

Nem lehet azt csak gy vagdalni, toldani.

 

Mskor is hevert mr elktztt tagokkal.

Zsibbadtan allt a balga erszakkal.

De mihelyt flengedt fojt ktelke,

futni kezdett a vr elapadt erbe.

Visszakapta ami soha el nem veszett.

Nagyobb nem lett avval. Csak egszsgesebb.

 

Lm, igaz jszgunk visszatr keznkre,

br a vilg minden fegyvere rizze.

Mert ers a fegyver s nagy hatalmassg,

de leghatalmasabb mgis az igazsg.

tja, mint a Dunnk s csillagok tja:

nincs ember, aki azt torlaszolni tudja.

 

l a nagy Isten s semmise megy krba,

Magyarok se lettnk pusztulni hiba,

hanem pldt adni valamennyi npnek,

mily grbk s biztosak plyi az gnek.

Ebbl tudhatod mr, mi a magyar dolga,

hogy az ers eltt meg ne hunyszkodna.

 

Ers igazsggal az erszak ellen:

gy lj, s nem kell flned, veled mr az Isten.

Kelnek a zsarnokok, tnnek a zsarnokok.

Te maradsz, te vrhatsz, nagy a te zlogod.

Zsibbad a szabadsg, de titkon bizsereg,

s jn az igazsg, kzelebb, kzelebb...

 

ingyenes webstatisztika

 

WEBES AJNLAT

 

Tolsztoj

Jzus tantsa annyira vilgos, hogy a gyermekek is eredeti rtelmben rtik. Csak azok az emberek nem rtik meg, akik keresztnyeknek akarnak ltszani vagy annak hvatjk magukat.

 

 
- Lajtha Lszl A npzenrl Nyugat 1933/1

 

 

Lajtha Lszl:

A npzenrl

Nyugat-konferencia

Nyugat 1933. 1. szm

Ha a magyar zenrl akarok beszlni, avval kell kezdenem, hogy a magyar muzsika egsz nagy plete hrmas tagozds. Van mzene, npies mzene s npzene. A mzenrl csak annyit kvnok mondani, hogy ez alatt mindig zeneszerzk egyni kompozcijt rtjk. A magyar mzene, mint minden orszg, szorosan bekapcsoldik az eurpai zenekultrba, amelynek mindegyik trtneti stlusa elbb vagy utbb elrkezett hozznk s megtermkenytleg hatott. A npies mzene ismert vagy ismeretlen zeneszerz egyni alkotsa; az anonimizmus nem lnyeges kellke a nies mzennek, de ez sem volt sohasem annyira ignyes, hogy kvetelen elrta volna a szerz ismerett. Mg szz vvel ezeltt is, amikor mg nem nyomtattak ki minden rossz slgert, megtrtnhetett, hogy egy-egy ismert szerz dala ugyanolyan mdon terjedt el, mint a npdal: szjrl-szjra, mondhatnm flrl-flre, cignybandrl-cignybandra, s minthogy a szerzt nem ismertk, az azonos terjedsi md alapjn npdalnak tekintettk. Az azonban, hogy individulis termk, a npies mzent mr hozzkapcsolja a tulajdonkppeni mzenhez. A magam rszrl - s errl ksbb vitzhatunk - a magyar npies mzene trtnett tovbb viszem azoknl a szentimentlis daloknl, melyeket ma nekelnek; n npies mzennek nevezem mr Tindi Lantos Sebestyn mvszett is. Nem akarok itt szakrvekve hivatkozni, de megemltem, hogy Tindi-dallamok a np ajkn is lnek. Mindegy, hogy Tindi vette-e t ket a nptl, vagy a np Tinditl: tny hogy ezek a dallamok kzel vannak a magyar np zenjhez s ezrt is tartom azokat npies mzennek. Utbbi egyik igen jellegzetes sajtossga, hogy a nemzeti tulajdonsgok adjk meg neki az igazi nagy rtkt s nem a mvsziek; ezrt van az, hogy br e dalok szentimentlisak s dallamuk sem nagyon szp, bizonyos emlkeket bresztenek bennnk, szeretjk ket s rtkesebb a szmunkra, mint a nmet Gassenhauer vagy a francia utcai chanson. A npies mzene termkeit annl jobban rtkeljk, minl kzelebb llnak az igazi npzenhez; megllapthatjuk ezt a npsznm-korszak els darabjai alapjn, melyek jobbak, zesebbek s szvesebben hallgatjuk ket, mint a mai szentimentlis npsznmveket.

Arra a krdsre, hogyan keletkezhetik egyltaln a npies mzene s milyen kapcsolata van a npzenvel, egy hasonlattal vlaszolok. Gondoljuk el, hogy egy uri hlgy vesz parasztvsznat, amilyent a parasztasszony odahaza lenbl kszt, hozz szrpamutot, melyet a parasztok odahaza festettek meg. Megtanulja a parasztltst, elveszi egy npi himzs mintjt s most ez az uri asszony lemsolja a paraszthimzst. Mi ez a termk, npmvszet, vagy uri mvszet? Senki sem tudja megmondani, de n felttlenl azt tartom, hogy npmvszet, mert a npmvszetnl kikapcsoldik az egynisg, ott az egyn tadott a kvetkez genercinak egy motivumot s a m maga a fontos, az egyn nem tett s nem tesz hozz semmit. Ilymdon el tudom teht kpzelni, hogy egy npies mzene-klt egsz pontosan, st mg szakembereket is megtveszten tud npzent utnozni. Medgyaszay Vilma vletlenl egy pldt is megnekelt erre: az «Utca-utca» nem npdal, hanem mdal, Szentirmaitl val, nem pedig Bartk s Kodly npdalknt adtk ki. Nem volna egyetlen zeneszerznek sem clja, hogy npdal-hamistvnyokkal rassza el zenekultrnkat, mert mindenesetre megvan a mdja arra, hogy a megtvesztsig ennek kzelben maradjon s mindazon zeket, melyeket a npmvszet termel, tmentse.

A npies mzennek mg egy trtnelmi rtke van, az, hogy minden idegen hatst meghagyott, tszrt s gy engedett tovbb a nphez. Az instrumentlis zenben szrevehetjk, hogy a parasztmuzsikusok sok olyan formult jtszanak, melyet a XVII. szzadbeli olasz hegedvirtuzok kezdtek elterjeszteni Eurpban. Tanult hegedsk jtszottk ezeket a formulkat gazdag uraink hzban, ott elsajttottk tlk a hzi muzsikusok, innen elkerltek a nphez s a np megrizte ket. Ezek a formulk ma az igazi npzennek integer alkotrszei s msok is, mint amikor elszr elhangzottak az olaszok hegedjn; mr a magyar uri hegedsk is megvltoztattk s gy a np sajt maghoz sajt maga zlshez alaktva vette t.

S most itt vagyunk a magyar npzene problmjnl. Ha definilnom kellene a magyar npzent, a legnagyobb zavarban volnk, mert ha ltalban meg tudnk mondani, hol, mikor s hogyan szletik meg egy npmvszeti termk, ezzel minden npmvszeti problma megolddnk. A npmvszetek szletsre nzve a legjabb idkig kds, tarthatatlan elmletek uralkodnak s csak legjabban lttunk be abba a furcsa, mly s stt kohba, ahol a npmvszet kszl, azta, amita vilgszerte megindult a npmvszetek s a npzene osztlyozsa is s ma gy vagyunk vele, mint a bogarakkal: zenei linnizmus keletkezett a npdalok krl, ltjuk szletsi feltteleit s kialakulst. E tekintetben a vilgot kt rszre kell osztanunk. Az egyik rsz Nyugateurpa, a msik Keleteurpa, zsia s az egsz primitv si vilg. Nyugaton terjedt el az a felfogs, hogy a npmvszet nem egyb, mint egy «versunkenes Kulturgut». Azt mondjk, hogy a dalt valakinek meg kellett rnia, mg pedig megrta egy uri pota, zenjt egy tanult zeneszerz s azutn az urak elhagytk s mint nagyon sok ms, lekerlt a nphez, mely konzervatv s megrzi, st elprimitvesti, elrontja. Nyugaton ez legnagyobbrszt igaz, minlunk azonban nem. Hatrozott bizonytkom erre a kvetkez. A magyar npzennek, mint minden npmvszetnek, tpusai vannak, vagyis a npmvszet nem egyni zls termse a nplleknek, hanem szigor hatrokat, formkat, kereteket ad. Az egyn ezeket egy lland rgtnzssel tlti ki. Mennl nagyobb elevenereje van egy npmvszetnek, annl nagyobb a rgtnzsi szabadsg. Amikor az nekes rgtnzsi kszsge kopik, kopik mr a npmvszet l ereje is; amikor az nekes nem tud tbb improvizlni, meghalt a npmvszet.

A npzene tpusait Bartk Bla llaptotta meg elszr; ezeket nem rszletezem, higyjk el, hogy vannak. A tpusokban ktfle varici lehetsges; ezek egyike a dallam-vltozat, ami abbl ll, hogy az egyik parasztnekes egy-egy hangot mskp nekel, mint egy msik. E vltozs tovbbmehet, tbb hangra s a legnehezebb annak eldntse, mikor jutottunk mr egy j dallamhoz s mikor tartunk mg csak varinsoknl. gy keletkeznek a npdalok, st a tpusok is: addig variljk az egyes dallamokat, mg a np jabb tpusokat kszt magnak. Kszlhetnek ezek idegen hats alatt is, gy tallunk a magyar npdalban szlovk, ukrn stb. hatsokra, de ez nem jelenti azt, hogy a szbaforg npdal nem magyar: ilyen orthodoxul gondolkodni a zenben nem szabad. Ha az sszes szlv eredet szavakat kikszblhetnk az irodalombl, rnunk sem lehetne s ugyangy vagyunk a tpusok talakulsval a npzenben: ki tudjuk mutatni, hogy ez meg ez a zenei formula, ritmus, tpus szlv eredet, ze, hangulata azonban mr magyar. Meg kell llaptani, hogy minden idegen hatst, minden «versunkenes Kulturgut»-ot, amely a nphez lejn, a np lnyegesen talakt, mert tpust csinl belle; fel kell teht tteleznnk, hogy van valami, amihez hozzmdostja. Ez a valami bizonyos si elemek, melyek ugyangy, mint a nyelvnkben levk, rgibbek, mint maga a magyar np. Hogy ezek a rgi tradicik egyni termkek-e s ltalban hogy kerltek be a magyar muzsikba, erre soha senki felelni nem fog; de rdekes magyarzatot kapunk, ha a keleti nomd, trk-tatr npek zenjt megvizsgljuk.

A npzene l elevenereje abban nyilvnul meg, hogy jabb s jabb varicikat termel s ha megnzzk, mikor s hol l a npzene ilyen eleven ervel, azt talljuk, hogy olyan npeknl, ahol az egyes trsadalmi osztlyok kztt lnyeges kultrnv-klnbsg nincs, ahol a kollektv formkat altmasztja egy kollektv mveltsg. A trk-tatr npeknl a hsi nekek megszlalnak a trzs elkel nnepein, de a legmagnyosabb strakban is s a perzsa s az els ozmanli kltszetek legkorbbi termkeit a np minden tagja lvezi. A npzene azoknl a npeknl szletik meg elszr, ahol a mveltsg egysges s mr itt tpusokban szletik meg; teht megint egy sibb rgit kellene keresnnk s gy elrkeznnk addig a pontig, hogy azt mondhatnk, hogy kizrlag a zenetrtnet hibja, ha a zent mindmig hrom- vagy tezer esztendre vezeti vissza s nem vesz tudomst arrl, hogy amikor mr kpzmvszet van, lehetetlen felttelezni, hogy zene ne legyen. Az sembernl mr megtalljuk a spot, mely ugyangy kt hangot ad, mint ma az ausztrliai npek spja, s a bcsi udvari mzeumnak egy skori gyjtemnyben egy neolith-korbl val vzt tallunk, melyen asszonyok tncolnak s egy frfi lirn jtszik. Ennek a lrnak ugyanaz a formja, mint a rgi grgknl volt s gy ha a Hermes-lira eredett keresem, nem szabad megllnom sem a grgknl, sem az egyiptomiaknl, hanem a neolithba kell visszamennem.

Ha ilyen svalami a npzene, ha ilyen hatamas er van benne, amely vezredeken keresztl biztostja fennllst, hogyan lehetsges az, hogy ppen nlunk a npies mzene el tudta felejtetni ezt az si muzsikt? Erre nem tudok vgleges vlaszt adni, de megprblom megmagyarzni a dolgot. n azt hiszem, hogy az ok elssorban az, hogy a npies mzennek nagyszer propagtorai voltak, a npdalnak pedig nem. Gondoljunk arra, hogy amikor a npsznm megszletett, akkor a kimosdatott paraszt kerlt fel a dobogra, oroszlnkrmeit levgtk, naphajt tfsltk s csak termszetes, hogy az ilyen szentimentlis parasztokhoz csak szentimentlis zene illett. Ezeknek az els npsznmveknek zsenilis eladik voltak, akik ezt a mfajt elterjesztettk. A msik terjeszt a cigny.

Azt szoktk mondani a npies mzenre, hogy cignyzene, pedig tulajdonkp cignyzene az, melyet a cigny maga szerez. Ngrdban vagy egy hres cignytelep; ezen a telepen csak magyar ntt nekelnek s amikor cignyntt krtem, olht fjtak. A cignyok igazn szletett muzsikusok s hegedsk. Egy j cignyprmsnak nemcsak a tnusa, hanem eladsa s kifogstalan intoncija s technikja is felette ll nem egy okleveles hegedmvsznek. Ezek a cignyok mindig annak a trsadalmi osztlynak a muzsikjt muzsikljk, amelyik nluk a ntt megrendeli. Cigny-repertor annyi van, mint muzsikltat; ne felejtsk el, hogy a cigny mellett ott kell lenni a magyar r temperamentumnak is. Cignybanda ktfle van: a vrosi ttermi cigny, akinek magyarsghoz mr sok sz fr, mert msornak sok szma jazz, operett s csak muzsikl, mert nyron senki sem r r meghallgatni; ez semmit sem tud a npies mzenbl: ugyanazokat a dallamokat tudja, mint a parasztok. Cserpvraljn hallottam egy olyan magyar parasztokbl ll bandt, amilyen a cigny. A hegeds a prms, akit nem lehet hallani, mert a klarintos mindent elspr. Itt se pint, se decrescendt nem jtszottak, minden les, hast forte. A cimbalom kemnyen ti ki ugyanazt a meldit, amelyet a klarint rikolt. Az utbbi vek legersebb mvszeti impresszija volt ez szmomra, olyan ser csapott meg, hogy kt napig sem tudtam betelni ezzel a muzsikval. Meghallgattam Cserpvraljn a cignyokat is; ugyangy jtszottak, mint a magyar parasztok s bizonyos, hogy egy budapesti cigny megtagadn ket. E falusi cignyok rszre a legnagyobb kitntets, ha Szgyre, Balassagyarmat klvrosba beengedik ket; ellenben az ttermi cignyok igenis tudjk terjeszteni azt a muzsikt, melynek terjesztsre a falusiak kptelenek.

Vgl van mg valami, amivel nem lehet vitatkozni: ez a divat. Minden npmvszeti stlus l egy darabig s azutn meghal. A rgi magyar npzenei stlus mr haldik; mi gyjtk romok kztt jrunk. Igaz, hogy igen szp faragvnyokat tallunk, de ez a vilg mr a rgmult vilga; amint egy npmvszet elvesztette spontanitst, feltmasztani tbb nem lehet. Egy mdja van, hogy ez a npzene tovbb ljen: divatba kell jnnie. Egy hivatalos ankton megkrdeztek bennnket nemrg, hogyan ltjuk annak lehetsgt, hogy Magyarorszgon ne haljon meg a npmvszet? Az volt a felelet, hogy az uraknak kell elljrniok pldval, mert a np utnozza a magasabb trsadalmi osztlyokat. A magyar npzene megmentsnek egyetlen mdja az, hogy a mvelt magyar osztly ne csak eladsokban szeresse a magyar npdalt, ne csak megtapsolja Pall Imrt s Medgyaszay Vilmt, hanem maga is magyar npdalt nekeljen.

Nagy Endre: Az elad azt mondta, hogy Magyarorszgon a npies mzene kzel jr a npzenhez: n azt hiszem, hogy direkt azonos vele. Franciaorszgban, ha egy paraszt ntja fel akart hatolni a kastlyba, rettenetes utat kellett megtennie, mg nlunk, szerencsre, akrmilyen feudlis orszg vagyunk is, az egyes osztlyok kztt csak quantitatv klnbsg van, de qualitatv alig, gy hogy meg tudom rteni, hogy akrki szlalt meg a dzsentribl, mint a np reprezentnsa szlalt meg. Azok, akik a nem nagyon npiesnek hangz npdalokat csinltk, ldzsentrik voltak.

Lajtha Lszl: l-urak nincsenek, csak l-parasztok. Aztn nem egszen gy van, hogy a npies mzene s a npzene azonos: elbbi individulis, utbbi kollektv termk. A nphez lekerlt mdal gyakran eltvolodig az eredetitl: nagyon sok olyan mdalt gyjtttnk a np ajkrl, mely mr bizonyos talaktson ment keresztl. A cserpfalvai banda pl. eljtszotta a Rkczit, melyre senki sem ismerne r a jelenlevk kzl.

Nagy Endre: A np kz kerlve minden eltorztdik, mg a geogrfiai s fizikai tnyek is. Nem ez a torzts tekinthet-e ppen teremtsnek?

Lajtha Lszl: A np a hozz kerlt anyagon nem ront, hanem javt.

Nagy Endre: A npdal gy terem teht, hogy bevetdik a np kz egy materia s ott a maga sorst elri.

Tth Aladr: Arany hasonlata jut eszembe a kavicsrl s a patakrl. A tmeg megannyi vzcsepp; minden egyes szj csiszoltan adja tovbb a mdalt, amely ezen az ton egyre tkletesedik. Ha veszem az sszes magyar mdalokat, aligha lehetne ket rendszerbe gyjteni; viszont az igazi npzene termkei ugyanolyan termszetes rendszerbe foglalhatk, mint akr a Nemzeti Mzeum bogrgyjtemnye.

Nagy Endre: A posvnyos tbl a halakat t szoktk vinni a foly vzbe; ugyangy a mdalokat is be kellene doblnunk a npbe, hogy felfrissljenek.

Tth: Aladr: A mdal azrt rtktelenebb ebbl a szempontbl, mert keletkezsnl bizonyos kis egyni ambicik jtszanak kzre. Ezt knny ellenrizni, ha arra gondolunk, hogyan jtszik egy dalt a cigny: utrirozza, hatsvadsz, mert tetszenie kell.

Nagy Endre: A npdalnl mgis csak az a helyzet, hogy eredetileg volt egy mnpdal, ez lekerlt a nphez, amely szjrl szjra adta, mg megjavtotta; de ki csinlta ezt a mnpdalt?

Lajtha Lszl: A fellrl lecsszott npdal csak kis szzalka a npzennek.

Tth Aladr: Teljesen irrelevns, hogy a np egy mdalt alakt-e t, vagy teljesen jat teremt. A nagy zenekltknek kt tpusuk van. Az egyik a konglomertumbl, mely a levegben uszkl, egynit, j meldit teremt, a zeneszerzk msik tpusa pedig vesz egy meglev meldit, vltoztat rajta egy kicsit, belegyazza a maga koncepcijba s teljesen jnak hat. Hndel erre a legeklatnsabb plda.

Lajtha Lszl: Nagyon sok formula van, mely ktsgtelenl hamarabb volt meg a magyar npzenben, mintsem a fellrl leszivrgs megtrtnhetett volna. Elg, ha a «sirat nekre» gondolunk; ennek az si dolognak mg formaalkot ereje van ma is.

Nagy Endre: Ez is csak sz, hogy si dolog; valamikor nem volt si.

Molnr Antal: A publikumot taln rdekelni fogja egy plda a XIX. szzadbl, melyet Bartk Bla tanulmnybl idzek s amely megmutatja, hogyan vlik egy npies mdalbl valdi npdal. Szentirmai Elemr «Csak egy kislny van a vilgon» kezdet dalrl beszlek. Ebben a nmetes mdalban magyaros tulajdonsg nincs s mgis a magyar let integrns rsze lett: akinek babja volt, eljtszatta magnak a cignnyal. El fogom ftylni azt a motvumot, melyet a npdal feldolgozott belle. (Megteszi.) Nemrg ugyanezt megmutattam egy hlgynek, aki megjegyezte, hogy ez ugyanolyan, mintha valaki mvirgbl varzslat tjn l virgot hozna ltre. A msik dolog, amire fel szeretnm hvni figyelmket, az, hogy egyltaln nem ll, hogy ez a kt tpusa a magyar npdalnak: a npies mzene s a valdi npzene azonos. A XVIII. szzad els felben taln mg volt sok kzssgk, de mr a magyar nemessgnek gynevezett magyar ntja igen sok tekintetben klnbzik a magyar npdaltl, nemcsak abban, hogy a szvege tbbnyire mkltszet, ami egszen ms, mint a npkltszet, hanem abban is, hogy hangnemileg egszen ms. A XIX. szzadbeli npies mdal hangnemei a nyugateurpai zennek dur- s moll-rendszerben plnek fel, mg a magyar npdal elemeinek tlnyom rsze nem dur s moll, hanem frig, odr, mixolit, . n. zsoltr-hangnemek, melyek mg a kzpkorbl maradtak meg. Ez a hangnem- s szvegbeli, valamint ritmikai klnbsg annyira elvlasztja ezt a kt tpust, hogy legtbbszr azt is meg tudjuk mondani, hogy ez valdi dal, ez pedig npies mdal. Magyar az ri termk is, de nem olyan eredeti, vagyis ha igazi magyar zent akarunk csinlni, a mintt nem vehetjk az ri muzsikbl, annak ellenre, hogy vannak nagy kzssgei. Ezrt n is alrom azt, amit Lajtha Lszl mondott: a magyar tehets trsadalomnak meg kell prblkoznia azzal, hogyan hat az ajkain a valdi magyar npdal. Ennek az elhatrozsnak lenne mg egy msik nagy elnye is: mg az uri muzsika termkeit tbbnyire igen gyengn harmonizltk meg, addig valdi magyar npdalainknak egy csom kivl termke nem kisebb szerzk lettben jelennek meg, mint Lajtha Lszl, Kodly Zoltn, Bartk Bla. Nagyon kevs nemzet mondhatja el magrl, hogy ilyen kivl zenszek dolgoztk fel valdi npdalait s ppen ezrt hangslyoztam, hogy nagyon nagy a klnbsg s a npies mzene s a valdi npzene nem tvesztend ssze egymssal.

Lajtha Lszl: Nem helyeslem az ri s paraszt-zene megklnbztetst. Zene, melyet ma mr csak a paraszt nekel, s zene, melyet ma mr csak az r nekel, ez kell, hogy a megklnbztets legyen. A magyar npzene rizte meg a legelkelbb s legribb tradcij magyar muzsika emlkeit s ha megkeresnk a honfoglal sk utdait, legnagyobb rszket a np kzt tallnk meg.

 

 

 

Homokszentgyrgy
phfogel@gmail.com

A csald sokszor igen nehz alkalmazkodst, lemondsokat kvetel az egyttls rdekben. De ennek a vllalshoz hit kell, Istenhit. Isten s a csald szentsgben kell hinni, nem a trsadalmi szerzdsekben, konven-cikban. Popper Pter 


+36 82 487 002

+36 30 68 26 800

Ekkor - 1954-55 -ben -akartam  "vilgg menni"

Hazt tbb mdon lehet elvesztni, de bennnket el nem veszt soha!

Brd Oszkr 1893-1942 orvos, klt, drmair

 

 

Vajon nem mindnyjan ezrt a titokrt lnk? Hogy fldertsk letnk nagy titkt, az Istent?

Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz 2015

S mit tettem n, hogy megoldjam a titkot, a magamt? Hogy ne csak higgyem, hanem tudjam is...?  Wass Albert

 

dv az Olvasnak!
Grsse an den Leser!
Regards to the reader!

 

Asztalosok

 

Zld SASOK
1899

n gy tanultam, hogy a vilg az olyan, hogy az ember Fradi-drukker. A rendes magyar ember az Fradi-drukker. Vagy mg egy- szerbb dolog ez: az ember fradista, ahogy a nap st vagy a f n. Esterhzy Pter (1950.- 2016. ) r 


F E R E N C V R O S


A dicssges VVK Gyzelem 1964-65

Juventus-Ferencvros 0:1 Torino


 

 

Szlfalum

Reformtus Egyhzkzsg Fehrvrcsurg


Kpek fehrvrcsurgi letnkbl

Falu szltte Amerigo Tot szobrszmvsz

 

Fehrvrcsurg
Krolyi Kastly

 

Hargita Pl
egyhzkerleti
misszii lelksz - volt

 

 

 

 

Istvndi 2011. jlius 31.


Lelkszbeiktats

 

Jakab Ibolya

ISTVNDI

IBOLYKA - Csaldi kpek    

 


               
                    Midn a roncsolt anyagon
                    Diadalmas lelked megllt;
                    S megnzve btran a hallt,
                    Hittel, remnnyel gazdagon
                    Indult nem fldi takon,
                    Egy volt kzs, szent vigaszunk
                    A LLEK L: tallkozunk!
 

 
   desanyja,

zv JAKAB ISTVNN 

CSERVENI IBOLYA 

12 vi zvegysg 38 vi gyszols utn, 

2017 mjus 3.-n hazatrt Teremtjhez. 

Megsznt sirsaitl, fjdalmtl.

lt 84 vet. Nyugodjk bkben!


E mappa, a fnykpekkel egytt a honlapokon marad, mindvgig!


 

 

Schmidt Bla
ISTVNDI TJ

 

Kltk, rk
Versek, regnyek, novellk

 

KERESZTLNYOM
HENI

 

F O T A L U M
Csaldi, Barti kpek

 

Zene, Dallamok
Klasszikusok

 

Wolfgang Amadeus Mozrt
1756 - 1791

 

Franz Joseph Haydn
1732 - 1809

 

Georg Friedrich Hndel
1685 - 1759

 

Liszt Ferenc
1811 - 1886

 

Kodly Zoltn
1882-1967

 

Lajtha Lszl
1892 - 1963

 

Bartk Bla
1881 -1945

 

Komponlt kp s hang

 

DOMJN JZSEF
1872 - 1951

 

 

Falu Tams Esti ima

Ne fjjon a lelkem,
Ne fjjon a testem,
Legyen, ki felemel,
Amikor elestem.
Amit mznek rzek,
Epv ne vljk,
Kvessen a bke
Mint jsgos rnyk.
S ha majd j a hall,
Szljon hozzm szpen,
S ne a htn vigyen,
Hanem az lben.

 

… hol srjaink domborulnak…

Heidfogel csaldi sremlkek

A.B.F.R.A.

 

 

 

Varga Istvn huszr
1880-1925

 

Varga Istvn eltnt srkve

 

 

Heidfogel Alajos
Istvndi 1901 -1966 Pcs

 

1947-ben koholt vdak alapjn

7 vre tltk 3,5 v utn szabadult

Pcs Kztemet Z III. 36.

 

 

Heidfogel Jzsef sirja

Pcs HJ XXVI 2 31 Z

1864-1923

Felesge neve nincs ferva, de itt nyugszik.

Szarka Aladr +1981 nem rokon, ismers.

 

 

Harmanschlagi temet a templom mellett

 

 

MRICZ ZSIGMOND

ZSOLTRK KNYVE

          MRICZ ZSIGMOND 

 
 CXXXIII. ZSOLTR
 
Az egyetrts ajnlsa
 
Ime mily j, mily gynyrsges,
Atyafinak egytt lni kes,
  Mint a drga olaj,
  Fel nem fogja a haj,
  Lefut a szakllon,
  Szaklladon ron,
  Kntsdnek prmjn;
  Mint Hermon harmatja,
  Sion csucst hatja,
  Ragyogv tvn:
Csak oda kld az Ur, ldst
s letet, rk ltet, vltst.
 
 
 

A gyermekvek benyomsait tartsd emlkedben, mert azok tiszteletre mltk. Egyenes ton jrj, igaz lgy, mert az a legknnyebb s a legboldogtbb szerep. rzseiddel ne lgy pazar, de akinek odaadtad, ahhoz lgy h! S hogyha olykor keresztutakra vezet az let, krj tancsot tenszvedtl, gondolj azokra, kik onnan fellrl nznek le rd, atyd s anyd szellemre, s gy cselekedjl, hogy k boldognak lssanak tged. Jkai Mr (1825. 02. 18. - 1904. 05. 05.) magyar regnyr


Ktsg sem fr hozz, hogy a csald s az otthon az, amely ltal az emberi trsadalom legnagyobb ernyei szletnek, ersdnek s tpllkoznak.                           

WINSTON CHURCHILL  Trsadalom


 


Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!