Szeresd a Te npedet, nemzetedet, jobban mint nmagadat, s rajta kvl ms isteneid ne legyenek. Tiszteld otthonodat s a fldet, melyen lsz, hogy maradkaid is hossz letet lhessenek rajta! Wass Albert
A npzene teht a termszet tnemnye. Ez az alkots ugyanazzal a szerves szabadsggal fejldtt, mint a termszet egyb l szervezetei, a virgok, az llatok. ppen ezrt olyan gynyr, olyan tkletes a npzene. Ezek a dallamok a mvszi tkletessg megtestesti. Pldi annak, miknt lehet legkisebb formban, legszer- nyebb eszkzkkel valamilyen zenei gondolatot legtkletesebben kifejezni. Bartk Bla (1881-1945) zeneszerz, zongoramvsz, np- zenekutat
„Rvpartot rt a glya, – vilgkrutat jrt kormnyosval. … Egy szzat elg a harczot megszntetni: “Ne tpjtek egyms zszlit! ne vgjatok egymson sebeket! az Kossuth lelknek fj..” s a kzdelem elmlik … Ez a te bvs szem- fdeled eltakar minden belvi- szlyt. …Vezess bennnket most, te halottaidban is ris, e nemzeti nagysg fel.”
A hazafiak riszljk magukat, nekelnek, szavalnak, eskdznek. De csak egyfajta igazi hazafisg van: ha valaki ott, ahol ppen van, teljes hsggel s felttlen erkifejtssel helytll a munkjban. Ennek visszahat ereje van a hazra. Minden ms csak vsri mutogats s tnyrozs.Mrai Sndor
Ki hinn hogy a trkorszgi Antalya tartomnyban van egy magyar fal? Pedig van. Van ott egy si magyar fal: Macarky ejtsd: madzsarky, azaz magyar fal. A falut 450- 500 vvel ezeltt seink alaptottk. A magyar fldrl rabszolgnak elhurcolt foglyok elszr Isztambul krnkn telepedtek le majd tkltztek erre a vidkre s ezt npestettk be, ttrtek a muszlim vallsra, trkkk vltak, csaldi hagyomnyaik szerint azonban meg-riztk szrmazstudatukat, de nem beszlnek magyarul.Macarky ma- gyar temetjt a helyiek kzl sokan Macarka Mezarlnak, azaz Magyar temetnek, msok Eski Macar Mezar lnak, si magyar temetnek hvjk. Gebiz - Macarky ftern egy sz-kelykapu ll s rajta a felirat:
Jzus tantsa annyira vilgos, hogy a gyermekek is eredeti rtelmben rtik. Csak azok az emberek nem rtik meg, akik keresztnyeknek akarnak ltszani vagy annak hvatjk magukat.
- Sipos Jnos Trk-magyar npzenei kapcso- latok
Sipos Jnos:
Trk-magyar npzenei kapcsolatok
„A magyar npzene ma legszls, idehajlott ga a nagy zsiai zenekultra vezredes fjnak, mely Kntl Kzp-zsin t a Fekete-tengerig lak klnbz npek lelkben gykeredzik.”[i]
Tbb mint szz ve, hogy Bartk Bla s Kodly Zoltn vezetsvel Magyarorszgon elindult a tudomnyos igny npzenekutats. A magyar zene gyjtse s elemzse mellett mindjrt az els lpseknl megkezddtt a szomszdnpek s a rokon npek zenei kultrjnak vizsglata is. s valban, igen fontos, hogy a kutats ne szkljn le egy kisebb terletre vagy egyetlen llamalakulatra, mert a npzene szmos rtege arelis jelensg, s akr a folyk vagy a hegyek, a zene sem veszi szre az orszghatrokat, amikor az egyik orszgbl a msikba lp. Hogy mi a sajtos npzennkben, is csak akkor tudjuk megmondani, ha ms npek zenit is ismerjk.
Noha a magyar nyelv a finnugor nyelvcsaldba tartozik, a magyar npzene egyetlen finnugor np zenjvel sem rokon. Ez nem is csoda, hiszen a nyelvszek s trtnszek megllaptsai szerint a magyarok finnugor rokonsga elssorban nyelvrokonsg, vagyis nem az etnikumra, hanem a nyelvre vonatkozik. A mai magyar kztudatban a finnugor nyelvrokonsg helyett mgis a finnugor rokonsg tudata terjedt el. A magyar npzenbl azonban nemigen vezet t a finnugor npek zeni fel. A finnugor cseremiszek pentaton kvintvlt stlusa kivtel lehetne, itt azonban joggal gyanakodhatunk (csuvas) trk hatsra. A terleten sokat gyjt Bereczki Gbor szerint: a cseremisz terleten “bizonyos csuvasos hangtani jelensgek addig terjednek, ameddig a trkkre jellemz kvintvlt dallamok”.
Mg a finnugor-magyar zenei kapcsolatok cseklyek, tbb szl mutat a trksg zeni fel. Ez rthet, hiszen trk npek nagy szerepet jtszottak a magyarsg, a magyar kultra s npzene kialakulsban. Bartk Bla illetve Vikr Lszl s Bereczki Gbor is a finnugoroknl kezdte keleti kutatsait, majd a trksg fel fordultak, ahol a magyar zene rtegeihez hasonl dallamstlusokat talltak.
Bartk 1936-os anatliai kutatsa utn ugyan a trksgi npzenk helyszni kutatsa megszakadt, de tanulmnyok s knyvek sora kszlt el a magyar npzene keleti kapcsolatairl. Kodly Zoltn elssorban a cseremiszek s a csuvasok npzenjt s azok magyar vonatkozsait tanulmnyozta,[ii] Vargyas Lajos a Volga-vidk npzenjnek nagy v trtneti ttekintst vgezte el, Szabolcsi Bence mg szlesebb nemzetkzi zenei sszefggsekre mutatott r, Dobszay Lszl s Szendrei Janka pedig a magyar sirat s az n. pszalmodizl stlus szles nemzetkzi vonatkozs etnomuzikolgiai ttekintst valstottk meg. [iii]
A helyszni kutats akkor indulhatott jra, amikor Szovjet s a Magyar Tudomnyos Akadmia egyezmnye lehetv tette, hogy magyar kutatk utazhassanak a Kzp-Volga vidkre. A terlet kivlasztst az indokolta, hogy tbbek felttelezse szerint itt volt a magyarsg shazja. Vikr Lszl zensz s Bereczki Gbor finnugor nyelvsz 1958-1979 kztt gyjtttek a terleten az ott l finnugor s trk npek kztt, s a felvett mintegy ngyezer dallam egy rszt publikltk is.[iv] Gyjtsk kln rtke, hogy egy nagy, sok nemzet ltal lakott terlet npzenei rtegeirl ad megbzhat sszehasonlt kpet. A gyjtsek sorn kiderlt az is, hogy a magyar npzene egy rteghez hasonl kvintvlt stlus csak a cseremisz-csuvas hatron s kzelben, egy 60–80 kilomter tmrj krben l, mgpedig mind a kt npnl. Munkssguk eredmnyekppen a Volga-vidk npzenjnek felgyjtse s a magyar npzenvel val sszevetse befejezettnek tekinthet.
Magyar rszrl a msik jelents keleti npzenei kutats Trkorszgban trtnt, ahol 1936-ban Ahmet Adnan Saygun ksretben Bartk Bla npzent gyjttt. Bartk nagy jelentsget tulajdontott ennek a mvnek. Hossz sznet utn ez volt els, egyben lete utols gyjttja, s a trk zene annyira foglalkoztatta, hogy Amerikba trtnt emigrlsa eltt komolyan gondolkozott a trkorszgi letelepedsen. Nem vletlenl volt lelkes a gyjttt anyagtl, hiszen ers kapcsolatokat fedezett fel a magyar s az anatliai npzene kztt:
"Alig hittem fleimnek: uramfia, hiszen ez mintha egy rgi magyar dallamnak vltozata volna. rmmben mindjrt kt teljes hengerre vettem fl az reg Bekirnek nekt s jtkt… A msodik, Bekirtl hallott dallam – megint csak egy magyar dallam rokona: hisz ez mr szinte megdbbent, gondoltam magamban.". [v]
Bartk tanulmnyban a kvetkezket olvashatjuk:
“A 78 nekes dallam 43%-a, azaz 33 dallam tartozik az 1. s a 2. osztlyba". Felsorolja a dallamok tulajdonsgait, majd arra a kvetkeztetsre jut, hogy: "Ha sszehasonltjuk ezeket a tulajdonsgokat a nyolcsztagos rgi stlus magyar dallamok tulajdonsgaival, ltjuk, hogy ezek szinte sz szerint megegyeznek. Azon kvl, hogy a nyolcsztagos parlando trk s magyar anyag kztt feltn hasonlsg van, tbbet is lehet mondani: az 1. osztly kilenc trk dallama ill. varinscsoportja zmnek van varinsa a magyar anyagban… Mr ezek elegend bizonytkot szolgltatnak a kt anyag szoros kapcsolatra, st megkockztatnm, megegyez voltra.” [vi]
Bartk gyjtse csak sok vvel a zeneszerz halla utn kerlt kiadsra: 1976-ban Magyarorszgon s Amerikban angolul, majd 1991-ben Trkorszgban trkl. Magyarul a mai napig nem jelent meg.
A trk npek kztti terepmunka a magam 1987-ben kezdd anatliai expedciimmal indult jra. 1988–1993 kztt Trkorszgban egy mintegy 1500 dallamot eredmnyez gyjtst vgeztem, majd azta is folyamatosan visszajrok. Kutatsom eredmnyerl tbb magyar, angol illetve trk nyelv knyvben is beszmoltam. [vii]
Bartk korn felismerte egyes pszalmodizl valamint ereszked magyar s trk dallamok hasonlsgt. Magam Bartk pldit jelentsen kibvtettem, s megmutattam a legfontosabb magyar s anatliai sirat formk, a gyermekjtk dalok valamint egyes kisambitus ktsoros dallamok alapvet hasonlsgt. Az albbiakban ezekbl a magyar s a trk npzenben is fontos dallamcsoportokbl sorolunk fel nhny pldt. [viii]
Gyermekjtk dalok
A mi-re-do trichordon mozg, annak kzps hangja krl forg dallam a magyar s az anatliai gyermekdalok egyik alapvet tpusa. Ez a fajta dallam megtallhat ms npek zenjben is, tbbek kztt ilyenek a nmet gyermekdalok vagy a paleo-zsiai npek zenje is.
Sirat dallamok
A magyar s a trk sirat dallamok kisformjnak ltalnos szerkezeti lersa szinte tkletesen megegyezik, s a dallamok finomabb rszleteit vizsglva is ers hasonlsgokat ltunk. A so-mi-re-n mozg sorokon kvl mindkt npnl megtallhatk a fa-rl (ill. sz’-rl st l’-rl fa-n keresztl) re-re alhullmz dallamsorok, valamint a velk tbb-kevsb prhuzamosan mozg, do-n vgzd sorok. Ez a sz-fa-mi-Re-Do mag, ktkadencis s esetenknt jrulkos do-ti-la ereszkedssel bvl ereszked recitatv forma sok anatliai terleten ltalnosan siratknt szolgl. Ugyanez a dallammegolds gyakori a rendszerint szintn rgies dallamokat tartalmaz menyasszonybcsztatk s altatk kztt is, st a siratkat nem nekl frfiak krben is kedvelt egy belle meggyz mdon levezethet forma.
Pszalmodizl stlus
A magyar pszalmodizl stlus alapja egyetlen, d-re-mi mag dallamtpus.[ix] E mag hangjai dominlnak a fcezra krnykn, a mag flfel s lefel is szimmetrikusan bvlhet egy kis terccel s egy nagyszekunddal. A bvlsnek megfelelen a stlus a kzpmagassg illetve ereszked els sor dallamok osztlyaira oszthat szt, de tallhatk pldk a magas s a kzepes kezds felcserlhetsgre. A dallam els rszben tallhatjuk a kzponti trichord fels kiegszt hangjait, melyek visszatrhetnek a fcezra utn is, a jrulkos als hangok pedig a dallam msodik felben jtszanak fontosabb szerepet, elzleg inkbb csak mint tmaszthangok szerepelnek. A dallamok als s fels svjai a kzponti mi-re-d svon keresztl rintkeznek egymssal.
Egy nagy anatliai trk dallamcsoportra a magyar stlus fenti jellemzse szinte sz szerint rillik, noha kisebb eltrsek termszetesen vannak. A trk dallamok els sorban ritka a ktszeres d-re-mi kezds, s a VII. fok is kisebb, br nem elhanyagolhat szerepet jtszik a stlusban. A pentatnia az ltalnos anatliai jellegnek megfelelen kevsb szigor: a 6. fok ugyan gyakran hinyzik, de a 2. fok szinte minden dallamban elfordul, igaz sokszor csak a dallamok vgn, a zrhangra ereszkedskor. Ugyanakkor a konkrt trk dallamokhoz mindig lehetett tallni meggyz magyar prhuzamot.
Ennyi zenei hasonlsg lttn felvetdik a krds, hogy minek is tulajdonthatk ezek a kzs vonsok. Genetikus rokonsgrl beszlhetnk? Vagy vletlen egybeessek tani vagyunk? Esetleg mindenhol, vagy legalbbis sok np zenjben elfordul hasonlsgokra bukkantunk?
Nyilvnval, hogy a legegyszerbb formk soha nem rintkez npeknl is egymstl fggetlenl kifejldhetnek, s sokszor valban ki is fejldnek. Egy-egy sszetettebb, bonyolultabb szerkezet dallam hasonlsgban pedig nha a vletlennek is lehet szerepe. Ahol azonban nagy tmeg, zeneileg egybetartoz dallam, st dallamstlusok kztti hasonlsg mutatkozik, ott valamilyen komolyabb kapcsolatot felttelezhetnk. De mifle, akr kzvetett kapcsolat ltezik a finnugor nyelv magyarsg s az anatliai trksg kztt?
Noha a magyar nyelv finnugor eredet, az etnogenezis sorn a finnugor elemhez jelents trk s ms elemek is keveredtek, s ezek egyedi tvzdsbl jtt ltre a magyar np. Trtnete sorn a magyarok sokszor s szoros kapcsolatba kerltek klnbz trk npessgekkel. Mindent sszevetve nem csoda ht, ha a magyar kultra oly sok trks elemet tartalmaz, ennek inkbb az ellenkezje lenne meglep.
Az is nyilvnval, hogy a magyar s az anatliai trk npzene kztti kapcsolat nem az oszmni korbl szrmazik. Ekkor ugyanis igen kevs trsadalmi kapcsolat volt a megszll trk sereg s a magyar lakossg kztt, radsul a vegyes sszettel janicsr sereg nem kpviselhetett egysges zenei stlust.[x]
Vessnk most nhny pillantst az anatliai trksg kialakulsra. Anatlia terletn mr a Kr.e. 7-6. vezredbl szrmaznak leletek, s a terletet azta is klnbz kultrk s npek fel- s letnse jellemzi. A ms npekkel trtnt sszeolvads, illetve az egyes npek eltrksdse az oka annak, hogy a jelenkori trk npessg nagy antropolgiai eltrseket mutat, mint azt jl meg lehet figyelni Anatlia hatalmas terletein is. Ugyanakkor a mai npessg tlnyom rsze igen egysges trk nyelvet beszl, s trknek is vallja magt, s a jelenlegi anatliai npzene mindenkppen komoly, br az idk sorn nyilvnvalan mdosul trks vonsokkal is rendelkezik. Ugyanez a kevereds lehet a magyarzat arra, hogy mirt tr el olyan karakteresen a trkorszgi npzene a kzp-zsiai trk npeknek az egymssal termszetesen szintn meg nem egyez npzenitl.
Mindenesetre Anatliban, akr Kelet-Eurpban, ‘az egyes npek npzeni kztt val szakadatlan klcsnhats eredmnyekppen a dallamoknak s a dallamtpusoknak risi mret gazdagsga tmadt’.[xi] Ebben a gazdagsgbl emelkedik ki nhny jellegzetes magyar s trk dallamstlus, melyek egymshoz nagy hasonlsgokat mutatnak.
rta: Sipos Jnos
[i] Szabolcsi B. (1934), Npvndorlskori elemek a magyar npzenben. In EthnographiaXLV: 138-156. Budapest.
[ii] Kodly Z. (1937-1976), A Magyar Npzene. Budapest. 1937 (1. kiads), (javtott vltozata pl. Vargyas L. 1976, Budapest)
[iii] Vargyas L. (2002), A Magyarsg Npzenje. 2. javtott kiads. Budapest. Plants Kiad; Szabolcsi B. (1957), A meldia trtnete. Budapest; Szabolcsi B. (1979a), A magyar zenetrtnet kziknyve. Budapest; Szendrei J. – Dobszay L. (1988), A Magyar Npdaltpusok Katalgusa I-II. Budapest; Paksa K. (1999), Magyar Npzenetrtnet. Budapest. Balassi Kiad; Dobszay, L. (1983), A siratstlus dallamkre zenetrtnetnkben s npzennkben, Akadmiai Kiad, Budapest
[iv] Vikr L. – Bereczki G. (1971), Cheremiss Folksongs. Budapest. Akadmiai Kiad; Vikr L. – Bereczki G. (1979), Chuvash Folksongs. Budapest. Akadmiai Kiad; Vikr L. – Bereczki G. (1999), Tatar Folksongs. Budapest. Akadmiai Kiad
[v] Bartk (1976: 173).
[vi] Saygun (1976: V)
[vii] Sipos, J. (1994), Trk Npzene I-II., MTA ZTI, Budapest, 1994, 1995. (Mhelytanulmnyok a magyar zenetrtnethez 14.); Sipos, J. (2000), In the Wake of Bartk in Anatolia, Budapest, Eurpai Folklore Institute. (Bibliotheca Traditionis Europeae 2.); Sipos, J. (2001), Bartk nyomban Anatliban. Hasonl magyar s anatliai dallamok. Budapest, Balassi Kiad; Sipos J. (2009), Anadolu’da Bartk’un İzninde, Pan Kiad, Istanbul
[viii] Az egyes dallamcsoportoknak itt csak igen rvid lerst adhatom, a hasonlsgok irnt komolyabban rdekldk szmra pl. Saygun, A. A. (1976), Bla Bartk’s Folk Music Research in Turkey, Budapest; Bartk B. (1976), TurkishFolk Music from Asia Minor, Princeton University Press, Princeton illetve Sipos fenti knyveit ajnljuk
[ix] Szendrei J. − Dobszay L. (1988), p. 55-232
[x] Saygun (1976: VIII-IX)
[xi] Bartk (1942), „Faji tisztasg a zenben” (1942), lsd Bartk sszegyjttt rsai I, kzr. Szllsy Andrs (Budapest, 1967), 601-603
A csald sokszor igen nehz alkalmazkodst, lemondsokat kvetel az egyttls rdekben. De ennek a vllalshoz hit kell, Istenhit. Isten s a csald szentsgben kell hinni, nem a trsadalmi szerzdsekben, konven-cikban.Popper Pter
+36 82 487 002
+36 30 68 26 800
Ekkor - 1954-55 -ben -akartam "vilgg menni"
Hazt tbb mdon lehet elvesztni, de bennnket el nem veszt soha!
Brd Oszkr 1893-1942 orvos, klt, drmair
Vajon nem mindnyjan ezrt a titokrt lnk? Hogy fldertsk letnk nagy titkt, az Istent?
n gy tanultam, hogy a vilg az olyan, hogy az ember Fradi-drukker. A rendes magyar ember az Fradi-drukker. Vagy mg egy- szerbb dolog ez: az ember fradista, ahogy a nap st vagy a f n. Esterhzy Pter (1950.- 2016. ) r
Ne fjjon a lelkem,
Ne fjjon a testem,
Legyen, ki felemel,
Amikor elestem.
Amit mznek rzek,
Epv ne vljk,
Kvessen a bke
Mint jsgos rnyk.
S ha majd j a hall,
Szljon hozzm szpen,
S ne a htn vigyen,
Hanem az lben.
A gyermekvek benyomsait tartsd emlkedben, mert azok tiszteletre mltk. Egyenes ton jrj, igaz lgy, mert az a legknnyebb s a legboldogtbb szerep. rzseiddel ne lgy pazar, de akinek odaadtad, ahhoz lgy h! S hogyha olykor keresztutakra vezet az let, krj tancsot tenszvedtl, gondolj azokra, kik onnan fellrl nznek le rd, atyd s anyd szellemre, s gy cselekedjl, hogy k boldognak lssanak tged. Jkai Mr (1825. 02. 18. - 1904. 05. 05.) magyar regnyr
Ktsg sem fr hozz, hogy a csald s az otthon az, amely ltal az emberi trsadalom legnagyobb ernyei szletnek, ersdnek s tpllkoznak.