Grber Kroly: sszeegyeztethet-e a szabadsg s kzssg eszmnye? Etnonacionalizmus1 s demokrcia az ezredfordul Eurpjban.
-
Itt van teht az nrendelkezsi elvnek s a nemzetnek az egsz demokratikus szabadsgeszmvel ke zdettl fogva meglev, mind a mai napig egszben eleven s szoros kapcsolata, mely szerint demokratikus szabadsg egyenl nrendelkezs egyenl nemzetllam, msrszt az a msik egyenlet, mely szerint nemzetllam egyenl nacionalizmus egyenl fasizmus s hbor. Ezekben az egyenletsorokban valahol hibknak kell lennik, ezeket kell megkeresnnk. (Bib Istvn)
Rvid tanulmnyom f clja, hogy a demokrcia s nacionalizmus fogalmai kztt fennll kapcsolatrendszer sszefggsei kzl nhnyat megvilgtson. Az rs els rszben a nacionalizmust s demokrcit magyarz elmleti megkzeltsek kzl ismertetek nhnyat. A nacionalizmus magyarzatok „etnicista" s „modernista" iskoli s a „egalitrius" s „libertrius" demokrciafelfogs trgyalsa utn, a demokrcia s nacionalizmus llandan vltoz trtnelmi viszonyt vzolom fel a francia forradalom ta eltelt tbb mint kt vszzad peridusban.
A trtnelmi s elmleti gondolatok utn a tma mai, a hideghbort kvet problmit elemzi a tanulmny msodik rsze. A hagyomnyos elmletek cskken rvnyessge, az eurpai integrcis folyamatok s Kelet-Kzp-Eurpa 1989 utni vres etnikai konfliktusai kapcsn Eurpa mind keleti, mind nyugati rgiiban fontos jragondolni a demokrcia s nacionalizmus krdseit. A trtnelmileg kialakult eltr demokrcia s nemzetfelfogsok teljes mrtkû megismerse sokban segthet a jv etnonacionalista konfliktusainak elkerlsben. Ebbl a szempontbl klnsen rdekes Nyugat-Eurpa n. llamnlkli nemzeteinek vizsglata. A tanulmny a skt nacionalizmust vizsglja rszletesebben, s megprblja a skt plda tanulsgait elemezni rgink nemzeti kisebbsgei szempontjbl.
Konklzi gyannt a magyar nemzetfelfogs nhny ellentmondsos, de fontos krdst vzolom fel, megksrelvn megtallni azt a dinamikus egyenslyt, amely ltrejhet egy pozitv nemzettudat s modern demokrciafelfogs kztt.
1. Nhny elmleti megkzelts a nacionalizmushoz
Mostansg jra divatoss vlt a nemzeti ntudatrl beszlni. Sokan s sokflekppen rnak a nacionalizmus s demokrcia bonyolult s nem kevsb ellentmondsos kapcsolatrendszerrl. Sajnos a politizl rtelmisg szekrtborai kztt kevs jzan elemzs ltott napvilgot e rginkat nagyban rint problmakr igazi kihvsairl. A teljessg ignye nlkl, ezen rs megprbl nhny, mindannyiunk szmra fontos, de egyben nagyon rzkeny krdst felvetni. Mieltt rtrnnk a krds mai helyzetnek elemzsre, hasznosnak tûnhet az elemzs kt kzponti fogalmnak, a nacionalizmusnak s demokrcinak rvid trtnelmi ttekintse.
A nacionalizmus trtnelmi fejldsi plyjt kt lesen eltr iskola rja le napjainkban. Az „etnicista"2 iskola szerint, nemzeti ntudat – igaz egy jval limitltabb krben s rtelmezsben, mint a modern nemzetfelfogs – mr ltezett a kzpkor folyamn is. Ennek bizonytsra hozzk az iskola szerzi a skt Declaration of Arboath (1320)3 nemesi nyilatkozatot, melyet a skt nemessg mint nemzet intzett a pphoz, hogy segtse Skcia fggetlensgi trekvseit a hdt angolokkal szemben. Ms elemzsek szerint4 Shakespeare s Machiavelli mûveiben is flfedezhetek a kzpkor nemzetfelfogsnak rdekes pldi. A kzpkor magyar, illetve lengyel nemesi nacionalizmusa is sokban hasonlthat ezekhez a pldkhoz. Ennek megfelelen megllapthatjuk, hogy a kzpkor Eurpjnak nemesi nemzetfelfogsaiban mg nem jelennek meg a regionlis klnbsgek.
Az „etnicista" iskola szerint a francia forradalom jelentsge az volt, hogy a nemzeti ntudat sszekapcsoldott a felvilgosods szabadsg eszmnyvel. Ebben a korban vlt tmegjelensgg a nemzeti azonosuls, s ezzel a feudlis nemzetfelfogs eltûnt a trtnelem sznpadrl. Mg akkor is igaz ez az llts, ha a Szent Szvetsg Eurpja megprblta jra legitimlni kontinensnkn a dinasztikus-feudlis politikumot s nemzetfelfogst.
Az „etnicista" iskolval szemben a „modernista"5 iskola lltja, hogy nacionalizmus nem ltezett 1780 eltt, ahogyan ezt Hobsbawm knyvcme is jelzi, teht nincs sszefggs a kzpkor nemesi nacionalizmusa s a modern kor tmegnacionalizmusa kztt. Szerintk a nacionalizmus kizrlag a modernizci termke, s ebbl kifolylag a kzpkori pldk vizsglata nem segthet a ma nemzettudat-problminak megrtsben.
A nacionalizmus mltszzadi elretrst is eltren magyarzza a kt iskola. A „modernistk" szerint a 19. szzad modernizld nemzetllamnak homogenizcis trekvsei (oktats, kzigazgats s hadsereg stb.) fllrl mestersgesen alaktottk ki a nemzettudatot, mg az „etnicistk" alulrl, a tmegek fell jvknt definiljk ezeket folyamatokat. Fleg a nemzeti nrendelkezsrt foly szabadsgharcok s a felemelked nemzeti kultrk kzssgkpz erejt hangslyozzk. Leegyszerûstve azt is mondhatnnk, hogy a modernista felfogs szerint a modern llam hozta ltre a nemzetet mint legitimcis forrst, mg azt etnicistk szerint a nemzeti homogenizci nlkl nem jhettek volna ltre modern llamok. A nacionalizmus „modernista-instrumentalista" defincija alapjn a globalizld vilgban a cskken nemzetllami szuverenitsnak maga utn kell vonnia a nacionalizmus fokozatos visszaesst, Hobsbawm6 1990-ben megjelent knyvben egyenesen a nacionalizmus eltûnst jelezte el. Ezzel szemben az „etnicistk", klnsen A.D.Smith7 azt lltjk, hogy a nacionalizmus tudatalattibl fakad etnikai komponense mg sokig meghatroz kzssgkpz er lesz s az erre pl kollektv identitsok hatsa a globalizmus korban is tovbb fog lni. A mr a tanulmny cmben is emltett Walker Connor is felhvja a figyelemet, hogy a nacionalizmus tovbblsben s j forminak megjelenseiben nagy szerepe van a nacionalizmus modernista szerzk ltal sokszor nem vizsglt etnikai aspektusnak. A Pierre Van Der Berghe-fle8 szociobiolgia ksrletet tesz arra, hogy az emberi viselkeds sztns s tudatalatti rszt vizsglva a nemzeti azonosuls trtnelmileg mindig s mindig jjled vonzerejt magyarzza. Van Der Berghe szerint a nemzet etnikai komponense az emberi alapsztnk egyikvel a csaldi kzssg sztnvel hozhat kapcsolatba.
Mint annyiszor mskor is, Bib Istvn sorai segthetnek e kt eltr elmlet szintetizlsban:9 „... a nemzet modern fogalma a monarchia s arisztokrcia ellen felkelt jkori tmegmozgalmak, mindenekeltt a francia forradalom frazeolgijban jelent meg, s a kirlyoktl s nagyuraktl elvett s a tmegek ltal birtokba vett vagy venni kvnt politikai kzssghez fûzd tudatot jelentette s jelenti. Csak ppen nem ekkor s ezltal szletnek meg elszr a nemzet s a nemzeti ntudat kzssgi jelensgei, hanem – szemben a rgebbi korok arisztokratikus vagy korltozottan demokratikus nemzeti tudatval – most kapcsoldnak ssze a minden emberre kiterjed, minden ember egyenl emberi mltsgt meghirdet modern szabadsgeszmvel, s ennek kvetkeztben most vlnak a szles tmegekre, elvileg mindenkire kiterjed tmegjelensgekk."
2. A demokrcia rtelmezsei
E rvid, a nacionalizmus kialakulst vizsgl trtnelmi s elmleti eszmefuttats utn – melyre mg ksbb visszatrnk a mai nacionalizmusok vizsglatakor – rdemes nhny szt szlni a demokrcia trtnelmi fejldsi vrl, amit a grg polisz korbl indt a legtbb szerz.10
A Politikai Filozfik Enciklopdija 11 defincija szerint: „...kori politikai terminus, jelenti a np ltal val kormnyzst – a klasszikus Athnban, ahonnan a sz ered, a dmosz uralmt. Mai szhasznlat szerint vonatkozhat a npi kormnyzsra vagy npszuverenitsra, a kpviseleti kormnyzati rendszerre csakgy, mint a kzvetlen rszvtelen alapulra, st (nem egszen korrekt mdon) a kztrsasgi vagy alkotmnyos kormnyzsra, vagyis trvny ltali kormnyzsra is."
Hossz vszzadok ms politikai berendezkedsei utn – melyekben az arisztokratikus nemzet fogalma fel-felbukkant – a demokrcia problematikja a renesznsz s felvilgosods vszzadaiban jra megjelent Machiavelli, Montesquieu, Locke s Rousseau mûveiben.12 E hossz szellemi erjeds eredmnyeknt robbansszerûen omlott ssze a feudlis abszolutizmusok vilga 1789-ben. A francia forradalmat kveten, a 19. szzad folyamn, a felvilgosods filozfijbl kiemelked szocializmus s liberalizmus a demokrcia fogalmt kt klnbz vizsgldsi szempontbl az egyenlsg, illetve szabadsg szempontjbl kzeltette meg. Az egalitrius13, illetve libertrius14 demokrciafelfogs klnbzsge tbb-kevesebb vltozssal mg a mai napig is fennmaradt. A felvilgosods „trsadalmi szerzds" s „termszetes jogok" elveibl kiindulva, a 19. szzad vlasztjogokat folyamatosan kiterjeszt liberlis rezsimjei gy gondoltk, hogy a szabadsgjogok bvtsvel s a teljeskrû titkos vlasztjog elrsvel elrkezhetnek a teljes demokrcia llapothoz. A libertrius demokrciafelfogs kiegsztst, illetve megreformlst tûzte ki maga el az „utilititarista"15 mozgalom, mely szerint a demokrcia individualista szabadsgprincpiumt ki kell egszteni a „lehet legtbb ember lehet legnagyobb fok boldogsgval". Az „utilitarista" mozgalom eredmnyeknt egsz sor szocilis jog kerlt a liberlis demokrcia keretei kz. Az „utilitaristk" mozgalma mint a libertrius demokrcia egalitrius reformja is felfoghat.
A Marx ltal kezdemnyezett kapitalizmus- s demokrciakritika a liberlis demokrcia meghaladst tûzte maga el. A termels, eloszts, tulajdonls s osztlyviszonyok vizsglatval az emberi egyenlsg szempontjbl kzeltette meg Marx a demokrcia problematikjt. Az ebbl kiemelked „egalitrius" demokrciaszemllet nagymrtkben meghaladta az utilitaristk eszmit. A kt klnbz demokrciaszemlletbl kialakul politikai mozgalmak s ideolgiai rendszerek jegyben telt a 19. szzad nagy rsze. A 20. szzad els vtizedeire Eurpa fejlett orszgaiban a teljeskrû titkos vlasztjog politikai realitss vlt. Azonban a tanulmny komparatv szempontjai miatt azt is meg kell jegyeznnk, hogy Kelet-Kzp-Eurpa legtbb orszgban az ltalnos s titkos vlasztjog nem volt megszokott politikai gyakorlat egszen az 1989-es vltozsokig.
A 20. szzad els felnek jobboldali s baloldali totalitarinus politikai rendszerei s a vilghbork nagyban visszavetettk brmilyen demokrciafelfogs elretrst, hiszen a msodik vilghborban maga a demokrcia lte kerlt vgveszlybe. A Roosevelt ltal a nagy gazdasgi vilgvlsgot (1929-1933) kveten indtott „New Deal" politika sok tekintetben a msodik vilghbort kvet jlti llampt demokrciamodell szellemi elfutrnak tekinthet. Ez a demokrcia egalitarinus modelljn alapul rendszer uralta Nyugat-Eurpt s a fejlett vilgot az 1970-es vekig. Az 1970-es vek olajrrobbansa s a globlis gazdasg depresszija s ksbb, 1989-1990-ben a szocialista vilgrendszer buksa mind jelents szerepet jtszottak a libertrius demokrciafelfogs jbli megersdsben. Nhny elemz – kzlk taln a leghresebb Francis Fukuyama16 – a kommunizmus buksa kapcsn a liberlis demokrcia vgs gyzelmrl beszlt. Szerintk a „trtnelem vge utni vilgban" a demokrcia minden ellensge – kztk a nacionalizmus – elhal s az emberisg lvezheti ezen llapot gymlcseit...
Mi kzp-eurpaiak ma mr tudjuk, hogy az 1989-1990-ben szletett lmaink lmok maradtak s Eurpba val visszatrsnk is kslekedik. A posztkommunista valsgban nemcsak Vukovr, Szarajev, Srebrenica s Groznij vres emlke ksrt, hanem a htkznapok szegnysge s szrkesge is visszaknyszert minket a realitsokhoz. Ennek fnyben Fukuyama tantsai tbb mint anakronisztikusnak tûnnek...
3. A demokrcia s nacionalizmus trtneti sszefggsei
Ahogyan azt mr korbban is emltettem, a francia forradalom eszmerendszert tekintve, a nemzeti nrendelkezs s ntudat, a szabadsg s egyenlsg eszmnyei szinte elvlaszthatatlan egszet alkotnak. A 19. szzad nemzeti mozgalmai, amelyek egyrtelmûen a felvilgosods kpnyegbl bjtak el, Eurpa liberlisai s demokrati szmra egyrtelmûen e progresszv hagyomny folytati voltak. John Stuart Mill17 s Giuseppe Mazzini18, a kor vezet liberlisai dvzltk a nemzeti mozgalmak sikereit Eurpa-szerte.
Termszetesen szlni kell a herderi nemzetkoncepci kzp-kelet-eurpai visszhangjairl is. Herder a nemzetet mint kulturlisan, nyelvileg s etnikailag meghatrozott entitst tekintette ellenttben a francia, illetve angolszsz nemzetfelfogsokkal, amelyek a nemzetet mind egy adott llam terletn l llampolgrok csoportjt rtelmeztk. rthetnek tûnik, hogy mirt fordultak Kelet-Kzp-Eurpa kis nemzetei – amelyek a dinasztikus birodalmak kzpontost s kisebbsgellenes politikinak szenved felei voltak – a herderi kulturlis-etnikai nemzeti felfogs fel. Kzhelynek hangzik, de sokszor elhangzik az llts tbb modernista szerz tollbl, miszerint e koncepcibl mintegy logikusan kvetkezik a hitlerista Nmetorszg tbolyult fajelmlete s rasszizmusa. Termszetesen e tanulmny clja nem a herderi nemzetkoncepci 20. szzadi interpretcijnak trgyalsa, azonban rdemes e tmban Kiss Endre19 nagyvû elemzst figyelembe venni: „Konklziknt azt is mondhatjuk, hogy a Herder-Fichte-fle nacionalizmus spontn vlasz volt a napleoni hborkat kvet eurpai helyzetre. Ennek megfelelen ezt a paradigmt alapos s eltletek nlkli elemzs al kell vetni. Semmifle utlagos ideolgiai kritika nem vltoztatja meg a tnyt, miszerint e koncepci volt az els, amely vilgos elmleti keretet adott a nemzetpts problematikjban a kontinensen."
A legtbb szerz hangslyozza az eltr nemzetfejldsi koncepcikat a kontinens keleti s nyugati feln, s a Hans Kohn20 ltal bevezetett etnikai/politikai (ethnic/civic) nacionalizmus tipolgia a mai napig elfogadott tzise az irodalomnak. E ttel szerint a nyugati fejldsi modellre (politikai, ill. „civic" nacionalizmus) olyan nemzetllamok keretein bell kerlt sor, ahol az etnikai s politikai hatrok egybeestek s az ers nemzetllam keretein bell bekvetkez modernizcis homogenizci nagyban hozzjrult az llamhoz kttt, llampolgrsra pl nemzeti ntudat kialakulsra. Ezzel szemben Kzp-Kelet-Eurpban, az etnikai koncepci rvnyeslt a tbbnemzetisgû birodalmak rgijban. A nemzetllamok relatv gyengesge, illetve hinya nem tette lehetv a politikai nemzet fogalmnak kialakulst, gy az itteni nemzetek kulturlis, nyelvi s etnikai attribtumokkal ptettk fel nemzettudatukat. Ennek jegyben szinte termszetesnek vehet a nemzeti rivalizls ott, ahol az etnikai soksznûsg trtnelmi adottsg. Pldaknt emlthetnnk Erdly krdst, ami mind a romn, mind a magyar kulturlis nemzetkoncepcinak rsze volt, s az ebbl fakad konfliktusok a mai napig reztetik hatsukat.
Ebbl a tipolgibl kiindulva rendkvl hasznosnak tûnik nhny periferikus nyugat-eurpai np nemzetkoncepcija. Kztudott pl., hogy Norvgia s rorszg igen ksn, a 20. szzad elejn nyertk el nemzeti fggetlensgket, gy a nyugat-eurpai modellel nem igazn magyarzhatak. De ennl mg rdekesebb megvizsglni az n. llam nlkli nemzeteket Nyugat-Eurpban. A legvilgosabbak a skt, walesi, baszk s kataln pldk. gy tûnik, hogy a hagyomnyos koncepcik nem igazn magyarzzk ezen nacionalizmusok ltezst, illetve jjledst. A mai nacionalizmusok vizsglatnl mg visszatrnk erre a krdsre.
A nacionalizmus negatv hatsai s a vilghbork kirobbansban jtszott szerepk kzismert. Csepeli Gyrgy21 szavaival: „A kulturlis nacionalizmus trtnelmi veresget szenvedett, mivel nem tudta bebizonytani, hogy sszeegyezhetetlen a fasizmussal."
Az 1945 utn kialakul jaltai rendszerben a kzp-kelet-eurpai kis npek kultrnacionalizmusa bebetonozdott a szovjet internacionalizmus dogmatikjba. Termszetesen a sokak ltal hangoztatott tzis, miszerint a nacionalizmus problematikja teljesen eltûnt a szovjet tpus trsadalmakban nem teljesen igaz. St a kialakul keleti blokk orszgainak „hatrfetisizmusa" hozzjrult valamifle eltorzult nemzetllami gondolkods kialakulshoz, sokszor az ott l nemzeti kisebbsgek krra.22
David Dyker23 tanulmnya azokat a folyamatokat rja le, amelyeken keresztl az egykori kommunista vezetk nacionalista vezrekk vedlettek t. Ezzel szemben a harmadik vilg antiimperialista nemzeti mozgalmai ppen szocialista jelszavak nevben folytattk a gyarmattartk elleni harcot. A nacionalizmus s demokrcia sszefggsei szempontjbl tanulsgosak a harmadik vilg nemzeti felszabadt mozgalmai, hiszen a nacionalizmus ebben a peridusban egy egalitarinus szemlletû demokrciakoncepcival egyetemben szolglt e mozgalmak alapideolgijul. Ez alapvet vltozs a 19. szzadhoz kpest, amikor Eurpa nemzeti mozgalmai a liberalizmus elvei alapjn harcoltak nemzeti fggetlensgkrt.
A jaltai vilgrendszer szocialista feln, az 1970-es s 1980-as vek antikommunista demokratikus ellenzknek munkjban emberjogi aktivistk s msok mellett rsztvettek a demokratikus nacionalistk is. Sok elemzs szerint rgink 1989-1990-es forradalmaiban az jjszlet nemzeti rzs is kulcsszerepet jtszott. A temesvri esemnyek 1989 decemberben azt grtk, hogy rgink oly rgi nemzeti srelmei begygyulhatnak s kialakulhat egy nem gyûlleten alapul nemzetkoncepci, amely kpes lesz Kzp-Kelet-Eurpa kis npeit elindtani az eurpai demokrcik fel. Sajnos nhny hnappal ksbb, az 1990 mrciusban Marosvsrhelyen trtnt esemnyek bebizonytottk, hogy mg sok idnek kell eltelnie, hogy a trtnelem okozta sebek begygyuljanak.
4. Nacionalizmus s demokrcia az ezredforduln: kelet s nyugat
Amint azt az eddigiekben is lthattuk, trtnelmi perspektvban a nemzettudat s demokrcia kapcsolatrendszere rendkvli vltozsokon ment t. E rvid ttekints utn elrkeztnk e tanulmny f krdsrendszerhez, a nacionalizmus s demokrcia mai kapcsoldsi pontjaihoz.
Ahogyan azt mr korbban is emltettem, sok nemzeti rzelmû, ha gy tetszik nacionalista rtelmisgi vett rszt a kommunistaellenes demokratikus ellenzki csoportok munkjban Kzp-Kelet-Eurpa-szerte az 1980-as vek sorn. Ebben az rtelemben a nacionalizmus demokratikus ernek tûnt, hiszen ezen ellenzki csoportok msokkal egyetemben elfogadtk a liberlis demokrcia jtkszablyait, st szemlyi s csaldi szabadsgukat veszlyeztettk a kommunista rendszer elleni harcban. Ezeknek a politikai erknek eszk gban sem volt valamifle tisztn etnikai alap tekintlyuralmi politikai rendszer felptse a kommunizmus romjain. Ezt a tnyt Csepeli Gyrgy24 is elismeri, akit a legkevsb sem vdolhatunk azzal, hogy brmifle politikai vonzdsa lett volt a demokratikus nacionalistk irnyban: „Az a tzisem, hogy a politikai nacionalizmus elrenyomulsnak vagyunk tani, amelynek clja a jogllamisg megteremtse, a civil trsadalom, a piacgazdasgon s az llampolgri sttuson nyugv Gesellschaft tpus politikai nemzeti kzssgek kiptse. A posztszocialista nemzetllamokat knz vitk a politikai nacionalizmus ideolgiai s pszicholgiai dillemibl erednek, s semmi kzk a tribalizmushoz, az etnikai tisztasg rgeszmjhez s csak kzvetve kapcsoldnak a kulturlis nacionalizmus mintjhoz."
rtve a nemzeti identitstudat szerept a kommunista rendszerek buksban, nem tûnik meglepnek az a ma mr politikatrtneti tny, hogy a rgi egy sor orszgban centrista-nemzeti prtok nyertk az els szabad vlasztsokat. Ezeket a politikai erket, mrmint a demokratikus nacionalistkat, lehet sok szempontbl kritizlni (gazdasgi tmenetek nem megfelel menedzselse, tlzott kormny befolys a mdikban stb.), de az alapvet demokratikus jtkszablyokat ezek az erk nagyjbl betartottk. A msodik ciklusban ennek megfelelen a rgi legtbb orszgban a posztkommunista szocialista, illetve szocildemokrata prtok alakthattak kormnyt a minden szempontbl demokratikus vlasztsok utn.
A volt Jugoszlviban trtnt vres esemnyek vltak rgink nacionalista fellngolsnak negatv szimbolumv. Vukovr, Dubrovnik, Szarajev, Srebrenica esztelen ldklsei vilgszerte mindenki eltt ismertt vltak a globlis mdik csatornin keresztl. Nem clja ezen rsnak, hogy rszletesen magyarzza ezen szrnyû ldklsek okait, de mindenkppen meg kell emlteni, hogy a sok nyugati elemz ltal hasznlt trzsi-etnikai magyarzatok korntsem tûnnek megfelelnek a rgit jobban ismer olvask szmra.
Ma mr tbb-kevsb mindenki ltal elfogadott az a tny, miszerint a Milosevics-fle Kis-Jugoszlvia nagyban felelss tehet a konfliktus kirobbansrt.25 A mr korbban emltett „nmenklatra-nacionalizmus" elmlet valban sokat segthet a Milosevics-jelensg magyarzatban. A nmenklatra-nacionalizmus elmlet szerint az 1980-as vek nmenklatrja nhny orszgban felismerte a nacionalizmus adta j legitimcis lehetsgeket az 1989 utni peridusban. Ennek megfelelen manipulatv eszkzkkel mr az 1980-as vek msodik feltl tudatos politikt folytattak, aminek eredmnyeknt a kommunizmus bukst tllve, mint a nemzeti gy bajnokai maradtak hatalmon. Az elmlet hangslyozza, hogy a kommunista hatalom alatt, illetve mr megelz trtnelmi peridusokban kialakult kzssgorientlt s egalitrius politikai kultrt tkletesen magba foglalja a nmenklatra-nacionalizmus ideolgija.
A mdia nvekv hatsa a politikumban, ma mr kzhelynek szmt a politikaelmlet irodalmban.26 Sokan a mdit a politikai hatalom negyedik gnak tartjk. Ebbl a szempontbl is rdemes megvizsglni Milosevics rendszert.27 A hbor alatt az informcit teljes mrtkben ural Milosevics, sokat nyert ebbl kifolylag, s sokak szerint kizrlag csak e mdiamonoplium ereje tartotta a hatalomban a vlsgos idszakok alatt. Az 1996. november vgn s december elejn trtnt esemnyek megersteni ltszanak tzisemet. Belgrdban az ellenzki tntetk tzezrei s az ellenzk politikai prtjai vlasztsi csalssal vdoltk Milosevicset s prtjt. Milosevics, aki amint mr jeleztk – az elektronikus mdik tbbsgt vek ta ellenrzse alatt tartja, a nhny megmaradt fggetlen rdilloms, kztk a B-92 csatorna hatsgi bezrsval vlaszolt a politikai tiltakozsi hullmra. Nhny nappal ksbb azonban a nemzetkzi nyoms hatsra az adk jra sugroztk mûsorukat s a Milosevics-rezsim tjkoztatsi minisztere is lemondsra knyszerlt.
A legtbb elemzs a volt Jugoszlvia terletrl a negatv pldkat elemzi, kevs sz esik viszont arrl a volt tagkztrsasgrl, Szlovnirl, amely legjobban vszelte t a dlszv krzist. Szlovnia jelenrl szl egy Ljubljanban kiadott angol nyelvû kiadvny.28 Peter Klinar29 esszje a demokratikus gazdasgi s politikai rend kialakulst s a nemzeti identits krdst vizsglta: „A szlovn nemzetllam ksi kialakulsa megmagyarzhatja, hogy a szlovnek mirt ragaszkodnak annyira sajt kultrjukhoz s terleteikhez. A szlovnek, kik hossz idkig elnyoms s knyszertett asszimilcis krnyezetben ltek, sajt etnicitsukat s nemrgiben kivvott nemzeti fggetlensgket az ers csaldi ktelkekkel egytt a trsadalmi kohzi sszetart erejnek tekintik."30
A kiadvny szerzi Klinarhoz hasonlan hangslyozzk, hogy Szlovnia jonnan elnyert nemzeti fggetlensge sok tekintetben pozitv irnyban befolysolja a szocializmus utni gazdasgi s politikai tmeneteket. Jugoszlvia ms volt tagkztrsasgaitl eltren, Szlovniban a patriotizmus nem hajlik t szlssges idegengyûll nacionalizmusba. Az orszgot vezet kormnykoalci a nemzeti konszenzus kormnya volt, hiszen a kormnyban jl megfrt egyms mellett a posztkommunista utdprt, a rendszervlts utn alakult keresztnyszocialista s liberlis prt. Az j llam rdekei sokszor fontosabbak a provincilis belpolitikai vitknl, a szlovn nemzeti konszenzuspolitika az orszg polgrosult hagyomnyai mellett, Szlovnit rgink egyik sikertrtnetv teszi. Ez a pozitv nemzeti hagyomny azonban nem vonta magval valamifle „zrt trsadalom" kialakulst, hiszen Szlovnia civil trsadalma mindig is az egyik legfejlettebb volt rginkban. Szlovnia jogrendszere magban foglal sok olyan jogi elvet – pl. a nk s homoszexulisok pozitv diszrimincija –, amely egyltaln nem l jogi gyakorlat Kelet-Kzp-Eurpa legtbb orszgban.
Az sszeomlott szocialista fderlis llamok helyn ltrejtt llamalakulatok kzl rdemes rviden szlni Csehorszgrl s Szlovkirl is. Csehorszg, hasonlan Szlovnihoz, kihasznlva relatv helyzeti elnyeit, Vaclav Klaus miniszterelnksge alatt hatrozott gazdasgpolitikval s hangslyozva a cseh pozitv nemzeti hagyomnyokat, komoly sikereket rt el a Csehszlovkia felbomlsa ta eltelt nhny vben. A klnbz nyugati rtkelsek szerint ma mr Csehorszg s Szlovnia – Lengyelorszggal egyetemben – rgink legfejlettebb s legsikeresebb llamai. A pozitv pldk utn Szlovkia j llamisga sok negatv tendencit hordoz magban. Az exkluzivista nemzetllami felfogs htrnyosan rinti Szlovkia nemzeti kisebbsgeit, klnsen a magyar kisebbsget. Nem csak a kisebbbsgek demokratikus jogai szenvednek csorbt, hiszen a ma Szlovkijban brmifle alternatv gondolkods ellensgesnek szmt, legyen az parlamenti ellenzki politizls vagy civil trsadalmi tevkenysg. A Meciar-fle hatalom mindent megtesz a hatalom koncentrlsra, ahogyan ezt Kovc llamelnk finak elrablsa jelezte. A Meciar-fle autoriter hatalom f legitimcis elve az agresszv nemzeti kizrlagossg. rdemes megvizsglni a kormnyz koalci sszettelt is, mg Szlovniban konszenzuson alapul nagykoalci mûkdik, addig Szlovkiban Meciar kt szvetsgese a szlssges jobb- s baloldal egy-egy kpviselje.
sszefoglalva, a nacionalizmus s demokrcia krdseit rginkban sok helyi s nyugati elemz sokszor igen sematikusan magyarzza. Kzp-Kelet-Eurpa szmra az eltr trsadalomfejldsi modell eltr nemzetfogalommal jr, ez a nemzetfogalom sokszor sajnos nem mentes a nyelvi, kulturlis s etnikai bezrtsgtl sem, ez azonban nem azt jelenti, hogy ezen nemzetfogalom lte eleve magval vonja a vres etnikai konfliktusok lehetsgt. Sok esetben a nemzeti fggetlensg s az jjled nemzeti ntudat pozitv irnyban befolysolja a posztkommunista tmeneteket, ahogyan ezt pldul Szlovnia s Csehorszg pldja mutatja. Termszetesen Szlovkia nemzeti exkluzivitsa a negatv jelensgek krbe tartozik. Ghia Nodia31 grz politikai filozfus szerint a nacionalizmus s a demokrcia egyfajta hzassgban l egytt rginkban. Ez egy igen ellentmondsos hzassg, mivel a kt fl kptelen egyms nlkl lni, ugyanakkor egyttlsk lland feszltsggel jr.
Eurpa keleti felnek vizsglata utn a nyugat-eurpai pldkon szeretnm vizsglni a nacionalizmus s demokrcia problematikjt. „Nyugat-Eurpban a nagy nemzeti ellenttek kora lejrt, az itt lv orszgok a nemzetek feletti integrcit vlasztottk a nacionalista torzsalkodsok helyett. Kelet-Kzp-Eurpa nemzetllam-pt projektjei fziskssben vannak a posztnacionalista kort l Nyugat-Eurphoz kpest" – hangzik a jl ismert, propagandisztikusnak hangz ttel. Ha jobban megvizsgljuk a valsgot, lthatjuk, hogy a nemzeti identits krdsei mg a mai napig nyitottak: Nmetorszgban trk s dlszv vendgmunksok s csaldjaik millii lnek llampolgrsg nlkl, nemzeti asszimilcijuk tbb mint ktsges, Franciaorszgban a Maghreb orszgokbl rkezett bevndorlk tmegei okoznak trsadalmi feszltsget, ugyanitt a nyltan bevndorlellenes Le Pen prtja a szavazatok tbb mint 10%-kt brja, Spanyolorszgban s Nagy-Britanniban az n. llamnlkli nemzetek – a baszk s kataln Spanyolorszgban s a skt s walesi Nagy-Britanniban – krdse nyltan megkrdjelezi ezen llamok legitimitst. Klnsen rdekesnek tûnik szmunkra az „llamnlkli nemzetek" nemzeti jjszletse, mivel ezek vizsglatval taln kpesek lehetnk a hagyomnyos nacionalizmusmagyarzatok trtelmezsre.
Elfogadva az „etnicista" iskola tzist, miszerint mr a kzpkorban ltezett egy modern nemzetfogalomtl eltr nemesi-feudlis nemzetfogalom, Skcia Eurpa rgi nemzetei kz tartozik32. A skt llamisg a Treaty of Union (1707) kapcsn szûnt meg, ekkor Skcia beleolvadt Nagy-Britannia llamisgba. Azt, hogy mintegy 150 v alatt hogyan lett az ipari forradalom centrumban fekv Skciban skt identitsbl brit nemzeti identits knyvek sora elemzi.33 A Morton Graeme ltal hasznlt „unionista nacionalizmus" (unionist nationalism) arra utal, hogy a skt nemzeti ntudat a brit llam fggvnyben definilta magt egszen az 1960-as vekig. A skt nemzeti ntudat fejldse tkletesen megfelel a modernista iskola elmleteinek, a sikeres trsadalmi s gazdasgi modernizci, a kialakul brit tengeri birodalom s az ezzel jr homogenizcis folyamatok (hadsereg, gyarmati adminisztrci, oktats stb.) mind hozzjrultak a sktok brit llammal val azonosulshoz. Skcia a brit birodalom keretein bell vlt modernn, kihasznlva a Pax Britannica ltal nyjtott gazdasgi lehetsgeket. Glasgow a brit birodalom egyik legfontosabb kiktjv s ipari s financilis kzpontjv vlt a 19. szzad msodik felre. Skcia egyrtelmûen nyert az 1707-es szerzdssel, hiszen kzel egyenrang partnerknt rszt vve, a brit birodalomban bmulatos gazdasgi s kulturlis fejldsben volt rsze. Skcia fejldse szinte sszehasonlthatalan Nagy-Britannia ms kis npeinek fejldsvel, hiszen rorszg s Wales, mint Anglia kvzi gyarmatai, teljesen eltr fejldsi modellt kvettek. Walesben az vszzadok ta erteljes anglicizls leblokkolta a nemzetptst. Mg rorszg nemzeti fejldse sok szempontbl igen hasonl volt a kelet-kzp-eurpai nemzetpt projektekhez (kulturlis, etnikai s nyelvi nemzetfelfogsok), s az sem vletlen, hogy a Dek-fle „passzv ellenlls" mdszerei az r nemzeti mozgalom szmra pldaknt szolgltak az angolokkal szembeni ellenllsban. Megjegyzend az is, hogy a birodalmi rdekek mellett, az ers protestantizmus Skcit s Anglit rendkvli mdon sszekttte. Max Weber34 ma mr klasszikusnak szmt ttele, mely a protestantizmus s kapitalizmus sszefggseit magyarzza, sok tekintetben igen hasznlhatnak tûnik a skt fejlds rtelmezsben. Jellemz mdon, mg Kzp-Kelet-Eurpa rtelmisgei s mûvszei a nemzett vls programjt fogalmaztk meg (Petfi, Botev, Mickiewicz, Palacky), addig a skt rtelmisgiek az emberisg problematikjt vizsgltk univerzalista szemszgbl (A.Smith, D.Hume, A. Ferguson, W.Robertson) a forradalmi 18-19. szzadban.
Azonban a 20. szzad skt nemzeti renesznszt tbb mint nehz magyarzni a modernista elmletekkel. 1991-ben egy identitsfelmrs sorn a megkrdezettek tbb mint 65%-a vallotta magt csak sktnak vagy ketts identits esetn inkbb sktnak.35 Ennek megfelelen a Skt Nemzeti Prt is elretrt a vlasztsokban az elmlt 20 vben, az 1974-ben az ltalnos vlasztsokon elrt 30,4% volt a prt igazi ttrse, ez eltt a prt tmogatottsga az 1960-as vek kzepig 5% alatt volt. Az 1992-es ltalnos vlasztsokon elrt 21,5% s az 1994-es Eurpa Parlamenti vlasztsokon elrt 33%36 a prt szavazbzisnak megszilrdulst jelzi.
A nacionalizmus egy rdekes vlfajval van itt dolgunk, amit igen nehz megmagyarzni a hagyomnyos politikai/etnikai, ill. civic/ethnic tipolgival. A Skt Nemzeti Prt gyakorlatilag egy szocildemokrata prt, melynek gazdasgi programja egyrtelmûen a nagyobb llami feladatvllalsrt ll ki. A prt „Fggetlensg Eurpban" (Independence in Europe) szlogenje egyrtelmûen kill az eurpai integrci mellett, melynek szerintk egy fggetlen Skcia termszetesen tagja lenne. A prt fellp mindenfajta etnikai bezrtsg ellen, ami klnben sem jellemzje a skt nacionalizmusnak. A Glasgow-ban l indiai, illetve pakisztni polgrok termszetes tagjai a skt nemzetnek. Mra mr a nyugat-skciai r-katolikus munkstmegek is sikeresen integrldtak az egykoron ersen protenstns nemzetbe.37 A skt nemzettudat nagyszerû pldt adhat arrl, hogyan lehet demokratikus elveket tvzni pozitv nacionalizmussal. Isobel Lindsay38 szerint a skt nacionalista projekt s annak viszonya az eurpai integrcihoz sok szempontbl plda lehet Kelet-Kzp-Eurpa kis nemzetei szmra.
A skt nacionalistk teljes mrtkben tisztban vannak a globalizci kihvsaival s az azzal sszfgg tnnyel, hogy a nemzetllamok politikai s gazdasgi fggetlensge s hatskre cskken.39 Ennl is tovbb megy Neil MacCormick,40 a SNP alelnke, aki civilben az edinburghi egyetem jogi karnak dknja, amikor a nemzetllami szuverenits krdst vizsglja a nemzetkzi jog szempontjbl. MacCormick41 szerint az eurpai integrci igazi krdse, hogy a szuverenits melyik modellje fog rvnyeslni. Ha a tagllamok llami szuverenitsa cskken kpes lesz-e az Eurpai Uni mint nemzetek feletti politikai entits betltelni a szuverenits vkuumt? Szksg van-e egyltaln egy nemzetek feletti szuperllamra? MacCormick vlasza szerint az Eurpai Uni egyetlen tagllama sem lvezi a hagyomnyos rtelemben vett teljes nemzeti szuverenitst. Ugyanakkor az llami szuverenits ezen j defincija lehetsget ad Skcia szmra, hogy jra definilja nemzettudatt Eurpa kontextusban.42 Ezek a sorok egyrtelmûen kritizljk a kormnyz brit konzervatv prtot, amely mind a belpolitikai, mind az eurpai szntren a hagyomnyos nemzetllam-koncepcit kpviseli. Ez a gyakorlati politika szintjn Skcia gyben a devolci brmifle formjnak tagadst, mg Eurpban az integrci mlytsnek teljes elvetst jelenti.
sszefoglalva, a skt plda relevns lehet rgink szmra nemcsak a kis npek eurpai integrcihoz val viszonya s a nemzetllami szuverenits jrartelmezse miatt, hanem azon prblkozsok miatt is, amelyek a kzpontost nemzetllam reformjra irnyulnak. Ez klnsen hasznos lehet a krnyez llamokban l magyar kisebbsgek krdsben, ahol a kzpontost llamok – Szlovkia s Romnia – tkletes pldit lthatjuk.
5. Nemzettudat s demokrcia Magyarorszgon
A krnyez llamokban l kisebbsgek kapcsn jutunk el a magyar nemzettudat mai krdseihez, amelyek e tanulmny utols rszt kpezik.
Molnr Gusztv43 sorait rdemes teljes terjedelmben idzni, hiszen a tma igazn fontos problmjt veti fel: „Ezzel egyidejûleg az is kiderlt, hogy a krnyez llamok a 75 esztendeje fennhatsguk al kerlt magyarsgot nem tudtk a sajt kulturlis s politikai rtkrendjkbe s rendszerkbe integrlni. Nem is tudhattk, hiszen a 18-19. szzad folyamn a trtnelmi Magyarorszg terletn l magyar np egsze vlt modern rtelemben vett nemzett. Kvetkezskppen a „sajt" trtnelmi mlt s a „sajt" kultra evidencijbl ptkez identitstudat az Osztrk-Magyar Birodalom szthullsa utn kisebbsgi sorba kerlt magyar kzssgeknek is sajtja volt s maradt a mai napig. E knyelmetlen, de egzisztencilis tnyt a szomszdos orszgok politikai s kulturlis elitje s kzvlemnye az llam egysgt, st fennmaradst veszlyeztet szeparatizmusnak minsti, ezrt nemcsak hogy nem tmogatja az »autonmit«, amely a tbbsgtl eltr nemzeti identits fennmaradst s tovbbadst intzmnyesen biztostan s ezzel mintegy vglegess is tenn, de minden lehetsges mdon s eszkzzel arra trekszik, hogy a tbbsgi nemzet s az llam mitikus egysgn alapul (s olyannyira hinyolt) totlis nemzeti integrcit jabb s jabb kisebbsgellenes trvnyekkel s rendelkezssekkel kiknyszertse."
A nacionalizmus hagyomnyos politikai/etnikai-kulturlis magyarzata szerint, (ahogyan Molnr Gusztv is helyesen felismeri) a krnyez orszgokban l magyar kisebbsgek kulturlis-etnikai rtelemben a magyar nemzethez tartoznak, mg politikai rtelemben llampolgrsguk rvn az adott llamalakulathoz. gy tûnik ez a kettssg az oka (a politikai manipulcikon kvl) az etnikai szembenllsnak. Ez az egyenlet az, ami taln hozzfûzhet a bevezet Bib-idzetben felvetett krdsekhez (demokratikus szabadsg = nrendelkezs = nemzetllam? Illetve nemzetllam = nacionalizmus = fasizmus s hbor?).
A megolds a politikai s kulturlis rtelemben vett nemzettudat ellentmondshoz nehezen megtallhat, jogi szempontbl manapsg mg a kollektv jogok emltse is hatalmas politikai viharokat kavar, azok a kollektv jogok, amely sokak szerint a problmk megoldst jelenthetnk. Vrady Tibor jogszprofesszor44 esszje e rendkvl ellentmondsos krdst vizsglja.Vrady rmutat arra a sokak ltal elfelejtett tnyre, hogy a kt vilghbor kztti Npszvetsg kisebbsgvdelmi rendszere a kollektv jogok rendszern alapult. Termszetesen ma mr tudjuk, hogy hogyan csuklott ssze e rendszer a msodik vilghbort megelzen. A krdsek a npszvetsgi rendszer kapcsn a kvetkezek: lehet-e nemzetkzi jogi formulkat vgrehajt hatalom nlkl betartatni s lehet-e nemzetek feletti demokratikusan legitimizlt politikai rendszereket ltrehozni? Mai szemmel gy tûnik, hogy ez a krds mg mindig nyitott, klnsen ha megvizsgljuk a boszniai rendezs krl kialakult vitkat.
A Npszvetsg kollektv jogi rendszernek buksa utn, az 1945 utni idszakban a kollektv jogok lekerltek a nemzetkzi jog napirendjrl, helyket az univerzlis emberi jogok foglaltk el. Az utbbi kt vtizedben azonban, a nemzeti s etnikai kisebbsgek problematikjnak jbl felsznre kerlse kapcsn a kollektv jogok fogalma ismt megjelent a nemzetkzi jogban. Ezt a tnyt nemzetkzi dokumentumok egsz sora jelzi – az Eurpa Tancs Kisebbsgvdelmi Keretegyezmnye (1994), ENSZ Kisebbsgvdelmi Nyilatkozata(1992), EBESZ koppenhgai dokumentuma (1990).
Rginkban azonban a mai napig a kollektv jogok fogalma rzelmileg tlfûttt politikai vitk trgya, ezrt taln rdemes elfogadni Vrady konklzijt a kollektv jogokat illeten,45 miszerint a kollektv jogok fogalma tlsgosan tlpolitizlt Kzp-Kelet-Eurpban, s sok esetben mr magnak a terminusnak az emltse is politikai patthelyzetekhez vezet. A megolds Vrady szerint abban rejlhet, hogy vlt vagy vals srelmek emlegetse helyett, a problmk pragmatikus megoldsra kell trekedni s magt a kolletv jogok terminust el kell felejteni, de nem a tartalmt! De facto a krnyez orszgok magyar kisebbsgei tbb kollektv jogknt lerhat jogot gyakorolnak, pl. az anyanyelvi oktats jogt. A fontos krds igazbl az, hogy hogyan javthatak a kisebbsgben l magyarok letkrlmnyei az asszimilcis trekvsekkel szemben. Termszetesen ebbl a szempontbl az anyaorszg szerepe igen jelents. Nem elfogadhat, st demaggnak hathat az a politika, amely szembelltja az anyaorszg magyarsgnak rdekeit a kisebbsgi magyarok rdekeivel. Mg akkor is gy van ez, ha az anyaorszg gazdasgi helyzete korltozza a segtsgnyjts lehetsgeit.
A kulturlis s politikai nemzetfelfogs ellentmondsainak feloldsra tesz ksrletet az Isaiah Berlin-tantvny Yael Tamir46 izraeli szerz is. Bevezetjben47 felhvja a figyelmet arra a sok trsadalomtuds ltal elkvetett hibra, miszerint irracionlisnak s krtkonynak blyegeznek meg minden nemzeti kzssghez kapcsold rtket. Teszik ezt sokszor gy, hogy igazbl nem szllnak le a szellemi elefntcsonttoronybl s nem teszik fel a problmt krlvev get krdseket. Ebbl kiindulva, Tamir kimutatja a mr ltalam is korbban emltett tzist, miszerint a nacionalizmus s liberalizmus sok tekintetben elvlaszthatatlanok s kzs trl szrmaznak.48 Termszetesen Tamir tisztban van a liberalizmus s nacionalizmus ellentmondsaival is, de sszessgben btor ksrletet tesz, hogy politikai filozfiai mdszertannal feloldja ezeket.
Kiindulpontja a nemzet s az llam fogalmnak sztvlasztsa.49 Ismervn a tbbnemzetisgû llamok trtnelmi kudarcait, tagadja azt a sok nacionalista ltal magtl rtetdnek tartott tnyt, hogy minden kulturlis-etnikai nemzetnek joga van a sajt llamra.50 Tamir „liberlis nacionalizmusa" megprblja tlhaladni ezeket problmkat.51 „Ennek megfelelen a liberlis nacionalizmus egytt nnepli a kultra partikularizmust s az emberi jogok univerzalitst, az egynek kulturlis s trsadalmi gykereit az egyni szabadsg eszmnyvel."
Tamir „liberlis nacionalizmusa" elutastja a nemzeti ntudat felsbbrendûsgt ms identitsokkal szemben, de nem tagadja a nemzeti ktdsek fontossgt. Tamir teljes mrtkben elfogadhatatlannak tartja a nemzeti ntudat ms nemzetekkel szemben val definilst. A sajt kultra megrzsnek joga nem jelenthet politikai szeparatizmust. A kulturlis kollektv jogok elfogadsa Tamir esetben nem jelenti az individulis jogok megsrtst. E fogalommal, mrmint a nacionalizmus „policentrikus" defincijval Tamir megprblja tllpni az etnocentrista nacionalizmusokat. Azrt is figyelemre mlt a munkja, mivel elmleti keretet nyjthat sok kelet-kzp-eurpai vlsggc megoldshoz. A tbbnemzetisgû llamokban a tbbsgnek el kell fogadnia azt a tnyt, hogy a nemzeti kisebbsgek sokszor ms etnikai-kulturlis nemzethez tartoznak, ezrt kulturlis tllsk egzisztencilis gy szmukra, mg a kisebbsgeknek el kell fogadniuk, hogy az egy kultrnemzethez tartozs nem felttlenl jelenti az egy politikai nemzethez tartozst.
Bib Istvn szerint egy tbbsg igazbl akkor demokratikus, ha ksz tbbletjogokat adni a vele egytt l kisebbsgek szmra. A bibi rtelmezs kizrlag nemzeti kisebbsgekre vonatkozott, a mai rtelmezsben viszont a kisebbsgek egy jval szlesebb defincijval kell dolgoznunk. E definci magban kell hogy foglalja a szexulis, etnikai s ms kisebbsgeket is.
Will Kymlicka52 mûve a kisebbsgi jogok elmletnek taln legfelkszltebb liberlis lersa. Kymlicka szerint sincs ellentmonds a liberalizmus s az egyni s kollektv kisebbsgi jogok kztt. Kymlicka megklnbztet etnikai s nemzeti kisebbsgeket. Az etnikai kisebbsg azokat a csoportokat takarja, amelyek bevndorlknt, illetve vendgmunksknt, legtbbszr nszntukbl rkeztek az adott terletre, pldaknt emlthetjk szak-Amerika bevndorlit vagy a nmetorszgi trk s dlszv vendgmunksait. Nemzeti kisebbsgnek szmtanak azok a kisebbsgek, amelyek trtnelmileg honosak az adott terleteken s mai kisebbsgi helyzetk tlk fggetlen trtnelmi helyzetekre vezethet vissza, pl. a Krpt-medence magyar kisebbsgei, koszovi albnok stb. Kymlicka szerint a nemzeti kisebbsgeknek adott bizonyos csoporthoz kapcsold jogok (kultra, oktats, helyi kzigazgats stb.) amelyek esetenknt meghaladhatjk az etnikai kisebbsgek jogait, ersthetik a kisebbsgek ktdst az etnikai tbbsg llamhoz. Sok elemzs szerint a tlzott mlysgû fderalizmus s decentralizci vgs soron az adott llamalakulat vgt jelentheti. Jugoszlvia esetben pldul megllapthatjuk, hogy nem a kztrsasgok tlzott nkormnyzati jogai, hanem az ppensggel kzpontost belgrdi hatalom elleni reakci vezetett az llam felbomlshoz. Az 1990 mjusban benyjtott szlovn, illetve horvt elkpzelsek, amelyek Jugoszlvia igazi fderciv val tszervezst javasoltk, is ezt a megllaptst igazolhatjk.
A vajdasgi magyar ifj. Korhecz Tams53 a liberlis Kymlicka elmletbl kiindulva prblja megkzelteni a kisebbsgi jogok krdskrt: „Kymlicka teht lerombolja az egyni szabadsgjogok s a kollektv, csoportspecifikus kisebbsgi jogok kztti, tves kvetkeztetsen nyugv liberlis nzetet, megksrli bebizonytani azt, hogy a csoportspecifikus jogok szksgesek s kvnatosak a liberlis demokratikus trsadalmakban. Ezt a tbbsg s a nemzeti kisebbsg kztti egyenlsg, valamint a nemzeti kisebbsghez tartoz egyn szabadsga kveteli meg."
Vrady, Tamir, Kymlicka s ifj. Korhecz elmleti fejtegetsi utn rdemes egy pillantst vetni a magyar nemzeti ntudat helyzetre a ma globalizld vilgban. Magyarorszg, a tbbi kelet-kzp-eurpai llamhoz hasonlan, nyltan kifejezte csatlakozsi szndkt az eurpai unihoz. A magyar-szlovk s magyar-romn alapszerzdsek alrsa is az euroatlanti integrci jegyben trtnt. Sokak szmra gy tûnhet, hogy kontinensnk nyugati fele mr egy „posztnacionalista" kor fel tart. Azonban felttlenl rdemes megvizsglni az eurpai integrci hatst a nyugat-eurpai nemzeti ntudatokra. Metodolgiailag rdekesnek tûnhet a „modernista" nacionalizmusmagyarzat alkalmazsa a transznacionlis eurpai projektre. Ahogy azt mr korbban is trgyaltam, a modernista felfogs szerint a nemzetpts projektje a mlt szzadban a modern llam felemelkedsnek fggvnye volt. Ms szval a trsadalmi s gazdasgi modernizci folyamatai (felemelked modern llami brokrcia, kzpontostott modern hadseregek, uniformizlt tmegoktats stb.) nagyban hozzjrultak az egysges nemzeti ntudat kialakulshoz.
Ennek megfelelen az eurpai integrcinak – amely egsz sor nemzetek feletti intzmnnyel s trvnnyel br – trvnyszerûen kpesnek kell lennie valamifle eurpai identits felptsre, olyan identitsra, amely vgs soron kpes lehet a nemzeti rtkek kiegsztsre, esetleg meghaladsra. Ezzel szemben, manapsg a „demokratikus deficit" kifejezst hallhatjuk nap mint nap az Unit illeten. Ahogyan azt az elmlt vek eurpai gyekben tartott referendumai is sugalljk, Eurpa-szerte krdsek merlnek fel az Eurpai Uni legitimcija kapcsn.
sszefoglalva: gy tûnik, hogy a mlt szzadban kialakult nemzetllam-koncepci mg ersen legitim Eurpa nyugati feln. Ez mg akkor is igaz, ha az Eurpai Uni s ms globalizcis kihvsok ersen korltozzk a hagyomnyos rtelemben vett nemzetllamok hatskreit. A.D. Smith54 szavaival: „Amikor a l kollektv identitsok rtusairl s ceremniirl beszlnk, tudnunk kell, hogy az eurpai integrci ilyenekkel nem rendelkezik. Brmilyen prblkozs egy nemzetek felletti eurpai identits felptsre nem engedheti meg magnak, hogy ne vegye figyelembe ezeket a tnyeket s kihvsokat."
Ebben az eurpai krnyezetben, Magyarorszg taln rgink „legeuroszkeptikusabb" llama. A politikai aptia jellemz tnyezje a posztkommunista politikumnak szinte minden kzp-kelet-eurpai orszgban, mgis a legtbb orszg nagyban „eurooptimista".
Ezek utn azt vrhatnnk, hogy haznkban a pozitv rtelemben vett nemzeti ntudat ellenslyozza szkepszisnket Eurpa irnt. De ez nem egszen gy van. A pozitv szlovn s cseh pldknak nincs igazn visszhangjuk Magyarorszgon.
Mi lehet a magyarzat? Taln a kdri modernizcit dicst egynhny szociolgust kellene megkrdezni. Szerintk a Kdr-rendszer sok modernizcis folyamatot indtott el, hiszen azok az orszgok, amelyekben nhny modernizcis nem indult el az 1970-es s 80-as vek folyamn, ma kevs esllyel kecsegtethetik magukat az Eurpai Unis tagsgot illeten. De a felems modernizci rengeteg problmt okoz napjaink Magyarorszgnak. A nemzeti ntudatot illeten a kdri modernizci a pozitv nemzeti ntudatot elnyom rendszer politikt folytatott. 1956 emlkezete mindenkppen egy pozitv nemzeti ntudatot foglalt magban. A Kdr-rendszer vezrlelve e pozitv nemzettudat – 1956 hagyomnynak – tagadsa volt. A kdri modernizci e negatv aspektust jl jellemzi az a tny, hogy mg a nyolcvanas vek msodik felben is vllalta a leszll gban lv hatalom a trsadalmi konfrontcit, amikor rendri brutalitssal lpett fel a mrcius 15-re s oktber 23-ra emlkezkkel szemben. Nem vletlen az sem, hogy a nyolcvanas vekben szervezd demokratikus ellenzk 1956 hagyomnyait – kztk a pozitv nemzeti ntudat hagyomnyt – tekintette szellemi kiindulpontjnak. Figyelemremlt viszont az a tny, hogy az 1988. jnius 27-n rendezett Ceausescu-ellenes tntetets nem lett rendri brutalits trgya, st mi tbb, hivatalosan engedlyezett volt. Ez az ellentmonds egyrszt magyarzhat korbban mr ismertetett „nmenklatra-nacionalizmus" elmletvel, hiszen a kommunista rezsimek sokszor fordultak a nacionalizmus legitimcis erejhez, msrszt a kzvlemny figyelmnek klfld fel terelstl a belpolitikai feszltsg cskkenst is remlhette a Kdr-rendszer.
A rendszervlts ta eltelt vek trtnseit nem elfelejtve azonban megllthatjuk, hogy a mai magyar nemzetfelfogs problmi kzvetve s kzvetlenl is magyarzhatak ezekkel a folyamatokkal. Egyrszt a sznvonaltalan „mucsai" magyarkods s a msrszt brmifle nemzeti rzs ggs lenzse mind e felems modernizci rksgei. Termszetesen egy hosszabb trtnelmi tvlatban nem csak az utols t vtized modernizcis rksge szmt perdntnek. A nemzeti ntudat krdsei mindig kzponti szerepet jtszottak a klnbz modernizcis stratgikban Szchenyitl Nmeth Lszlig a magyar trtnelem utols kt vszzadban. Azonban e tanulmny keretei kztt nem vllalkozhatom a modernizci s nemzeti ntudat kapcsolatrendszernek rdemi trgyalsra.
Konklzi
Nhny kzkeletû elmleti s gyakorlati problma boncolgatsa utn rviden sszefoglalnm ezen rs tanulsgait. Kelet-Kzp-Eurpa forradalmai 1989-90-ben megszabadtottk a rgit a kommunista totalitarianizmus rossz szellemtl. Eurpa minden tjn, Londontl Budapestig, nagy remnyek fûzdtek az jjszlet kelet-kzp-eurpai demokrcikhoz. Bztunk abban, hogy orszgaink kpesek kipteni olyan politikai rendszereket, amelyek mentesek lesznek az Eurpa 20. szzadi trtnelmbl mr megismert etnikai alap politizlstl s paternalizmustl. Eurpa mestersges kettosztottsgnak megszûnse utn termszetesnek vettk, hogy jra elfoglaljuk a helynket Eurpa szellemi trkpn.
Az elmlt vek trtnsei nem igazoltk ezeket a remnyeket. A mr emltett Vukovr, Szarajev, Groznij emlke befeketti Eurpa jvkpt. A modernits nagy eszmnyei, szocializmus s liberalizmus, nem foglaltk el helyket a posztszocialista vilg politikai trkpn. E vkuumot politikai etnonacionalizmusok klnbz vlfajai tltttk meg. Az utca embere a lokalitshoz kttt etnonacionalista identitst vlasztotta a felvilgosods nagy eszmi helyett. Ez az etnonacionalista identits, amely sokszor mint ers ktanyag tartott ssze embereket a kommunizmus elleni harcban, mra a rgi tbb orszgban a volt kommunista nomenklatra politikai manipulcijnak maszlagv vlt. A globalizci korban anakronisztikusnak tûn nemzetllam sokak szmra alternatvt jelent a mai napig rginkban.
A posztmodern kor rtkvsrn Kelet-Kzp-Eurpa sok trsadalma a nacionalizmust vlasztotta, mg a felvilgosult nyugat ltszlag a npek feletti integrcit. Azonban ha kzelebbrl vizsgljuk a nyugati demokrcikat, a kp kzelrl sem ilyen egyrtelmû. Egyrszt a nem eurpai bevndorl tmegek integrlsa, msrszt a politikai szlssgek leptse korntsem tekinthet megoldott krdsnek. A posztnacionalizmus jl hangz szlogenje sem fedi el a nyugati demokrcik mindennapi valsgt. A nemzetllamok tovbbra is rszei fldnk globalizld tjkpnek. Marcian Krol55 szavaival lve, posztmodern vilgunkban a Nyugat posztdemokratikus vlsga tallkozik a Kelet predemokratikus vlsgval.
A Kelet-Kzp-Eurpa pusztt etnonacionalizmusai konfrontldnak nhny nyugat-eurpai nacionalizmussal, az „llamtalan npek" nacionalizmusval, amelyek a nemzetllam bûvkrbl kilpve prbljk definilni nemzeti identitsukat, az jjszlet eurpai regionalizmus nevben. A skt s a kataln plda, ahol a nemzeti identits nem kerl antagonisztikus ellenttbe a demokrcia alaprtkeivel, szimbolikus jelentsggel brhat rgink szmra, ahol a multikulturalizmus trtnelmi adottsgnak tekinthet.
Nem elfogadhat az a sokszor kulturlis sznobizmusba hajl, intellektulis viselkedsmd, amivel 1989-90-ben megjsoltuk a nacionalizmus eltûnst. Ki kell jnnnk az elefntcsonttoronybl s megkrdeznnk: Mirt vlasztotta az utca embere a nacionalizmust s hogyan lehet demokratizlni ezt az ezerszer s ezerszer jjszlet identitst? E tanulmny clja az volt, hogy vitt indtson arrl: hogyan tudjuk megfogalmazni Magyarorszgrl Eurpa jvkpt s mit jelent szmunkra az r Richard Kearney56 ltal megfogalmazott „posztmodern Eurpa" vzija. Az az Eurp, amely kpes elfogadni a tbbszintû identits eszmnyt, ahol a loklis, nemzeti s nemzetek feletti identitsok bksen megfrnek egyms mellett.
|