Szeresd a Te npedet, nemzetedet, jobban mint nmagadat, s rajta kvl ms isteneid ne legyenek. Tiszteld otthonodat s a fldet, melyen lsz, hogy maradkaid is hossz letet lhessenek rajta! Wass Albert
A npzene teht a termszet tnemnye. Ez az alkots ugyanazzal a szerves szabadsggal fejldtt, mint a termszet egyb l szervezetei, a virgok, az llatok. ppen ezrt olyan gynyr, olyan tkletes a npzene. Ezek a dallamok a mvszi tkletessg megtestesti. Pldi annak, miknt lehet legkisebb formban, legszer- nyebb eszkzkkel valamilyen zenei gondolatot legtkletesebben kifejezni. Bartk Bla (1881-1945) zeneszerz, zongoramvsz, np- zenekutat
„Rvpartot rt a glya, – vilgkrutat jrt kormnyosval. … Egy szzat elg a harczot megszntetni: “Ne tpjtek egyms zszlit! ne vgjatok egymson sebeket! az Kossuth lelknek fj..” s a kzdelem elmlik … Ez a te bvs szem- fdeled eltakar minden belvi- szlyt. …Vezess bennnket most, te halottaidban is ris, e nemzeti nagysg fel.”
A hazafiak riszljk magukat, nekelnek, szavalnak, eskdznek. De csak egyfajta igazi hazafisg van: ha valaki ott, ahol ppen van, teljes hsggel s felttlen erkifejtssel helytll a munkjban. Ennek visszahat ereje van a hazra. Minden ms csak vsri mutogats s tnyrozs.Mrai Sndor
Ki hinn hogy a trkorszgi Antalya tartomnyban van egy magyar fal? Pedig van. Van ott egy si magyar fal: Macarky ejtsd: madzsarky, azaz magyar fal. A falut 450- 500 vvel ezeltt seink alaptottk. A magyar fldrl rabszolgnak elhurcolt foglyok elszr Isztambul krnkn telepedtek le majd tkltztek erre a vidkre s ezt npestettk be, ttrtek a muszlim vallsra, trkkk vltak, csaldi hagyomnyaik szerint azonban meg-riztk szrmazstudatukat, de nem beszlnek magyarul.Macarky ma- gyar temetjt a helyiek kzl sokan Macarka Mezarlnak, azaz Magyar temetnek, msok Eski Macar Mezar lnak, si magyar temetnek hvjk. Gebiz - Macarky ftern egy sz-kelykapu ll s rajta a felirat:
Jzus tantsa annyira vilgos, hogy a gyermekek is eredeti rtelmben rtik. Csak azok az emberek nem rtik meg, akik keresztnyeknek akarnak ltszani vagy annak hvatjk magukat.
- Romsics Ignc: A "katasztrfa" okai avagy " a mohcsok s trianonok trtnete". 2
ROMSICS IGNC
1917: A „katasztrfa” okai avagy „a mohcsok s a trianonok trtnete”. Valban „olyan logikus, hogy nemzedk hanyatlik nemzedk utn”?
Megjelenik Szekf Gyultl a Hrom nemzedk. Egy hanyatl kor trtnete
A "katasztrfa" okai avagy "a mohcsok s trianonok trtnete." Valban "olyan logikus, hogy nemzedk hanyatlik nemzedk utn"?
Trgy
1917: Megjelenik Szekf Gyultl a Hrom nemzedk. Egy hanyatl kor trtnete
Intzmnytrtnet
politikai s jogi; tudomny;
Mfajtrtnet
trtnetrs; essz; tanulmny; emlkirat;
Fikci
nincs
Nyelv
magyar;
Korszak
3.
„Ezt a knyvet meg kellett rnom. Ez a knyv szemlyes lmnyem. (…) gy reztem msfl v ta, s gy rzem ma is, hogy munkaermet s munkakedvemet fel nem tallhatom, mg le nem szmolok a hanyatlssal, melynek vgn ilyen katasztrft kellett megrnnk, mg szembe nem nzek azoknak az erknek, amelyek az egszsges fejlds sodrbl kivetettk nemzetemet” (Szekf 1920, 4).
.... ....
Ezt a flig-meddig akkor mg felttelezseken nyugv kortrsi vlekedst ma mr knyvtrnyi irodalom tmasztja al. A bukaresti politika szemben Erdly megszerzse ppgy a romn nemzetllam kiteljestsnek sine qua non-ja volt, mint Belgrd szmra a Monarchia dlszlv terleteinek egyestse Szerbival. Ktsgtelen az is, hogy a cseh vezetk krben a 19. szzad utols harmadtl ersdtt az orosz patronzs alatti cseh–szlovk llam eszmje. A Palacky ltal 1848 s 1867 kztt mg oly nagy meggyzdssel kpviselt ausztroszlvizmustl val elforduls a cseh vezetk fderalizlsi elkpzelseinek ismtelt meghisulsval magyarzhat. Ezrt a kudarcrt kisebb rszben az osztrk, nagyobb rszben pedig a magyar vezetk tehetk felelss, akik a dualista szisztma fderalizmuss alaktsnak minden formjt konzekvensen elleneztk, s akadlyoztk. Erre az sszefggsre – csoda-e? – Szekf ugyancsak nem utalt (Romsics, Ignc 2001, 15–29).
A gyztes nagyhatalmak stratgiai rdekeirl, amelyeket nyilvnvalan ugyancsak a trianoni bkeszerzds fontos okai kztt kell szmon tartanunk, Szekf nem rt. Mindssze nhny mondatban utalt r, hogy „Oroszorszg agresszv fellpse” s a Szerbival kialakult „nyilt ellensgeskeds” miatt a hbor lnyegben elkerlhetetlen volt. Valamint megemltette, hogy klpolitiknk nem vette szre: „fegyveres konfliktus esetn Nmetorszgon kvl msra, sem olaszra, sem romnra nem szmthatunk” (Szekf 1922, 378).
A klpolitikai dimenzi ilyen mrtk negliglsa aligha tekinthet vletlennek. Valszn, hogy Szekf felismerte: a klpolitikai krnyezet egy vszzados alakulsnak akr csak vzlatos ismertetse is alapjaiban krdjelezn meg hanyatlselmlett, s ezen bell az egyes genercik politikja fltt gyakorolt szigor tlett. Abban ugyanis, hogy a Habsburg Monarchia s vele a trtnelmi Magyarorszg 1848-49-ben egyben maradhatott, Nagy-Britannia, valamint Franciaorszg passzv s Oroszorszg aktv szerepvllalsnak az eurpai status quo mellett legalbb akkora rsze volt, mint az 1918-as felbomlsban annak, hogy 1918 elejtl francia, brit s amerikai konszenzus uralkodott a tekintetben, hogy az idkzben kialakult rivlis nagyhatalom, Nmetorszg tarts s hsges szvetsgesv vlt Osztrk-Magyar Monarchia helyn egy nmetellenes belltottsg s nemzetllaminak nevezett fragmentlt politikai struktrt kell ltrehozni. Vagyis kiderlt volna, hogy a tgabb klpolitikai krnyezet, amelynek alakulst Budapestrl egyltaln nem, s Bcsbl is csak kis mrtkben lehetett befolysolni, milyen erteljesen korltozta Magyarorszg mozgstert s – vgs soron – alaktotta sorst (Romsics, Ignc 2001, 50–78).
Az, hogy Szekf nem rt a nagyhatalmak hbor alatti bketervezsrl s az 1919-es bketrgyalsok menetrl, termszetesen nem kifogsolhat. Ezekrl autentikus dokumentci akkor mg nem llt rendelkezsre. A szembenll szvetsgi rendszerek kialakulsnak stcii, a nmet Mitteleuropa-tervek s az ezekre adott nyugati vlaszok azonban ismertek voltak, miknt a Monarchia 1917-es klnbke-ksrlete s annak kudarca, valamint Wilson elnk pontokba szedett 1918. januri rendezsi elkpzelsnek a Habsburg Monarchira vonatkoz passzusa is. Ezek trgyalsnak, st emltsnek a hinya taln legnagyobb gyengje Szekf knyvnek.
„A mlt esemnyeit, amik a trtnetet alkotjk, alig lehet anlkl szemllnnk, hogy egynisgnkbl valami bele ne keverednk a kpbe, aminthogy kzismert igazsg: tiszta objektivits a trtnetrsban elrhetetlen kvetelmny. De ha a szubjektv elem nem kszblhet is ki egszen a trtneti szemlletbl, rvnyeslsnek vannak klnbz fokai, melyeknek vgs pontjn, mint az objektivits ellentte, s a szubjektivits legtlzbb megnyilatkozsa, ott ll a lrai szemllet. Amint a lrai kltszet az alkot egynisg feltrulsa, s a kls vilg csak anyagot szolgltat hozz, ehhez hasonl a trtnet dolgainak lrai kezelse is: a mlt esemnyei, a trtnet elmlt, lezrt folyamatai csak anyagot s alkalmat szolgltatnak egy-egy lleknek, hogy kitruljon, kvnsgait, panaszait, remnysgt kibocsssa a vilgba, nem lrai vers, hanem trtnelmi szemllet kzegn t” (Szekf 1939, 297).
Ezeknek a mlt megismersnek lehetsgvel s a trtnetrs termszetvel foglalkoz megllaptsoknak a szerzje ugyancsak Szekf Gyula. Kzel hsz vvel a Hrom nemzedk els kiadsnak megjelense utn e gondolatokkal vezette be azt a tanulmnyt, melyben hrom jellegzetesen szellemtrtneti konstrukcikkal dolgoz szerz – Csabai Istvn, Nmeth Lszl s Karcsony Sndor – egy-egy mvt (A vgvri magyarsg s kultrja, Kisebbsgben, A magyar szjrs s kzoktatsgynk reformja) brlta azok „lrai trtnelemszemlletrt”, vagyis tlz szubjektivizmusukrt s mesterklt trtneti konstrukciikrt. Dolga knny volt, hiszen olyan absztrakcik tartalmi problematikussgra hvhatta fel a figyelmet, mint amilyen a Kisebbsgben „mly magyar” s „hg magyar” ellenttprja vagy – Karcsony eszmefuttatsban – a magyar nyelv „mellrendel” jellegnek kiterjesztse volt a magyarsg szocilis letre. De vajon eszbe jutott-e sajt 1920-as knyve, amelynek szmos kategrija – „nagymagyar” s „kismagyar”, „Magyar Erny” s „Magyar Parlag” stb. – ugyancsak a fogalomkpzs tlzott szubjektivizmusrl, egsz vonalvezetse pedig konzervatv s keresztny-nemzeti politikai-ideolgiai llspontjnak a trtnettudomny eszkzeivel trtn legitimlsi szndkrl tanskodott. Nem tudjuk. Az egyik megbrlt, Nmeth Lszl mindenesetre emlkeztette r. A r jellemz gyorsasggal mr 1940-ben megjelentte Szekf Gyula cm esszjt, amelyben indokoltan viszontvlaszolt kritikusnak azzal, hogy „a Mohcsok s Trianonok trtnete szerencsre nem olyan logikus, hogy nemzedk hanyatlik nemzedk utn”, s hogy „Kossuthtl Kun Blig (…) nem olyan egyszer az t” (Nmeth 1989, 547–548).
Monografikus mrete, s a gyren, de idnknt alkalmazott forrshivatkozsok ellenre Szekf Gyula Hrom nemzedk cm mve – eltren a szerz legtbb ms rstl – nem trtnelmi szakmunka, hanem terjedelmes trtnetpolitikai essz. Clja nem az elmlt vszzad magyar trtnelmnek trgyilagossgra s kiegyenslyozottsgra trekv bemutatsa, hanem a potencilis olvask politikai orientlsa volt, a mltat erklcsi s ideolgiai pldatrknt felhasznlva. Mint ilyen rendkvl sikeresnek bizonyult. Az 1920-as els s az 1922-es msodik kiads utn 1934-ben – egy jabb kortrtneti fejezettel kiegsztve – harmadszor is, majd 1935-ben negyedszer, 1938-ban tdszr, 1940-ben hatodszor s 1942-ben hetedszer is megjelent. Ilyenkppen a kt vilghbor kztti s a msodik vilghbor alatti Horthy-rendszer konzervatv s keresztny-nemzeti kurzusideolgijnak s trtnetpolitikai gondolkodsnak egyik legfontosabb alapmunkjv vlt. A 19. szzadi magyar trtnelemmel, az els vilghbors sszeomlssal, a kt forradalommal s a trianoni bkeszerzdssel foglalkoz szakmunkk hivatkozsai kztt viszont csak ritkn tallkozhatunk vele. 1925-ben, amikor akadmiai levelez tagg vlasztsa alkalmbl a szakma elitje mrlegelte Szekf trtnetri teljestmnyt, a Hrom nemzedk mg rtkels trgyt sem kpezte (Bernt 1985, 329).
Hivatkozsok
Asbth, Jnos (1873) Hrom nemzedk, Pest: Franklin Trsulat.
Bainville, Jacques (1918) Histoire de trois gnrations, Paris: Nouvelle Librairie Franaise.
Bernt, B. Istvn (1985) „Szekf Gyula Hrom nemzedk-e”, Trtnelmi Szemle 28: 319–333.
Breisach, Ernst (2004) Historiogrfia, Budapest: Osiris.
Szchenyi, Istvn (1907) [1842] „Szchenyi elnki megnyit beszdje a magyar tud. Akadmia 1842. vi november h 27-n tartott dszlsn”, in Berzeviczy, Albert (szerk). Grf Szchenyi Istvn munkibl II, Bp Franklin-Trsulat. 137–178.
Homokszentgyrgy phfogel@gmail.com
A csald sokszor igen nehz alkalmazkodst, lemondsokat kvetel az egyttls rdekben. De ennek a vllalshoz hit kell, Istenhit. Isten s a csald szentsgben kell hinni, nem a trsadalmi szerzdsekben, konven-cikban.Popper Pter
+36 82 487 002
+36 30 68 26 800
Ekkor - 1954-55 -ben -akartam "vilgg menni"
Hazt tbb mdon lehet elvesztni, de bennnket el nem veszt soha!
Brd Oszkr 1893-1942 orvos, klt, drmair
Vajon nem mindnyjan ezrt a titokrt lnk? Hogy fldertsk letnk nagy titkt, az Istent?
n gy tanultam, hogy a vilg az olyan, hogy az ember Fradi-drukker. A rendes magyar ember az Fradi-drukker. Vagy mg egy- szerbb dolog ez: az ember fradista, ahogy a nap st vagy a f n. Esterhzy Pter (1950.- 2016. ) r
Ne fjjon a lelkem,
Ne fjjon a testem,
Legyen, ki felemel,
Amikor elestem.
Amit mznek rzek,
Epv ne vljk,
Kvessen a bke
Mint jsgos rnyk.
S ha majd j a hall,
Szljon hozzm szpen,
S ne a htn vigyen,
Hanem az lben.
A gyermekvek benyomsait tartsd emlkedben, mert azok tiszteletre mltk. Egyenes ton jrj, igaz lgy, mert az a legknnyebb s a legboldogtbb szerep. rzseiddel ne lgy pazar, de akinek odaadtad, ahhoz lgy h! S hogyha olykor keresztutakra vezet az let, krj tancsot tenszvedtl, gondolj azokra, kik onnan fellrl nznek le rd, atyd s anyd szellemre, s gy cselekedjl, hogy k boldognak lssanak tged. Jkai Mr (1825. 02. 18. - 1904. 05. 05.) magyar regnyr
Ktsg sem fr hozz, hogy a csald s az otthon az, amely ltal az emberi trsadalom legnagyobb ernyei szletnek, ersdnek s tpllkoznak.