Szeresd a Te npedet, nemzetedet, jobban mint nmagadat, s rajta kvl ms isteneid ne legyenek. Tiszteld otthonodat s a fldet, melyen lsz, hogy maradkaid is hossz letet lhessenek rajta! Wass Albert
A npzene teht a termszet tnemnye. Ez az alkots ugyanazzal a szerves szabadsggal fejldtt, mint a termszet egyb l szervezetei, a virgok, az llatok. ppen ezrt olyan gynyr, olyan tkletes a npzene. Ezek a dallamok a mvszi tkletessg megtestesti. Pldi annak, miknt lehet legkisebb formban, legszer- nyebb eszkzkkel valamilyen zenei gondolatot legtkletesebben kifejezni. Bartk Bla (1881-1945) zeneszerz, zongoramvsz, np- zenekutat
„Rvpartot rt a glya, – vilgkrutat jrt kormnyosval. … Egy szzat elg a harczot megszntetni: “Ne tpjtek egyms zszlit! ne vgjatok egymson sebeket! az Kossuth lelknek fj..” s a kzdelem elmlik … Ez a te bvs szem- fdeled eltakar minden belvi- szlyt. …Vezess bennnket most, te halottaidban is ris, e nemzeti nagysg fel.”
A hazafiak riszljk magukat, nekelnek, szavalnak, eskdznek. De csak egyfajta igazi hazafisg van: ha valaki ott, ahol ppen van, teljes hsggel s felttlen erkifejtssel helytll a munkjban. Ennek visszahat ereje van a hazra. Minden ms csak vsri mutogats s tnyrozs.Mrai Sndor
Ki hinn hogy a trkorszgi Antalya tartomnyban van egy magyar fal? Pedig van. Van ott egy si magyar fal: Macarky ejtsd: madzsarky, azaz magyar fal. A falut 450- 500 vvel ezeltt seink alaptottk. A magyar fldrl rabszolgnak elhurcolt foglyok elszr Isztambul krnkn telepedtek le majd tkltztek erre a vidkre s ezt npestettk be, ttrtek a muszlim vallsra, trkkk vltak, csaldi hagyomnyaik szerint azonban meg-riztk szrmazstudatukat, de nem beszlnek magyarul.Macarky ma- gyar temetjt a helyiek kzl sokan Macarka Mezarlnak, azaz Magyar temetnek, msok Eski Macar Mezar lnak, si magyar temetnek hvjk. Gebiz - Macarky ftern egy sz-kelykapu ll s rajta a felirat:
Jzus tantsa annyira vilgos, hogy a gyermekek is eredeti rtelmben rtik. Csak azok az emberek nem rtik meg, akik keresztnyeknek akarnak ltszani vagy annak hvatjk magukat.
- Vlemnyek Lajtha Lszlrl - idzetek Lajtha Lszltl
„Kodlyon s Lajthn kvl nincs rtkes zeneszerznk."
Bartk Bla, aki egy ideig Lajtha zongoratanra, majd atyai jbartja s segtje volt, mr 1920-banezt a sokatmond nyilatkozatot adta rla egy angol zenetudsnak
1951-ben, npzenei kutatmunkjrt kapott Kossuth-dj. Az ezzel jr pnzsszeget sztosztotta a nlnl is szegnyebbeknek s megalzottabbaknak. Nem hdolt be, elveit soha nem adta fel. A megalkuvst bnnek tekintette. A legnagyobb nlklzsben is risi intenzitssal folytatta a komponlst, sorra szlettek a szimfnik (tbbek kztt a levert 1956-os forradalom elkeseredett visszhangjaknt az Op. 63-as VII.), a kamarazenei alkotsok, az egyhzi kompozcik. Muzsikja nem felelt meg az akkori kultrpolitika kvnalmainak, Lajtht „a nyugat-eurpai kozmopolitizmus s formalizmus” kvetjnek tartottk. Tamsi ronnal kzs alkotsukat (A bjdos lny, 1953) soviniszta, irredenta lztsnak minstettk s betiltottk.
Reformtus Presbiter hitvallsa
A hit volt szmra „az egyetlen, mindig megmarad er. Csaldhatunk mindenben, csak az embersgben s a Krisztusban nem csaldhatunk soha, ha megvan a hitnk. De ha elvsz e hit, renk zuhan e zrzavaros vilg minden ressge.”Lajtha Lszl
... vilgosan kifejti, hogy mit jelent szmra az j-humanizmus s, hogy a "visszatrs a rgisghez" csak "ltszlagos"...
„Neknk magunknak kell megtallnunk azt, ami a mienk s ami szp. Tbbszr lertam mr neked ezt a szt: j-humanizmus. Itt kell valahol keresglnnk. Persze van ebben valami ltszlagos visszatrs a rgihez. Ez azonban nem tbb annl, mintha valaki letr egy szles trl, amely mindig j tjakra vezetett, s amelyet zsenik merszsge lendtett hidakon, viaduktokon keresztl hegyrl hegyre, s ugyanazon az egy kis kupacon lv erdben bolyong svnyrl svnyre. Valahogy meg kell tallnia az j tjakra vezet utat, a rginek a folytatst. Mg akkor is, ha mly szakadk vlasztja el a kt rtet, s azok kz mersz, egyves hidat kell vernie. gy kell visszanylni egynmely olyan eszkzhz, amelyet ltalban hasznltak elttnk is.” „Lajtha Lszlra emlkeznk.” Confessio, 1988/2, 82-87
„Azt tapasztalva, hogy a hivatalos elnyoms ereje naprl napra fokozdik, nre hivatkozva hatrozottan megtagadtam a hegedûverseny megrst. ... ... Veszlyes dolog visszakozni s a legcseklyebb engedmnyt is tenni. Ha elfogadom a hivatalossg ajnlatt, megvan a precedens, s nem lesznek rveim visszautastani egy Sztlin-kantta vagy egy msik vonalas, vagy ahogy itt mondjk: realista-optimista mû megrst. ... ... Tekintlyemnek ksznhetõen elrtem, hogy egy szmomra megfelelõbb idõpontra halasz-tottuk a versenymû megrst. Levelben, kedves Gilbert, legyen tekintettel erre, s pr szban fejtse ki, hogy n az n ltalnos kiadm, tervei vannak velem s az n elkpzelsei nem vletlenek s esetlegesek, hanem a dolgok logikja, teht a katalgus s a megrendelsek alaktjk... Muzsika 2003
"Mint klvinista, a hv emberek vigasztalsra rtam e mist"
"A katolikus intzmnyek megkrtek egy mise megrsra. (rtam mr egyet 1950-ben, zenekarra s krusra, de sajnos ppen akkor szntettk meg a nagyobb templomok zenekarait.) Ltva, hogy a katolikus zeneszerzõk nem merik vllalni egy mise megrst, engem krtek fel egy knnyû, krusra s orgonra rott mise komponlsra. Hamarosan befejezem. A megrendelõk kszek a mû metszst is elvgeztetni ... n, aki egy szabad orszgban l, el sem tudja kpzelni, milyen hatsa lenne itt egy j misnek. Mint klvinista, a hvõ emberek vigasztalsra rtam e mist. A diplomciai kldemnnyel meg fogja kapni a partitra s a szlamok msolatait. Az lenne a krdsem, nem tudn-e gyesen ezt a mûvet is beilleszteni kiadsi tervbe, a vonsngyes s a szimfnia mell? "... Muzsika 2003
A francia fvrosban szerzett tuds, az ott kapott mvszi lmnyek Lajtha egsz letre meghatrozv vltak.
„Jelen voltam az utols nagy Debussy mvek s Stravinsky Sacre de Printemps-jnak [sic.] a premierjn Prizsban. Az ottani zenei atmoszfra mlyen megfogott, s vglegesen azok kz lltott, akik megreztk, hogy a daglyos utromantika helyett j utakat kell keresni.”
A mvszi hitvalls kialaktsban,
„Debussy vezetett, akirl rgtn reztem, hogy nem utnozhat, csak plda-ad, abban, hogy a zeneisg terlett, a hangzst, szonoritst elhagyni nem szabad, s mindenkinek magnak kell megtallni a sajt nyelvt.”
Debussy mellett nem kevsb fontos pldaad volt szmra Ravel, akinek bemutatin szintn ott lehetett:
„Maurice Ravel az n rtelmezsem szerint a zenei nyelvezet megjulst jelkpezi. Debussy az n szememben az a lngsz, aki a 20. szzad kezdetnek zenjt uralja. De vajon a mestersg gniusza ebben a korszakban nem Ravel volt-?”
A npzenekutatst dikkorban kezdte meg:
1910-ben, Bartk pldja nyomn nllan mentem el elszr npdalt gyjteni. /…/ Mr els utam Erdlybe vezetett s a hbor kitrsig ott dolgoztam, ott tanultam meg a folklorista mestersget. Ez a npzene otthonom lett, s minden mesternl jobban hatott rem. Bartk kzelsgbl kiindulva, ez a npzene s a prisi iskola tartatta meg azt a kis svnyt, melyen elindultam, s amelyet az els vilghbor szaktott meg.”
A kt vilghbor kztti idszakban folytatdott s kiteljesedett a prizsi mvszvilggal val kapcsolata.
„Mondhatnm, a kor legnagyobbjaival volt tallkozsom, beszlgetsem, kapcsolatom, st ksbb, munkm rvn Paul Valry, T. S. Eliot, Huizinga, Madariaga, Foillon, Thomas Mann, Florent Schmitt, Debussy egsztettk ki a sort, s folytathatnm a listt Hindemith-tel, Bartkkal, Kodllyal vgig Prokofjevig, aki utols eurpai tjrl az n laksombl ment haza Oroszorszgba… Honegger, Milhaud… Nem is tudnm elmondani, micsoda kltk, rk, festk, mennyi-mennyi nagy ember, akik mellett megllottam a helyem egyszer embervoltommal…”
Lajtha – nmi nirnival – gy jellemzi helyzett:
„Furcsa sorsra jutottam. Magyarorszgon legtbbszr azt rjk rlam, hogy muzsikm egyik f jellege, hogy francis, Franciaorszgban meg mg akkor is magyar folklrt emlegetnek, mikor n azt hiszem, s bizonytani is tudom, hogy abban a muzsikban bizony semmi folklr nincsen.”
A npzenrl:
„Meg lehet julni benne, meg lehet ersdni ltala, ha nem klssgeit, hanem bels lnyegt, a humanitst li t a komponista; ha nyelvezetben olyan szervesen s gy plnek be a npi elemek, hogy azltal minden nphez szl.” … „az eurpai mvelds egyetlenegy s oszthatatlan”
Meghatrozta nmaga zenetrtneti helyt:
„Ha van valami j abban a szerepben, amelyet a muzsika trtnetben vllalni szeretnk, akkor ennek jelentsge az, hogy visszavinni a sok »izmus« utn a muzsikt a humanizmus terletre. Nagy gesztusok, u. n. mlysgek nlkl val emberi emberhez, amilyen volt a muzsika Haydn s Mozart kezeiben.”
Azok a gondolatok, amelyeket ... Debussyrl mondott, ...sajt ars poeticja rszeknt is tekinthetk:
„Az igazi nagysg adni is tud, elfogadni is. Egyszerre tud nemzeti s nemzetkzi is lenni. Kitgtja a nemzeti mvelds hatrait, befogadja az ltalnos emberi minden hozzja rkez ramlst, s nem is ismeri a szk, elzrkz, nemzetinek csfolt gyllkdst.”
aki hazja mvszetnek mutatja meg az igazi honi utat, akinek gykerei mlyen megkapaszkodnak a hazai mveltsg hagyomnyaiban, akrhogyan is csak nemzetit akar alkotni – ha igaz ember s igaz mvsz, ha magasra emelked gniusz –, mgis egyetemes jelentsgt teremt.”
1958-ban rta:
„az idei szezonban Magyarorszgon nyilvnos hangversenyen egyetlen mvem sem hangzott el, st nyron a Krolyi kertben tartand npszer hangversenyeken Kodlytl kezdve vagy hsz magyar zeneszerztl jtszanak egy-egy zenekari mvet, csak ppen n vagyok az a zeneszerz, kit teljesen kihagytak, kitl nem jtszanak semmit. Ennek termszetesen politikai oka van, amit meg is mondottak nekem.”
Erdlyi Zsuzsanna jegyezte le, „ A kocks fzetbe” Lajtha Lszl szavait 1962. november 21-n Szombathely s Budapest kztt a vonaton:
"A zene nem aszketizmus, hanem maga a meleg let, meleg vr, amely l s lktet, kacag s sr, de ott van minden taktusban. Az az igazi muzsikus, az az igazi zenehallgat, aki egszen oda tudja adni magt a muzsiknak. Az a llek, mert olyan, mint egy fehr lap, amelyre azt rhatok fel, amit akarok, s aki akr knnyesen, akr mosolyogva, gyengden visszamosolyog rem, azt rzem, hogy egszen az enym, hogy ujjammal thatoltam a testn a szve legmlyig. Magamhoz szortottam, s rmn, bnaton, tragdin, szerelmen keresztl egytt tudunk replni vele az r Isten napja melegtette lthatatlan Vgtelenbe".
Az idzetek errl az oldalrl szrmaznak. rdemes felkeresni!
Hagyomnyok Hza
http://lajtha.hagyomanyokhaza.hu
1933-ban, Hitler hatalomra jutsnak vben, ezekkel a szavakkal ajnlja Romain Rolland-nak II. vonstrijt (Op. 18, 1932)
„gy ltom, nt, akit Eurpa lelkiismeretnek neveztek el, egyre inkbb elszigetelik. Mintha egy vastag falat akarnnak felpteni n kr. Krem, fogadja mvem ajnlst gy, mint egy szl virgot, amelyet tdobnak ezen a falon. Szerny tansgttell sznom ezt annak, hogy itt vagyunk, hogy nem felejtettk el nt, s a humanizmusnak mg mindig azt az ideljt kvetjk, amelyet ntl kaptunk.”
Solymosi Tari Emke „Mgis jra s jra flszkken” Lajtha Lszl s Romain Rolland
Homokszentgyrgy phfogel@gmail.com
A csald sokszor igen nehz alkalmazkodst, lemondsokat kvetel az egyttls rdekben. De ennek a vllalshoz hit kell, Istenhit. Isten s a csald szentsgben kell hinni, nem a trsadalmi szerzdsekben, konven-cikban.Popper Pter
+36 82 487 002
+36 30 68 26 800
Ekkor - 1954-55 -ben -akartam "vilgg menni"
Hazt tbb mdon lehet elvesztni, de bennnket el nem veszt soha!
Brd Oszkr 1893-1942 orvos, klt, drmair
Vajon nem mindnyjan ezrt a titokrt lnk? Hogy fldertsk letnk nagy titkt, az Istent?
n gy tanultam, hogy a vilg az olyan, hogy az ember Fradi-drukker. A rendes magyar ember az Fradi-drukker. Vagy mg egy- szerbb dolog ez: az ember fradista, ahogy a nap st vagy a f n. Esterhzy Pter (1950.- 2016. ) r
Ne fjjon a lelkem,
Ne fjjon a testem,
Legyen, ki felemel,
Amikor elestem.
Amit mznek rzek,
Epv ne vljk,
Kvessen a bke
Mint jsgos rnyk.
S ha majd j a hall,
Szljon hozzm szpen,
S ne a htn vigyen,
Hanem az lben.
A gyermekvek benyomsait tartsd emlkedben, mert azok tiszteletre mltk. Egyenes ton jrj, igaz lgy, mert az a legknnyebb s a legboldogtbb szerep. rzseiddel ne lgy pazar, de akinek odaadtad, ahhoz lgy h! S hogyha olykor keresztutakra vezet az let, krj tancsot tenszvedtl, gondolj azokra, kik onnan fellrl nznek le rd, atyd s anyd szellemre, s gy cselekedjl, hogy k boldognak lssanak tged. Jkai Mr (1825. 02. 18. - 1904. 05. 05.) magyar regnyr
Ktsg sem fr hozz, hogy a csald s az otthon az, amely ltal az emberi trsadalom legnagyobb ernyei szletnek, ersdnek s tpllkoznak.