Szeresd a Te népedet, nemzetedet, jobban mint önmagadat, s rajta kívül más isteneid ne legyenek. Tiszteld otthonodat s a földet, melyen élsz, hogy maradékaid is hosszú életet élhessenek rajta! Wass Albert
A népzene tehát a természet tüneménye. Ez az alkotás ugyanazzal a szerves szabadsággal fejlődött, mint a természet egyéb élő szervezetei, a virágok, az állatok. Éppen ezért olyan gyönyörű, olyan tökéletes a népzene. Ezek a dallamok a művészi tökéletesség megtestesítői. Példái annak, miként lehet legkisebb formában, legszeré- nyebb eszközökkel valamilyen zenei gondolatot legtökéletesebben kifejezni. Bartók Béla (1881-1945) zeneszerző, zongoraművész, nép- zenekutató
„Révpartot ért a gálya, – világkörutat járt kormányosával. … Egy szózat elég a harczot megszüntetni: “Ne tépjétek egymás zászlóit! ne vágjatok egymáson sebeket! az Kossuth lelkének fáj..” s a küzdelem elmúlik … Ez a te bűvös szem- födeled eltakar minden belvi- szályt. …Vezess bennünket most, te halottaidban is óriás, e nemzeti nagyság felé.”
A hazafiak riszálják magukat, énekelnek, szavalnak, esküdöznek. De csak egyfajta igazi hazafiság van: ha valaki ott, ahol éppen van, teljes hűséggel és feltétlen erőkifejtéssel helytáll a munkájában. Ennek visszaható ereje van a hazára. Minden más csak vásári mutogatás és tányérozás.Márai Sándor
Ki hinné hogy a törökországi Antalya tartományban van egy magyar falú? Pedig van. Van ott egy ősi magyar falú: Macarköy ejtsd: madzsarköy, azaz magyar falú. A falut 450- 500 évvel ezelőtt őseink alapították. A magyar földről rabszolgának elhurcolt foglyok először Isztambul körnékén telepedtek le majd átköltöztek erre a vidékre és ezt népesítették be, áttértek a muszlim vallásra, törökökké váltak, családi hagyományaik szerint azonban meg-őrizték származástudatukat, de nem beszélnek magyarul.Macarköy ma- gyar temetőjét a helyiek közül sokan Macarka Mezarlának, azaz Magyar temetőnek, mások Eski Macar Mezar lának, Ősi magyar temetőnek hívják. Gebiz - Macarköy főterén egy szé-kelykapu áll és rajta a felirat:
Jézus tanítása annyira világos, hogy a gyermekek is eredeti értelmében értik. Csak azok az emberek nem értik meg, akik keresztényeknek akarnak látszani vagy annak hívatják magukat.
7. Úrasztali kelyhek a Drávaszögben Dr. P. Sza- lay Emőke
Dr. P. Szalay Emőke:
Úrasztali kelyhek a Drávaszögben
A református gyülekezet klenódiumai között a leginkább becsült és őrzött edények az úrasztali borospoharak. A hívek templomuk felszerelésekor az elsők között adományoztak borospoharakat, ezért általában a legkorábbi tárgyak közé tartoznak. Anyagukat tekintve, annak ellenére, hogy a XVI. századi zsinatok, elsősorban az 1562-es debreceni zsinat, nem írtak elő sem anyagot, sem formát, főként drágább, értékesebb anyagból, többnyire ezüstből készültek. A gyülekezetek nagy részében éppen ezért már a XVII. századból származó ezüst poharat találhat a kutató. A XVIII. században ugyancsak jelentősebb számú adományozással tisztelték meg a hívek a templomaikat, ami a gazdasági fellendülés következménye volt. Az utolsó ajándékozási hullám a XIX-XX. század fodulóján szintén a kedvező gazdasági helyzet megnyilvánulásának tekinthető.
Ettől az általános képtől eltérő jelenségeket tapasztalhattunk Drávaszögben. Mig a templomok igen nagyok, a felszerelési tárgyak száma és minősége jóval szerényebb. A mai állapot azonban csak részben tekinthető a közelmúltbeli háború következményének. A múlt századi leírások, összeírások nagyjából ugyanezt a képet tükrözik.
Figyelemreméltó, hogy egyetlen XIX. század előtti edényt sem találtunk az ötvösmunkák között. Az összeírásokból kitűnik, hogy a XVII. századból nem maradtak fenn edények, ez mindenképpen a török jelenlétének, a vidék zaklatott sorsának a következménye. Ugyanakkor érdeklődésre tarthat számot az, hogy a XVIII. században még mindig az előbbi időszak szegénysége a jellemző, általában cinpohár szerepel a feljegyzésekben. Más esetben azt örökítik meg, hogy arannyal futttatott. Feltehetően ez sem ezüstből készült, hiszen akkor az anyagot megjelölték volna. Csupán egy gyülekezetben, Kopácson említenek ezüst poharat. A XVIII. század vége a XIX. század eleje a templomépítések, templomnagyobbítások kora. Ez érzékelhető a klenódiumok gyarapodásában is. Több gyülekezetben ekkor adományoznak, szereznek be poharakat, azonban változatlanul nem ezüstkelyhek, hanem aranyozott rézkelyhek az ajándékozott edények.
Drávaszögben jelenleg 16 úrasztali kelyhet találtunk. A legkorábbi a várdaróci gyülekezet talpán barokk stílusjegyeket őrző aranyozott réz kelyhe, amely letisztult formájának szépségével egyedülálló az itteni anyagban, feltehetően a XVIII. század második felében készülhetett.
Méltó társai a karancsi egyház kelyhei, amelyek párban készültek. Ajándékozásuk időpontja - 182O - már a klasszicizmus időszaka, amelyet híven tükröznek a kelyhek díszítményei is, lándzsaleveles, gyöngysoros motívumokkal.
Művészi szinvonal tekintetében szerényebb náluk a várdaróciak másik kelyhe, amelyet 1822-ben ajándékoztak. A szőlőfürtös talpat és a kuppát összekötő vaskos szár felborítja a kehely arányait.
A laskói egyház kehelypárja az előbbiekkel szemben rusztikusabb. Szára a várdaróci kehely szárának vastagságához hasonló, nódusza még egyszerűbb, csupán három vonallal övezett hengeres vonalú, talpán vaskos vonalas díszítés. Feltehetően ezek is a XIX.század első évtizedében készülhettek, amit alátámaszt az, hogy 1817-ben már összeírtak itt két arannyal futtatott rézből készített poharat.
1861-ben adományozták a csúzai gyülekezet két ezüst poharát. A két jelzett bécsi ötvösmunka már a historizmus terméke, a neorokokó megjelenését mutatja.A díszes kelyhek a Drávaszögben egyedülállók.
A hercegszőlősi egyház klenódiumai között találjuk a legtöbb kelyhet, szám szerint négyet őriznek. A két egyforma fedeles ezüst kehely a századforduló historizálását mutatja. Korongos talpukon domborított asszimetrikus fülkagylós díszítésű, a gömb alakú nódusszal ellátott szár harmonikusan köti össze a kuppával, amelyet alul kosárszerűen kidomborodó cseppdíszítés övez. Fedelén a talp kagylódíszes sávja, és akantuszlevélsor jelenik meg. A kuppa palástján vésett tölgykoszorúban az ajándékozó neve és ideje - 1895. A hercegszőlősi egyház harmadik kelyhén a talpat díszíti lándzsalevélsor és gyöngysor, mig a negyedik teljesen dísztelen. Mindkettő hasonlóan a századfoduló táján készülhetett.
A vörösmarti egyház csaknem teljesen egyforma kehelypárja minden díszítés nélküli vaskos edény. Ebben a gyülekezetben őriznek két fából esztergált kehely formájú poharat, amelyet szükségkehelynek használtak 1942-ben.
A drávaszögi gyülekezetek közül három klenódiumai szenvedték el a háború pusztításait. A bellyei templomot a szerbek felgyújtották, felszerelési tárgyai eltűntek. Pedig itt az 1885-ös összeírás 2 darab aranyozott poharat említ, egyiken a BELLEI REF EKKLÉSIAÉ 1817 felirattal, ami azt mutatja, hogy beilleszkedett az előbb leírtak sorába.
A kői parókia ugyancsak célpontja volt a szerb megszállóknak, akik feldúlták és a klenódiumokat elvitték. Csak annyit tudunk, hogy 1855-ben két pohara volt.
A kopácsi parókia hasonló sorsra jutott, betörtek és kirabolták. Csak sajnálhatjuk, hogy két évszámos kelyhe közül, amelyet 1885-ben leltárba vettek - egyikük a gyülekezet 1773-as évszámú ezüst pohara, az egyetlen XVIII. századi ezüst edény volt a Drávaszögben. A másik 18O9-es évszámmal ellátott, jelenleg eltüntnek tekinthető.
A drávaszögi gyülekezetek úrasztali poharainak áttekintéséből kitűnik, hogy az korábbi évszázadokhoz hasonlóan a XIX-XX. század fordulójának békés időszaka, gazdasági gyarapodása, amely megnyilvánul a falvak építkezésében, ismételten nem járt együtt itt a gyülekezetek adományokban megnyilvánuló ragaszkodásával, amint ezt másutt megfigyelhetjük, hiszen csupán Hercegszőlősön ajándékozott ezüst poharat Suba Erzsébet.
Jegyzetek
Lábadi Károly: Istennek hajlékai a Drávaszögben. Bp. 1994. 41. 56. 66. 79. Csúzáról, Sepséről, Karancsról, Laskóról - 2. Uő. uo. 96. Kopácsról, Bellyéről 1O1. - 3. Uő. uo. 94. - 4. Feltehetően ez az említett arannyal futtatott pohár Uő. uo. 95. - 5. Lábadi Károly im. 67. - 6. Feltehetően ez a pohár, amelyet Karakas Miklós adományozott. Uő. uo. 85. - 7. Uő. uo. 79. - 8. Uő. uo. 41. - 9. Az 1885-ös összeírásban még nem szerepelt egyik pohár sem, ami azt igazolja, hogy a datálatlanok is később kerültek a gyülekezetbe. Lábadi Károly im. 5O. - 1O. Vörösmartról 1885-ben két ezüstözött cin poharat említenek. Lábadi Károly im. 34. - 11. Lábadi Károly im. 1O1. - 12. Uő. uo. 59. - 13. Uő. uo. 94. ennek a pohárnak érdekes a története, amely szerint győri halvevő bárkások ajándékozták az eklézsiának. - 14. Lábadi Károly im. 96.
Homokszentgyörgy phfogel@gmail.com
A család sokszor igen nehéz alkalmazkodást, lemondásokat követel az együttélés érdekében. De ennek a vállalásához hit kell, Istenhit. Isten és a család szentségében kell hinni, nem a társadalmi szerződésekben, konven-ciókban.Popper Péter
+36 82 487 002
+36 30 68 26 800
Ekkor - 1954-55 -ben -akartam "világgá menni"
Hazát több módon lehet elveszítni, de ő bennünket el nem veszt soha!
Bárd Oszkár 1893-1942 orvos, költő, drámairó
Vajon nem mindnyájan ezért a titokért élünk? Hogy földerítsük életünk nagy titkát, az Istent?
Én úgy tanultam, hogy a világ az olyan, hogy az ember Fradi-drukker. A rendes magyar ember az Fradi-drukker. Vagy még egy- szerűbb dolog ez: az ember fradista, ahogy a nap süt vagy a fű nő. Esterházy Péter (1950.- 2016. ) író
Ne fájjon a lelkem,
Ne fájjon a testem,
Legyen, ki felemel,
Amikor elestem.
Amit méznek érzek,
Epévé ne váljék,
Kövessen a béke
Mint jóságos árnyék.
S ha majd jő a halál,
Szóljon hozzám szépen,
S ne a hátán vigyen,
Hanem az ölében.
A gyermekévek benyomásait tartsd emlékedben, mert azok tiszteletre méltók. Egyenes úton járj, igaz légy, mert az a legkönnyebb és a legboldogítóbb szerep. Érzéseiddel ne légy pazar, de akinek odaadtad, ahhoz légy hű! S hogyha olykor keresztutakra vezet az élet, kérj tanácsot tenszívedtől, gondolj azokra, kik onnan felülről néznek le rád, atyád és anyád szellemére, s úgy cselekedjél, hogy ők boldognak lássanak téged. Jókai Mór (1825. 02. 18. - 1904. 05. 05.) magyar regényíró
Kétség sem fér hozzá, hogy a család és az otthon az, amely által az emberi társadalom legnagyobb erényei születnek, erősödnek és táplálkoznak.