Haydn lete, f mfajai
(A klasszikus vonsngyes megszletse.A klasszikus szimfnia megszletse
Haydn zongoraszonti Haydn oratorikus mvei s misi)
Haydn letmve, jelentsge egszen ritka, szinte magban ll mdon helyezkedik el egy nagy korszak trtnetben. Msok valami gykeresen j fejlds kiindulpontjn llnak, forradalmi ervel s ntudattal trnek soha nem jrt utakat; vannak, akik nemzedkek felgylemlett trekvseit tetzik be vgs kivirgzsknt; ismt msok, korszakok hatrn mindkt funkcit betltik, lezrva ami mgttk llt s megnyitva az j utakat.
Haydn, fellpsekor egy krltte sarjad, talakul j mvszet trekvsei mell szegdhet mr, a legels kezdemnyez lpseket nem neki kellett megtennie. De ezeknek az j trekvseknek legfontosabb eredmnyeit szilrdtja meg elsknt, forrong, szertegaz ksrletek eszkzeivel szlaltat meg elszr az egsz vilghoz szl mondanivalt, az egsz letrl, az egsz emberrl szlt.
Ennek a kultrnak nyelvt tette vglegesen s visszavonhatatlanul vilgnyelvv, az mvszetnek nagyszer kibontakozsa tette flrerthetetlenn immr egsz Eurpa szmra, mi volt oly szksgszeren j s diadalmas mindabban, ami a zenben akkor tven-hatvan esztend ta rleldtt.
„Haydn-Mozart-Beethoven” – gy jut esznkbe, ha a bcsi klasszikus mvszet trtneti fejldsrl esik sz, s a sorrend nkntelenl valamifle „nemzedki”, valamifle elkezds-folytats-betetzs – viszonyt asszocil. A bcsi klasszicizmus „els nemzedkt” jelenti Haydn? Nyilvnvalan azt is. Amikor az 1750-es vekben fellp, st ettl fogva taln msfl vtizeden t ktsgtelenl kpviseli elsnek, s egyedl az osztrk zenben mindazt, ami mr rezheten tbb, mint ksrlet s tkeress. Krlbell a 70-es vek msodik felben lp – nem nyomba, hanem – kzvetlenl mellje a valban nemzedknyi idvel fiatalabb trs, Mozart. A kt csodlatos s annyira ellenttes ritmus letplya s mvszi fejlds most msfl vtizeden t prhuzamosan fut egyms mellett; a 20-35 ves a 45-60 ves mellett, anlkl, hogy kzs zenetrtneti korszakuknak, kultrjuknak valami ms-ms szakaszt kpviselnk. Mozart korai halla utn Haydn azonban ismt egyedl maradt, de most mr nem egy csrz j mvszet els megszilrdtjnak flig ntudatlan s kzdelmes helyzetben, hanem a nemzetkzi zenekultra Eurpa-szerte tudott, elismert, diadalmas tetpontjn. Most kiderlt, hogy nemcsak tovbbadni tudta, amit mr maga kivvott, de a msodik nemzedk fiatal mesternek jabb eredmnyeit is magv tudta tenni.
1803-ban gy ltszik, hogy a 70 esztends Haydn mvszete vgleg elhallgat; ez az az v, amelyben egy fiatal, mris npszer mvsz (aki nla is vett nhny zeneszerzs-leckt) „Hsi szimfnit” r Napleonrl. A bcsi klasszicizmus harmadik betetzse nyilvnvalan gy indul s gy tartozik e klasszicizmus egysges egszbe, hogy ppen annak eddigi eredmnyeit, egsz let- s emberszemllett teszi krdsess. S ugyanakkor mgiscsak ezeket az eredmnyeket, ezt az letszemlletet tgtja s gazdagtja, hogy taln, mgis igazolja az j szzad embere szmra.
De mindez csak az idpontok rendje, a „tartalomrl” nem esett mg sz, a teljes korszak rksgrl s benne Haydn helyrl, szereprl a maga kora s a mi korunk szmra.
Hetvenht esztendeig lt, teljes flvszzadot fog t a megszaktatlan, hallatlanul termkeny alkotplya.
1. Haydn lete
A nagy zeneszerzk portrjt az utkor meglehetsen eltorzthatja. Haydn sem kerlheti el ezt a sorsot. Pldul, mikor Mozart a „Haydn papa” kifejezst hasznlta a leveleiben, a szeretetre s tiszteletre mlt, nlnl jval idsebb tantmestert jellemzte gy, nem pedig a zenekltt, akirl pedig ekppen vlekedett: „…kpes szrakoztatni s felrzni, kacagtatni s megrendteni gy, mint senki ms”. A 19. szzad mskpp rtelmezte Mozart szavajrst, s valamifle kedlyes, trfacsinl regurat kpzelt maga el, nem vve tudomsul sem az emberi s mvszi ktsgekkel, megtorpansokkal, vlsgokkal terhes letplyt, sem pedig Haydn zenjnek elsttl, tragikus s rezignlt mozzanatait. Termszetesen voltak, akik jl tudtk az igazat (pl. Brahms, Verdi, Debussy, Puccini), de az szavuk sem volt elegend, hogy ne csak egynhny szimfnia hangozzk el a szzngy kzl, s hogy a vonsngyesekkel ne csak mkedvelk, a zongoraszontkkal ne csak kezdk foglalkozzanak.
1732. mrcius 31-n szletett, prilis 1-n kereszteltk meg. Nagyon hamar elkerl a szli hztl: csupn annyi emlke van, hogy: „Boldogult apm bognr volt… termszetnl fogva nagy zenekedvel. Minden kottaismeret nlkl jtszott hrfn, n pedig, az tves kisfi, szpen utnanekeltem egyszer, rvid dalait…” A bognrmester tudnia kellett, mit jelent a kisfi feltn j hallsa s ambcija (amellyel pl. a hegedjtk mozdulatait utnozza lelkesen, kt plcval a kezben). s tudnia kellett azt is, hogy mit jelent a zensz-, a mvszplya. A szomszdok, ismersk lelkes rbeszlsre Frank hainburgi muzsikus, tant, iskolaigazgat is odavetdik ltogatba – vele aztn tra kel az alig 5 esztends ficska is, hogy Hainburgban vgezze el rendes iskolai de fknt zenei tanulmnyait. Haydnk nem fltek a mvszplya bizonytalansgtl: nem telik bele egy vtized, s az ebben az esztendben szletett msodik fi, Michael is kveti btyjt, de mr egyenesen Bcsbe megy, s ott tallkoznak majd az Istvn-templom krusban. Jval ksbb Joseph mg egy ccst segti be az Esterhzy-udvar zenekarba, amelyet akkor mr vezet.
Mit is tanult Haydn Frank mestertl? Elssorban neket: nem tl ers, de feltnen kellemes, hajlkony hangjt knnyen lehetett formlni, kpezni. Ennek sorn szinte magtl megy a kottaolvass elsajttsa: a hatves fi mr laprl nekli a misket. s megindul a hangszeroktats is a heged- s zongorajtk mellet – ha hinni lehet egy anekdotnak – legelszr stdobot tanult. Alig rkezett meg ugyanis a gyermek Hainburgba, nnepnap kzeledett, s Franknak kellett szolgltatnia a zent a krmenetben. Csakhogy az stdobos vratlanul meghalt. Nem tehetett egyebet, minthogy kis tantvnyt tantotta meg nhny nap alatt a hangszer knyes, muzikalitst kvetel kezelsre. A fi – mondjk – egy kendvel letakart szakajtn gyakorolt, mindent elbort lisztfelhhet verve maga krl… de elltta feladatt a krmenetben (J). Ez az eset jellemz a tanulvekre: ez az egsz studium mindennek mondhat, csak mdszeresnek, tervszernek nem, de annl gyakorlatibb. A kikpzs nem egy ltalnos, majdani zensz-letplya megalapozst, f tudnivalit tartja szem eltt, hanem mindig azonnali, konkrt feladatokat, st voltakppen mg azokat sem. Mondhatjuk, hogy a feladatok maguk vgzik el a kikpzst. Az a meghkkent, hogy ez valamikppen gy is maradt gyszlvn Haydn egsz letn t: hiszen mindig „tanulni” fog, a legrettebb remekmvekig, s azok alkotsa kzben is. s mindvgig gy, mintha nem azt tanuln, amire majdszksge lesz, hanem azt, amit ppen csinl.
Mgis, a zenei kpzs, legalbbis a kis nvendk korhoz kpest, aligha lehetett jelentktelen. Mskppen aligha llhatott volna be letnek, zensz-plyjnak vratlan, vletlenszeren rkezett jabb fordulata. Valamit tudnia kellett a htesztends finak, ha Georg von Reutter, udvari zeneszerz, a bcsi Istvn-szkesegyhz nagyhr karnagya egy rvid meghallgats utn elhatrozta, hogy felveszi a fvros els egyhzi zene-egyttesbe.
Vletlen annyi volt a dologban, hogy a nagytekintly muzsikus, karnekes-toborz krtjn ppen Hainburgba is betrt.
Ugrsszer hirtelensggel vltozik meg a vilg, amely krlveszi. Egy nyolcves falusi gyerek vilgvrosba kerl, a hatalmas birodalom csszri szkvrosba, annak a legfnyesebb kzppontjaiba (mert nemsokra mr az udvari zenekar egy-egy hangversenyn is rszt vesz Reutter keze alatt)! s ha az udvari egyttesben akad dolga, ott mg tarkbb vilggal ismerkedhet: a helybeli komponistk olasz operival, vagy akr a mfaj vilgot jrt hressgeivel. Megismerkedik az udvari nnepsgek s udvari htkznapok asztali zenjvel, kisebb s nagyobb hangszeres csoportok muzsikjval, amelyben pp ez id tjt kezd egy sajtosabb, nllbb bcsi modor kialakulni. Klnsen a fiatal Wagenseil s Monn szeretik a bcsi utck s polgri hzak dalt-tnct ignyes zenekari vagy zongoramuzsika formiba tvzni…
Eurpa legtekintlyesebb kzvlemnye trelmetlenl temeti a rgit: Hndelrl kijelentik, hogy egsz irnya idejt mlta, J. S. Bach lipcsei munkssga voltakppen sohasem sugrzott ki igazn nagy hatssal messzebbre, most azonban mr a fiaira figyel a zenei vilg…A nagy barokk kultra l jelenltrl szinte nyomokban sem adnak hrt a bcsi templomok s vilgi zene-frumok repertor-krniki.
Mit akarnak ht az jak, a fiatalok, akiknek zenei trekvseivel nap mint nap tallkozik az Istvn- templom ambcizus s fogkony kristja? gy tnik, elssorban a polifnia szvevnyessgre, szntelen magasfeszltsgre untak r: grdljn a dallamok szvse, a forma simbban, folykonyabban, kerljenek a dallamok egyms mell s egyms utn, ne rkk egyms fl, egymson keresztl nylva, s legyenek maguk is egyszerbb, szimmetrikusabb tagolsak „dallamosabbak”!
Lttuk, hogy gyermekkorban milyen fontos volt a fiatal Haydn szmra, amit a mindennapi gyakorlati zenls sorn tapasztal, de most mr tanul is, mdszeresen s bizonyra szakavatott, j mesterektl. Az alapos nektanuls az els, hiszen ez lland szolglatnak kvetelmnye, s eleinte ebben fejldik a legfeltnbben, a csszrn is nemegyszer megdicsri szp szoprnszlit. Emellett zongort s hegedt is tanul, s br – sajt bevallsa szerint – virtuz fokig egyiket sem vitte, az akkor minden muzsikusnak elengedhetetlen alapos, biztos jtk kikpzst nyilvn itt megkapta mr. Zeneszerzsben taln csak nhny leckt kapott. Reutter mester nem volt lelkiismeretes pedaggus: nyilvn nagyon elfoglalt is volt, s bizonyra hajlama sem volt r. Az ifj Haydn tudsa viszont egyre gyarapodik, olyannyira, hogy hamarosan megprblkozik a komponlssal. Egy 15 vagy 16 szlamSalve Reginn „ri tetten” Reutter mester.
Hamarosan elvlik, mennyire vitte, mert lassan sajt lbra kell llnia. Tizennyolc ves, cseng gyermekhangja elveszett, a krus nem tudja mr hasznlni szolglatait. Vge a sok sikert aratott szoprnszlista karrierjnek, 1749 vgn rvid ton az utcra kerl.
Sanyar vek kvetkeznek. Nemcsak egy plya megalapozsrt folyik most a harc, de a puszta talponmaradsrt, a mindennapirt is. A szort szksg legfenyegetbb pillanataiban azrt, gy ltszik, nem hagyja el a szerencse. Nha van lehetsg alkalmi, kisegt muzsiklsra, vagy kisebb zenedarabokat rendelnek tle… Csakhogy ez nem jelent semmi vglegeset, nem jelent llst. Mariazellbe utazik, a nevezetes bcshelyre, s ott – lltlag – erszakkal veszi ki a szoprnszlista kezbl a kottt a belps pillanatban, s nekelni kezd. Sikere van, de elhelyezkedni itt sem tud. Pedig valamihez fogni kellene mr – szlei rbeszlnk, hogy papnak lljon, de ehhez semmi kedve. jra egy ismers tnik fel vratlanul, egy Buchholtz nev keresked, aki 150 forintnyi klcsnnel segti ki. Most mr talprallhat: nll padlsszobt brelhet!
Itt mr lehet jt nappall tve tanulni, gyakorolni, hegedn s zongorn. A szks alkalmi jvedelmek utols fillrei is kottavsrlsra mennek el nemegyszer, klnsen, ha olyan jdonsg akad, mint Philipp Emanuel Bach fantasztikus zongoraszonti Berlinbl.
Haydn gy dnt, hogy mr tanult annyit, hogy akr tanthat is. Hamarosan errl is hallunk, st, nemcsak zongoratantvnyokrl, de zeneszerzs-elmleti leckkrl is. Itt, a padlsszobban rdik az els fennmaradt Haydn m is: egy F-dr mise kt szoprnszlra, karra, kt hegedre, orgonra s bgre. Mg regkorbanis, amikor az elkalldott partitra vratlanul elkerl, meghatja benne a „meldia s valami ifji tz”, javtgat, csiszolgat rajta, a ksei magnyos napok boldog idtltseknt.
Egy msik, alkalmi jellg kompozci, a legkorbbiak kzl, egszen ms terletre visz.A fiatal muzsikus valahogy sszeakad a bcsi „klvrosi kultra” egy rdekes egynisgvel: Kurz-Bernardonnal (csak az els a sajt neve, a msodik teremtett figurjrl, egy paprikajancsi-szer lland bohc-alakjrl ragadt r). Kurz ugyanis Bcs egyik legltogatottabb npsznhznak vezet sznsze, hzi szerzje. Haydn npies daljtka, a Snta rdg elkszl, s amg a szveg merszsgei miatt be nem tiltjk, nhnyszor nagy sikerrel adjk a kis klvrosi sznpadon. A zenje sajnos elveszett.
A hz, amelyben Haydn padlsszobt brelt, egy otthont adott a nemzetkzi operalet vilghr vezrnek, aki nem is zeneszerz, inkbb szvegklt: Pietro Metastasio. Haydnre bzza prtfogoltjnak, egy fiatal fri lenynak zngoraleckit. A len neket s elmletet tanul Nicolo Porpornl, az olasz opera s fleg az nekpedaggia egyik elismert, Bcsben l mesternl; Haydn most mr ezeken a leckken ksri tantvnyt zongorn, aztn ksrnie kell Porpra tbbi neknvendkt is. Kisebb-nagyobb nemegyszer megalz hzi szolglatokat is teljest az olasz mesternl – mert zeneszerzst tanulhat nla.
Egyre tbb zensszel, zeneszeret emberrel kerl kapcsolatba, gy tnik, hogy az letformja rendezdhet, a plyja felfel tart. Ezek a szapord kapcsolatok hvjk fel a fiatal Haydnre egy lelkes aktv zenebart fr, Frnberg br figyelmt is. Haydn egyelre csak a weinzirli hzi-zeneestk kitnen kpzett, szvesen ltott vendg-rsztvevje lesz. Az alkalom s az egyttes sszettele azonban csakhamar kompozcis ihletforrss vlik: ugyanis itt a vonshangszerek trsas muzsiklsnak sok lehetsge kzl klnsen kedvelnek egyek. Ez Milnban, Sammartini karmester keze alatt gy alakult egy-kt vtized ta, rdekes ksrletknt, hogy a barokk szabs concerto grossk ngy szlhangszere mgl lassanknt elmarad a ksr zenekar. A Frnberg-fle zeneestk teht, a legjobb krk zeneletbe val bekapcsoldson tl, nagyon fontos mvszi eredmnyt is hoznak. Emellett Haydn megkapja az els llst.
Egy gazdag cseh fr, Morzin grf hzi zenekara ln lesz karmester, tlen Bcsben, nyron a csehorszgi lukaveci krin. Itt rja meg 1759-ben az els szimfnijt is. Az t, az irny ki van jellve – nemcsak a szimfnikat, de a vonsngyeseket tekintve is –, s a fejlds jelei biztatak. Csakhogy a remnyek hamar fstbe mennek: a grf pnzzavarba kerl s knytelen cskkenteni az udvartartst. Elbocstja a zeneegyttest, a fiatal hzas (!) karmesterrel egytt.
Haydn ugyanis 1760-ban beleszeretett Keller Jnos bcsi fodrszmester lenyba, Josephba, aki azonban hamarosan zrdba vonult. A j nev s j lls karmesterrel val kapcsolat azonban igen vonz a fodrszmester apa szmra, ezrt rbeszli Haydnt, hogy vegye nl idsebbik lnyt, Anna Mrit. Kezdetektl fogva elrontott hzassg volt ez, meg nem rts, teljes lelki idegensg, Haydn nyugalmas, harmonikus letnek egyetlen nagy rnyka.
Nhny hnappal a zenekar felszmolsa eltt Haydn-muzsikt hall Morzin grf hzban az egyik leghatalmasabb magyar fr, a zenemvszet leglelkesebb polja a birodalom arisztokrcijban: Esterhzy Pl Antal herceg. Haydnt mg szinte el sem bocstottk, mikor mr megkttetett kettejk kztt a szerzds, s Haydn a felesgvel egytt Kismartonba kltztt.
A harminc esztends mvsz az Esterhzy-szolglatba lpve nemcsak egzisztencilisan, de mvszi fejldsnek lehetsgeit tekintve is kifejezetten szerencss helyre kerlt. Olyan fri hzba, amely nemcsak a zent becsli meg rdeme szerint, de magt a muzsikust is. Esterhzy Pl Antal, majd Mikls herceg is jl kpzett, ignyes muzsikusok, egy-kt vonshangszer lelkes mveli, legalbbis az hasznlatukra sznt Haydn-kompozcikban ezt tanstjk a rjuk bzott szlamok.
Haydn gazdja egy esztendeig sem volt az, aki szolglatba felvette: Pl Antal herceg mr a kvetkez v (1762) elejn meghalt, s a kismartoni hz s birtok ura a pompakedvel Mikls herceg lett. Az , tbb napon t tart beiktatsn kezdhette megtanulni a vidkrl jtt msodkarmester, hogy milyen is egy hercegi hz nnepe, pompja, klnsen Esterhzy Mikls hz. Azutn a herceg finak eskvjn bvthette a tapasztalatait.
Amikor Haydn Kismartonba kerl, nem tall nagy ltszm egyttest. Ngy-t hegeds, akik kzl egyik-msiknak nyilvn brcsznia kell alkalomadtn – egy-egy gonrdonks s nagybgs s egy orgons. A fvhangszeresek pedig a tbori egyttesbl jnnek kisegteni. A krus is kevs nekest szmll: a magas szlamokat kt-kt ember, a mlyeket egy-egy szlaltatja meg. Az appartus mg akkor is meglehetsen szk, amikor Mikls herceg gy egy v mltn kibvti: de a Haydn-zene „termsnek” sokoldalsgn lemrhet, hogy mennyire kpzett, vlogatott zenszekrl van sz: hiszen a kamarazentl a szimfnikon keresztl az oratriumokig, miskig, st operkig mindent el lehetett adni velk, mghozz a mrt Esterhzyak s gyakori magas igny vendgeik tetszsre.
1764-ben Esterhzy Mikls herceg Prizsban jrt s az egsz krnyezett, s amagyar s bcsi arisztokrcit elkpeszt tervvel tr haza. A Fert-t dli rszn elkezdi pteni az j Esterhzy-kastlyt, amely csakhamar kszen ll a vendgfogadsra, ragyog nneplyekre, zens estkre, st operaeladsokra is. Amikor nhny v mlva Rohan herceg, a bcsi francia kvet ott jt s kijelenti, hogy Versailles-t ltja itt viszont, Pompakedvel Mikls nyilvn elrte a cljt.
Haydn mindekzben egyre nagyobb hrnvre tesz szert, mr 1766-ban „Nemzetnk kedvencnek” nevezi a Wiener Diarium. Mveit teht mr ismeri Bcs – valsznleg kziratos msolatokbl (egyes szimfnik legkorbbi msolatait pl. zenekedvel szerzetesek, kolostorok knyvtrai rzik – s a mvek keletkezsi idejre csak ezekbl a msolatokbl kvetkeztethetnk), de 1766-tl megindul a szimfnik kiadsa is. Prizsba mg korbban eljut Haydn hre: mr 1764-ben ismerik a nevt. Annyira hres lett, hogy gyakran az neve alatt adnak ki mstl szrmaz mveket is.
Haydn napjai – hressge ellenre is – szntelen munkval telnek. Eszterhzn vendgjrsok, nnepsgek… kvetik egymst, nagy ritkn a zenekar bcsi vagy pozsonyi kirndulsai jabb s jabb feladatok el lltja a zeneszerzt. Operkat is kell rnia (az elst – Acis s Galathea – mg munkba llsakor, a herceg eskvjre rta). Br fesztett tempban szlettek ezek a mvek, de Haydn leglnkebb ambciinak terlete a sznpad. Sorra keletkeztek ht az operk – taln az pp kznl lev, alig vlogatott szvegknyvekre: Az nekesn (1767), A patikus(1768), A halszlenyok (1770), Aki htlen, prul jr (1773),A hold vilga (1776), Az igaz hsg (melynek bcsi bemutatjt elgncsoltk az intrikk), majd mersz prblkozsknt a komoly zenedrma vilgba: A lakatlan sziget (1779).
Mikls herceg s Haydn kzs kedvence volt a bbsznhz. A bb-operkban regnyes-rzelmes mitolgiai trtnetek, vagy ppen ilyeneknek jz pardii jtszdtak s Haydn egszsges irnija fkpp az utbbiakban lelte kedvt.
Haydn magnlete azonban nem olyan idilli, mint ahogy az a mveibl ltszdik. A felesge sosem volt igazi szellemi trsa a zensznek, de a f problma – amirl nem is tehet –, hogy medd. Haydn nem is titkolja, hogy gyakorta keresi ms nk kegyeit. gy Polzellinhez (az olasz Polzelli mvszhzaspr kb. 2 vet tlttt az Esterhzy-udvarban) is gyengd szlak fzik, rsbeli ktelezettsget vllal arra, hogy felesgl veszi t, amikor mr mindketten szabadok lesznek. A pletyka arrl is hrt ad, hogy egy Polzelli-fi meglehetsen hasonlt Haydnre…
1770 krl Haydn mvszetben jabb fordulpont jelentkezik. Ekkor Haydn a negyvenedik ve fel jr, ugyanekkor a sokat emlegetett salzburgi csodagyermek most lp kamaszkorba. Nemcsak a vonsngyesek tern kerlnek felsznre az jtsok, de jelents lpseket tesz a szimfnia-irodalom tern is.
A csndes s kitart szorgalomban, a napi feladatok pontos s lelkiismeretes elvgzsben l muzsikusnak lassan r kell brednie, hogy a vilg zenei lete ismeri t s foglalkozik vele: szmon tartja alkotsait s htkznapjait, szomjasan fogadja be mvszett, s egyre tbbet kvn belle. Klnsen Prizs kopogtat trelmetlenl. 1784-ben egy hangversenyrendez cg akar kapcsolatot teremteni Haydn-nel. Hat szimfnia (a prizsi szimfnik) keletkezik a prizsi kznsg szmra.
Prizson kvl Madridban is nagy sikere van a Haydn-mveknek. 1779-ben egy tankltemny hossz strfkat szentel Haydn nneplsnek, st 1781-ben a spanyol kirly klnsen megtisztel mdon ajndkot kld a zeneszerznek: egy gymntos dohnyszelenct. Mvet is krnek tle: a cadix-i szkesegyhz egy sajtos liturgiai rendeltets zent rendel: ht zenekari darabot, ahhoz a nagyheti szertartshoz, amelyen a pap a keresztre fesztett Jzus ht evangliumi mondatt idzi s kommentlja. Minden jabb idzetnl meg kell szlalnia egy zenekari ttelnek, amelyeknek mg az idtartamt is megszabjk: sszesen 10 percben! gy kszl el A Megvlt ht szava. Csak hamar vonsngyesre trva is napvilgot lt, st tz esztend mltn, mint kantta, krusttelekkel elnyeri leghatsosabb formjt.
1781-tl mr a londoni kiadk is versenyeznek a Haydn mvekrt. Hossz ideig csak a kontinensen mr megjelent mvek ltnak napvilgot a szigetorszgban. ’83-tl kt nagy hangversenyrendez iroda is verseng azrt, hogy a mestert Londonba „csbtsa” – egyelre remnytelenl. Haydn csak akkor utazik Londonba, miutn Mikls herceg meghal, s vgre szabadd vlik a hercegi szolglat all.
1781 szn Jzsef csszr Pl orosz nagyherceget s felesgt ltja vendgl. Mozart s mellette Haydn zenjben is gynyrkdhet a nagyherceg, aki nem mulasztja el, hogy az eurpai hr mestertl leckket vegyen. A hercegi pr zeneestjn szlalnak meg Haydn legjabb vonsngyesei, ezrt kaptk az „orosz kvartettek” nevet.
rdekes mdon 1784 eltt semmi hradsunk nincs arrl, hogy Haydn s Mozart hallott volna egymsrl. Pedig szinte lehetetlen, hogy ne lettek volna korbbi kapcsolataik is, hiszen tudjuk, hogy Mozart a salzburgi rsek szolglatban Haydn ccsvel egytt dolgozott, s lehetetlen, hogy a salzburgi Haydn ne szmolt volna be btyjnak fiatal kollgjnak rendkvli tehetsgrl. Haydn hrnek pedig ccse kzvettse nlkl is el kellett jutnia Mozartig, aki 1781 ta Bcsben l.
A kt zensz kztti mly bartsgrl mindkett szp tansgot tesz: amikor Leopold Mozart egy zben megltogatja a fit, egy kisebb barti trsasg gyl ssze Wolfgang laksn egy kis zenlsre. Haydn is jelen van. A fiatal Mozart zenjt hallva Haydn elismeren szl a firl. Mozart rszrl pedig a bartsg legszebb s legmaradandbb emlke a Haydnnek ajnlott hat vonsngyes.
Ez a bartsg nemcsak kt nagy mvsz szemlyes emberi bartsga volt. Sokat tanultak egymstl: mondhatni, magnak a kt mvszetnek a bartkozsa is, kicserlse mindannak, amit k ketten egyms szmra mondhattak. Emiatt a bartsg miatt sokkal jobban fjlalja Haydn a vidki magnyt; a Bcs utni nosztalgia egyik f tnyezje Mozart lesz.
A Mozarthoz ktd bartsga mellett a Genzingernhez (egy neves bcsi orvos felesge) fzd bizalmas viszonya lesz a legtartalmasabb. Nagyritkn add egytt muzsiklsok, zongors estk lmnyeivel indul ez az j bartsg, amely az egyik legszebb Haydn zongoraszonta forrsa is lesz.
1790-ben Mikls herceg meghal. Utdja, Antal herceg szlnek ereszti a zenekart s operatrsulatot. Haydn Bcsben hzat vsrol – anyagilag nem snyli meg a vltozst: rks nyugdjat kap, amely minden eddigi fizetsnl magasabb – vgre szabad lesz. Alr egy szerzdst, amely Londonba szltja.
rdekes, hogy Mozart milyen nehezen engedje el reg bartjt – pedig Salomon, a londoni hangversenyrendez meggri, hogy Haydn utn kvetkezik soron. Szomoran arrl tesz emltst, hogy k mr soha nem fognak tallkozni. Ezt persze senki nem veszi komolyan: igaz, hogy Haydn idsdik mr, de ers, j testi-lelki kondcinak rvendhet. Erre Londonban szksge is lesz. Mindennaposak a koncertek, emellett klnbz meghvsoknak kell eleget tennie – a lord mayorhor, a walesi herceghez, mg vgl a kirlyi prhoz is. Ezeket a ltogatsokat azonban nem lehet flvllrl venni. Csakhamar annyira zsfolt lesz a programja, hogy knytelen otthonrl mveket krni. Ha ugyanis az eurpai oktats bszkesge, az Oxfordi egyetem avatja t dszdoktorr, azt mindenkppen illik egy j – majdnem j – szimfnival meghllni (Az Oxford szimfnia nem azrt kapta ezt a nevet, mert itt keletkezett, hanem mert ezen a helyen adtk el elszr).
Haydn ezen kvl rszt vesz a „Rgi zene trsasga” Hndel-estjn. Meghatva hallgatja a Messist, melynek Alleluja ttelt mg a kirlyi pr is felllva hallgat vgig.
A londoni tartzkodst csak a kritika hangjai mrgezik. Nem arrl van sz, hogy Haydn mvszete nem tetszett a londoniaknak, sokkal inkbb a „vesztes” hangverseny-rendez cg llt valtlan dolgokat a mesterrl: pl. „Haydn meggyenglt szellemtl mr nem vrhat semmi jat a vilg, mr kirta magt a zenetrtnetbl”… Csakhamar szmot adnak arrl is, hogy Haydn tantvnya, Pleyel is Londonba ltogat, aki mr fellmlta a mestert. Ez az akci azonban nem hozza meg a konkurencinak a vrt eredmnyt: a mester mindent elhomlyost sikert semmi nem kezdhette ki.
1792 elejn rtesl Haydn fiatal bartjnak, Mozartnak a hallrl. A hr nemcsak lesjtja, de cselekvsre is kszteti. Nyomban Mozart-kottkat kr Bcsbl, s hangversenysorozatot indt az zvegy s a csald megsegtsre, emellett elvllalja a ficska tanttatst is.
1792 nyarn vgre hazaindulhat Bcsbe. Csakhogy London utn Bcs valahogy kicsit „vidknek” tnik: mr rgen nem olyan, amire Kismartonbl s Eszterhzrl vgyott. Bartai sincsenek mr meg, Mozart meghalt, s nemsokra Genzingern is kveti. Tantani kezd: egy klns tantvnya kelti fel figyelmt: Beethoven. Valahogy k ketten nem tudjk megrteni egymst. Pl. amikor az ifj tantvny hrom zongoradarabjt akarja kiadatni, Haydn pp a legmerszebb, legnlbb darab nyilvnossgra hozatalrl szeretn lebeszlni…
Salomon jra Londonba hvja, gy a hatvankt esztends Haydn ismt utazik. Most elkszl a londoni tartzkodsra: idejben elkezdi a mvek komponlst. Ez jl is jn, mert a msodik londoni t tempja, programja mg feszesebb, mg kevesebb pihenst engedlyez a mesternek. Az udvar figyelme klnsen ekkor fordul fel. A msodik Hndelt ltjk benne, mert klfldi ltre az angolok gy a szvkbe zrtk t. Megprbltk maradsra brni, a palota egyik szrnyt ajnljk fel neki „laksknt”, de Haydn nem l a lehetsggel. Felesgre hivatkozik, aki „mg a Dunn sem hajland hajra lni”. Pedig az igazi ok nem ez. Annyira megszokta mr a kismartoni let „nyugalmassgt”, hogy oda vgyott vissza. s amikor Pompakedvel Mikls unokja, Antal herceg r neki, hogy Kismartonban jjszervezi a zenekart, 1795 nyarn hazautazik Kismartonba. Ennyi tapasztalattal (s fleg a kt londoni ttal) a hta mgtt azonban mr sokkal tbb tisztelet jt neki, mint eddig. A cme „doktor”, nem csak egyszeren „maga”; amikor a herceg szakmba vg krdsekbe prbl beleszlni, azt hatrozottan elutasthatja; a szabadsgt sem korltozzk mr – annyit lehet Bcsben, amennyit akar. De Haydn voltakpp szeret Kismartonban lni. Itt mr kornt sincs olyan lnk zenei let, mint azeltt. Csupn nhny alkalmi mist rendelnek tle egy-egy csaldi jelleg nnepre, vfordulra.
Az 1800-as vekbl szrmaz hat nagy mise is alkalmi kompozci mg, a kismartoni hz fnyt emeli, de rezheten kikvnkozik mr ebbl a keretbl. Szimfnit sem r tbbet, olyan m, amely London utn rdhatna, mr nem illene Kismarton falai kz. Az utols kt Haydn bemutat, a kt nagy oratrium (Teremts – 1798 svszakok - 1801) is mr messze tlntt a polgri hangversenylet napi esemnyein is. Ez a kt bemutat inkbb a „nemzeti kultra ujjong nnepe”, amit Bcs lakossga nyilvn rt s rez. Eurpa polgra nnepli benne a bcsz Haydnt.
A zeneszerz maga is rzi, hogy lete vge fel jr. Elkezdi mveit rendszerezni, letrajzi visszatekintt r… Ebben a munkban segttrsai is akadnak; Elssler – a bartt ellpett hsges kottamsol –, a diplomata Griesinger, a fest Dies, s az r Carpani. Visszaemlkezsk hiteles lehet, mert kevs bennk az ellentmonds. Vgl 1805-re elkszl a mvek teljes (vagy legalbbis majdnem teljes) listja.
A bartok igyekszik megvni az ids Haydnt minden megprbltatstl. Nem engedik, hogy a flbe jusson a gyszhre – pedig bizonyra szvesen nzegette volna Cherubini Gyszkanttj-nak partitrjt.
Az 1809-es v hbors katasztrfval ksznt be. De mg ebben is lehet rm: a Haydn-hz ajtajn drmbl francia tisztrl kiderl, hogy tisztelett kvnja tenni, s ennek jell elnekeln a Teremts egyik rijt, amennyiben a mester volna olyan szves s ksrn.
Ebben az vben hal meg Haydn, mjus utols jszakjn.
|