Szeresd a Te npedet, nemzetedet, jobban mint nmagadat, s rajta kvl ms isteneid ne legyenek. Tiszteld otthonodat s a fldet, melyen lsz, hogy maradkaid is hossz letet lhessenek rajta! Wass Albert
A npzene teht a termszet tnemnye. Ez az alkots ugyanazzal a szerves szabadsggal fejldtt, mint a termszet egyb l szervezetei, a virgok, az llatok. ppen ezrt olyan gynyr, olyan tkletes a npzene. Ezek a dallamok a mvszi tkletessg megtestesti. Pldi annak, miknt lehet legkisebb formban, legszer- nyebb eszkzkkel valamilyen zenei gondolatot legtkletesebben kifejezni. Bartk Bla (1881-1945) zeneszerz, zongoramvsz, np- zenekutat
„Rvpartot rt a glya, – vilgkrutat jrt kormnyosval. … Egy szzat elg a harczot megszntetni: “Ne tpjtek egyms zszlit! ne vgjatok egymson sebeket! az Kossuth lelknek fj..” s a kzdelem elmlik … Ez a te bvs szem- fdeled eltakar minden belvi- szlyt. …Vezess bennnket most, te halottaidban is ris, e nemzeti nagysg fel.”
A hazafiak riszljk magukat, nekelnek, szavalnak, eskdznek. De csak egyfajta igazi hazafisg van: ha valaki ott, ahol ppen van, teljes hsggel s felttlen erkifejtssel helytll a munkjban. Ennek visszahat ereje van a hazra. Minden ms csak vsri mutogats s tnyrozs.Mrai Sndor
Ki hinn hogy a trkorszgi Antalya tartomnyban van egy magyar fal? Pedig van. Van ott egy si magyar fal: Macarky ejtsd: madzsarky, azaz magyar fal. A falut 450- 500 vvel ezeltt seink alaptottk. A magyar fldrl rabszolgnak elhurcolt foglyok elszr Isztambul krnkn telepedtek le majd tkltztek erre a vidkre s ezt npestettk be, ttrtek a muszlim vallsra, trkkk vltak, csaldi hagyomnyaik szerint azonban meg-riztk szrmazstudatukat, de nem beszlnek magyarul.Macarky ma- gyar temetjt a helyiek kzl sokan Macarka Mezarlnak, azaz Magyar temetnek, msok Eski Macar Mezar lnak, si magyar temetnek hvjk. Gebiz - Macarky ftern egy sz-kelykapu ll s rajta a felirat:
Jzus tantsa annyira vilgos, hogy a gyermekek is eredeti rtelmben rtik. Csak azok az emberek nem rtik meg, akik keresztnyeknek akarnak ltszani vagy annak hvatjk magukat.
- A Szlovniai magyar knyvkiads Felhasznlt irodalom 1-69
[1]Ugyangy szerepel knyvtrunk nyomtatott katalgusban: Michalek Man: Az Egri rsekmegyei Knyvtr szakszer czmjegyzke. Eger, 1893. rseki Lyceum, 1280.
[2]Catalogus incunabulorum quae in bibliothecis publicis Hungariae asservantur (CIH). Ed. Gza Saj, Erzsbet Soltsz. 1–2. Vol. Bp. 1970, Acad. Scient. Hung.
[4]Martinus Oppaviensis – Ricobaldus Ferrariensis – Philippus de Barberis: Chronica summorum pontificum imperatorumque (Incipit Cronica summo[rum] Pontificum Imperato[rum]q[ue]: Ac des septe[m] aetatibus mundi ex. s. Hieronymo: Eusebio aliisq[ue] eruditis excerpta). Roma, Johannes Schurener, 10.II.1476 (HC 10858; BMC IV, 58; CIBN R-120; IG 2326; ISTC ir00188000)
[5]Martinus Oppaviensis, Trad.: Sbastien Mamerot: La Croniquemartiniane de tous les papes qui furent iamais et finist iusques au pape alexa[n]dre derrenier decede mil cinq cens et trois/ et auecques ce les additio[n]s de plusieurs croniquers. Cestassaouir de messire Verneron hanoyne de lyege/ monseig[ne]ur le croniquer castel/ monseigneur gaguin general des mathurins & plus[ieur]s autres croniqueurs. Paris, ca. 1503, Antoine Verard (Estreicher: Bibliogr. Polska, T. 22. 199.; Cat. gn. des liv. impr. de la Bibl. Nat.,T. 108. 598.)
[6]Ikas, Wolfgang-Valentin: Martin von Troppau (Martinus Polonus), O.P. (+ 1278) in England. In: berlieferungs- und wirkungsgeschichtliche Studien zu dessen Papst- und Kaiserchronik. Teil 1.: Wiesbaden, 2002, Reichert /Wissensliteratur im Mittelalter. Bd. 40./; Teil 2.: Hannover, 2003, Hahn /Monumenta Germaniae Historica. Scriptores. N.S. Bd. 19./
[7]Speyer, ca. 1482, Peter Dach der Mittlere (HC 10834)
[8]Rcsey Viktor: snyomtatvnyok s rgi magyar knyvek a pannonhalmi knyvtrban. Bp.1904, Hunyadi M. Irod. Int. 52.
0[9]Jcher Bd. 4. 1978.
[10]Mnchenben 1641–1643-ban jelentek meg Wilhelm Alvern sajt al rendezsben.
[14]Jcher Bd. I. 1658; rszletes letrajza: Dizionario biografico degli Italiani. Vol. 19. Roma, 1976. 446–452.
[15]Dizionario biografico degli Italiani. Vol. 11. Roma, 1969. 289–290.; V. Mittarelli, Johannes Benedictus: Bibliotheca codicum manuscriptorum Monasterii S. Michaelis Venetiarum prope Mirianum una cum Appendice librorum impressorm Seculi XV. Venetiis, 1779. Pentina. 402–403.
16 A tmt lsd bvebben Schtz Antal: Dogmatika. II; Bp. 1937, Szent Istvn Trsulat
17Fallenbchl Zoltn: A Magyar Kamara tisztviseli a XVIII. szzadban. = Levltri Kzlemnyek (41.) 1970. 297.
* Itt mondunk ksznetet Boross Klrnak, Kulcsr Pternek, Monok Istvnnak s Szvornyi Rbertnek a kzirat rtelmezsben nyjtott segtsgkrt. Kln szeretnnk ksznetet mondani Zsoldos Endre csillagsznak kiegsztseirt s eligazt magyarzatairt.
0[16]Mirkovi, Mijo: Matija Vlai Ilirik. Zagreb, 1960. 487–549.
0[17] „M.H.B. Nec Lyricum didicit / nec carmen Flacius ullum / Scribere Recte igitur / dicitur(?) Illyricus” Egy msik kzzel: „Ex dono Domini Seraphinj Goznoviczhj(?)”.
0[18]Azonostsa s lersa Lauf Judit munkja, akinek ksznettel tartozunk a segtsgrt. Lersa: 15. szzadi LECTIONARIUM CHORI egy pergamenlapjnak megmaradt fels harmada a ktstbln. Mrete: 248160 mm. rsa gothica textualis kt hasbban, hromsoros vrs H inicil tollrajzdsztssel. Tartalma: Flp s Jakab apostolok nnepn olvasott homlia. (Augustinus: In Ioannis evangelium. Tract. LXX. PL. 35,1818–1819.) f. 1ra inc.: [qui seipsum habet vi]tam eo quod ipse sit vita. f. 1rb des.: … amodo dicerentur nosse [Patrem]. Mivel a pergamenlap als ktharmada hinyzik, a szveg is csonka. A htoldalra rt szveg csak nyomokban lthat, mivel a kts megerstsre egy 16. szzadi nyomtatvny paprdarabjait ragasztottak r. A gerinc s a kts megerstsre tovbbi, ms kdexbl szrmaz tredkeket is felhasznltak.
0[19]ELTE Egyetemi Knyvtr, Ant. 5334. coll. 6. Wigand, Johann: Septem spectrorum manichaeorum discussio. Ienae, Excudebat Donatus Ritzenhan, 1571.
0[20]Steinmann, Martin: Johannes Oporinus: ein Basler Buchdrucker um die Mitte des 16. Jahrhunderts. Basel–Stuttgart, 1967. 69–73.
0[21]Allgemeine Deutsche Biographie. 42. Bd. Leipzig, 1897. 452–454.
0[22]A szupernva termszetesen mai elnevezs. Trtnetkrl a legtfogbb tanulmny Green, A. David–Stephenson, F. Richard: The Historical Supernovae. In: Supernovae and Gamma-Ray Bursters. Ed. Kurt W. Weiler. Springer Verlag, 2003. /Lecture Notes in Physics 598./ 7–19. – Rvid sszefoglal Simonyi Kroly: A fizika kultrtrtnete. Bp., 1998. 188–190.
0[23]Hellman, C. Doris: The Gradual Abandonment of the Aristotelian Universe: A Preliminary Note On Some Sidelights. In: Mlanges Alexandre Koyr. Vol. I. Paris, 1964. 283–293. – Hooykaas, Reijer: The Rise of Modern Science: When and Why? = British Journal for the History of Science, (20.) 1987. 453–473.
0[24]Ross, David: Arisztotelsz. Bp., 1996. 86–148. – Grant, Edward: Planets, Stars, and Orbs. The Medieval Cosmos, 1200–1687. Cambridge, 1996. 189–219.
[25]Weichenhan, Michael: «Ergo perit coelum…» Die Supernova des Jahres 1572 und die berwindung der aristotelischen Kosmologie. Stuttgart, 2004. /Boethius – Texte und Abhandlungen zur Geschichte der Mathematik und der Naturwissenschaften Band 49./
[26]Hellman, C. Doris: Maurolyco’s „Lost” Essay on the New Star of 1572. = Isis (51.) 1960. 322–336. – Methuen, Charlotte: This Comet or New Star – Theology and the Interpretation of the Nova of 1572. = Perspectives on Science 1997. vol. 5. 499–514.
[27]Bartha Lajos: Hol lttk elszr a Tycho-fle szupernvt? = Fld s g (18.) 1983. 373–375. – Zsoldos, Endre: The Beginnings of Variable Star Astronomy in Hungary. In: The European Scientist Symposium on the Era and Work of Franz Xaver von Zach (1754–1832). Ed. Lajos G. Balzs, Peter Brosche, Hilmar W. Duerbeck and Endre Zsoldos. Frankfurt am Main, 2004. 132–155.
[28]Baade, Walter: B Cassiopeiae as a Supernova of Type I. = Astrophysical Journal (102.) 1945. 309–317.
[29]Melanchthon wittenbergi krrl, hatsukrl bvebben Westman, S. Robert: The Melanchthon Circle, Rheticus, and the Wittenberg Interpretation of the Copernican Theory. = Isis (66.) 1975. 165–193. – Brosseder, Claudia: Im Bann der Sterne. Caspar Peucer, Philipp Melanchthon und andere Wittenberger Astrologen. Berlin, 2004. 11–25.
[30]Dreyer, John L. Emil: Tycho Brahe. A Picture of Scientific Life and Work in the Sixteenth Century. Edinburgh, 1890. 38–69. – Thoren, E. Victor: The Lord of Uraniborg. A Biography of Tycho Brahe. Cambridge, 1990. 40–73.
[33]Brahe 1610. 535. „Quibus nuper tuis respondi, eas te accepisse spero. Has ut submitterem, fecit Novum et insolitum Sidus, quod in Septimanam quartam sub Asterismo Cassiopeae conspicacamur(!) haerere, uno in loco Fixum, et Lumine Stellae similimum, sed puritate Lucis, Splendoreque radiante, Vibratu et Magnitudine, quoad visum, cunctis tam Errantibus quam Inerrantibus nitidius, Venere excepta.”
[34]Zwischen Katheder, Thron und Kerker: Leben und Werk des Humanisten Caspar Peucer 1525–1602. Katalog der Ausstellung im Stadtmuseum Bautzen 25. September bis 31. Dezember 2002. Hrsg. Koch, Uwe. Bautzen, 2002. 50–55.
[36]Dudithius, Andreas: Epistulae. Pars I–VI. Editae curantibus Lecho Szczucki et Tiburtio Szepessy. Bp., 1992–2002. P. VI. 108. „idem varia doctrina perpolitus Esromus Rudingerus.” Maga Dudith is foglalkozott az j csillaggal, s tbb levelben kitrt a hozz kapcsold hiedelmekre s magyarzatokra.
[38]Widebram, Friedrich: Elegia de stella prodigiosa, quae interdiu coelo sereno apparuit Vinariae in Duringia 28. Martii, anno 1566. Witebergae, Excudebat Laurentius Schwenck, 1566.
[39]Ruiz-Lapuente, Pilar (et alii): The Binary Progenitor of Tycho Brahe’s 1572 Supernova. = Nature (431.) 2004. 1069–1072.
[44]Taln tveds lehet a november 6-i dtum, ugyanis Peucer IV. (Blcs) Vilmos (1532–1592) Hessen-Kassel rgrfjhoz rt levelben tz nappal ksbbi idpontrl szmolt be. Brahe 1610. 605. „Nobis visum est primum die 16. Novembris.”
[46]A δωδεκατημόριον sz egy tizenkettedet jelent, amelyet gyakran hasznltak a zodikus jegyek szinonimjaknt is. Manilius, Marcus: Astronomica. With an English Translation by G. P. Goold. Cambridge, 1977. /The Loeb Classical Library 469./ LI–LIII. – Riccioli, Giovanni Battista: Almagestum novum. Bononia: ex typographia Haeredis Victorij Benatij, 1651. P. I. 393. „a duodecim illis Zodiaci segmentis, quae Graeci δωδεκατεμόρια(!), Latini Domus caelestes appellant.” A rmaiak gi hzaknak neveztk el az llatv (zodikus) tizenketted rszeit.
[47]Az j csillag a Taurus jegye felett tnt fel, a Jupiter pedig az Ariesben volt 1572 novemberben. Gemma, Cornelius–Postel, Gulielmus: Iudicia de peregrina stella, quae superiore anno primum apparere coepit. [S.l.: s.n, ca. 1575.] A2r A cmlap verzjn lv fametszeten lthatjuk a csillag s a Jupiter pozcijt. – Tuckerman, Bryant: Planetary, Lunar, and Solar Positions. A.D. 2 to A.D. 1649. Philadelphia, 1964. /Memoirs of the American Philosophical Society Vol. 59./ 804.
[48]Johannes Regiomontanus (1436–1476) nmet csillagsz ltal megfigyelt 1472-es stksrl van sz. Thorndike, Lynn: A History of Magic and Experimental Science. IV. New York, 1941. 359–360.
[49]Timur Lenk (1336–1405) megjtotta a mongol birodalmat 1370-ben, s magt Dzsingisz kn utdjnak tartotta. A szvegrsz felttelezheten az 1402-es stksre utal, amely elre jelezte a hallt. Thorndike IV. 80–87.
[50]Utals az 1471-es Vitz Jnos-fle sszeeskvsre, amikor az esztergomi rsek meghvta Kzmr lengyel herceget a magyar trnra.
[52]V. Alfonz (1432–1481) portugl kirlyrl lehet sz, aki megkapta az afrikai mellknevet. A szvegben lv utals Alfonz kasztliai trnkvetelse miatt kirobbant spanyol-portugl gyarmati hborra (1474–1479) vonatkozhat.
[54]V. Lucanus, Marcus Annaeus: Pharsalia. 1, 528–529. „Obliquas per inane faces crinemque timendi sideris et terris mutantem regna cometen.”
[55]Sajnos nem tudtuk kiderteni, hogy Rdinger megfigyelsei megjelenhettek-e nyomtatsban, m a tmval foglalkozhatott egy ksbbi mvben is. Dudithius P. VI. 101. „Meteorologica tua videbo, cum tu aut amicus et discipulus aliquis tuus meam hanc explere sitim volet, quae me iam pridem coquit. Legi de cometa. Praeclara sunt omnia.”
[56]Egymsnak ellentmond lltsok, taln valamit flrerthetett a kzirat ksztje. Mr Ptolemaiosz is 20 ezer, Brahe pedig 14 ezer fldsugrnyira becslte a Fld s a csillagok kztti tvolsgot. Helden, Albert van: Measuring the Universe. Cosmic Dimensions from Aristarchus to Halley. London, 1985. 27., 50.
50Boeles, W.B.S.: Frieslands Hoogeschool en het Rijks Athenaeum te Franeker. Band II/2. Leeuwarden, 1889. 413–416. Siehe auch unten: Funote 6. – Borosnyais Einschreibung in Franeker wurde verzeichnet im – 1968 von S.J. Fockema Andreae und Th.J. Meijer publizierten – Album Studiosorum Academiae Franekerensis. Franeker o.J., Nr. 12022.
[61]Vgl. dazu das Album Promotorum Academiae Rheno-Trajectinae, 1636–1815. Trajecti ad Rhenum, 1936. 135. Prof. Van Alphen war dabei Borosnyais Promotor.
[62]Everardus Otto (1685–1756) war seit 1720 Professor der Jurisprudenz in Utrecht, vgl. dazu Ahsmann, Margreet e.a. (Hrsg.): Bibliografie van hoogleraren in de rechten aan de Utrechtse Universiteit tot 1811. Amsterdam etc., 1993. 100–116.
[63]Albertus Wilhelmus Melchioris (1685–1738) war seit 1724 Professor der Theologie in Franeker. Siehe ber ihn: Biografisch lexicon voor de geschiedenis van het Nederlandse protestantisme. Band V. Kampen, 2001. 365.
0[64]Taco Hajo van den Honert (1666–1740) war seit 1714 Professor der Theologie in Leiden. Siehe ber ihn: Biografisch lexicon voor de geschiedenis van het Nederlandse protestantisme. Band V. Kampen, 2001. 255–258 (s.v.).
0[65]Albertus Schultens (1686–1750) war seit 1732 Professor fr orientalische Sprachen in Leiden. Siehe ber ihn: Biografisch lexicon voor de geschiedenis van het Nederlandse protestantisme, Band I. Kampen, 1978. 330–333 (s.v.).
0[66]Vgl. dazu das Album Studiosorum Academiae Lugduno Batavae, 1575–1875. Hagae Comitum, 1875. 934. Borosnyai war damals 25 Jahre alt.
[67]Vgl. dazu Sipos, Gbor: Az Erdlyi Reformtus Fkonzisztrium kialakulsa, 1668–1736. Kolozsvr, 2000. 101–102. Gemeint sind wohl die Curatores dm Bethlen (gest. 1748), Zsigmond Bnffi Jr. (gest. 1753) und Jzsef Nalczi (gest. 1748).
[68]Vgl. dazu Zovnyi, Jen–Ladnyi, Sndor (Hrsg.): Magyarorszgi Protestns egyhztrtneti lexikon. III. Bp. 1977. 92–93 (s.v.).
[69]Vgl. dazu Postma, F[erenc]–van Sluis, J.: Auditorium Academiae Franekerensis. Bibliographie der Reden. Disputationen und Gelegenheitsdruckwerke der Universitt und des Athenums in Franeker, 1585–1843. Leeuwarden, 1995. s.v. Borosnyai. – N.B.: Die Disputatio historico theologica altera [121/1735.3] wurde verteidigt „ad diem II Junii“, was man lesen soll als „ad diem 11 Junii“. **Eine Sammlung von allen hier genannten Disputationen befand sich damals in der Bibliothek des Reformtus Kollgium in Klausenburg/Kolozsvr. Das bewute Exemplar war von Sigismundus Nagy Borosnyai selber verfat worden („Disputationes academicae“) und mit einigen anderen Utrechter Gelegenheitsschriften auf eigene Rechnung mit einem schnen Einband versehen. Zur Zeit befindet sich dieses Exemplar in der Bibliothek der Rumnischen Akademie der Wissenschaften in Cluj-Napoca [Klausenburg/Kolozsvr], Buchsignatur: R 85478–85481. *** Zum ersten Mal in verkrzter Form auf hollndisch publiziert in: Tenke, Sndor–Karasszon, Istvn (Hrsg.): ‘Flbuzog szvem szp beszdre’. Tanulmnyok D. Dr. Tth Klmn tiszteletre 80. szletsnapja alkalmbl[Festschrift fr Prof. Dr. Klmn Tth (KGRE Budapest) zum 80. Geburtstag]. Bp. 1997. 169–176. *** Gerne mchte ich Herrn A. Vlieger (Amstelveen) an dieser Stelle recht herzlich danken fr seine deutsche bersetzung.
Homokszentgyrgy phfogel@gmail.com
A csald sokszor igen nehz alkalmazkodst, lemondsokat kvetel az egyttls rdekben. De ennek a vllalshoz hit kell, Istenhit. Isten s a csald szentsgben kell hinni, nem a trsadalmi szerzdsekben, konven-cikban.Popper Pter
+36 82 487 002
+36 30 68 26 800
Ekkor - 1954-55 -ben -akartam "vilgg menni"
Hazt tbb mdon lehet elvesztni, de bennnket el nem veszt soha!
Brd Oszkr 1893-1942 orvos, klt, drmair
Vajon nem mindnyjan ezrt a titokrt lnk? Hogy fldertsk letnk nagy titkt, az Istent?
n gy tanultam, hogy a vilg az olyan, hogy az ember Fradi-drukker. A rendes magyar ember az Fradi-drukker. Vagy mg egy- szerbb dolog ez: az ember fradista, ahogy a nap st vagy a f n. Esterhzy Pter (1950.- 2016. ) r
Ne fjjon a lelkem,
Ne fjjon a testem,
Legyen, ki felemel,
Amikor elestem.
Amit mznek rzek,
Epv ne vljk,
Kvessen a bke
Mint jsgos rnyk.
S ha majd j a hall,
Szljon hozzm szpen,
S ne a htn vigyen,
Hanem az lben.
A gyermekvek benyomsait tartsd emlkedben, mert azok tiszteletre mltk. Egyenes ton jrj, igaz lgy, mert az a legknnyebb s a legboldogtbb szerep. rzseiddel ne lgy pazar, de akinek odaadtad, ahhoz lgy h! S hogyha olykor keresztutakra vezet az let, krj tancsot tenszvedtl, gondolj azokra, kik onnan fellrl nznek le rd, atyd s anyd szellemre, s gy cselekedjl, hogy k boldognak lssanak tged. Jkai Mr (1825. 02. 18. - 1904. 05. 05.) magyar regnyr
Ktsg sem fr hozz, hogy a csald s az otthon az, amely ltal az emberi trsadalom legnagyobb ernyei szletnek, ersdnek s tpllkoznak.