Kovcs Eszter: Egy cseh nemes rsa a trkk vallsrl a 17. szzadbl
Egyhztrtneti Szemle 9.vf. 2.szm MMVIII.
Vclav Budovec z Budova az 1618-as rendi felkels egyik vezralakja, s az vrosi tren 1621-ben kivgzett protestns cseh nemesek egyikeknt vlt ismertt. Politikai plyafutsa kzismert, de nem csak mint politikus tarthat ignyt az utkor emlkezetre, hanem mint a 16. szzadi cseh prza egyik legjelesebb kpviselje is. letnek f mve az Antialkorn volt, ami 1614-ben jelent meg elszr Prgban. 1984-ben Noemi Rejchrtov tfog monogrfit jelentetett meg Budovecrl s jegyzetekkel elltva jra kiadta az Antialkornt. Munkmhoz az kiadst hasznltam fel.
Vclav Budovec z Budova 1551. augusztus 28-n szletett, egy Janoviky na slavsku nev faluban, protestns nemesi csaldban. desapja, Adam Budovec fiatal korban a wittenbergi egyetemre jrt, s szemlyesen is ismerte Luther Mrtont. Ksbb katonai plyra lpett, s a trkk elleni harcokban szerzett rdemeket. Fit is a wittenbergi egyetemre kldte, de Vclav nem itt fejezte be tanulmnyait, Genfbe, Itliba, Franciaorszgba, majd vgl Londonba utazott. Genfben j bartsgot kttt Theodor Bezval, Rostockban David Cythareussal.[1] David Cythareus volt az, aki rdekldst elszr a keleti, elssorban a trk fennhatsg alatt l keresztnyek problmi fel fordtotta.[2] Ekkor Budovec mg nem tudhatta, hogy nemsokra lehetsge nylik ezt a krdst kzvetlen kzelrl tanulmnyozni. Londonbl 1577-ben trt haza.
1577 szn Jchym ze Sizendorf csszri kvet ksretben Konstantinpolyba utazott. Itt ismerte meg a mohamedn vallst, ekkor sajttotta el az arab s a trk nyelv alapjait. Mikor 1584-ben visszatrt Prgba, mr jelents mennyisg anyagot hozott magval, melyekbl ksbb sszelltotta legfontosabb munkjt, az Antialkornt. Ugyanebben az vben kiadott egy kisebb knyvet, Krtkej spis o zlatm budoucm a j nstavajcm vku (Rvid rs az arany jvrl s a mr kzelg korrl) cmmel.[3]
1586-ban felesgl vette Anna Vartenberkt, majd nem sokkal ksbb megszlettek gyermekei, 1587-ben fia, Adam, 1591-ben pedig lnya, Magdalena.[4] Ebben az idben Budovec figyelme egyre inkbb a politika fel fordult. Konstantinpolyi kvetsge ta rdekldse kzpontjban a trk veszly llt, amit egyre inkbb fenyegetnek rzett az egsz keresztny Eurpa s klnsen Csehorszg szmra. A msik fontos krds, ami foglalkoztatta, a protestnsok csehorszgi helyzete.
Kornak politikai esemnyeit ebbl a kt szempontbl tlte meg. A Bocskai-felkelst kitr lelkesedssel fogadta, mert a protestantizmus diadaltjt ltta benne, a bcsi bke azonban aggodalommal tlttte el, mert gy gondolta, hogy a trkkkel szemben nincs helye a bks politiknak, hanem a keresztny llamoknak minden lehetsges eszkzzel kzdeni kell azrt, hogy a trkk minl hamarabb kiszoruljanak Eurpbl.[5] Br fontosnak tartotta a protestnsok srelmeinek orvoslst, nem tartotta elfogadhatnak, hogy brminem erszakot alkalmazzanak cljaik elrse rdekben. Pldul 1609-ben, mikor II. Rudolf ismtelt krskre is megtagadta kvetelseik teljestst, a felbszlt tmeg a prgai jezsuitkat azzal vdolta, hogy k befolysoltk az uralkodt dntsben, s mikor a jezsuita rendhzat fenyegettk, Budovec vdte meg a jezsuitkat a tmegtl.[6]
A vallsszabadsg vdelme miatt lett vezetje annak a kvetsgnek, amely 1618-ban a protestnsokat rt srelmek orvoslsra akarta rvenni a kt csszri helytartt, Vilm Slavatt s Jaroslav Martinicet. Kvetelseiket nem akartk teljesteni, ezrt egy hirtelen rendezett rvid brsgi eljrs utn a kt helytartt s rnokukat kidobtk az ablakon. Mint tudjuk, ez az esemny vezetett a rendi felkels kirobbanshoz, s a harmincves hbor kitrshez. A fehrhegyi csata elvesztse s a rendek ltal vlasztott kirly, Pfalzi Frigyes meneklse jelentette a felkels bukst. Ezt kvette a megtorls s az vros-tren a felkels vezetinek kivgzse, ekkor fejeztk le Vclav Budovecet is. A kivgzs helysznn ma 16 fehr kereszt lthat a kvezeten s a kzeli hz faln egy mrvnytbla a kivgzettek neveivel.
Vclav Budovec politikai rdekldst teht kt dolog hatrozta meg, az egyik a protestns vallsok helyzete a Habsburg Birodalomban, a msik a trk krds. Legfontosabb munkjban mind a kt vonal megtallhat, br a m jellegnl fogva ez utbbi problmakr foglalja el a vezet szerepet. Csehorszg szmra a trk krds mr 1526-tl get, aktulis veszlynek szmtott. A magyarorszgi esemnyek visszhangja a 16-17. szzad folyamn vgig nyomon kvethet a cseh irodalomban. Az gy keletkezett mvekben gyakran nem csak a trkk szmbeli flnye s puszttsai miatt val elkeseredettsg szlal meg, hanem komoly flelem amiatt, hogy a keresztny Eurpban j valls jelenik meg: az iszlm. Ez a valls korbban alig volt ismert mg a mveltebb cseh krk szmra is, csak klfldi latin nyelv rsokbl ismerhettk.
Az els cseh nyelv Korn-cfolat 1542-ben jelent meg, szerzje Bartolomj Dvorsk utrakvista teolgus volt.[7] Ekkorra mr a trk birodalom hatrai fenyegeten kzel kerltek a Cseh Korona orszgainak hatraihoz, st, mivel a trk tmadsok a cseh tartomnyokat is magban foglal Habsburg Birodalmat rtk, a cseheknek is ki kellett venni rszket a trk elleni vdekezsbl. Bartolomj Dvorsk klnsen azrt aggdott, hogy a trkk vallsa esetleg veszlyezteti majd a keresztny hit tisztasgt, s lesznek, akiket a flelem vagy a felemelkeds vgya eltntort a keresztny hittl. Ezrt klnsen fontosnak tartotta, hogy kzrthet cseh nyelven figyelmeztesse a cseheket az iszlm valls veszlyeire. sszehasonltotta a Kornt s a Biblit, hogy bebizonytsa: a kztk lv hasonlsgok csak ltszlagosak, valjban a kt knyv tartalma teljesen ellenttben ll egymssal. Dvorsk szerint azok az rtkek, melyek az iszlmban megvannak (pl. zvegyek s rvk vdelme) csak az „rdg csbtsai” melyekkel elfedi tantsa gonosz s veszlyes voltt.[8] Dvorsk munkjnak felptse, gondolatvilga s fleg munkamdszere hasonlsgot mutat Budovec Antialkornjval. Itt is megjelennek ugyanazok a motvumok, mint Budovecnl, mindenekeltt a kevs „szent maradk” harca a gonoszsg ellen. Alapvet klnbsg viszont, hogy a huszita teolgus szerint a ppasg ugyanolyan veszlyes ellensg, mint a trk birodalom,[9] mg Budovec arra biztat, hogy tegyk flre a felekezeti ellentteket s a kzs ellensg, az iszlm ellen harcoljanak. Egyedl a Szenthromsg-tagadkat zrja ki „Isten npe” krbl, s a trkkkel egyenl kategriba sorolja ket.
Vclav Budovec konstantinpolyi tja eltt komoly kutatmunkt vgzett. rdekldse kzpontjban a trkk vallsa llt. Knyvekbl szerzett alapos tudst kiegsztette konstantinpolyi tapasztalataival, ahol alkalma nylt beszlgetni, st vitatkozni trkkkel, s muzulmn hitre trt keresztnyekkel egyarnt. Ezekbl a forrsokbl rta meg az Antialkorn els vltozatt 1593-ban, de a cenzra miatt csak 1614-ben jelenhetett meg az tdolgozott vltozat. F forrsknt munkjhoz Theodor Bibliander latin nyelv Korn-kiadst hasznlta.[10] Msik legfontosabb forrsa termszetesen a Biblia, melyet nagyon jl ismert, s szinte minden oldalon idzett belle. A Biblia jelentette szmra az abszolt tekintlyt, rveit csak az innen vett rszletekkel igazolta. Ha valamely teolgus (pldul Luther Mrton) munkjra hivatkozott, akkor is altmasztotta gondolatt bibliai idzetekkel. Munkjnak legnagyobb rsze abbl ll, hogy a kt valls szent knyveit, a Kornt s a Biblit hasonltotta ssze. Nagyon fontosnak tartotta, hogy rmutasson a kztk lv ellenttekre, nehogy a Korn Biblival val hasonlsgai vonzv tegyk a trk vallst azok szemben, akik valahogy kapcsolatba kerlnek vele. A hasonlsgokat a „csals larcnak” nevezte, amivel a trkk megprbltk befedni vallsuk gonoszsgt, mint amikor a farkas brnybrbe bjik.[11] A brnybrbe bjt farkas kpe egybknt grafikusan is gyakran megjelenik a knyv illusztrcii kzt.
Az Antialkorn megrsnak krlmnyeit figyelembe vve Budovec munkja egy nagyon aktulis krdst vetett fel: Jelent-e fenyegetst a trk birodalom a cseh tartomnyokra nzve, s ha igen, milyen formban? Budovec szerint a fegyveres fenyegets nem olyan ijeszt, mint az a lehetsg, hogy az iszlm megjelenik Eurpa keresztny npei kzt, st esetleg a Cseh Korona orszgaiban is. Knyvben szinte biztosra vette, hogy a trkk katonai tmadsait Eurpa vissza tudja verni, s a trk birodalom nem tud hossz tvon itt megtelepedni. Nagyobb aggodalommal tlttte el az a veszly, hogy az iszlm esetleg teret hdt a keresztny Eurpban. Ezrt az Antialkorn legfontosabb clja, hogy tmutatst nyjtson a keresztny vitzeknek, akik a trkk ellen harcolnak, hogy hogyan kzdjenek az ellensg ellen gy, hogy kzben a sajt lelkk dvssgt el ne vesztsk.[12]
A knyvben tbbszr megjelent az a gondolat, hogy a keresztny lovagnak hogyan kell harcolni olyan ellensgek ellen, melyeket nem lehet kard ltal legyzni. Ezeket az ellensgeket egy kpen illusztrlta, amelyet A keresztny lovagrl cm fejezet el tett.[13] A kpen a keresztny lovagot ht ellensg veszi clba, Gg, Magg, az Eretneksg, a Hall, az rdg, a Vilg s a Test. De a lovagot segti a napfny, ami Isten kegyelmt jelenti, s a mennybl fel nyjtott fklya, amely a Szentrs vilgossga. Ezek nlkl azonban a felsorolt ellensgek prdjv lenne. Egy msik kpet is mutat, amit mr korbban is felhasznlt illusztrciknt a knyvben. Ezen a kpen egy brnybrbe bjt farkas lthat, turbnnal a fejn, bundja alatt egy karddal. Egyik oldaln egy papi ruhba ltztt frfi ll, egyik kezben a Szentrst tartja, a msik kezben kardot, amivel fenyegeti a farkast, felette felirat: „lelki kard, Szentrs”. A msik oldalon egy pnclos alak ll, amely szintn kardot tart a kezben s ppen lesjt a farkasra. Az feje felett is felirat lthat: „vaskard, keresztny flny”.[14]
Konstantinpolyban sok olyan emberrel tallkozott, akik elhagytk hitket s ttrtek az iszlmra. Budovec elsdleges cljaknt el akarta kerlni azt a lehetsget, hogy a keresztny cseh lovagok is gy jrjanak, s az iszlm esetleg cseh terleteken is megjelenjen. Ezrt rja csehl a mvt, hogy minl szlesebb rtegekhez eljuthasson.[15]
Van egy msik veszly is, amitl Budovec igyekszik megvni olvasit, a Szenthromsgot tagad irnyzatok elterjedse, ami elssorban Morvaorszgban volt jellemz. Budovec nagyon fontosnak tallta, hogy a keresztnyek fogjanak ssze a trkk ellen, s tegyenek flre minden felekezeti ellensgeskedst, de a Szenthromsg-tagadkkal elkpzelhetetlennek tartott mindenfle egyttmkdst, st ket egyrtelmen a trkk szvetsgeseinek nevezte. Szerinte a Korn megrsnl is az arinusok segtettek Mohamednek, s Konstantinpoly ostromnl a trkk mellett harcoltak a keresztnyek ellen. Budovec szerint veszlyesebbek, mint a mohamednok, mert rlunk legalbb mindenki tudja, hogy pognyok, mg az antitrinitriusok keresztnynek mondjk magukat, s szoksaikban is a keresztny szoksokat kvetik. Legnagyobb bajnak azt tartotta, hogy ez az irnyzat mr megjelent a cseh tartomnyokban is.[16]
Budovec rsa azonban nemcsak az aktulis politikai helyzetre reaglt. A trk birodalom terjeszkedsben a vgidk jeleit vlte felfedezni. Ennek egyik jele volt sajtos kifejezsmdja, amely az apokaliptikus irodalom szimbolikjval mutatott hasonlsgot. A cseh irodalomban a 14. szzadtl kezdve jelen volt egy olyan irnyzat, amely szerint a jelen esemnyei a vgid s az tlet kzeli eljvetelre utalnak. Ennek els kpviselje Jan Miliz Krome volt, majd ksbb a huszita irodalomban vlt jelentss ez a mfaj. A huszita irodalomban fknt arra kerlt a hangsly, hogy a romlott vilgban egy kis kzssg, a „szent maradk” felveszi a harcot – a rmai ppasggal s Zsigmonddal azonostott – Antikrisztussal, majd miutn gyzelmet arattak, j, romlatlan vilgot alaktanak ki, ahol tkletesen megvalsul Isten uralma. Harcukat a vlasztott npnek az szvetsgben lert harcaihoz hasonltottk, magukat Isten npnek, vagy „Isten katoninak” tartottk, akiknek feladata, hogy legyzze a bnt, s megvalstsa Krisztus uralmt. A huszita irodalom kifejezsmdja az szvetsg prftai knyveivel s a Jelensek knyvvel mutat hasonlsgot. Szimbolikjt s vlasztottsgon alapul gondolatait egyrtelmen innen mertette.[17]
Budovec Antialkornja ehhez a hagyomnyhoz kapcsoldik, nla azonban a trk birodalom az a veszedelmes ellensg, ami ellen kzdeni kell. A trkkre leggyakrabban a Gg s Magg npe kifejezst hasznlja, amit a Jelensek knyvbl klcsnz:
„Amikor pedig letelik az ezer esztend, a Stn elbocsttatik brtnbl, s elmegy, hogy megtvessze a npeket a fld ngy sarkn, Ggot s Maggot is; hogy sszegyjtse hborra azokat, akiknek annyi a szma, mint a tenger fvenye. s felvonulnak a fennskra, s bekertettk a szentek tbort, s a szeretett vrost, de tz szllott al az gbl s elpuszttotta ket. Az rdg pedig, aki megtvesztette ket, a tzes s knes tba vettetett, ahol a fenevad s a hamis prfta is van, s gytrdnek jjel s nappal rkkn-rkk.” (Jel. 20, 7-10)[18]
Az Antialkorn szerint Mohamed az a hamis prfta, akinek el kell buknia az utols napon, a np, akit megtvesztett, Gg s Magg npe, a trkk s a tbbi mohamedn np, valamint trsaik, az antitrinitriusok. A megtvesztett np szintn buksra van tlve. Az szvetsgbl ezzel kapcsolatban kt helyre szokott hivatkozni, az egyik Ezkiel prfta knyvnek 38. fejezete, melyben a prfta Gg npnek pusztulsrl r. Ezkiel knyvben Gg npe Izrael ellen tmadt, s ezrt meg kell semmislnie, hiszen a vlasztott npet Isten prbra teszi, de nem hagyja el, ellensgeit megsemmisti, s Gg npe a tbbi Izrael ellen harcol nppel egytt buksra van tlve.[19] A msik hely Izajs prfta knyvnek 10. fejezete, mely Asszria buksrl s a vlasztott np szabadulsrl szl. Budovec Asszria sorst a trk birodalom sorshoz hasonltja. Ezkiel prfta jvendlse Babilon pusztulsra s a fogsgbl val szabadulsra utal, Izajs Asszria buksra. Budovec a trk birodalom szvetsgi elkpnek tartotta ezt a kt birodalmat, s Eurpa keresztny npeinek sorst a vlasztott np sorsval lltotta prhuzamba. Kzponti gondolata az Isten npvel szembeszll npek buksa mellett a hsges „maradk” megmeneklse.[20] Ugyanezeken a helyeken jelenik meg az „j Jeruzslem” vgidkben esedkes eljvetele, mikor megsemmislnek Isten npnek ellensgei, megvalsul Isten uralma.[21]
Nem mondja ki pontosan, hogy mennyire ltja kzelinek a vgidk eljvetelt, de rzdik, hogy sajt kornak esemnyeiben mr felfedezni vlte annak eljeleit. A knyv gondolatmenetbl az is vilgosan ltszik, hogy Budovec meg volt gyzdve arrl, hogy a trk nagyhatalom megsemmislse elkerlhetetlen, s a kzeli jvben felttlenl be fog kvetkezni. Buksa egybeesik majd a vgtlettel, s a hsges maradk megdicslsvel. Az Antialkorn clja, hogy kitartsra, s a keresztny hit ber rzsre figyelmeztesse a trkk ellen harcol katonkat, bztassa ket, Isten nem hagyja el a benne bzkat, ellensgei sorsa szksgszeren a buks.
Az Antialkorn Budovec ltal rt bevezetvel kezddik, majd hrom nagy rszre, azokon bell alfejezetekre tagoldik, utbbiak kzt akadnak olyanok, melyek magukban is kerek egszet alkotnak, s olyanok is, melyek szorosan kapcsoldnak egymshoz.
Az els fejezet a trk vallsrl ad tfog ismertett. Elszr annak egyes tteleit sorolja fel egyelre csak rviden, majd magt a Kornt mutatja be. Minden egyes szra tartalmt egyenknt lerja, nmelyiket rszletesen, nmelyiket csak pr szval jellemzi. A kvetkez rszben ugyangy bemutatja a Kornhoz kapcsold kiegsztseket, vgl a trk vallsrl val ltalnos tudnivalkat foglalja ssze. Ezek nem a sajt gondolatai, egy 1550-ben Luther Mrton elszavval megjelent latin Korn-kiads s kritika fejezeteit kivonatolta.[22] Ennek a knyvnek a hatsa ersen rzdik ksbb Budovec sajt korncfolatn is. Az els fejezetben teht mg nem foglal llst, csak bemutatja a forrsokat, amibl dolgozik, s egy tfog kpet ad a trk valls lnyegrl.
Ez a fejezet kszti el a msodikat, ami tnylegesen Budovec gondolatait tartalmazza. Ez az Antialkorn legfontosabb rsze. A fejezet elejn bibliai idzetekkel bizonytja, hogy az iszlm mennyire ellenttes az isteni kinyilatkoztatssal,[23] majd arrl r, hogy mirt veszlyes Mohamed tantsa. Els rvknt hozza fel, hogy maguk a mohamednok sem ismerik elgg a Kornt, mert nem engedik az eredeti arab nyelvrl trkre fordtani. Az arab nyelvet pedig kevesen ismerik. Budovec szerint ez nem vletlen, gy akarjk elrejteni az emberek ell, hogy a benne lv tants hamis voltra ne derljn fny.[24] Ezrt az egyszer emberek csak kivonatokat ismernek a Kornbl, vallsossguk szertartsok s jmbor szoksok elvgzsbl ll.[25] Budovec emellett leginkbb azt rja fel Mohamednek, hogy tantsa erklcsi tren szabadossgra ad lehetsget. A vd gyakran visszatr ms fejezetekben is, leginkbb akkor, amikor a mohamedn s a keresztny mennyorszg elkpzelseket hasonltja ssze.[26] A keresztny valls igazsgt jelzik a vrtank, a csods esemnyek, amikrl a Szentrs beszmol, valamint a bibliai alakok, akikrl nem csak a jt, hanem az emberi gyengesgeiket is lejegyeztk, pp ez bizonytja, hogy a Biblia szerzi hamists nlkl riztk meg az esemnyeket s Isten szavt.[27]
Itt felvet egy elgg klns rvet a Biblia igazsga mellett. A trkk azzal vdoltk a keresztnysget, hogy ha igaz valls lenne, nem lenne benne ennyi megosztottsg, eltr irnyzat. Budovec szerint csak akkor nem alakulnak ki vlemnyklnbsgek, ha az adott valls hvei nem trekednek Isten megismersre, hanem vakon elfogadjk tekintlyesnek tartott vezetik vlemnyt, ami pp az iszlmra jellemz. A keresztnysg ezzel szemben az Istent keres emberek vallsa.
„Vgl leginkbb azt emlegetik fel neknk a mohamednok, hogy ha a mi Szentrsunk az Istentl val lenne, akkor nem lenne rla annyi perlekeds, nem rtelmeznk olyan furcsn. Erre n azt a vlaszt adtam, hogy mi keresztnyek (kivve a kzmbs keresztnyeket s az ateistkat) nem a Szentrs bizonytalan volta miatt vitatkozunk, hanem egyszeren azon igyeksznk, hogy az Isten ltal sugalmazott rs - s jszvetsge, az egyedli hatalma ltal, romlatlanul megmaradjon. gy teht azrt, mert mi keresztnyek egyesek buzgbban, msok hanyagabbul keressk benne az Istent, s az akaratt, krdem n, azrt mr bizonytalan volna? […] hasonlan, mint mikor az aranyhegyeket klnbz emberek bnysszk, egyesek szorgalmasabban s gyesebben kutatnak, s csak magt a tiszta aranyat viszik el, msok – nagyobb munkval – a flddel egytt viszik el az rcet, amely fld rcben nha gazdagabb, nha szegnyebb. De ha az rcben csak valami nagyon kevs arany vagy ezst van, mg mindig jobb, mintha csak sr lenne.” (Vclav Budovec: Antialkorn 2. fejezet, 15. bekezds)
A harmadik fejezet egy rajzzal illetve annak magyarzatval kezddik. Budovec szvesen alkalmazta ezt a mdszert, a msik kt fejezetet is rajzokkal vezette be, melyeken keresztl knnyebben tudja szemlltetni mondanivaljt. A harmadik fejezet elejre helyezett kp arra emlkeztet, hogy Isten a trtnelem ura s irnytja. Ezutn egy lista kvetkezik, melyben felsorolta a fejezeteket, majd rviden sszefoglalta tartalmukat. A harmadik fejezet szerkezett tekintve olyan alfejezetekbl ll, melyek br magukban is megllnk a helyket, tematikailag illeszkednek egymshoz, s egysges kompozciv llnak ssze. Az els egysg egy ngy rszbl ll horolgium. Tmja egyrszt az emberisg trtnete, msrszt a Szentrs. Az els rsz cme: Horologium Lunare, vagyis holdra, melyben tizenkt rra osztja fel az emberisg trtnett Jzus szletsig, forrsa az szvetsg. Kr. e. 3970-ben kezdi az elbeszlst, mert szerinte ebben az vben teremtette Isten a vilgot. Az els ra dm hallig tart. A bibliai beszmol mellett lerja a Kornban szerepl teremtstrtnetet is, de termszetesen a bibliai vltozatot fogadja el hitelesnek. A msodik ra Enoch mennybevitelig, a harmadik brahm elhvsig tartott. A negyedik a ptrirkk, az tdik a vlasztott np egyiptomi fogsgnak kora. A hatodik ra a pusztai vndorls ideje, a hetedik rban trtnt a Snai hegyi szvetsgkts, a nyolcadik ra a honfoglalstl az Omri dinasztia idejig tartott. A kilencedik ra a prftk kora a babiloni fogsgig, a tizedik a babiloni fogsgtl egszen Palesztina rmai fennhatsg al kerlsig tart. A tizenegyedik ra kszti el Jzus szletst, majd a tizenkettedik rban szletik a Messis. Ez az esemny a trtnelem cscspontja. Mint lttuk az egyes rk klnbz hosszsg idszakoknak felelnek meg, Budovec az ltala legfontosabbnak tartott esemnyeket tette meg hatrpontnak. Az esemnyek felsorolsnl kt kritriumot emel ki, az egyik, hogy abban a korban milyen eljelei voltak a Messis eljvetelnek, a msik, hogy milyen utalsokat tartalmaz az Antikrisztussal kapcsolatban, akit Mohameddel azonost. Ehhez szorosan kapcsoldik a kvetkez rsz, melynek cme: Mzesbl s a prftkbl val tkr. Itt sorba veszi az egyes prftkat, s azokat a bibliai alakokat, akiknek valamely bibliai knyvet tulajdontjk, sszefoglalja tartalmukat, szintn a messsisi jvendlsekre s a vlasztott np ellensgeirl mondott fenyeget prfcikra helyezve a hangslyt.
A harmadik rsz az els folytatsa, felptsk s mfajuk teljesen azonos. Cme is hasonl, Horologium Solare, vagyis napra. Itt is tizenkt rszre osztja a trtnelmet a nappal tizenkt rjnak megfelelen. Az els ra Jzus ideje, a msodik az apostoli kor, a harmadik a vrtank kora, negyedik Nagy Konstantin. Az tdik ra Julianus apostata ideje, a hatodik Valentinianus s Theodosius kora, a hetedik ra a npvndorls kort jelenti, a nyolcadik Justinianus idejt. A kilencedik rban „Isten jslatainak megfelelen megtesteslt Gg s Magg”,[28] megszletett Mohamed. Ennek az idszaknak is van egy nagy alakja, Nagy Szent Gergely ppa.[29] A tizedik ra Nagy Kroly kora, a tizenegyedik ra a Nagy Krolytl tart idszak, mg vgl a tizenkettedik rban Jzus jra el fog jnni s tletet mond a vilg felett. Ekkor elbuknak azok, akik Isten ellen lzadtak, „Gg s Magg npe” is megsemmisl. Akik viszont hsgesek maradtak Istenhez s trvnyeihez, elnyerik jutalmukat. Nem illeszti bele az idkeretbe az eljvend kort, elklnti a trtnelmi esemnyektl, hiszen ez mr egy teljesen j vilgot fog jelenteni. Az j s rk idk lersban kzponti szerepet kap az j Jeruzslem gondolata, hogy Isten az npe kzt fog lakni, s megvalsul Isten uralma, aminek soha nem lesz vge.[30] Az egyes trtnelmi esemnyek lersnl azt is bemutatja, hogy az szvetsgi jvendlsek Isten npvel s az Antikrisztussal kapcsolatban hogyan teljesedtek be a trtnelemben.
Hasonlan az els kt fejezethez a harmadik s a negyedik fejezet is szorosan sszekapcsoldik. A negyedik, Tkr az jszvetsgbl cmet visel fejezet nem csupn bemutatja az jszvetsg knyveit, hanem a keresztny tantsok bibliai eredett is igazolja. A knyv ajnlsban azt tzi ki maga el clul, hogy az jszvetsg alapjn bebizonytsa a keresztnysg egyetlen igaz valls voltt.[31]Azt prblja bemutatni, hogy br a Korn r Jzusrl, a mohamedn valls tantsai nem igazolhatk az jszvetsgbl. Klnsen fontosnak tartja a Szenthromsgtan bizonytst, hiszen a Szentrs tekintlyt az antitrinitriusok is hangslyoztk. A Szenthromsgtan bizonytsa mellett mg hrom fontos tmval foglalkozik ebben a rszben, mgpedig, hogy hogyan lehet megklnbztetni az igaz s a flrevezet egyhzakat, miben ll a keresztny etika, az igazi ernyek s az igaz blcsessg, valamint Krisztusnak s apostolainak jvendlsei az Egyhz jvjrl illetve a vilgban bekvetkez vltozsokrl.[32] Ezeken kvl azonban mg ms tmkkal is foglakozik, mint pldul a szabad akarat krdsvel, a j tettek fontossgval, a szentsgekkel stb. A krdsekre nem fogalmazza meg a vlaszt, hanem csak sszegyjti a megfelel bibliai rszeket, azok vgiggondolst az olvasra bzza.
Ezutn egy rvid fejezet kvetkezik, amiben sszegyjti a meggrt Messisra s az Antikrisztusra vonatkoz jvendlseket, ezekkel prblja bizonytani, hogy Jzus a meggrt Messis, mg Mohamed az Antikrisztus.
Az ezt kvet fejezet, ami a Harmnia cmet viseli, azt akarja bemutatni, hogy a mohamednok vdjaival ellenttben a Szentrs - s jszvetsge kzt nincs ellentmonds, st az szvetsg szerves folytatsa az jszvetsg, mert az elbbi gretei az utbbiban teljesednek be.
Az eddigi fejezetek lnyegben egy egysges kompozciv lltak ssze. Az ezeket kvet fejezetek azonban inkbb rvidebb, epizdszer kiegsztsek. Az els ezek kzl Az igaz Istenrl cmet viseli, ezt is egy rajz vezeti be, melyen egy llva imdkoz alak lthat, feje felett sugrz hromszggel, sszekulcsolt kezeit a hromszg fel tartja. Budovec megmagyarzza a kpet: a hromszg a Szenthromsgot jelkpezi, mivel hrom cscsa van, de mgis egyetlen alakzat. Az igaz Istenrl rva mindenek eltt azt hangslyozza, hogy egy, de benne hrom szemly van. Aztn beszl az Atyrl, akit gy jellemez, mint Teremtt, s szeret apt, akiben minden erny tkletes formban van jelen. A Fival kapcsolatban azt emeli ki, hogy valsgos Isten s valsgos ember, „Theantroposz” Az Atyval s a Fival egylnyeg a Szentllek. A fejezetet rvid hitvalls zrja a Szenthromsgrl, majd kijelenti, hogy a Szenthromsgot tagadk, a mohamednok s az arinusok istenkromlk, mert Isten lnyegt tagadjk. rvelsben termszetesen most is csak a Szentrsra hivatkozik. Ez a fejezet jellegbl addan inkbb az antitrinitriusok, mint a mohamednok ellen rdott.
A kvetkez fejezet a vilgban vgbemen vltozsok mirtjre keresi a vlaszt. Itt egy j szimblumot vezet be, mikor az emberisg trtnelmt s az egyes emberek sorst a sznhzhoz hasonltja. A bevezetben utal arra, hogy Isten vlasztottai szmra az let sznjtka mindig jl vgzdik, mg az Isten szavt megvetk, s az Istent tagadk sorsa vgl nem lehet boldog. Akik az Isten szavai szerint lnek, azok szmra komdia, akik t megvetik azoknak tragdia lesz ez a szndarab.[33] A vilg vltozsai csak ideiglenesek, mert aki a megprbltatsok ellenre is hsges marad az igaz Istenhez, arra az rk s vltozatlan gi kirlysg vr. Ebben a fejezetben is fontos helyet kap az tlet motvuma, Gg s Magg npnek s a bns Babilonnak buksa, s a hsges maradk megdicslse.[34] A fejezetet azzal a gondolattal zrja, hogy azokra akiket Isten kivlaszt, j g s j fld vr, de ezt mg kiegszti a test feltmadsnak s megdicslsnek gondolatval.
Ezutn egy hosszabb fejezet kvetkezik, amely a keresztny hitet elhagykrl szl. Ennek az elejn is kpet tallunk. A kp kzponti figurja egy frfialak, aki a kp bal sarkban lv nalakot figyeli, aki a vilgot szimbolizlja. Kzben a Hall megszemlyestett figurja mr a nyakra tette a ktelet, az gbl pedig kt kz nylik ki, egyikben koront tartva, a msikban igt. A kzponti alak egy elutast kzmozdulattal elhrtja mind a kettt, s elfordul tlk. Budovec megmagyarzza a rajzot, ami a hitelhagys fokozatait mutatja be. Az „apostata” elszr megismeri Mohamed nzeteit, majd ktelkedni kezd a Szentrs igazsgban, s tadja magt a testi rmknek, amikre a Korn csbtja. Elutastja Jzus knny igjt, az ernyes letet, s elveszti a halhatatlansg koronjt. A Vilghoz fordul, amit a nalak szemlyest meg, s aki fldi gazdagsgot s dicssget ad neki, de ez csak rvid ideig tart, bnei zsoldja a hall.[35] Konstantinpolyban sok olyan mohamednnal tallkozott, akik eltte keresztnyek voltak, de elhagytk hitket. Budovec gyakran hangslyozza, hogy semmi nem lehet ok a hit elhagysra, hiszen aki ezt teszi „Gg s Magg” npe mell ll, s ez a np biztos buksra van tlve.
Ezen a helyen tr ki a szabad akarat krdsre. Hivatkozsaibl ltszik, hogy jl ismerte Rotterdami Erasmus s Luther Mrton vitjt, s utbbi vlemnyt tartja elfogadhatnak. Luthernek a De servo arbitrio cm munkjrl azt rja, hogy ez a knyv nyjtott neki biztonsgot s ert Konstantinpolyban.[36] Budovec gyakran hasznlja az Isten vlasztottai kifejezst azokra, akik az j Jeruzslem rksei lesznek, hiszen csak Isten kegyelme ltal tud az ember jt tenni, egyedl a hitre sem kpes, a hit Isten ajndka.[37] Az Antialkorn tbbi fejezetben is hangslyozta a helyes emberi magatarts kialaktsnak fontossgt, ami azonban csak Isten kegyelmbl trtnhet, teht nem az ember rdeme. A helytelen magatarts kialakulsban azonban az ember a felelssg, s az Istentl val elforduls tletet von maga utn.
A szabad akarat krdst vgl nem fejti ki rszletesen, felttelezve, hogy olvasja ismeri Luther ide vonatkoz munkjt, amire hivatkozik is. Ezutn felsorolja azokat a vdakat, amiket a keresztny hit ellen felhoznak, s ami elfordtja a keresztnysgtl az embereket. Vagyis: Honnan tudjuk, hogy a Szentrs Isten szava s nem a Korn? Ha a keresztnysg az igaz valls, mirt van annyi felekezet? Vgl a harmadik ok, hogy a keresztnysg tantsa szerint senki sem lehet teljesen biztos a sajt dvssgben, ellenben Mohamed szerint, aki betartja a Kornban rottakat, az dvzl, teht tbb biztonsgot ad a mohamedn valls. Budovec vlaszol a vdakra. A Korn sugalmazottsga ellen legfontosabb rve, hogy nagyon zavaros, nem idrendben hozza az esemnyeket, s sokkal ksbb is keletkezett, mint a Biblia. A felekezetek sokflesge abbl addik, hogy minden ember msknt kzelti meg ugyanazt az egy s rk igazsgot. Az dvssg krdsvel kapcsolatban kignyolja a mohamedn paradicsom-elkpzelseket. Ezekre a krdseke mr megadta ugyanezeket a vlaszokat a msodik fejezetben. jbl megismtli azt a vdat, miszerint Mohamed azrt nem engedte lefordtani arab nyelvrl trkre a Kornt, mert flt, hogy akkor kiderlnek annak gyenge pontjai. Ezutn mg klnfle elrettent pldkkal illusztrlja, hogy mennyire vatosnak kell lenni, nehogy a hitetlensg csapdjba essnk. A fejezet vgn figyelmeztet minden keresztnyt, hogy ne felejtsen el hlt adni Istennek, hogy ismerheti az szavt s vlasztottai kz tartozhat.
Az utols fejezet cme: A keresztny lovagrl. Ennek megrsa eltt valsznleg alaposan tanulmnyozta Rotterdami Erasmus hasonl cm munkjt.[38] A fejezetet kt, mr ismert kppel kezdi. Az egyiken a keresztny lovag ellensgeit brzolja (Ggot, Maggot, az Eretneksget, a Hallt, az rdgt, a Vilgot s a Testet), a msik kppel azt illusztrlja, hogy a trkk ellen kt karddal kell harcolni, az egyik a vaskard, a msik a lelki kard. Budovec szerint a legnagyobb veszly, ami a keresztny lovagokra leselkedik, hogy a test vgyai miatt elfordulnak a hitktl, s a mohamedn hitre trnek, ami Budovec szerint megengedi az erklcsi lhasgot. Ezrt a lovag ellensge a sajt teste s a vilg is, mert a mohamedn hit fel terelik.[39] Bibliai pldkkal mutatta be, hogy a bn kvetkezmnye szksgszeren a bnhds, mg azt, aki llhatatos marad, megjutalmazzk. Hosszasan ecsetelte a bnket, amik megksrtik a keresztny lovagot, s figyelmeztet arra, hogy Isten kegyelme nlkl nem lehet nekik ellenllni. Ezrt gyakori imdsgra s a Szentrs rendszeres olvassra buzdt, hogy ezekbl ert mertve a keresztny ember hsges tudjon maradni Istenhez. A fejezetet termszetesen most is a vgidbeli tlet kpvel fejezte be, amikor a j keresztnyek elnyerik jutalmukat, Isten ellensgei pedig megsemmislnek. Ezutn krte Istent, hogy adjon minden keresztny lovagnak llhatatos szvet, ami megvja ket a ksrtsektl. Szent Pl Timteushoz rt msodik levele alapjn buzdtja a keresztny lovagokat olyan harcra, hogy halluk napjn az apostollal elmondhassk:
„Ama nemes harcot megharcoltam, futsomat elvgeztem, a hitet megtartottam, vgezetre elttetett nekem az igazsg koronja, amelyet megad nekem az r, az igaz br ama napon; de nem csak nekem, hanem mindazoknak, akik vrva vrjk az megjelenst.”[40]
Budovec knyve vgre kt bibliai idzetet helyez kommentr nlkl, melyek sszefoglaljk knyve egsz tantst, s nem is szorulnak magyarzatra. Az els Jzsue knyvbl val, amiben az ids, s hallra kszl Jzsue arra tantja az gret fldjre eljutott npet, hogy ha megtartja Isten trvnyt, hossz let s boldog lesz ezen a fldn, mert Isten beteljesti grett, amit npnek tett. Ha azonban a np letr Isten tjrl, elveszti az gret Fldjt, s szigor tlet utn kemny bntetsben lesz rsze.[41] A msik idzet Izajs prfta knyvbl val, s az eljvend dvssg gretvel vgasztal a nehz idk ellenre is.
„Ezen a hegyen leveszi a leplet, mely rborul minden npre, s a takart, amely betakart minden nemzetet. Vget vet a hallnak rkre! Az n Uram, az r letrli a knnyet minden arcrl. Leveszi nprl a gyalzatot az egsz fldn. – Ezt grte az r!”[42]
Vclav Budovec ismeretei a mohamedn vallsrl meglehetsen felletesek. Br nem ktsges, hogy olvasta a Kornt, hiszen kivonatokban kzli is a tartalmt, az rtelmezssel komoly problmi voltak. Knyvnek nem is az a clja, hogy tudomnyos ismereteket kzljn a trk vallssal kapcsolatban, hanem hogy felhvja a figyelmet annak veszlyeire, a trkkkel kapcsolatba kerl keresztny katonkat kvnta felvrtezni a trkk szoksaival szemben, hitk tisztasgnak megrzsrt. Tudatostani akarta bennk, hogy mennyire fontos megvdeni a keresztny Eurpt a trktl, de arra is figyelmeztetett, hogy a harcok kzben mindig maradjanak erklcsileg tisztk, rizzk a hitet, s akkor mltk lesznek arra a jutalomra, amit Isten kszt vlasztottainak.
|