Szeresd a Te npedet, nemzetedet, jobban mint nmagadat, s rajta kvl ms isteneid ne legyenek. Tiszteld otthonodat s a fldet, melyen lsz, hogy maradkaid is hossz letet lhessenek rajta! Wass Albert
A npzene teht a termszet tnemnye. Ez az alkots ugyanazzal a szerves szabadsggal fejldtt, mint a termszet egyb l szervezetei, a virgok, az llatok. ppen ezrt olyan gynyr, olyan tkletes a npzene. Ezek a dallamok a mvszi tkletessg megtestesti. Pldi annak, miknt lehet legkisebb formban, legszer- nyebb eszkzkkel valamilyen zenei gondolatot legtkletesebben kifejezni. Bartk Bla (1881-1945) zeneszerz, zongoramvsz, np- zenekutat
„Rvpartot rt a glya, – vilgkrutat jrt kormnyosval. … Egy szzat elg a harczot megszntetni: “Ne tpjtek egyms zszlit! ne vgjatok egymson sebeket! az Kossuth lelknek fj..” s a kzdelem elmlik … Ez a te bvs szem- fdeled eltakar minden belvi- szlyt. …Vezess bennnket most, te halottaidban is ris, e nemzeti nagysg fel.”
A hazafiak riszljk magukat, nekelnek, szavalnak, eskdznek. De csak egyfajta igazi hazafisg van: ha valaki ott, ahol ppen van, teljes hsggel s felttlen erkifejtssel helytll a munkjban. Ennek visszahat ereje van a hazra. Minden ms csak vsri mutogats s tnyrozs.Mrai Sndor
Ki hinn hogy a trkorszgi Antalya tartomnyban van egy magyar fal? Pedig van. Van ott egy si magyar fal: Macarky ejtsd: madzsarky, azaz magyar fal. A falut 450- 500 vvel ezeltt seink alaptottk. A magyar fldrl rabszolgnak elhurcolt foglyok elszr Isztambul krnkn telepedtek le majd tkltztek erre a vidkre s ezt npestettk be, ttrtek a muszlim vallsra, trkkk vltak, csaldi hagyomnyaik szerint azonban meg-riztk szrmazstudatukat, de nem beszlnek magyarul.Macarky ma- gyar temetjt a helyiek kzl sokan Macarka Mezarlnak, azaz Magyar temetnek, msok Eski Macar Mezar lnak, si magyar temetnek hvjk. Gebiz - Macarky ftern egy sz-kelykapu ll s rajta a felirat:
Jzus tantsa annyira vilgos, hogy a gyermekek is eredeti rtelmben rtik. Csak azok az emberek nem rtik meg, akik keresztnyeknek akarnak ltszani vagy annak hvatjk magukat.
- Ifj Bartk Bla: - Bartk Bla kapcsolata a vallshoz
Ifj Bartk Bla
BARTK BLA KAPCSOLATA A VALLSHOZ
Az emberisg fejldsvel fokozatosan kialakultak azok a kulturlis gondolatvilgok, amelyek a vilg keletkezsvel s rendszerbe foglalsval kezdtek foglalkozni. Ennek egyik legjelentsebb megnyilvnulsa a hiedelmek, majd vallsok megjelense, s az utbbiban egyik legjelentsebb az idk folyamn kialakult s fokozatosan fejldtt keresztnysg volt. Ennek kiemelked tagjai s gondolkodi rendszeresen foglalkoztak a tkletests lehetsgvel, a megersdtt egyhz fejldsvel, de brlatval is, s igen sok ms tren is jelents alkot ennek – mintegy mellktermkknt – hangot is adott.
Ezek kz tartozott Bartk Bla is, aki korszakalkot tevkenysge mellett a valls krdsvel is foglalkozott.
Bartk Torontl megyei katolikus polgri csald gyermekeknt 1881. Gymlcsolt Boldogasszony nnepn szletett, s ezt az esemnyt desanyja a szoksokhoz hven imdsgos knyvben megrktette „Bla szletett 1881. v mrcius h 25-n este 10 rakor pnteki napon" szveggel. Ugyanitt olvashat a ngy vvel ksbb szletett Elza hgra vonatkoz bejegyzs. A knyv egybknt nmet nyelv (hossz ideig Pozsonyban nmet ajk kzegben lt nagyanym lenykori imaknyve), „Die reinste Liebe, Gebet und Erbauungsbuch von Ev. Ekhartshausen" cm s a bcsi Wallners Verlag kiadvnya.
Apmat 1881. prilis 5-n kereszteltk meg Nagyszentmiklson, s mivel ekkor mg llami anyaknyvezs nem volt, tbb ksbbi okmnyban ez a tves szletsi adat szerepel, ami nha nehzsget is okozott sorozsnl vagy szrmazsigazolsnl.
A tovbbiakban desanyja munkahelyeitl fggen kt elemi iskolban s hrom gimnziumban tanult desapm, s a tbbnyire jeles bizonytvnyban – az egyetlen nmet nyelv besztercei gimnziumot leszmtva – hit- s erklcstanbl mindig jeles rdemjegye volt.
Kzpiskoli legjelentsebb rszt a pozsonyi Kir. Katholikus Fgimnziumban vgezte, itt is rettsgizett. Az elrsos hittanrkon kvl tehetsge rvn komolyabb szerep is jutott szmra, nevezetesen az eltte t vvel rettsgizett Dohnnyi Ern rkbe lpett a vasrnapi dikmisken, amelyeket a klarissza templomban tartottak, s ngy ven keresztl itt orgonlt.
Iskolai vei alatt termszetesen rszt vett minden ktelez egyhzi jelleg tennivalkban, de a megktttsgekkel kapcsolatos ellenrzse miatt ezeket kritikval fogadta.
rettsgi utn Budapestre kerlvn, fiskolai tanulmnyai mellett teljes rdekldssel fordult a szzad elejnek minden krdse, a mvszeti irnyzatok, a politika, a szocialista eszmk s a klfldi irodalom fel.
Egyik jelents olvasmnya Nietzsche: „Menschliches, Allzumenschliches" (Emberi, nagyon is emberi dolgok), knyv szabad szellemek szmra, melybl jegyzeteket is ksztett, hivatkozva arra, hogy maga mr rgen gondolt ilyesmikre.
Egy hgnak rt levlben tbb Nietzsche-idzet is szerepel; ilyenek: „Nincsenek rk tnyek, aminthogy nincsenek rk igazsgok." „A szmok trvnyeinek felfedezse eredetileg mr uralkod tveds alapjn trtnt, mely szerint tbb azonos dolog ltezik – de valjban nincsenek azonossgok." „A tagads a lnyegem."
Egy 1905-s Prizsbl kelt levelben jra kitr az utbbira, s azt rja: A szkeptikusok azt mondjk: „Ktelkedni kell mindenben", de gy ktelkedni kell abban is, hogy ktelkedni kell. Ugyanitt rvid bibliai elmlkedst is olvashatunk: „Furcsa, hogy a biblia azt mondja: »Isten teremtette az embert«! Holott ppen fordtva ll a dolog: ember teremtette az istent. Furcsa, hogy a biblia azt mondja: a test haland, a llek halhatatlan, mikor az is fordtva igaz: a test (anyaga) rkkval, a llek (= a test formja) vges. Furcsa, hogy a papi s a sznszi plyt ellenttesnek mondjk, pedig pap is, sznsz is egyet hirdet: mest. Azt hiszem, hogy vallstalansg idejn olyanfajta emberek a leginkbb kicsapongk, akik a vallsi uralom idejn fanatikus hitbuzgk lettek volna."
Apmnak egybknt tbb szzadeleji biblija volt, melyeket tanulmnyozott is, de szabad szelleme, sok kortrshoz hasonlan, nem tudta brlat nlkl elfogadni a hittteleket s merev elrsokat.
Ebben az idben desanyja emlkezete szerint egyik nagypnteken bjtlt, ami nem volt szoksa, s 1905 decemberben elvllalta hga Bla nev finak keresztapasgt, s ezt komolyan is vette, rendszeresen hozott szmra ajndkokat, s rdekldtt elmenetele irnt.
Bartk gondolatvilgban tovbbra is szerepet jtszott a valls s a hit, melyekben egyre tbb ellentmondst fedezett fel.
1907-ben, 26 ves korban emiatt slyos vlsgba is kerlt. Ekkoriban meleg kapcsolata fejldtt ki egy mvsztrsval, Geyer Stefi hegedmvsznvel, aki hitbuzg katolikus csaldbl szrmazott (btyja katolikus plbnos volt), s kiderlt, hogy vallsi tren ers ellenvlemny van kzttk. Levelezsben fejtettk ki egymsnak vlemnyket, s ezekbl nhny levl meg is jelent klnbz gyjtemnyekben. Az rsok terjedelme igen hossz, s ebben az ismertetsben nem clszer azokat sz szerint kzlni, de nhny alapvet idzetet megemltek egyes levelekbl.
„A grgk valsggal csont s hsbl val isteneket lltottak elnk; ezrt oly hasonlthatatlanul rdekesebb s mvsziesebb mitolgijuk, mint a zsidk. Az testamentumban jval homlyosabb a Jehova alakja, de azrt mgis fl van ruhzva emberi mintra szabott tulajdonsgokkal, melyek azonban az rkkvalsggal homlokegyenest ellenkeznek. A keresztny mitolgia szenthromsga mg ennl is misztikusabb valami, s ebbl magyarzhat az a kzpkori lelki sttsg, melybl alig tudtunk nagy nehezen kievicklni. De az nem is Jzusnak alkotsa, aki tulajdonkppen csakis etikus volt, s mint ilyen egyikt a legnagyobb mveknek alkotta."
„Az istenekben val hit emberi gyngesgbl eredhetett elssorban. Teljesen rthet, hogy a gyngbb embernek kimondhatatlan vigasza, hogy nyomorsgban egy Hatalmas Lnyhez fohszkodhatik; htha cserbe kap a hatalmas rtl egy kis kenyrmorzst. Ht mg a tlvilgi jutalom, bnhds stb.! Csupa emberi kaptafra szabott formulk, nagy vigaszra vannak a sanyargknak. Taln ez az oka annak, hogy sok kivl esz papi frfi hamis meggyzdst szimull a gyngbbek kedvrt; akik ktsgbe esnnek, ha utols tmasztkukat, a hitet elrabolnk tlk."
„Egszen bizonyos, hogy egy vezred mlva, 10 ezer v mlva egsz munkssgomnak nyoma se lesz, tn az egsz magyar np s magyar nyelv rkre a feledsbe sllyedt. Nem volna kellemes munknkat csupn ezzel a lesjt tudattal vgezni. Ehhez letkedv, azaz ers rdeklds kell a ltez Mindensg irnt. Lelkesedni kell azrt a szenthromsgrt, amelyrl levelben oly szpen r. Ha n keresztet vetnk, azt mondanm: A Termszetnek, a Mvszetnek, a Tudomnynak nevben..."
A levelezs megszakadt, s az ideolgiai ellenttek klnbz utakra sodortk Bartkot s Geyer Stefit, de letk vgig megtartottk barti kapcsolatukat.
Apm letben nagy vltozst okozott zeneakadmiai tanri kinevezse, s fleg a npdallal val tallkozsa, amely elterelte figyelmt a valls krdseirl.
Kapcsolat azonban mgis maradt elssorban azrt, mert gyjttjain az elgg elzrt falvakban a helyi rtelmisg segtsgt vette ignybe, s ezek kztt kiemelked volt a papok segtsge. Az egyszer emberek gyanakvssal fogadtk a kzigazgatsi vezetket, de papjaikban bztak, s apm a klnbz felekezetek kztt mindegyikben j kapcsolatot tallt, rendszeresen vendgl lttk, s gondoskodtak az ltaluk jnak ltsz nekesek sszegyjtsrl s btortsrl.
A gyjttt dalok jelentkeny rszben szerepel az Isten neve, illetve ms egyhzi vonatkozs, s Brdos Lajos egyszer ezekrl kimutatst is ksztett azt igazoland, hogy apm ezeket kiemelkeden szerette. Ez persze inkbb rdekessg, de azrt azt igazolja, hogy nem hatrolta el magt ezektl.
1909-ben apm megnslt; magntantvnyt, Ziegler Mrtt (desanymat) vette felesgl, aki reformtus volt, de ez nem okozott soha vlemnyeltrst kzttk. Az azonban megemlthet, hogy apm nagyon srelmesnek tartotta a reverzlis kiknyszertst, ezt nem is krt, de nem is adott (msodik felesge evanglikus volt), gy egyhzi hzassgot nem is ktttek. Az egyhzak, s klnsen a katolikus egyhz mvszeti tevkenysgt igen nagyra becslte apm; minden lehetsges alkotst megnzett, kpeiket csaldtagjainak ajndkozta.
1914-ben prizsi tja utn Normandiba utazott, s desanymnak lelkesen rta: „Katedrlisokat reggelizek, ebdelek s vacsorlok. Kicsi 6000-es vrosokban tbbedmagukkal vannak, 4-5 nap alatt 20-30-at lt a vndorl, nhny gynyr van kztk."
Kt v mlva Bartk vallsi letben lnyeges fordulat trtnt. – A fennll trvnyek szerint az iskolkban ktelez volt a hittan tantsa, s hogy a tanulk ne vegyes oktatst kapjanak, 6 s 18 v kztt nem volt szabad vallst vltoztatniuk. – 1910-ben szlettem, 1916-ban kerltem els elemibe, s apm ekkor, visszaemlkezve a sajt iskoliban volt ers dogmatikus hittanoktatsra, gy vlte, hogy szmomra jobb lenne egy szabadabban gondolkod vallsi kzssg. Ezrt elkezdte rszletesebben tanulmnyozni a protestns vallsokat, beszlt kpviselikkel, s legjobban megnyerte tetszst az egyetlen magyar alapts egyhz, az unitrius, amely szabad szellemvel s ers tolerancijval legkzelebb llt a sajt elkpzelseihez. Ilyenformn 1916 nyarn vele egytt az unitrius egyhzba kerltnk.
Apmat rdekelte a kis egyhz sorsa, s a ktelez adfizetsen kvl igyekezett msban is segteni. Egy zben orgonavsrlsnl, mskor kntorvlasztsnl adott tancsokat, s figyelemmel ksrte az egyhzi sajtt is.
Csak mellkesen jegyzem meg, hogy apm vilghrnek nvekedsvel, fleg a nyugati vilgban, nyilvntartjk unitrius mivoltt, istentiszteleteken rendszeresen megszlalnak mvei.
A Biblia mindig rdekelte, s fiatalkori Bibliin kvl ksbb is szerzett be pldnyokat, gy hagyatkban 1921-es s 1923-as teljes Biblia s 1927-es j Testamentum is van.
Utols amerikai tartzkodsa sorn csak ritkn kerlt sz vallsi krdsekrl, azonban 1942-ben Gombosi Ott zenetuds krsre elvllalta jszltt fia keresztapasgt, s azt rta: „A keresztapasgot termszetesen kszsggel vllalom, br nekem a keresztelkeds ceremnijrl megvan az n magnvlemnyem. Nb. az n vallsom (a sajt vlasztottam unit.) azt mondja: »a keresztsg nagyon ajnlatos ugyan, de nem flttlenl szksges«."
Apm zeneszerzsei sorn egyhzi jelleg mveket ugyan nem alkotott, de megjegyezhet, hogy kt utols mvben, a nem egszen befejezett III. zongoraversenyben s a tredkes Brcsaversenyben mindkt msodik ttel megjellse „Adagio-religioso", ami taln csak zenei formanyelvet jelent.
Budapest, 1992. szeptember
Homokszentgyrgy phfogel@gmail.com
A csald sokszor igen nehz alkalmazkodst, lemondsokat kvetel az egyttls rdekben. De ennek a vllalshoz hit kell, Istenhit. Isten s a csald szentsgben kell hinni, nem a trsadalmi szerzdsekben, konven-cikban.Popper Pter
+36 82 487 002
+36 30 68 26 800
Ekkor - 1954-55 -ben -akartam "vilgg menni"
Hazt tbb mdon lehet elvesztni, de bennnket el nem veszt soha!
Brd Oszkr 1893-1942 orvos, klt, drmair
Vajon nem mindnyjan ezrt a titokrt lnk? Hogy fldertsk letnk nagy titkt, az Istent?
n gy tanultam, hogy a vilg az olyan, hogy az ember Fradi-drukker. A rendes magyar ember az Fradi-drukker. Vagy mg egy- szerbb dolog ez: az ember fradista, ahogy a nap st vagy a f n. Esterhzy Pter (1950.- 2016. ) r
Ne fjjon a lelkem,
Ne fjjon a testem,
Legyen, ki felemel,
Amikor elestem.
Amit mznek rzek,
Epv ne vljk,
Kvessen a bke
Mint jsgos rnyk.
S ha majd j a hall,
Szljon hozzm szpen,
S ne a htn vigyen,
Hanem az lben.
A gyermekvek benyomsait tartsd emlkedben, mert azok tiszteletre mltk. Egyenes ton jrj, igaz lgy, mert az a legknnyebb s a legboldogtbb szerep. rzseiddel ne lgy pazar, de akinek odaadtad, ahhoz lgy h! S hogyha olykor keresztutakra vezet az let, krj tancsot tenszvedtl, gondolj azokra, kik onnan fellrl nznek le rd, atyd s anyd szellemre, s gy cselekedjl, hogy k boldognak lssanak tged. Jkai Mr (1825. 02. 18. - 1904. 05. 05.) magyar regnyr
Ktsg sem fr hozz, hogy a csald s az otthon az, amely ltal az emberi trsadalom legnagyobb ernyei szletnek, ersdnek s tpllkoznak.