Szeresd a Te npedet, nemzetedet, jobban mint nmagadat, s rajta kvl ms isteneid ne legyenek. Tiszteld otthonodat s a fldet, melyen lsz, hogy maradkaid is hossz letet lhessenek rajta! Wass Albert
A npzene teht a termszet tnemnye. Ez az alkots ugyanazzal a szerves szabadsggal fejldtt, mint a termszet egyb l szervezetei, a virgok, az llatok. ppen ezrt olyan gynyr, olyan tkletes a npzene. Ezek a dallamok a mvszi tkletessg megtestesti. Pldi annak, miknt lehet legkisebb formban, legszer- nyebb eszkzkkel valamilyen zenei gondolatot legtkletesebben kifejezni. Bartk Bla (1881-1945) zeneszerz, zongoramvsz, np- zenekutat
„Rvpartot rt a glya, – vilgkrutat jrt kormnyosval. … Egy szzat elg a harczot megszntetni: “Ne tpjtek egyms zszlit! ne vgjatok egymson sebeket! az Kossuth lelknek fj..” s a kzdelem elmlik … Ez a te bvs szem- fdeled eltakar minden belvi- szlyt. …Vezess bennnket most, te halottaidban is ris, e nemzeti nagysg fel.”
A hazafiak riszljk magukat, nekelnek, szavalnak, eskdznek. De csak egyfajta igazi hazafisg van: ha valaki ott, ahol ppen van, teljes hsggel s felttlen erkifejtssel helytll a munkjban. Ennek visszahat ereje van a hazra. Minden ms csak vsri mutogats s tnyrozs.Mrai Sndor
Ki hinn hogy a trkorszgi Antalya tartomnyban van egy magyar fal? Pedig van. Van ott egy si magyar fal: Macarky ejtsd: madzsarky, azaz magyar fal. A falut 450- 500 vvel ezeltt seink alaptottk. A magyar fldrl rabszolgnak elhurcolt foglyok elszr Isztambul krnkn telepedtek le majd tkltztek erre a vidkre s ezt npestettk be, ttrtek a muszlim vallsra, trkkk vltak, csaldi hagyomnyaik szerint azonban meg-riztk szrmazstudatukat, de nem beszlnek magyarul.Macarky ma- gyar temetjt a helyiek kzl sokan Macarka Mezarlnak, azaz Magyar temetnek, msok Eski Macar Mezar lnak, si magyar temetnek hvjk. Gebiz - Macarky ftern egy sz-kelykapu ll s rajta a felirat:
Jzus tantsa annyira vilgos, hogy a gyermekek is eredeti rtelmben rtik. Csak azok az emberek nem rtik meg, akik keresztnyeknek akarnak ltszani vagy annak hvatjk magukat.
7. rasztali kelyhek a Drvaszgben Dr. P. Sza- lay Emke
Dr. P. Szalay Emke:
rasztali kelyhek a Drvaszgben
A reformtus gylekezet klendiumai kztt a leginkbb becslt s rztt ednyek az rasztali borospoharak. A hvek templomuk felszerelsekor az elsk kztt adomnyoztak borospoharakat, ezrt ltalban a legkorbbi trgyak kz tartoznak. Anyagukat tekintve, annak ellenre, hogy a XVI. szzadi zsinatok, elssorban az 1562-es debreceni zsinat, nem rtak el sem anyagot, sem formt, fknt drgbb, rtkesebb anyagbl, tbbnyire ezstbl kszltek. A gylekezetek nagy rszben ppen ezrt mr a XVII. szzadbl szrmaz ezst poharat tallhat a kutat. A XVIII. szzadban ugyancsak jelentsebb szm adomnyozssal tiszteltk meg a hvek a templomaikat, ami a gazdasgi fellendls kvetkezmnye volt. Az utols ajndkozsi hullm a XIX-XX. szzad foduljn szintn a kedvez gazdasgi helyzet megnyilvnulsnak tekinthet.
Ettl az ltalnos kptl eltr jelensgeket tapasztalhattunk Drvaszgben. Mig a templomok igen nagyok, a felszerelsi trgyak szma s minsge jval szernyebb. A mai llapot azonban csak rszben tekinthet a kzelmltbeli hbor kvetkezmnynek. A mlt szzadi lersok, sszersok nagyjbl ugyanezt a kpet tkrzik.
Figyelemremlt, hogy egyetlen XIX. szzad eltti ednyt sem talltunk az tvsmunkk kztt. Az sszersokbl kitnik, hogy a XVII. szzadbl nem maradtak fenn ednyek, ez mindenkppen a trk jelenltnek, a vidk zaklatott sorsnak a kvetkezmnye. Ugyanakkor rdekldsre tarthat szmot az, hogy a XVIII. szzadban mg mindig az elbbi idszak szegnysge a jellemz, ltalban cinpohr szerepel a feljegyzsekben. Ms esetben azt rktik meg, hogy arannyal futttatott. Felteheten ez sem ezstbl kszlt, hiszen akkor az anyagot megjelltk volna. Csupn egy gylekezetben, Kopcson emltenek ezst poharat. A XVIII. szzad vge a XIX. szzad eleje a templomptsek, templomnagyobbtsok kora. Ez rzkelhet a klendiumok gyarapodsban is. Tbb gylekezetben ekkor adomnyoznak, szereznek be poharakat, azonban vltozatlanul nem ezstkelyhek, hanem aranyozott rzkelyhek az ajndkozott ednyek.
Drvaszgben jelenleg 16 rasztali kelyhet talltunk. A legkorbbi a vrdarci gylekezet talpn barokk stlusjegyeket rz aranyozott rz kelyhe, amely letisztult formjnak szpsgvel egyedlll az itteni anyagban, felteheten a XVIII. szzad msodik felben kszlhetett.
Mlt trsai a karancsi egyhz kelyhei, amelyek prban kszltek. Ajndkozsuk idpontja - 182O - mr a klasszicizmus idszaka, amelyet hven tkrznek a kelyhek dsztmnyei is, lndzsaleveles, gyngysoros motvumokkal.
Mvszi szinvonal tekintetben szernyebb nluk a vrdarciak msik kelyhe, amelyet 1822-ben ajndkoztak. A szlfrts talpat s a kuppt sszekt vaskos szr felbortja a kehely arnyait.
A laski egyhz kehelyprja az elbbiekkel szemben rusztikusabb. Szra a vrdarci kehely szrnak vastagsghoz hasonl, ndusza mg egyszerbb, csupn hrom vonallal vezett hengeres vonal, talpn vaskos vonalas dszts. Felteheten ezek is a XIX.szzad els vtizedben kszlhettek, amit altmaszt az, hogy 1817-ben mr sszertak itt kt arannyal futtatott rzbl ksztett poharat.
1861-ben adomnyoztk a cszai gylekezet kt ezst pohart. A kt jelzett bcsi tvsmunka mr a historizmus termke, a neorokok megjelenst mutatja.A dszes kelyhek a Drvaszgben egyedlllk.
A hercegszlsi egyhz klendiumai kztt talljuk a legtbb kelyhet, szm szerint ngyet riznek. A kt egyforma fedeles ezst kehely a szzadfordul historizlst mutatja. Korongos talpukon dombortott asszimetrikus flkagyls dszts, a gmb alak ndusszal elltott szr harmonikusan kti ssze a kuppval, amelyet alul kosrszeren kidomborod cseppdszts vez. Fedeln a talp kagyldszes svja, s akantuszlevlsor jelenik meg. A kuppa palstjn vsett tlgykoszorban az ajndkoz neve s ideje - 1895. A hercegszlsi egyhz harmadik kelyhn a talpat dszti lndzsalevlsor s gyngysor, mig a negyedik teljesen dsztelen. Mindkett hasonlan a szzadfodul tjn kszlhetett.
A vrsmarti egyhz csaknem teljesen egyforma kehelyprja minden dszts nlkli vaskos edny. Ebben a gylekezetben riznek kt fbl eszterglt kehely formj poharat, amelyet szksgkehelynek hasznltak 1942-ben.
A drvaszgi gylekezetek kzl hrom klendiumai szenvedtk el a hbor puszttsait. A bellyei templomot a szerbek felgyjtottk, felszerelsi trgyai eltntek. Pedig itt az 1885-s sszers 2 darab aranyozott poharat emlt, egyiken a BELLEI REF EKKLSIA 1817 felirattal, ami azt mutatja, hogy beilleszkedett az elbb lertak sorba.
A ki parkia ugyancsak clpontja volt a szerb megszllknak, akik feldltk s a klendiumokat elvittk. Csak annyit tudunk, hogy 1855-ben kt pohara volt.
A kopcsi parkia hasonl sorsra jutott, betrtek s kiraboltk. Csak sajnlhatjuk, hogy kt vszmos kelyhe kzl, amelyet 1885-ben leltrba vettek - egyikk a gylekezet 1773-as vszm ezst pohara, az egyetlen XVIII. szzadi ezst edny volt a Drvaszgben. A msik 18O9-es vszmmal elltott, jelenleg eltntnek tekinthet.
A drvaszgi gylekezetek rasztali poharainak ttekintsbl kitnik, hogy az korbbi vszzadokhoz hasonlan a XIX-XX. szzad forduljnak bks idszaka, gazdasgi gyarapodsa, amely megnyilvnul a falvak ptkezsben, ismtelten nem jrt egytt itt a gylekezetek adomnyokban megnyilvnul ragaszkodsval, amint ezt msutt megfigyelhetjk, hiszen csupn Hercegszlsn ajndkozott ezst poharat Suba Erzsbet.
Jegyzetek
Lbadi Kroly: Istennek hajlkai a Drvaszgben. Bp. 1994. 41. 56. 66. 79. Cszrl, Sepsrl, Karancsrl, Laskrl - 2. U. uo. 96. Kopcsrl, Bellyrl 1O1. - 3. U. uo. 94. - 4. Felteheten ez az emltett arannyal futtatott pohr U. uo. 95. - 5. Lbadi Kroly im. 67. - 6. Felteheten ez a pohr, amelyet Karakas Mikls adomnyozott. U. uo. 85. - 7. U. uo. 79. - 8. U. uo. 41. - 9. Az 1885-s sszersban mg nem szerepelt egyik pohr sem, ami azt igazolja, hogy a datlatlanok is ksbb kerltek a gylekezetbe. Lbadi Kroly im. 5O. - 1O. Vrsmartrl 1885-ben kt ezstztt cin poharat emltenek. Lbadi Kroly im. 34. - 11. Lbadi Kroly im. 1O1. - 12. U. uo. 59. - 13. U. uo. 94. ennek a pohrnak rdekes a trtnete, amely szerint gyri halvev brksok ajndkoztk az eklzsinak. - 14. Lbadi Kroly im. 96.
Homokszentgyrgy phfogel@gmail.com
A csald sokszor igen nehz alkalmazkodst, lemondsokat kvetel az egyttls rdekben. De ennek a vllalshoz hit kell, Istenhit. Isten s a csald szentsgben kell hinni, nem a trsadalmi szerzdsekben, konven-cikban.Popper Pter
+36 82 487 002
+36 30 68 26 800
Ekkor - 1954-55 -ben -akartam "vilgg menni"
Hazt tbb mdon lehet elvesztni, de bennnket el nem veszt soha!
Brd Oszkr 1893-1942 orvos, klt, drmair
Vajon nem mindnyjan ezrt a titokrt lnk? Hogy fldertsk letnk nagy titkt, az Istent?
n gy tanultam, hogy a vilg az olyan, hogy az ember Fradi-drukker. A rendes magyar ember az Fradi-drukker. Vagy mg egy- szerbb dolog ez: az ember fradista, ahogy a nap st vagy a f n. Esterhzy Pter (1950.- 2016. ) r
Ne fjjon a lelkem,
Ne fjjon a testem,
Legyen, ki felemel,
Amikor elestem.
Amit mznek rzek,
Epv ne vljk,
Kvessen a bke
Mint jsgos rnyk.
S ha majd j a hall,
Szljon hozzm szpen,
S ne a htn vigyen,
Hanem az lben.
A gyermekvek benyomsait tartsd emlkedben, mert azok tiszteletre mltk. Egyenes ton jrj, igaz lgy, mert az a legknnyebb s a legboldogtbb szerep. rzseiddel ne lgy pazar, de akinek odaadtad, ahhoz lgy h! S hogyha olykor keresztutakra vezet az let, krj tancsot tenszvedtl, gondolj azokra, kik onnan fellrl nznek le rd, atyd s anyd szellemre, s gy cselekedjl, hogy k boldognak lssanak tged. Jkai Mr (1825. 02. 18. - 1904. 05. 05.) magyar regnyr
Ktsg sem fr hozz, hogy a csald s az otthon az, amely ltal az emberi trsadalom legnagyobb ernyei szletnek, ersdnek s tpllkoznak.