2. A klasszikus vonsngyes megszletse
A vonsngyes (2 heged – brcsa - csell) gazdag irodalmnak alapjait Haydn vetette meg; ez azonban hossz s fradsgos t eredmnye volt. Els kvartettjei mg t azonos hangnem ttelbl llnak – kett kzlk menett –, a vezet dallamot tbbnyire a hegedk jtsszk.
Ez az egyetlen mfaj, amelyhez Haydn fiatalsgtl kezdve magas korig mindenkor h maradt.
A mester elszr Frnberg br weinzirli hzi-zeneestin tallkozott a vonsngyesek kezdeti fajtjval. Az appartus ekkor mg nem jelent egyben stlust is. gy tanstjk ezt az els Haydn-vonsngyesek, amelyek 1755-56 tjn megszlalnak Frnbergk krijn. Van olyan, amelynek ln ott ll a „cassazione” sz, s olyan is, amelyet Haydn mg ksbb is „divertimento” cmen vesz fel mvei jegyzkbe. Ennek az els tizenkt ngyesnek a ttelrendje, dallam- s hangzsvilga ktsgtelenl elkpzelhet mg mind a ktfle megszlaltatsban.
Azt mr emltettk, hogy a vonsngyes megalakulsa Milnban kezddtt Sammartini mester keze alatt, mikor a concerto grossk ngy vonsa mgl lassanknt eltnik a zenekari ksret. Ezrt meglep, hogy Haydn mennyire lebecsli, s „kontrnak” nevezi az olasz muzsikust. De a vonsngyes hangszer-sszelltsa ms forrsokbl is tpllkozhat. Nhny cseh s nmet zeneszerz csoportja Mannheimben (Stamitz, Richter, Cannabich s msok), akik a 40-es vektl fogva a zenekari hangzs-lehetsgek s formk teljes, nemzedkekre szl talakulst alapozzk meg.
Az els (op. 1.) vonsngyes-sorozatban mg ersen rezhet a szvit hatsa. A kismartoni op. 3. vonsngyesekben (6 db) nem olyan tarka s szertegaz a kp, mint a szimfniknl. Ez a ciklus a klnbz impulzusok, stluslehetsgek sokasga helyett inkbb egy-egy ton igyekszik minl messzebb eljutni. Ez a m mr egyrtelmen elszakad a divertimentk vilgtl (ha a szlamok nllsgban, a ngy hangszer felttlen, szl-szer kln letben, teht a vonsngyes hangszerelsben mg nem is), amely az op. 1-2-re mg nem volt jellemz.
Br az Esterhzy grffal kttt szerzds rtelmben a Haydn mvek csak akkor trhatk nagyobb nyilvnossg el, ha erre a karmester az urtl engedlyt kr. Viszont a vonsngyeseknek nincs maradsuk, mintha eleve nem is az udvar hzi hasznlatra kszltek volna, ottani letkrl, eladsukrl alig hallunk. jabb hatos csoportja, az op. 9. mr Haydn gondos ellenrzsvel jelenik meg Artarinl, a nagy bcsi kiadvllalatnl.
1770 krl keletkezett 3 sorozat vonsngyesei (jbl hatos szrikban) hrom-ngy v alatt gyszlvn vgleg megrleli a mfaj mig rvnyes nyelvi, karakterbeli trvnyeit, legalbbis egy nll, immr csak kvartettben megszlaltathat kvartett-stlusnak els, kiemelked llomshoz rkezik. Kzlk 2 m, az op. 9.(1769) s az op. 17.(1771) jobbra a fokozatos elkszts munkjt vgzik – az op.20.(1772)minden tekintetben ksz kibontakozshoz, amely azutn minden eddiginl slyosabb mondanivalkat srt. Az op. 9.-tl kezdve pratlan gyorsasggal jn ltre a csodlatos vvmny: a ngy szlhangszeregyenrangan nll szvse, a maximlis, anyagszer szlam-szabadsgbl fakad ngyes-egysg, a bcsi klasszikus zene halhatatlan kamarazenei egysge.
A menett-ttelek kzl szinte mr egyetlenegy sem elgszik meg a sima-elegns tnc-stilizcival; a ritmikus mozgs humort, karakterizl hatsait keresik, kezdik kialaktani egy nha szinte ”dallamtalan”, mozdulat-menett stlust. Ennek eszkze nagyon gyakran a npies tncdallam, vagy akr annak csak jellegzetes dobbant, hangismtelget ritmusvilga.
Az j kvartettekben szlet j stlus s magatarts legmlyebb, legmesszebbre mutat vvmnyai azonban a lass ttelek. Egydallam, ksretes ria-szersgnek, konkrt szerendemlkeknek mr nyoma sincs, pedig a dallamossg itt is „nekl”. Az a fajta tipikusan hangszeres cantabile szletik meg, amely a bcsi zene nagy humanits-eszmnyeinek legforrbb, legmlyebbrl sugrz hordozja lesz Beethoven utols opuszig.
Az op. 20. hat kvartettje voltakppen jabb fordulatot jelent: mg egy stluselemetamellyel a klasszikus kvartett intoncis s tteltpus-kre kiegszl. Egszen j hatst szeretne elrni: a sorozat ngy mve fuga-finlval vgzdik, a bcsi klasszikus fga-nyelv els igazi mintival. De a tbbi ttelt is tszvi a polifon gondolkods egy-egy fut pillanata. A menettek a megelz ciklusok vvmnyait fokozzk fel, a „karakterdarab” hatst nha mr-mr a groteszkig fesztve.
1781 szn Jzsef csszr Pl orosz nagyherceget s felesgt ltja vendgl. Mozart s mellette Haydn zenjben is gynyrkdhet a nagyherceg, aki nem mulasztja el, hogy az eurpai hr mestertl leckket vegyen. A hercegi pr zeneestjn szlalnak meg – taln elszr – a mfaj majd tz esztends hallgatsa utn, Haydn j vonsngyesei (op. 33.), s ez az alkalom kttte hozzjuk az „orosz kvartettek” nevet. A legdbbentbb ezekben a mvekben a ngytteles kamarazenei egsz-forma gazdagodsa, egy merben j, meglep tpussal. Ascherzk megjells is elterjedt neve lesz az op. 33.-nak, mert benne a mr rgebben megjelent „mozdulat-menett” markns, karakterdarab-jellege a vgskig lezdtt: a temp felfokozdik, a motivika s a formls fktelen meglepetsei ltal egy fantasztikus, a menett hagyomnyra mr csak nyomokban emlkeztet j tncttel alakul ki. A tbbi ttelfajta hangja is megvltozik. Ezt a vltozst azonban mr a tz vvel ezeltti vonsngyesek is sejtettk, elksztettk: elssorban az egsz tnus slyosodsrl, nagyobbszabsv vlsrl van sz. A szembetn formai jtsok mellett egyre differenciltabb vlik a kvartettek harmniavilga, egy-egy ttel harmniarendje.
Az utols kvartettek (tizenngy teljes s egy csonkn maradt m) keletkezsket tekintve nem alkotnak olyan szorosan sszefgg ciklust, mint a londoni szimfnik. Az azokkal egykor – s rszben a kt utazs kztt – keletkezett op. 71. s 74. hrom-hrom kvartettje (1793), 1797-ben lt napvilgot az op. 76, s az utols sorozatbl – az op. 77.-bl – mr csak kt darab kszl el az oratriumok munklatainak kzepette.
Formailag Haydn a „legjobb lehetsget” szeretn kivlasztani: az Allegro ttelek monotematikusak, a menett triibl tvezet szakaszok nylnak vissza a frszhez – ami kontraszt, szembellts. A varicis lass ttelek rgifajta, krlr „figurcija” most mr majdnem mindig eltrhet a tma eredeti hangnemtl…
3. A klasszikus szimfnia megszletse
Az els szimfnia valsznleg Lukavecen rdott Morzin grf krijn 1759-ben. A sz, az elnevezs s a tartalom, a mfaj elg nehezen, sok bizonytalansg kzepette tall majd vgleg egymsra, ez a folyamat is Haydn letmvnek vvmnya lesz elssorban. Sok mindent neveznek gy mr egy-kt vszzad ta: helyenknt minden bonyolultabb tbb szlam hangszeres ttelt, msutt az sszetett, nekes-hangszeres mvek egy-egy nll zenekari szakaszt, ksbb egyre inkbb a hosszabb mvek nneplyes kezdttele fl rjk a „sinfonia” szt, akr operk, akr a tncdarabokbl ll szvitek ln. Ez utbbi esetben gyakran „ouverture”-nek is nevezik, az elnevezs a teljes szvitre is tmegy s rla nha – inkbb maradisgbl, tvedsbl – az jjalakul, a szzad kzepn mr nllsod modern zenekari formra is.
Az j mfajnak egyik forrsa teht az olasz operanyitny, amely egy id ta gyors-lass-gyors szakaszokra tagoldik lland kpletknt, a msik bizonyra a szvitmuzsika tteleinek hangulati, karakterbeli, tipizl vltakozsa.
Tlzs volna azt lltani, hogy a legels Haydn-szimfnikban mr megmutatkoznk az j mfajnak ez a megszr, koncentrl jelentsge, vagy akr, hogy a kialakul, egyni haydn-i nyelv mr itt sszetveszthetetlen volna msokval. Legalbbis a Morzin-zenekar szmra kszlt els s msodik szimfniban, de mg egy nhny kvetkezben sincs sz errl. Viszont a divertimento-muzsiktl a legels szimfnik is hatrozottan elhatroljk mr magukat.
A szimfnik azonban Haydn kismartoni tartzkodsa idejn nyerik el vgs formjukat. Az j szimfnik els sszefgg sorozatban a lelkes kvncsi gesztus kap f szerepet: mire val, mire kpes voltakppen a zenekari appartusa. Haydn kismartoni szimfonikus szkfoglali aReggel, a Dls az Este szimfnik. A divatos brzol ignyeket csak itt-ott elgtik ki, klnen a sorozatot lezr „Vihar”-ttelben. A sznhats-beli prblkozsok nha messze vezetnek, olyan messze, hogy maga a hangszer-effektus, a hangzs puszta jdonsga vagy rdekessge mr-mr httrbe szorul, mert kzben kintt belle.
A forma problmja ekkor mg nem annyira az egyes ttelek nmagukban, mint inkbb a teljes szimfnia-egysg rendj, a tteltpusok megvlaszts. A komoly tnus lass kezdet pldul, amely a legrettebb mvekben majd a gyors els ttel bevezetje, elkszt „kszbknt” lp fel. A „legknnyebb” helyett nha a „legslyosabbat” lltja a m vgre. Hogy a menettnek helye legyen-e a szimfnia ciklikus rendjben – vekig nem dl el mg vglegesen.
Az brzol, kpszer tendencik elssorban a jtk, a trfa lehetsgeit jelentik ekkor, a Reggel szimfnia sklzgat „nekleckjt”, a Filozfus-nak nevezett szimfnia komolykod, rgiesked karikatrjt…
De mg messzebbre megy Mozart elbe a kismartoni szimfnia-sor legmerszebb s legnyugtalantbb tagja, a „Lamentci” (d-moll) szimfnia felajzott ritmikjval, amely fltt a rgi egyhzi dallam elnyjtott hangjai sznak.
Az 1770-es vekben a szimfnia megjul Haydn mvszetben. A zeneszerz megrja az els teljes remekmvek sort: hrom nagy moll szimfnia gyri maga al elssorban a Sturm und Drang-os kalandok, szlssgek veszlyeit, azltal, hogy melyrl fakad, szrt tragikumm srti, rendezi ket. A „szenvedly” szimfnia (f-moll, 49. sz.) nyitja a sort mr 1768-ban, ngy ttelen t egyetlen lenygz vben vgighzd stt ptosznak jdonsgval. (Elkpzelhet hogy a „Lamentci” szimfnia is ezen mvek kzl val.) A 44.-es e-moll („Gysz”) szimfnia azrt lnyeges, mert itt szletik meg a lass ttel j funkcija, ahogyan a tbbi ttel tragikus vvdst ellenslyozza.
A hres Bcs-szimfnia (fisz-moll, 45. sz.) mr kifel vezet a nagy tragikus mvek rvid idszakbl. Moll hangja lnyegesen megszeldltebb mr. Egy anekdota fzdik a keletkezshez: A herceg megtiltotta a zenszeinek, hogy az eszterhzi idny-tartzkodsra magukkal hozzk a csaldjukat. Mivel az id mr tl hosszra nylt, s a Kismartonba val hazatrsrl mg nem volt semmi hr, a zenszek nyugtalankodtak. Ezrt j szimfnia szlt az esti hangversenyen; egy meglepets! A m vgefel az izgatott finl egyszercsak megll, s minden szoksos forma ellenre jra lass ttel indul. Nhny tem mltn egy krts s egy obos eloltja a lmpjt, sszecsomagolja a hangszert, s kimegy a terembl. Rvidesen jabb s jabb zenszek kvetik a pldjukat, mgnem mr csak a kt hegedszl marad, s az csndes dialgusukban hal el a klns szimfnia. A herceg kegyes hangulatban volt, s megrtette karmesternek e klnleges zenett: vgre hazautazhattak a zenszek. A Bcs-szimfnia mai eladsain sem marad el ez a jtkos szertarts – ez nem pusztn kls hagyomnytisztelet, hiszen Haydn emberi karakternek, mvszi felfogsnak s helyzetnek egy-egy alapvet vonst idzheti fel a trfa keretben a hallgat szmra.
A nagy moll-szimfnikkal egyids az Esz-dr (Merkr, 43. sz.) szimfnia, melyben egyetlen kis motvum aprlkos sztboncolsbl pti fel lass ttele nagyobb rszt, a finl vge fel pedig meglep megllsokkal-jraindtsokkal szabdalja szt a tma dallamvonalt.
A 46. H-dr szimfnia ugyancsak a finl vgn vratlanul visszaidzi a menettet, hogy annl jobban felcsigzza a vrakozst a befejezs fantasztikus szellemessge eltt.
Egyre kevsb van szksge a Haydn-szimfniknak a kls klnlegessg feltn tleteire, mint pl. a hegedk als hrjnak lehangolsra egy-egy izgalmas, stt harmniahats rdekben. Haydn szimfonikus mvszete ezekben az vekben vgleg elri azt a clt, amely fel kezdettl fogva halad: az osztrk-nmet szimfnia a vilg szeme lttra emelkedik ki mindenfle zenekari muzsikls napi lehetsgei s alkalmai kzl. Most kezd felnni az eddigiek (energikus, sokoldal kezd-allegro, az elmlylten-rzelmes lass darab, a nptnc-eredet menett s a virtuz, humorban gazdag finl) mell egy jabb is: az els ttel el kerl pathetikus, mltsgteljes, lass bevezet, amely az 57. sz. D-dr szimfniban elszr ti meg legrettebb, ksei trsainak slyos hangjt. gy szlal meg, mr modernl-teljes sszettelben az 54. sz. G-dr szimfniban.
A szimfnik tern nincs olyan ugrsszer ttrs, mint a vonsngyesekben. A jellemzk fokozatosan alakulnak ki, szilrdulnak meg, s a mfajnak mindig jabb s jabb oldala domborodik ki
A prizsi szimfnik idejn (’82-’87) mr minden szimfnia nll, a markns kplet; egy-egy ttel-kezdet, mint egy-egy alaplmny flreismerhetetlen tkre, lergztse.
Haydn londoni tartzkodsa idejn is szntelenl jabb s jabb szimfnik rdnak: j, tizenkettes sorozat indul – egyenl szmban elosztva Haydn kt londoni tjn. Ezek esetben mr illuzrikusnak mondhat az egyes ttelfajtk kln vonsairl beszlni, esetleg a „npdal-fantzik” vgigdalolt variciirl az stdob a Katona vagy az stdobpergs szimfniban. Az egyes ttelfajtk kln-kln tjainak betetzse ez mind – de a londoni szimfnik alaplmnye nem is ez mr, sokkal inkbb az, ami sszell bellk: egy-egy egsz m nll klti egysge, egy-egy szimfnia nll vilgkpe. A tizenkt m kzs stlus-egysgv is sszell. A sorozatnak a msodik londoni tra kszlt fele – de legalbbis az utols 4 szimfnia mr nagyon ktsgess teszi ezt az sszetartozst (pl. ra-, stdobpergs-szimfnia).
4. Haydn zongoraszonti
A vonsngyeshez s a szimfnikhoz hasonlan a zongoraszonta is fiatalsgtl regkorig ksrte Haydn-t. Az e mfajban alkotott kereken 50 m, mintegy nv vtizedet lel fel.
Els alkotperidusba nyilvn csak az sszkiadsban szerepl 1., 2. s 4. szm szonta tartozik. Mindhromra az egysges hangnem, a menett alkalmazsa, az Alberti-basszus hasznlata s a hrom ttel hatrozott megklnbztetse a jellemz.
Hasonl a helyzet a ’60-as vekben keletkezett szontk tekintetben is. Ezek az sszkiadsban a 3, az 5-15, 18, 19, 44-47 szmmal jellt mvek. Fontos megjegyezni, hogy Haydn Bachhal azonos felfogsban trekszik a szontaforma egysgestsre. A 46. sz. szontban C. Ph. E. Bach hatsa nyilvnvalan rzkelhet: a ktszlam felpts tltsz volta, ragaszkods a fels szlam orgonapontjaihoz, a diszkant-meldia mly s hangslyos temrszeken sznetel basszusksrete…
Az 1771-es vbl szrmaz kvetkez szonta mr a harmadik peridusba vezet. Ide tartoznak a 20-39.sz. mvek. Ezek a darabok a legjobb bizonytkai, hogy az rzelmes stlus s a „Sturm und Drang” szelleme mennyire fontos volt Haydn szmra. Az 1773-ban szletett fltucat m szndkosan kerl minden rzelmi tltengst, a hetvenes vek kzeptl azonban ismt jogaiba lp az expresszv stlus.
Az 1780-as vekben a kamarazene terlete is kitgul: legfontosabb ezek kztt a zongoraszonta fejldse. Ez mr 1778 ta megindult nhny meglepen erteljes intoncij moll-mben, a Sturm und Drang-idk utols hrmondjaknt. 1789-ben pedig a Genzingern szmra kszlt Esz-dr szontban (49. sz.) egyszerre teljesen otthagyja a rokok minden emlkt, a csembal-hangzs trkeny jtkossgt, hogy megsse a vele egykor kvartettekbl s szimfnikbl ismert teljes intenzits, slyos veret hangot. Gyakoriak a Mozart-mvekre emlkeztet hatsok: pl. a kidolgozsnak az expedci vghez val kapcsoldsa, amely Haydn-nek ms – ugyanebbl az idbl szrmaz mveire is jellemz.
A mester utols hrom szontjt ismt az ismeretsgi krhez tartoz egyik hlgynek sznta: Teresa Jansen zongoramvsznnek. Ezek a darabok 1795/96-ban kszltek, valsznleg keletkezsi sorrendjk az 52. 51. 50 sz.
5. Haydn oratorikus mvei s misi
Az Esterhzy krin kvli, bcsi kapcsolatoknak ksznhet Haydn els lpse abban a mfajban, amely lete mvnek betetz bcsja lesz majd: az oratriumban. A ’70-es vek elejn alakul Bcsben a zenemvsz egyeslet. Ennek bcsi hangversenyn kerl bemutatsra az els Haydn-oratrium, a bibliai trgy barokkosan patetikus olasz szvegre rt Tbis visszatrse.
Az oratrium – vallsos, vagy legalbbis magasztos trgy, elbeszl felpts zenemvet jell, amita nll mfajknt megjelenik a mzenben. Az elbeszl keret nha csak klssg – kls okok miatt nem jtszottk ket sznpadon, s ezrt szksgess vlt egy „narrtor”, aki a prbeszdek s jelenetek kztt elmondja, amit sznpad hinyban nem lthatunk.
Haydn ksi kt oratriuma – a Teremts s az vszakok.
A Teremts a „kosszal” indul: egy hangnemileg sem tisztzott zene. Hossz szakaszon keresztl nem szlal meg benne biztos tmpontot jelent harmnia. Majd az elbeszl s a krus megszlal: „… s szlt az r: legyen vilgossg!” s tnyleg kigyl a fny egy csodlatos C-dr akkorddal.
Ebben az oratriumban azonban a korabeli kznsg fkpp a klnbz hangfest effektusokat dvzli a legnagyobb rmmel – a vizek, az egyes llatok megjelentst. S miutn kiderl, hogy ez csak „krnyezet” a hatodik nap teremtmnye, az ember szmra – az egsz hang, alapvet derjt megrizve – valami meghitt, benssges nneplyessggel telik meg. A vilg teremtse egyre vilgosabb lesz, ahogy tovbb haladunk – j humnus ntudat bontakozik ki. Minden rsz (minden egyes „nap” trtnete) vgl ujjong polifonikus krusttelbe torkollik
Kt v mlva a Bcsi polgr ugyancsak rismerhet erre a haydni emberfajtra, amikor az vszakokban a szntvet tavaszi dalt nekli.
Haydn nem szvesen kezd bele a msodik (vszakok) nagy oratriumba. Valsznleg sokban elgedetlen volt Swieten br szvegknyvvel is, amelyben itt-ott mg megzenstsi tancsok is elfordultak, aminek betartst a br meg is kvetelte. A kt mvet nem is rzi egyenrangnak: a Teremtst sokkal fontosabbnak, mvszibbnek tartja. rdekes, hogy a papi krk nem osztjk ezt a vlemnyt: be is tiltjk a Teremts bemutatst a templomokban, mert szerintk a tma profn megfogalmazsa, feldolgozsa megtkzst kelthet a hvkben.
Az vszakok oratriumot egy g-moll szimfnia ttel vezeti be – amire egy G-dr dal vlaszol. A tli fon jelenetet is egy nagy drmai ria elzi meg: a viharban eltvedt, magnyosan bolyong vndor jelenete – s ezt oldja fel a meleg szoba, az otthon, a trsakra talls jelenete.
Alapjukban nem drmai mvek a Teremts s vszakok, de mgis tbb zben beszlhetnk szorongsrl, s felolddsrl. Klnsen jellemz ez a kt nagy m elejn s vgn. A Teremts elejrl mr volt sz, az vszakokvgn pedig a szvegr szinte bnt pontossggal tapintott r a hetven esztends zeneklt legszemlyesebb kedlyvilgra – magnyos elmlkeds kezddik az emberi let vszakai mgtt vr srrl. Ez azonban nem tragikus, ppen ellenkezleg: vilgos s gyzelmes megolds: gy azvszakok zrkrusa jra csak fnyes C-dr, zeng stdobokkal s trombitafanfrokkal.
Haydn 13 fennmaradt misje kzl ht II. Jzsef csszrnak az nneplyes istentiszteleteket korltoz rendeletei eltt keletkezhetett, hat pedig a jozefinus idk utn.
A korai misk kt vilgosan megklnbztethet csoportra oszlanak. A G-dr Missa rorate coeli desuper s a kis F-dr mise (kb. 1749-50 krl keletkezhettek), tovbb a Szent Mikls mise (1772) s a Kis Orgonamise (1775), valamint a missa brevisek (rvid misk). 1781-bl szrmazik kt misje: a Ceclia s a Mariazelli. (Mindkett valamifle emelkedett nneplyessg jegyben tvolodik el az tlagos opers hangvteltl.)
Haydn, aki templomi nekesfiknt nevelkedett, s csaknem minden mvre rrta az „In nomine Domini” (vagy egyb hasonl) feliratot, termszetesnek vette, hogy a misiben is alkalmazza a hangszeres zene vvmnyait. Ez az llspont liturgiai szempontbl is vdhet, hiszen nnepeken emelkedett hangulatban kell a hvt a templomban fogadni s onnan elbocstani.
A Ceclia-mise a szerz legterjedelmesebb (a Gloria tbb, mint 800 taktusos), s egyben a „legnpolyibb” misje. A m ezzel eltvolodik a tuljdonkppeni liturgiai szolglattl, inkbb Bach H-moll misjre emlkeztet.
A kvetkez egyhzzenei m, a Mikls-mise, amely a mester egyb missa breviseihez kpest szokatlanul nagy terjedelm. 1775 tjn keletkezhetett a Kis orgonamise (B-dr), amelynek Haydn maga adta a Missa brevis Sti Joannis de Deo cmet. Valsznleg a kismartoni templomnak sznta, amely ugyancsak Istenes Szent Jnos nevt viseli.
A jozefinus rendeleteke megelz utols nagy misje a Mariazelli-mise, amely az autogrf tansga szerint Kreutzner nemes r megrendelsre kszlt.
Msodik Kismartoni tartzkodsa idejn – 1800 krl – hat j nagyobb szabs misje lt napvilgot. Ezek, br mg a kismartoni nnepek emelsre szolglnak, tl is mutatnak ezeken a kereteken, s inkbb nagyobb kznsg el kvnkoznak. Ezek: stdob-mise (Missa in tempore belli),„Szent,szent”-mise, Nelson-mise, Terzia-mise, Teremts-mise, Harmnia-mise. Ezen mveknek a legnagyobb jdonsga, hogy mg a korbbi miskben a zenekar tbbnyire egytt halad a voklis szlamokkal, most mrazonban nemcsak erstsknt csatlakozik hozzjuk, hanem minduntalan nll mondanivalt szlaltat meg. s az is megltszik, hogy Haydn mennyire rmt lelte a hangszeres egyttes vltozatossgban: nincs kt m, amelynek a hangszeres sszettele azonos volna.
Haydn misi kezdetben mg klnbz, idegen eredet pldkat kvetnek. Fejldse sorn azonban a mester sikerrel sszefogja ezeket az irnyzatokat, megbonthatatlan egysgg tvzi a barokk s a klasszikus stlus vvmnyait, s ebbl teremti meg a sajt stlust.
Haydn mveinek jrafelfedezst nem zenetrtneti jelentsgk indokolja – hogy Ph. E. Bachtl Beethoven szontihoz Haydn zongorastlusn keresztl vezetett az t – hanem magasrend zenei rtkk.
(Karl Geiringer: J. Haydn Darvas Gbor: Zene Bachtl napjainkig Slyom Gyrgy: J. Haydn)
Letltve: //cecile.gportal.hu/gindex.php?pg=11709984 – honlaprl 2016.08.25.
|