Szeresd a Te npedet, nemzetedet, jobban mint nmagadat, s rajta kvl ms isteneid ne legyenek. Tiszteld otthonodat s a fldet, melyen lsz, hogy maradkaid is hossz letet lhessenek rajta! Wass Albert
A npzene teht a termszet tnemnye. Ez az alkots ugyanazzal a szerves szabadsggal fejldtt, mint a termszet egyb l szervezetei, a virgok, az llatok. ppen ezrt olyan gynyr, olyan tkletes a npzene. Ezek a dallamok a mvszi tkletessg megtestesti. Pldi annak, miknt lehet legkisebb formban, legszer- nyebb eszkzkkel valamilyen zenei gondolatot legtkletesebben kifejezni. Bartk Bla (1881-1945) zeneszerz, zongoramvsz, np- zenekutat
„Rvpartot rt a glya, – vilgkrutat jrt kormnyosval. … Egy szzat elg a harczot megszntetni: “Ne tpjtek egyms zszlit! ne vgjatok egymson sebeket! az Kossuth lelknek fj..” s a kzdelem elmlik … Ez a te bvs szem- fdeled eltakar minden belvi- szlyt. …Vezess bennnket most, te halottaidban is ris, e nemzeti nagysg fel.”
A hazafiak riszljk magukat, nekelnek, szavalnak, eskdznek. De csak egyfajta igazi hazafisg van: ha valaki ott, ahol ppen van, teljes hsggel s felttlen erkifejtssel helytll a munkjban. Ennek visszahat ereje van a hazra. Minden ms csak vsri mutogats s tnyrozs.Mrai Sndor
Ki hinn hogy a trkorszgi Antalya tartomnyban van egy magyar fal? Pedig van. Van ott egy si magyar fal: Macarky ejtsd: madzsarky, azaz magyar fal. A falut 450- 500 vvel ezeltt seink alaptottk. A magyar fldrl rabszolgnak elhurcolt foglyok elszr Isztambul krnkn telepedtek le majd tkltztek erre a vidkre s ezt npestettk be, ttrtek a muszlim vallsra, trkkk vltak, csaldi hagyomnyaik szerint azonban meg-riztk szrmazstudatukat, de nem beszlnek magyarul.Macarky ma- gyar temetjt a helyiek kzl sokan Macarka Mezarlnak, azaz Magyar temetnek, msok Eski Macar Mezar lnak, si magyar temetnek hvjk. Gebiz - Macarky ftern egy sz-kelykapu ll s rajta a felirat:
Jzus tantsa annyira vilgos, hogy a gyermekek is eredeti rtelmben rtik. Csak azok az emberek nem rtik meg, akik keresztnyeknek akarnak ltszani vagy annak hvatjk magukat.
- A szlovn himnusz kltjeFrance Preeren
2000/5
"Kettszz ve szletett a szlovn himnusz kltje France Preeren"1
2000-ben nnepeltk.
A SZLOVN HIMNUSZ KLTJE:
FRANCE PREEREN
ljenek mind a npek,
kik vrjk mr a nagy napot,
mely a fldkereksgnek
hoz bksebb virradatot;
mennyi rab
lesz szabad
s j szomszd a nap alatt!
Az idn {2000. v} a legnagyobb szlovn klt szletsnek ktszzadik vforduljt nnepeljk, az elmlt vben -1999- a hallnak 150-ik vforduljra emlkeztnk. Preeren helye a szlovn kultrban s szerepe a nemzettudat alaktsban olyan jelents, hogy Szlovniban gy dntttek, 2000 legyen Preeren, s a szlovn kultra ve. Mirt volt Preeren munkssga a szlovn np nyelvnek s irodalmnak sarokkve?
Preeren a szlovn kltszet els klasszikusa, akinek munkssga a fejlett eurpai kltszet lvonalba tartozik. volt az els, aki szuvern mdon tlpte a provincilis irodalom hatrait, az addigi tant jelleg kltszetet autonm mvszett alaktotta t. Preeren munkssgnak jelentsgt emeli, hogy nem egy csoportos, genercis ttrst jelentett, hanem egy magnyos, szemlyes vvmnyt.
A szlovnek a rluk szl els rott emlkek ta, – a VIII. szzadtl egszen 1990-ig – mindig a szomszdos nagyobb npcsoportok uralma alatt ltek, nagy, tbbnemzetisg s tbbnyelv llamalakulatokban, ahol az nll szlovn identits s nyelv irnti trekvseket nemigen trtk el. A trtnelem sorn tbbszr fenyegette ket a nemzeti identits elvesztse, de ezeket a veszlyeket mindig sikerlt legyznik. Ennek a szvssgnak az okai tbbrtek, s nagyon fontos szerepet jtszott azok kztt a nyelv. Az 1000 krli briini emlkek azt bizonytjk, hogy a szlovn nyelv korai vltozata a keresztny tanok lerst szolglta. Ekkor a szlovnek a keresztnysg felvtelvel hivatalosan az eurpai kultra rszv vltak. A teljes Szentrs 1584-es fordtsa hozzjrult a szlovn irodalmi norma megalapozshoz, amely a fordtst elkszt szlovn protestnsok kiirtsa ellenre is megmaradt. A XVIII. szzad vgi szlovn nemzeti megjhodst a klnbz szlovn nyelvjrsokban megjelentetett drmk, versek s jsgok alapoztk meg. A nemzeti ntudat lnyegt azonban France Preeren fogalmazta meg.
Preeren a gorenyszki Vrba-n, egy jellegzetesen szlovn faluban szletett. Gyermekkora viszonylag boldog lehetett. A nyolc gyermek kzl a legtehetsgesebbet, Francet, tanulni kldtk, ebben nagybtyja tmogatst is lvezte. Ksbb gyvdnek tanult Bcsben. Hazatrse utn, 1828-ban nem sikerlt sajt gyvdi irodt nyitnia, letnek nagy rszben msokat szolglt. Az osztrk hatsgok lete utols veiben engedlyeztk szmra, hogy sajt gyvdi irodt nyisson Kranjban. Meghalt, mg mieltt megvalsthatta volna hossz veken t ddelgetett vgyt.
Verseket az 1820-as vekben kezdett rni, mg egyetemista korban. Korai verseit azonban elgette. Nyilvnos klti plyafutsa 1830-ban kezddtt, amikor megjelent els verse a Krajnska belica klti almanachban, melyet bartja, Matija op szerkesztett. Preen kltszete ezzel ismertt vlt, de nemcsak azrt, mert a versek jk voltak, hanem botrnyt kavart velk. A legismertebb Szonettkoszorban ugyanis nyilvnosan megnevezte aztt a jmd fiatal hlgyet, aki megihlette.
1846 decemberben jelent meg egyetlen versesktete, France Preeren Versei cmmel. Ennek a vkony ktetnek a jelentsge risi, hiszen vele a szlovn nyelv elnyerte helyt az eurpai irodalomban. A korbbi szlovn irodalom szerny volt. Preerennel a szlovn nemzetnek vilgsznvonal kltje lett, aki tehetsgt a legklnb- zbb versformk mesteri alkalmazsval bizonytotta. Preeren Versei megalapoztk a modern szlovn irodalmat.
A balladkat, romncokat, gzeleket2 is tartalmaz ktet legjelentsebb alkotsai a szonettek. A Szonettkoszor mesteri remekm. Minden szonett utols versszaka a kvetkez szonett els versszaka, egszen a tizennegyedik szonettig, amelynek az utols versszaka az els szonett els versszaknak ismtlse. A tizentdik szonettet a tizenngy megismtelt versszak alkotja. Ezt Preeren azzal tetzi, hogy minden szonett els betjbl szerelmnek neve olvashat: Primcovi Juliji. A Szonettkoszor nemcsak technikailag tkletes, hanem mly tartalmat is kzvett: a koszorba Preeren belefonja a szerelmet, hazaszeretetet s a kltszetet.
A ktet utols rszt a Keresztels a Savicnl eposz alkotja, amely a klt gondolatait sszegzi alkoti plyafutsnak cscsn. A kltemny lerja a szlovnek ttrst a keresztnysgre a VIII. szzadban. A klt a szerelmi, trtnelmi s vallsi tematikt gy kti ssze, hogy az egyben nvalloms is. Az eposz kt rszbl ll, a Bevezetbl s a Keresztelsbl, mindkettt rtomir, a fszerepl s annak trtnete kti ssze. Az eposz trtnelmi httere az alpesi szlovkok katolikus hitre val erszakos trtse a VIII. szzad msodik felben s a bajor keresztny hadakkal val harc. A Bevezetben rtomir eposzi hs, aki a kicsi, de hajlthatatlan pogny sereg vezetje, amelynek egy harc sorn minden tagja odavsz. Csak rtomir marad lve. A veresg utn rtomir elszr ngyilkossgra gondol, de az elkeseredsbl Bogomilra, a pogny pap lnyra val emlkezs menti ki. rtomir jbl remnykedni kezd, s mr a szerelmi boldogsg tervt szvi a trtnelmi veresg utn. De itt is veresget szenved. Bogomila a nppel egytt ttrt a keresztny hitre s fogadalmat tett Istennek, azrt, hogy rtomirt megvja a halltl, lemondva ezzel a fldi boldogsgukrl. rtomir mindezt veresgknt fogja fel, de Bogomila hatrtalan szerelme azonban j elhatrozsra brja. Npe irnti hsge is arra sztnzi, hogy elfogadja Bogomila s a np hitt a keresztnysget s a papi hivatst vlasztja az lethez val ragaszkods egyetlen lehetsgeknt. Mindezt azonban inkbb lemondan teszi, mint lelkesedssel, a szemlyes boldogtalansg teljes tudatban. rtomir az eposz msodik rszben mr nem eposzi hs, hanem megtrt szemlyisg, a modern, lelkileg megosztott hskre emlkeztet.
A hskltemny komoly s sikeres ksrlet a szlovn trtnelem dnt pillanatnak bemutatsra, amikor a nemzet sorsa dlt el, a szlovn rdekek irnti legmlyebb elktelezettsggel. Figyelembe vve a szlovn nemzet nagysgt s korltozott erejt, a kls nyomsokkal val nylt ellenszegls csak teljes megsznshez vezethetett volna, mint ezt ms szlv npek esetben meg is trtnt. rtomir nemcsak hogy megkeresztelkedett, hanem az j hit kpviseljv kellett hogy vljon s a hitet testvrei kztt kellett hirdetnie. A vltozst a nemzet csak gy fogadhatta el, gy rizve meg sajt identitst. Ha jl belegondolunk, ez a tanulsg ma is rvnyes. Preeren ebbl a szemszgbl is plda nlkl ll nemzeti klt, hiszen a nemzettel kapcsolatos megltsai mg ma is idszerek.
Preeren kltszetnek cscsa a Pohrksznt. 1844 szn szletett, de a cenzra nem engedlyezte megjelenst a versesktetben, gy csak a metternichi abszolutizmus buksa utn jelenhetett meg 1848-ban a Novice jsgban. A vers vezrgondolata, a szlovn np szabadsgnak radiklis kvetelse, a nemzetek egyenjogsgnak s barti egyttlsnek humanista vzijbl fakad. Ennek alapja a francia forradalom idei a nemzetek egyenlsgrl, szabadsgrl s bartsgrl. Preeren programverst a nemzeti nllsg gondolatn kvl az intim embersgessg is jellemzi. A zr rszben f rtkknt maga az ember ll, sajt szemlyes rtkeivel: „ljenek mindenek, akik kztnk j emberek!” A szlovn nemzet trtnelmnek sorn a Pohrksznt fontos szerepet jtszott, ersen idszer volt a megszlls s a II. vilghbor alatt. Az nll llam megalakulsakor a hetedik versszaka nemzeti himnusz lett.
ljenek mind a npek,
kik vrjk mr a nagy napot,
mely a fldkereksgnek
hoz bksebb virradatot;
mennyi rab
lesz szabad
s j szomszd a nap alatt!
Preeren 1849. februr 8-n halt meg. Annak ellenre, hogy temetse Kranjban nagy esemny volt, gy tnt, hogy munkssgt gyorsan elfelejtik. Josip Stritar volt az els, aki 1866-ban kimondta: „Ami az angoloknak Shakespeare, olaszoknak Dante, nmeteknek Goethe, oroszoknak Puskin, lengyeleknek Mickiewicz, az a szlovneknek Preeren.” Ettl kezdve szmtott Preeren munkssga a szlovn nemzeti kultra cscsnak, ekkor vlt szlovn nemzeti mtossz. Munkssga a ksbbi szlovn irodalom pldakpe s modellje lett.
A szlovn nyelv egyenjogsgra az iskolkban s hivatalokban trtn kvetelsek hatrozottabb formban csak 1849 utn jelentkeztek. Az Osztrk–Magyar Monarchiban a szlovn nyelv a brsgokon 1882-ben nyert egyenjogsgot, ez vben vezettk be, mint hivatalos nyelvet a ljubljanai vroshzn; az 1870-es vektl az 1890-es vekig a szlovnek nll osztlyokat alapthattak a ktnyelv gimnziumokban. A bcsi parlamentben az els szlovn beszdet 1896-ban tartotta meg Ivan uteri; az Osztrk–Magyar Monarchia sztessekor 1919-ben jutottak a szlovnek nll sajt egyetemhez. Az 1920-ban ltrejtt Dlszlv Kirlysgban kzvetlenl a msodik vilghbor eltt alakult meg az els tisztn szlovn gimnzium Goricban. 1938-ban alakult meg a Szlovn Tudomnyos s Mvszeti Akadmia. A szuvern szlovn llam pedig csak 1991-ben jtt ltre.
Preeren kltszete ezek megltt felttelezte s burkoltan kvetelte. Kltszetben a fejlett, szabad nemzet ideja lt, br az maga ilyen formban mg nem ltezett s csak lassan, nehezen alakult ki. gy trtnhetett, hogy az irodalmi nemzet a politikai nemzeteknl sokkal korbban kialakult. Preeren nemcsak a legnagyobb szlovn klt, hanem a szlovn nemzet kzponti trtnelmi szemlyisge is, nemzeti identitsnak jelkpe. A szlovnek jkori trtnelme sorn Preeren neve s kldetse irnyt volt a nemzeti ntudat fejlesztsben, a szlovnek nllsulsi trekvseinek szellemi vezralakja.
Egy nemzet kultrjnak egyik legfontosabb alapja a nyelv. A legnehezebb idkben a nyelv volt az, aminek ksznheten a szlovn nemzet nem tnt el a npek sllyesztjben. A nyelv az a csillag, ami alapjn messzirl felismerik egymst az egyazon kultrhoz tartozk. Ma itt egytt nnepelnk s emlkeznk szlovnek Szlovnibl s a nemzetllam hatrain kvl lk. Nehz a kisebbsgi lt, de egyben egy nemzet szvssgnak bizonytka is. Amg a kltk s rk nemzettrsaik legmlyebb gondolatait, remnyeit, rzelmeit kvetik, a nemzet lni fog, a nehz krlmnyek ellenre is. Amg Preerenjeink, Messnerjeink lesznek, nem kell flni az eltnstl.
Ksenija krilec
1 Elhangzott 2000. februr 6-n a Budapesti Szlovnek Egyesletben, a szlovn kultra nnepe alkalmbl.
2 A kzel-keleti s perzsa kltszetre jellemz versforma, amely a nmet romantika kzvettsvel jutott el Kelet-Kzp-Eurpba.
Homokszentgyrgy phfogel@gmail.com
A csald sokszor igen nehz alkalmazkodst, lemondsokat kvetel az egyttls rdekben. De ennek a vllalshoz hit kell, Istenhit. Isten s a csald szentsgben kell hinni, nem a trsadalmi szerzdsekben, konven-cikban.Popper Pter
+36 82 487 002
+36 30 68 26 800
Ekkor - 1954-55 -ben -akartam "vilgg menni"
Hazt tbb mdon lehet elvesztni, de bennnket el nem veszt soha!
Brd Oszkr 1893-1942 orvos, klt, drmair
Vajon nem mindnyjan ezrt a titokrt lnk? Hogy fldertsk letnk nagy titkt, az Istent?
n gy tanultam, hogy a vilg az olyan, hogy az ember Fradi-drukker. A rendes magyar ember az Fradi-drukker. Vagy mg egy- szerbb dolog ez: az ember fradista, ahogy a nap st vagy a f n. Esterhzy Pter (1950.- 2016. ) r
Ne fjjon a lelkem,
Ne fjjon a testem,
Legyen, ki felemel,
Amikor elestem.
Amit mznek rzek,
Epv ne vljk,
Kvessen a bke
Mint jsgos rnyk.
S ha majd j a hall,
Szljon hozzm szpen,
S ne a htn vigyen,
Hanem az lben.
A gyermekvek benyomsait tartsd emlkedben, mert azok tiszteletre mltk. Egyenes ton jrj, igaz lgy, mert az a legknnyebb s a legboldogtbb szerep. rzseiddel ne lgy pazar, de akinek odaadtad, ahhoz lgy h! S hogyha olykor keresztutakra vezet az let, krj tancsot tenszvedtl, gondolj azokra, kik onnan fellrl nznek le rd, atyd s anyd szellemre, s gy cselekedjl, hogy k boldognak lssanak tged. Jkai Mr (1825. 02. 18. - 1904. 05. 05.) magyar regnyr
Ktsg sem fr hozz, hogy a csald s az otthon az, amely ltal az emberi trsadalom legnagyobb ernyei szletnek, ersdnek s tpllkoznak.