Szeresd a Te npedet, nemzetedet, jobban mint nmagadat, s rajta kvl ms isteneid ne legyenek. Tiszteld otthonodat s a fldet, melyen lsz, hogy maradkaid is hossz letet lhessenek rajta! Wass Albert
A npzene teht a termszet tnemnye. Ez az alkots ugyanazzal a szerves szabadsggal fejldtt, mint a termszet egyb l szervezetei, a virgok, az llatok. ppen ezrt olyan gynyr, olyan tkletes a npzene. Ezek a dallamok a mvszi tkletessg megtestesti. Pldi annak, miknt lehet legkisebb formban, legszer- nyebb eszkzkkel valamilyen zenei gondolatot legtkletesebben kifejezni. Bartk Bla (1881-1945) zeneszerz, zongoramvsz, np- zenekutat
„Rvpartot rt a glya, – vilgkrutat jrt kormnyosval. … Egy szzat elg a harczot megszntetni: “Ne tpjtek egyms zszlit! ne vgjatok egymson sebeket! az Kossuth lelknek fj..” s a kzdelem elmlik … Ez a te bvs szem- fdeled eltakar minden belvi- szlyt. …Vezess bennnket most, te halottaidban is ris, e nemzeti nagysg fel.”
A hazafiak riszljk magukat, nekelnek, szavalnak, eskdznek. De csak egyfajta igazi hazafisg van: ha valaki ott, ahol ppen van, teljes hsggel s felttlen erkifejtssel helytll a munkjban. Ennek visszahat ereje van a hazra. Minden ms csak vsri mutogats s tnyrozs.Mrai Sndor
Ki hinn hogy a trkorszgi Antalya tartomnyban van egy magyar fal? Pedig van. Van ott egy si magyar fal: Macarky ejtsd: madzsarky, azaz magyar fal. A falut 450- 500 vvel ezeltt seink alaptottk. A magyar fldrl rabszolgnak elhurcolt foglyok elszr Isztambul krnkn telepedtek le majd tkltztek erre a vidkre s ezt npestettk be, ttrtek a muszlim vallsra, trkkk vltak, csaldi hagyomnyaik szerint azonban meg-riztk szrmazstudatukat, de nem beszlnek magyarul.Macarky ma- gyar temetjt a helyiek kzl sokan Macarka Mezarlnak, azaz Magyar temetnek, msok Eski Macar Mezar lnak, si magyar temetnek hvjk. Gebiz - Macarky ftern egy sz-kelykapu ll s rajta a felirat:
Jzus tantsa annyira vilgos, hogy a gyermekek is eredeti rtelmben rtik. Csak azok az emberek nem rtik meg, akik keresztnyeknek akarnak ltszani vagy annak hvatjk magukat.
- Posztmodern s szakirodalom
Posztmodern
sszefoglal elnevezs a legutbbi – mg folyamatban lv – irodalmi korszakra, amely a 20. szzad utols negyedben kezddtt. Egyes felfogsok szerint a modernizmus utn kvetkez korszak, msok szerint a modernizmus utols (?) fzisa. (Vilgviszonylatban az 1960-as vektl datljk.)
A szerb irodalomban az 1980-as vekben kezdtk hasznlni a posztmodern fogalmt az akkori fiatal rk trekvseinek megjellsre.
Ksbb azonban az a vlemny alakult ki, hogy a posztmodern jegyei mr elbb jelen voltak, s jelents alkotsokat a korbbi nemzedkekhez tartoz szerzk hoztak ltre.
Danilo Ki (1935–1989)
Az „eszttizl” irnyzat nemzedkhez tartozik, s mvei jl rtelmezhetek voltak a modernizmus fogalmaival is. m a posztmodern kategrii ugyancsak illenek rjuk, elssorban formai tekintetben. A kapocs modernizmus s posztmodern kztt Ki esetben: „nagy elbeszlsek” megszlaltatsa (fasizmus, kommunizmus), de egyben dekonstrukcijuk is, a posztmodern ldokumentum-regny formjban: Peanik (1972. „Fvenyra”), Grobnica za Borisa Davidovia(1976. „Boris Davidovi sremlke”).
Csaldi trilgia:
Bata, pepeo (1965. „Hamu, kert”) – folyamatos szveg regny, tipogrfiai mdon tagolt rszekbl. Vgig az elbeszl-fhs beszl egyes szm els szemlyben (Andreas Sam), de gyerekkori lmnyeit az rett r hangjn adja el. A kzppontban az apa s az anya llnak – a gyermek szemvel lttatva.
Rani jadi (1970. „Korai bnat”) – novellisztikus regny nll elbeszlsekbl. A kzppontban a gyermek ll – sajt szemvel lttatva. Az elbeszls vltakozan egyes szm els s harmadik szemly, a narrtor vallomsszeren s visszatekint reflexival beszl nmagrl („n”, illetve „a kisfi”).
Peanik (1972. „Fvenyra”) – valdi csaldi dokumentumbl kiindul ldokumentum-regny abbl a tpusbl, melyet trkkregnynek nevezek . A kzppontban a vilg ll – az apa szemvel lttatva s sorsban tkrzdve. A narrtor kiszorul a szvegbl, amely dokumentumokbl ll, ngy fiktvbl („tirajzok”, „Egy rlt feljegyzsei”, „Vizsglati eljrs” s „Tankihallgats”) s egy valdibl („Levl, avagy tartalom”). A dokumentumok rszletei sztszrva szerepelnek, kivve a „Levelet”, amely teljes egszben ll a knyv vgn. m a tredezett szerkezeten vgigvonul a szveget kisebb egysgekre oszt szmsor 1-tl 67-ig, amely – vizulisan s matematikailag – a tredkek htterben mgis sejl (mindkt r ltal – idzett mdon – emlegetett) egszre utal.
Milorad Pavi (1929)
Hazarski renik (1984. „Kazr sztr”) cm regnye a posztmodern irodalom vilgszerte ismert, emblematikus alkotsa. A trtnelmi tnyknt ltez, de rszleteiben alig ismert kazr hitvitt „rekonstrulja” ldokumentum formjban. A m hromszor mondja el ugyanazt (a kazr hitvita trtnett): a keresztny, az iszlm s a zsid forrsok alapjn „rekonstrult” lexikonok szcikkeiben, azaz a regny bcrendben sorakoz „fejezeteiben”. A hrom lexikonbl hrom „igazsg” derl ki, vagyis egy posztmodern tzis: hogy nincs igazsg, csak az igazsg – klnfle – interpretcii lteznek. Ennek megfelelen, a knyvnek is tbbfajta olvasata van, mghozz technikai rtelemben is: a lexikonszer szerkezetben a regny (!) egyes rszei (fejezetei) tetszleges sorrendben olvashatak, s az egyes szereplkre s esemnyekre akr hrom, ugyanolyan cm, de ms szveg „szcikk” is vonatkozik, s kzttk nyomdai jelek jelezik a kapcsolatot (az internetes hypertext linkjeinek eldei).
Pavi regnye divatot teremtett, s Ki pldjt is sokan kvettk, s ennek eredmnyeknt a posztmodern szerb prza szmos ldokumentum formjban rt – ltalam (M. P.) „trkkregny”-nek elkeresztelt alkotst – hozott ltre. Ide tartoznak Slobodan Seleni (1933–1995), Dragan Veliki (1953) Svetislav Basara (1953)s msok mvei. A hagyomnyosabb – lnyegben nletrajzi – posztmodern przban kitnik David Albahari (1948) regnyri munkssga.
A posztmodern irodalomban szembetl a prza (s ezen bell a regny) tlslya. A kltszetben nincs is kiugr teljestmny, inkbb sok egyenletesen j sznvonal alkot, pldul: Milutin Petrovi (1941), Slobodan Zubanovi (1947), Novica Tadi (1949) s msok kltszete.
Szakirodalom
SKERLI, Jovan: Istorija nove srpske knjievnosti. Beograd, Rad, 1953.
DERETI, Jovan: Istorija nove srpske knjievnosti. Beograd, Nolit, 1985.
CSUKA Zoltn: A jugoszlv npek irodalmnak trtnete. Budapest, Gondolat Kiad, 1963.
MILOSEVITS Pter: A szerb irodalom trtnete. Budapest, Nemzeti Tanknyvkiad, 1998.
Antolgik magyar fordtsban
A szerbhorvt irodalom kistkre. Budapest, Eurpa Knyvkiad, 1969.
Jugoszlv kltk antolgija. Budapest, Mra Ferenc Knyvkiad, 1963.
A csald sokszor igen nehz alkalmazkodst, lemondsokat kvetel az egyttls rdekben. De ennek a vllalshoz hit kell, Istenhit. Isten s a csald szentsgben kell hinni, nem a trsadalmi szerzdsekben, konven-cikban.Popper Pter
+36 82 487 002
+36 30 68 26 800
Ekkor - 1954-55 -ben -akartam "vilgg menni"
Hazt tbb mdon lehet elvesztni, de bennnket el nem veszt soha!
Brd Oszkr 1893-1942 orvos, klt, drmair
Vajon nem mindnyjan ezrt a titokrt lnk? Hogy fldertsk letnk nagy titkt, az Istent?
n gy tanultam, hogy a vilg az olyan, hogy az ember Fradi-drukker. A rendes magyar ember az Fradi-drukker. Vagy mg egy- szerbb dolog ez: az ember fradista, ahogy a nap st vagy a f n. Esterhzy Pter (1950.- 2016. ) r
Ne fjjon a lelkem,
Ne fjjon a testem,
Legyen, ki felemel,
Amikor elestem.
Amit mznek rzek,
Epv ne vljk,
Kvessen a bke
Mint jsgos rnyk.
S ha majd j a hall,
Szljon hozzm szpen,
S ne a htn vigyen,
Hanem az lben.
A gyermekvek benyomsait tartsd emlkedben, mert azok tiszteletre mltk. Egyenes ton jrj, igaz lgy, mert az a legknnyebb s a legboldogtbb szerep. rzseiddel ne lgy pazar, de akinek odaadtad, ahhoz lgy h! S hogyha olykor keresztutakra vezet az let, krj tancsot tenszvedtl, gondolj azokra, kik onnan fellrl nznek le rd, atyd s anyd szellemre, s gy cselekedjl, hogy k boldognak lssanak tged. Jkai Mr (1825. 02. 18. - 1904. 05. 05.) magyar regnyr
Ktsg sem fr hozz, hogy a csald s az otthon az, amely ltal az emberi trsadalom legnagyobb ernyei szletnek, ersdnek s tpllkoznak.