Szeresd a Te npedet, nemzetedet, jobban mint nmagadat, s rajta kvl ms isteneid ne legyenek. Tiszteld otthonodat s a fldet, melyen lsz, hogy maradkaid is hossz letet lhessenek rajta! Wass Albert
A npzene teht a termszet tnemnye. Ez az alkots ugyanazzal a szerves szabadsggal fejldtt, mint a termszet egyb l szervezetei, a virgok, az llatok. ppen ezrt olyan gynyr, olyan tkletes a npzene. Ezek a dallamok a mvszi tkletessg megtestesti. Pldi annak, miknt lehet legkisebb formban, legszer- nyebb eszkzkkel valamilyen zenei gondolatot legtkletesebben kifejezni. Bartk Bla (1881-1945) zeneszerz, zongoramvsz, np- zenekutat
„Rvpartot rt a glya, – vilgkrutat jrt kormnyosval. … Egy szzat elg a harczot megszntetni: “Ne tpjtek egyms zszlit! ne vgjatok egymson sebeket! az Kossuth lelknek fj..” s a kzdelem elmlik … Ez a te bvs szem- fdeled eltakar minden belvi- szlyt. …Vezess bennnket most, te halottaidban is ris, e nemzeti nagysg fel.”
A hazafiak riszljk magukat, nekelnek, szavalnak, eskdznek. De csak egyfajta igazi hazafisg van: ha valaki ott, ahol ppen van, teljes hsggel s felttlen erkifejtssel helytll a munkjban. Ennek visszahat ereje van a hazra. Minden ms csak vsri mutogats s tnyrozs.Mrai Sndor
Ki hinn hogy a trkorszgi Antalya tartomnyban van egy magyar fal? Pedig van. Van ott egy si magyar fal: Macarky ejtsd: madzsarky, azaz magyar fal. A falut 450- 500 vvel ezeltt seink alaptottk. A magyar fldrl rabszolgnak elhurcolt foglyok elszr Isztambul krnkn telepedtek le majd tkltztek erre a vidkre s ezt npestettk be, ttrtek a muszlim vallsra, trkkk vltak, csaldi hagyomnyaik szerint azonban meg-riztk szrmazstudatukat, de nem beszlnek magyarul.Macarky ma- gyar temetjt a helyiek kzl sokan Macarka Mezarlnak, azaz Magyar temetnek, msok Eski Macar Mezar lnak, si magyar temetnek hvjk. Gebiz - Macarky ftern egy sz-kelykapu ll s rajta a felirat:
Jzus tantsa annyira vilgos, hogy a gyermekek is eredeti rtelmben rtik. Csak azok az emberek nem rtik meg, akik keresztnyeknek akarnak ltszani vagy annak hvatjk magukat.
8. rasztali nednyek a Drvaszgben - Vitz Klls Imre
Vitz Klls Imre:
rasztali nednyek a Drvaszgben
A reformci rvacsorja sorn a kelyhet is a gylekezeti tagok kezbe adta. Ez a liturgiai vltozs nemcsak a borospohr mrett nvelte meg, hanem jabb ednyformk bevezetst is megkvnta, ugyanis szksgess vlt a kehely vagy kehelypr ismtelt utntltse is. Igy jelentek meg az rasztali boroskancsk a korbban hasznlt kismret mpolnk helyett. Nagyobb llekszm gylekezet esetn tovbbi ednyekre is szksg volt a bor szlltsra, trolsra s a kannk ismtelt jratltshez. A kiosztsra kerl kenyr tmege is nagyobb mret tlat kvn, mint a miseldozatnl hasznlt patena mrete.Ezek a kvetelmnyek s a gylekezetek szks anyagi helyzete miatt olcsbb anyag ednyek honosodtak meg a protestns rvacsorai hasznlatban. Ezek kz tartozott az n is, amit akkoriban a szegnyek ezstjnek neveztek. Mivel az n hasznlata azta megsznt, a trtnelmi Magyarorszg nkincs-gyjtemnyt jrszt a protestns gylekezetek klendiumai alkotjk.
Mindezek tudatban vizsgltuk meg a Drvaszg reformtus gylekezeteinek rasztali felszerelsi trgyait. A XIX. szzadi sszersok szerint a 1O gylekezetben sszesen 58 db nednyt tartottak nyilvn, amelyek a kvetkez megoszlst mutattk: nkanna s kancs 25 db, ntl 21 db, nkehely s pohr 8 db, kereszteledny 4 db.
A trgyak jelents rszn feltntettk az ajndkozs illetve a kszts idpontjt. Ennek alapjn megllapthatjuk, hogy az vszmos trgyak tlnyom rszt a XVIII. szzad els harmadban szereztk be s csak kt trgy ksztsi ideje esik a XVIII. szzad msodik harmadra. Az vszm nlkli trgyak - formai jegyeik alapjn - hasonl kpet mutatnak. Ezek kztt tallhat azonban nhny jelzett trgy is, amelyek - ppen a jelzs alakja s felirata folytn - ksbbi ksztsi idt mutatnak. 177O-ben Mria Terzia elrendelte, hogy a Habsburg birodalom terletn a forgalomba kerl nednyeket egszsggyi szempontbl minsgjelzssel kell elltni. A drvaszgi jelzett ednyeken mr ilyen minsgjelek vannak, igy azok felttlenl a XVIII. szzad harmadik harmadban, vagy mg ksbb kszltek.
rasztali nednyek a Drvaszgben
Az nnt mesterek termkei utni kereslet a XIX. szzad kzepre mr gyakorlatilag megsznt, egyebek kztt az olcs kmnycserp termkek elterjedse folytn. A protestns gylekezetek azonban megriztk az nbl kszlt felszerelsi trgyaikat, s esetenknt hasonlkkal gyaraptottk azokat. Ezt mutatja pl. a vrsmarti egyhzkzsgben tallt adat: 1862-ben kt (ezstztt) cinpoharat s egy tnyrt vettek a konfirmndusok ltal sszegyjttt pnzbl. A szerb-horvt hbor utn a szzadok ta megrztt nednyek szma sajnlatosan megcsappant. 1998 szn mr csak 24 nednyt talltunk. Ezek kztt legalbb kt tnyr nem szerepelt a XIX. szzadi sszersokban. A megmaradt anyagbl a tovbbiakban egy-egy jellegzetes trgyat mutatunk be.
rasztali boroskanna - bortlt kanna. Tbb pldny maradt meg, azok kzl most a hercegszlsi kannt ismertetjk. Felirata szerint 1748-ban kszlt. rtartalma 4 icce, ami kb. 3,5 liternek felel meg. Hrom gmbn ll, fedeles s fles, ujjtmasza, illetve billentje szintn gmb alak. Teste hengeres, talpa dombor, szles peremmel. Fedele dsztelen, hrmas tagols. Kintcsre kzepn karjosan tagolt, a fedl felhajl hegy formja igazodik hozz. Fle dsztelen, alja elhajlik a kannatesttl. A kannatest hrom eszterglt svmintval dsztett. A csre alatt plmagak kztt felirat: BEKE ISTVN PREDIKTORSGBAN PPA ISTVN KLTSGVEL TSINLTATTA A HERCEGSZLSI R. SZ. EKKLSIA SZMRA ANNO 1748.
nkehely. A vrdarci kehely klasszicista vonsokat mutat. Szles kuppjt ngy "flechelt" sv dszti, nodusza elegns vonal, kehely formt idz. Talpa szles, dombor lemez krgyr dsztsekkel. Jelzetlen, de ksztsi ideje a XIX. szzad elejre tehet, az 1817-es sszers mr emlti.
Kenyroszt tnyr. A laski kenyroszt tnyr a Drvaszg legrgebbi nednye a megmaradottak kzl. Valaha szp volt, ma mr egy szakszertlen javts nyomai csftjk. Egyszer lapos bl, karimjn koncentrikus krkkel dsztett peremes tnyr. Karimjn felirat: ECCLEAE LASKO 1711. Kora alapjn barokk stlus edny lenne, de ezt a formt mr a gtika is hasznlta. Mrete, formja megfelel a reformtus gylekezetek ignyeinek, nagy mennyisg kenyrdarab elhelyezsre alkalmas.
Keresztelkszlet. Keresztelednybl s tlbl ll. A kereszteledny tbbnyire kis kancs formj, a tl pedig viszonylag mly, ovlis alak. Az elmlt szzadok sorn ritkn tallkoztunk komplett keresztelkszlettel, mert a zsinatok elrsai tg hatrokat engedtek meg az ednyfajtk hasznlata tekintetben. A sepsei keresztelkszlet egy ritkn elfordul szp korai pldja a keresztelkszlet nvvel jelzett kancs-tl sszelltsnak. Stlusa kiforrott klasszicista. A tl ovlis, peremes szl, peremn vsett, stilizlt nvnyi mintkkal dsztett. A kancs elegns vonal magas edny. Eredetileg akr kvskanna is lehetett volna. Fedlgombbal elltott fedeles, ivelt kintcsrrel, kecsesen hajltott magasra nyl vkony fllel. A kanna nyakrsze szkl, vlln krben stilizlt nvnyi mintasorral. Szlesed szjrszn s a fedl als szln hasonl mintasor tallhat. Talpa dombor, koncentrikus krkkel dsztett. Ma mr kicsit gyrtt, de igy is elmondhatjuk, hogy a XIX. szzad elejnek egyik legszebb formj ednyegyttest ltjuk. Felttelezheten ez az ednyegyttes itt msodlagos felhasznls, mert valjban hztartsi hasznlatra kszlt.
sszefoglalsknt lerhatjuk, hogy a Drvaszg nehz vei utn a megmaradt nkincs llapota mutatja a legszebb kpet, mg akkor is, ha tudjuk, hogy Bellye, K s Kopcs gylekezeteinek minden ednyt elraboltk.
Jegyzetek
A Drvaszg reformtus gylekezetei: Vrsmart, Csza, Hercegszls, Sepse, K, Karancs, Lask, Vrdarc, Kopcs, Bellye. - 2. Ezt az elrst a korbbi vrosi s chelrsok is tartalmaztk, azonban a gyakorlat nem volt egysges a birodalom egy rszeiben. A csszrn rendelete elrta, hogy minden tkezsi clt szolgl ednyen fel kell tntetni az n szrmazsi helyt, finomsgt, az edny ksztjnek nevt s a kszts helyt. A minsgjegyet vszmmal is ellttk, azonban ez nem a kszts ve volt, hanem tbbnyire az nnt mesterr avatsnak dtuma. Dagmar Stara: Markenzeichen auf Zinn. Praha 1978. 13. - 3. Lbadi Kroly: Istennek hajlkai a Drvaszgben. Bp. 1994. 34. - 4. Lbadi Kroly im. 85. - 5. Lbadi Kroly im. 85. "... a keresztelednynek fehr mz cserptl s egy kis k pohr szolglt".
http://www.hhrf.org/hmrke/
Homokszentgyrgy phfogel@gmail.com
A csald sokszor igen nehz alkalmazkodst, lemondsokat kvetel az egyttls rdekben. De ennek a vllalshoz hit kell, Istenhit. Isten s a csald szentsgben kell hinni, nem a trsadalmi szerzdsekben, konven-cikban.Popper Pter
+36 82 487 002
+36 30 68 26 800
Ekkor - 1954-55 -ben -akartam "vilgg menni"
Hazt tbb mdon lehet elvesztni, de bennnket el nem veszt soha!
Brd Oszkr 1893-1942 orvos, klt, drmair
Vajon nem mindnyjan ezrt a titokrt lnk? Hogy fldertsk letnk nagy titkt, az Istent?
n gy tanultam, hogy a vilg az olyan, hogy az ember Fradi-drukker. A rendes magyar ember az Fradi-drukker. Vagy mg egy- szerbb dolog ez: az ember fradista, ahogy a nap st vagy a f n. Esterhzy Pter (1950.- 2016. ) r
Ne fjjon a lelkem,
Ne fjjon a testem,
Legyen, ki felemel,
Amikor elestem.
Amit mznek rzek,
Epv ne vljk,
Kvessen a bke
Mint jsgos rnyk.
S ha majd j a hall,
Szljon hozzm szpen,
S ne a htn vigyen,
Hanem az lben.
A gyermekvek benyomsait tartsd emlkedben, mert azok tiszteletre mltk. Egyenes ton jrj, igaz lgy, mert az a legknnyebb s a legboldogtbb szerep. rzseiddel ne lgy pazar, de akinek odaadtad, ahhoz lgy h! S hogyha olykor keresztutakra vezet az let, krj tancsot tenszvedtl, gondolj azokra, kik onnan fellrl nznek le rd, atyd s anyd szellemre, s gy cselekedjl, hogy k boldognak lssanak tged. Jkai Mr (1825. 02. 18. - 1904. 05. 05.) magyar regnyr
Ktsg sem fr hozz, hogy a csald s az otthon az, amely ltal az emberi trsadalom legnagyobb ernyei szletnek, ersdnek s tpllkoznak.